Zoveel mogelijk routes in een jaar

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

drpaul schreef: zo 12 januari 2020, 12:34 Beetje mijn thuisgebied:
- Zuidwolde wordt door velen uit de buurt gemeden, staat veel lager op de ranglijst in vergelijking met Staphorst, Hardenberg, Lemelerberg, Ruinen. Weinig uitdaging, hobbelig, krap, geen flow.
- Ruinen is na de update echt leuk geworden, mooi lopende stukken.

Succes met je verdere "project".
Tips voor combi's in Overijssel-Drenthe: Hardenberg-Ommen-Stegeren, Dwingeloo-VAM-berg, Grolloo-Gieten, Hellendoorn-Nijverdal-Holten, Oldenzaal-Losser.....
Ach ja, ik moet af en toe een mindere route doen om aan meer dan 100 routes in totaal te komen. Dus als het makkelijk te combineren is met een mooie route dan is dat het beste.

Bedankt voor de tips!
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Heb vandaag mijn thuisrondje de Uithof gedaan in Den Haag. Geen route om voor in de auto te stappen. Wel voor hier een behoorlijk leuk trainingsrondje en het ligt er vaak verrassend goed bij. Een uitbreiding richting de puinduinen zou het erg gaaf maken! Van de week ook de andere officiële route van den haag gereden: de middenberm. Er staat een bord van de gemeente bij wat dit toch echt een officiële route maakt :-q je gaat hem niet vinden op mtbroutes oud. Het is eigenlijk een oude dirtspot met gigantische jumps, ik begreep zelfs de grootste openbare in Europa oid. De hoogdagen zijn helaas voorbij en locals hebben hem toegankelijker gemaakt met trouwens nog steeds pittige lijnen. Best ben je hieraf met een dirtbike.

Als je hier in deze buurt wat routes wilt meepakken is de volgende combi erg leuk trouwens: den haag Uithof en dan via de duinen naar hoek van Holland. Dan een bijzonder pontje richting de pistoolhaven. Vervolgens door de rauwe industrie slalommen tussen de jonge meeuwen. Niet veel later kom je in de bossen en natuur van Oostvoorne en bevindt je je tussen de herten. Dit is een gaaf rondje van 12 km met erg veel uitdagingen. Heel veel drops en zelfs een wipwap. Let wel op de omstandigheden, bij nat weer is het tofste deel erg glad en bij een droge periode is een ander deel erg los. Best kom je hier in het voorjaar als het een paar dagen droog is geweest. Na oostvoorne via natuurgebieden en den Briel naar Rozenburg. Een echte rollercoaster, had de beste kombocht van NL, helaas is deze verdwenen. De flow is ongeëvenaard, alleen rhenen komt in de buurt. Helaas is we; rondje 5-6 minuten. Onkruid kam een problee, zijn, dus beter om hier in het voorjaar te komen. Na een paar rondjes via pontje naar Maassluis. Dan weer via natuurgebieden naar Vlaardingen. Deze route kent 5241627 bochten en een 2 tal parkjes. Je kan je lol zeker op. Dan via mooi schelpenpad naar Schipluiden en dan laatste stuk naar dh. Uiteindelijk zit je over de 90 km met een 2 pontjes. Je moet ze wel goed timen, die bij HVH gaat maar 1x per uur, die bij Rozenburg 3x maar daar ben je vrij rap vanuit het parkoers. Probeer dit rondje altijd 1x per jaar te doen. Ontzettend veel mooie stops en restaurantjes onderweg, naast de natuur (zeehonden!) en rauwe industrie.
Hier staat niets.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

markpatat schreef: zo 12 januari 2020, 22:49 Als je hier in deze buurt wat routes wilt meepakken is de volgende combi erg leuk trouwens: den haag Uithof en dan via de duinen naar hoek van Holland. Dan een bijzonder pontje richting de pistoolhaven. Vervolgens door de rauwe industrie slalommen tussen de jonge meeuwen. Niet veel later kom je in de bossen en natuur van Oostvoorne en bevindt je je tussen de herten. Dit is een gaaf rondje van 12 km met erg veel uitdagingen. Heel veel drops en zelfs een wipwap. Let wel op de omstandigheden, bij nat weer is het tofste deel erg glad en bij een droge periode is een ander deel erg los. Best kom je hier in het voorjaar als het een paar dagen droog is geweest. Na oostvoorne via natuurgebieden en den Briel naar Rozenburg. Een echte rollercoaster, had de beste kombocht van NL, helaas is deze verdwenen. De flow is ongeëvenaard, alleen rhenen komt in de buurt. Helaas is we; rondje 5-6 minuten. Onkruid kam een problee, zijn, dus beter om hier in het voorjaar te komen. Na een paar rondjes via pontje naar Maassluis. Dan weer via natuurgebieden naar Vlaardingen. Deze route kent 5241627 bochten en een 2 tal parkjes. Je kan je lol zeker op. Dan via mooi schelpenpad naar Schipluiden en dan laatste stuk naar dh. Uiteindelijk zit je over de 90 km met een 2 pontjes. Je moet ze wel goed timen, die bij HVH gaat maar 1x per uur, die bij Rozenburg 3x maar daar ben je vrij rap vanuit het parkoers. Probeer dit rondje altijd 1x per jaar te doen. Ontzettend veel mooie stops en restaurantjes onderweg, naast de natuur (zeehonden!) en rauwe industrie.
Klinkt goed :-q heb je daar toevallig ook een gpx van? :winkie:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik kan bevestigen dat Rozenburg in juni vol met bramen staat. Het werd een bloederige bedoeling. Het eerste stukje is wel leuk, maar errrrug kort. Op dezelfde dag was Oostvoorne op delen mul (muller dan Schoorl; Schoorl blijft dankzij de inspanningen van de trailcrew fietsbaar). Dus probeer dit dan echt wat eerder in het jaar te plannen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Op mijn verlanglijstje voor 2020 staat ook combinatie rit, maar dan Zoetermeer, Bergschenhoek en Vlaardingen.
Misschien toch de Uithof er maar bij lussen, blijft stiekem toch een leuk rondje. En dan via de middenberm naar huis :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Linc schreef: ma 13 januari 2020, 00:00
markpatat schreef: zo 12 januari 2020, 22:49 Als je hier in deze buurt wat routes wilt meepakken is de volgende combi erg leuk trouwens: den haag Uithof en dan via de duinen naar hoek van Holland. Dan een bijzonder pontje richting de pistoolhaven. Vervolgens door de rauwe industrie slalommen tussen de jonge meeuwen. Niet veel later kom je in de bossen en natuur van Oostvoorne en bevindt je je tussen de herten. Dit is een gaaf rondje van 12 km met erg veel uitdagingen. Heel veel drops en zelfs een wipwap. Let wel op de omstandigheden, bij nat weer is het tofste deel erg glad en bij een droge periode is een ander deel erg los. Best kom je hier in het voorjaar als het een paar dagen droog is geweest. Na oostvoorne via natuurgebieden en den Briel naar Rozenburg. Een echte rollercoaster, had de beste kombocht van NL, helaas is deze verdwenen. De flow is ongeëvenaard, alleen rhenen komt in de buurt. Helaas is we; rondje 5-6 minuten. Onkruid kam een problee, zijn, dus beter om hier in het voorjaar te komen. Na een paar rondjes via pontje naar Maassluis. Dan weer via natuurgebieden naar Vlaardingen. Deze route kent 5241627 bochten en een 2 tal parkjes. Je kan je lol zeker op. Dan via mooi schelpenpad naar Schipluiden en dan laatste stuk naar dh. Uiteindelijk zit je over de 90 km met een 2 pontjes. Je moet ze wel goed timen, die bij HVH gaat maar 1x per uur, die bij Rozenburg 3x maar daar ben je vrij rap vanuit het parkoers. Probeer dit rondje altijd 1x per jaar te doen. Ontzettend veel mooie stops en restaurantjes onderweg, naast de natuur (zeehonden!) en rauwe industrie.
Klinkt goed :-q heb je daar toevallig ook een gpx van? :winkie:
https://strava.app.link/mYmjfRp9c3

Deze gaat de andere kant op en mist het stukje HVH naar Uithof maar dat is vrij makkelijk te vinden. Grofweg vanuit Schipluiden tot aan het einde van deze rit is hij te volgen. Zal binnenkort ff een route voor je bouwen.

Timing is trouwens essentieel. In de winter moet je hier niet komen, net zoals de zomer. Beste moment is een paar dagen na een paar regenachtige dagen (niet teveel) ik het voorjaar. Dat alles er super bijligt is echt maar een paar weken per jaar. Persoonlijk vind ik iets droger minder erg. Dan is het leukste stuk op oostvoorne en Rozenburg goed te doen. Bij nat weer is het echt glijden, geen lol aan. Vlaardingen en de Uithof kunnen in de zomer er een beetje los bijliggen door steentjes. Dan is Rozenburg dicht gegroeid en een deel van oostvoorne niet te doen qua los zand. Een stuk van de route trek je gelijk op met een paardenrad: mtb links en paarden rechts. Zegt genoeg dat in de zomer je beter het paardenspoor kan volgen! Wind kan ook nog een factor zijn in de tussenstukken. Meestal komt de wind uit zuidwest of west. Dan kan je hem beter met de klok mee doen, anders is het in de duinen volle bak. Ook op andere stukken ga je last hebben van wind. Komt de wind uit noord of noordwest dan kan je beter tegen de klok in doen. Liefst wil je geen wind ;)

Had ook nog een ander leuk rondje, Noordwijk en Zandvoort. Die eerste heeft heel veel kleine uitdagende stukjes die je net moet weten. Helaas is Zandvoort dicht. Ook dit is maar een paar weken per jaar goed te rijden. De stukken duin en vooral Zandvoort hebben erg snel last van droogte. De andere stukjes liggen dan weer op kleigrond en zijn erg gevoelig voor regen. In het voorjaar zijn er een paar weekenden dat dit goed te doen is. Helaas moet je die volgend jaar plannen ;)
Hier staat niets.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Top bedankt voor de uitgebreide info. Ik zet hem in de planning voor ergens in april :-q
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

markpatat schreef: ma 13 januari 2020, 10:59 Zal binnenkort ff een route voor je bouwen.
Ik hou me ook wel aanbevolen voor een versie van de gpx. Met name stuk Vlaardingen - Rozenburg - Oostvoorne - HvH - Vlaardingen...
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

markpatat schreef: zo 12 januari 2020, 22:49 Heb vandaag mijn thuisrondje de Uithof gedaan in Den Haag. Geen route om voor in de auto te stappen.
Oeps :oops: Wel gedaan vorig jaar :tong

In combinatie met
Katwijk
Hoek van Holland
Rozenburg
Ouddorp
Westenschouwen
Oude Tonge

waren de nummer s46 t/m 52 van 2019
#OpaRijdtEenIZZO
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

_Chris schreef: ma 13 januari 2020, 18:59
markpatat schreef: zo 12 januari 2020, 22:49 Heb vandaag mijn thuisrondje de Uithof gedaan in Den Haag. Geen route om voor in de auto te stappen.
Oeps :oops: Wel gedaan vorig jaar :tong

In combinatie met
Katwijk
Hoek van Holland
Rozenburg
Ouddorp
Westenschouwen
Oude Tonge

waren de nummer s46 t/m 52 van 2019
Volgens mijn herinnering was je commentaar bij HvH: " blijf hier weg". Is dit eerder in het seizoen beter?
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

Willem Altes schreef: ma 13 januari 2020, 22:52 Volgens mijn herinnering was je commentaar bij HvH: " blijf hier weg". Is dit eerder in het seizoen beter?

Na navraag bleek het noordelijke stuk van de ronde (achtje) niet meer te worden onderhouden en is afgeschreven volgens de beheerders. Misschien is dit in het voorjaar nog wel te rijden maar ik zou het er niet op gokken.

Geen bordjes of iets dergelijks over deze aanpassing. Verder hebben ze zomers een route door het mais maar ook hier waren er geen bordjes of hints van te vinden.
Het zuidelijke deel kwam het dus neer op een gravel single track door het gras Aan het einde lagen 10 Zandbultjes gestort en daar moest je overheen en weer terug.
Daarna terug over het asfalt
Kortom: Als je er niet hoeft te zijn, blijf er dan weg
ps Ik heb nog steeds de verkeerde route :oops: op de site staan.
#OpaRijdtEenIZZO
Gebruikersavatar
ktemmetje
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 14 december 2014, 12:25

Man oh man,

Schijnt er toch gewoon een facebookpagina te zijn waar ze al een poosje bezig zijn met dit soort gekkigheid. :-q

https://www.facebook.com/groups/8278157 ... oup_header

Misschien best leuk om daar ook eens een kijkje te nemen?
Bulls Copperhead 3 Starre SS 2015 - Giant Trance 2 29-er 2019
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

ktemmetje schreef: wo 15 januari 2020, 22:32 Man oh man,

Schijnt er toch gewoon een facebookpagina te zijn waar ze al een poosje bezig zijn met dit soort gekkigheid. :-q

https://www.facebook.com/groups/8278157 ... oup_header

Misschien best leuk om daar ook eens een kijkje te nemen?
Die had ik ook een paar weken terug al gevonden ja, maar die lijkt toch al een tijdje niet meer actief te zijn. Ik zie in ieder geval geen posts meer.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Net nu toevallig wel! Bultjes worden doorgetrokken en ander stukje wordt naar gekeken. Maisveld is elk jaar voor het laatst. Wel apart rijden, je kan geen 1 bocht inschatten. Ken de omgeving niet zo goed, maar richting Maassluis ligt wel een vrij lange groenzone. Vlakbij ligt een heuse col, maar om daar is op aan te leggen vroeg RWS de hoofdprijs.

Van ver is het niet de moeite, wel tof dat de locals het initiatief nemen! Je mot wat hier in het Westland!
Hier staat niets.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

In Deventer (Schalkhaar) kun je vanaf dezelfde startplek (Wecherleveld) drie (officieel vier als je rondje Wecherleveld (4km) ook meerekent) routes starten van elk 30-35km met elk minimale overlap. Ben je wel ~90km verder, maar ook drie routes verder! Succes!
Plaats reactie