Zoveel mogelijk routes in een jaar

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Afgelopen jaar heb ik meegedaan met de 52 in 52 challenge via de site van Chris Kluiters link. Hierbij is het de bedoeling in 52 weken, 52 verschillende routes te rijden. Uiteindelijk had ik er 62 gedaan dus dat was ruim gelukt.

Dit jaar wil ik voor minstens 104 routes gaan in een jaar, maar ik hoop er nog een paar meer te doen. Ik zie wel hoe ver ik kom. :-D

Ik ben van plan een lijstje bij te houden met alle routes die ik heb gedaan, gerangschikt op hoe leuk ik de route vind. Verder wil ik een verslagje schrijven van de routes die ik doe, soms zal dat voor een losse route zijn en soms voor meerdere routes tegelijk als ik die in 1 rit doe. Misschien helpt dat de rest ook een beetje om te kijken naar routes die men nog niet kent.

Route lijst tot nu toe:
1. Zeddam (06-01-2020)
2. Helmond (25-01-2020)
3. Rijssen (04-01-2020)
4. Staphorst (26-01-2020)
5. Asten Oostappense Heide (25-01-2020)
6. Ruinen (11-01-2020)
7. Vlierden (25-01-2020)
8. Deurne Walsberg (25-01-2020)
9. Markelo (04-01-2020)
10. Bergen Rood (19-01-2020)
11. Bergen Blauw (19-01-2020)
12. Dierdonck (25-01-2020)
13. Oosterbeek (18-01-2020)
14. Oostzaan (01-02-2020)
15. Deurne Zandbos (25-01-2020)
16. Zuidwolde West (11-01-2020)
17. Swolgen (19-01-2020)
18. Zuidwolde Oost (11-01-2020)
19. Landsmeer (01-02-2020)
20. Nieuwegein (01-02-2020)
21. Wanssum (19-01-2020)
22. Heerde (26-01-2020)
23. Twiske (02-01-2020)
24. Bergen Groen(19-01-2020)

Om maar gelijk goed te beginnen heb ik vandaag dus 2 routes gedaan. Ik ben begonnen in Markelo bij de Lochemseweg 7 daar zijn een aantal parkeerplaatsen en kan je eventueel achteraf een hapje doen bij restaurant de Viersprong.

De lucht zag er grijs uit, maar het was nog droog toen ik begon. Ik had voor beide routes een GPX ingeladen, maar ik liep al gelijk tegen een probleem aan toen ik de route begon, want volgens de GPX moest ik dwars door een weiland heen. Gelukkig zag ik al snel het eerste paarse MTB bordje waarmee de route werd aangeduid en kon ik onderweg. Blijkbaar had ik een oud GPX bestand want even later moest ik volgens de route planner naar rechts, terwijl de bordjes naar links wezen. Daar was een mooi stuk singletrack aangelegd, dus gewoon de bordjes gevolgd.

Nog een paar keer gehad dat het leek dat mijn routeplanner een beetje wou afsnijden hier en daar, maar de bordjes waren redelijk duidelijk. Eigenlijk maar één keer gehad dat ik geen bordje kon vinden, toen was ik wel blij dat ik ook een GPX bestand had.

In het eerste deel van de route in Markelo was meer Asfalt/Verbinding dan ik had verwacht, maar de singletrack die ik tegenkwam waren het zeker waard en goed onderhouden. Ik heb het idee dat hier pas nog aan gewerkt is. En ondanks dat het de afgelopen 2 dagen wel wat geregend had zo goed als geen plassen op de track. Er zaten ook nog wat aardige klimmetjes met een mooi stuk afdaling waar je lekker gang kon houden ook al was het slingerend single track.

Toen ik ongeveer halverwege de Markelo route was moest ik 5 km verbinding doen richting Rijssen. Helaas stond er nog aardig wat wind dus dat was niet ideaal.

Eenmaal begonnen aan de route van Rijssen zag je wel een groot verschil, bijna alleen maar single track en een heel glooiend landschap geen super hoge klimmen, maar je bent wel hele tijd omhoog en naar beneden aan het gaan. In het eerste deel wat ik deed zaten ook nog wel een paar rechte stukken, maar ik denk dat 90% single track is.

De route volgen is vrij simpel, je kan bijna niet verkeerd rijden, maar toch kreeg ik het voor elkaar. Was 1 bordje wat voor mij niet helemaal duidelijk was, leek of hij je een wandelpad instuurde en precies op dat punt klopte de GPX daar ook niet. Een paar meter verder op stond weer een bordje en zat ik weer op de route. Dus niet dat wandelpad inrijden. Ik denk dat dat evengoed een nieuw stuk was, want daar werd de route voor het eerst ook een beetje slechter/modderig. Voor de rest van de route eigenlijk geen last meer gehad van modder hier en daar nog wel een plasje, maar niks overdreven.

Tot nu toe was ik nog geen andere fietser tegengekomen, maar van een andere richting kwam ik een groepje tegen die achter mij de route op gingen en die ik kon ik voor blijven dus daar had ik precies geen last van. In de verte zag ik af en toe ook iemand op een gravelbike rijden waar ik langzaam op inliep, dat motiveert altijd wel om even wat harder te gaan om erbij te komen. Ik kwam wel dichterbij maar heel hard ging het niet.

Op een gegeven moment kwam hij achter denk ik een vader + dochter dus toen was ik er ook ineens snel bij. Het was daar smal dus we moesten er even achter blijven, hij was aan het kijken in welke versnelling hij zat en miste daardoor een boomstronk die hij verkeerd raakte waardoor hij viel. Even gestopt natuurlijk, gelukkig had hij niks en zijn fiets was ook niet beschadigd, alleen de ketting eraf. Toen ik zag dat het goed kwam ben ik weer doorgefietst. Een paar km later haalde hij me weer in en hebben we een kort praatje gemaakt, blijkt maar weer dat die mensen met een krom stuur zo eng niet zijn :-q

Een stuk achter hem aangereden. In de bochten kon ik het goed bijhouden, maar als het wat meer klimmen was of een stukje rechtdoor, moest ik goed mij best doen om hem bij te houden. Ik heb ook nog een stukje voorop gereden, maar bij een recht stuk kwam hij me weer voorbij en moest ik weer even mij best doen om er achter te blijven. Was leuk om zo even samen op te rijden. Meneer de gravelbike gegroet toen ik bij het verbindingsstuk was om weer terug naar Markelo te rijden.

Helaas was het inmiddels wel gaan miezeren, maar gelukkig bleef het daarbij. Het bleef nu afwisselen tussen miezer end droog. Ik had nu de wind ook soort van in de rug dus dat scheelde al weer. Net voor ik weer de route van Markelo opdraaide zag ik nog een dappere MTB'er in een korte broek. Daarna nog 1 andere MTB'er tegen gekomen maar voor de rest niemand meer. Het was lekker rustig dus bij Markelo.

Nog een aantal mooie single tracks gehad ook langs een motorcross terrein, je rijdt ook deels over dat terrein dus als ze gaan crossen kan je een deel van de route niet rijden volgens mij. Singletracks werden weer afgewisseld met asfalt wegen en fiets paden en al vrij snel was ik weer terug bij de auto.

In totaal net geen 62 km gedaan in iets meer dan 3 uur. Zie ook hier op strava

Conclusie:
Markelo: Leuke route met voor iets minder dan helft hele mooi singletracks met hier en daar een pittige klim. Dus wel aardig wat rechte stukken over asfalt nog, maar nog steeds wel waard om een keer gedaan te hebben. Wel slimmer om een dag te pakken dat het niet zo waait.

Rijssen: Voor mij vandaag de winnaar, ik ben wel fan van lekkere bochtige singeltracks waarbij je goed je best moet doen om een beetje snelheid te houden en het grootste deel van Rijssen is niet veel anders dan dat!
Laatst gewijzigd door Linc op vr 7 februari 2020, 17:12, 6 keer totaal gewijzigd.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

104 in een jaar? Ben je binnenlandchauffeur ofzo?
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Nee, maar moet af toe wel eens naar een klant en die zijn verspreid over het hele land, dan gooi ik wel de fiets achter in de auto altijd. Helaas werkt dat alleen in de zomer. Ik vind het ook niet erg om een stuk te rijden voor een route. Elke week dezelfde route is ook zo saai.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik heb ook verleden jaar meegedaan aan de challenge van 52 routes in een jaar. Half augustus was dat gelukt. Voor dit jaar die ik ook mee, maar ik ga zeker er geen 104 rijden. 52 vind ik mooi zat. Ik zit goed op schema: ik heb er al 9 gereden. Eergisteren HV/LV en vandaag heb ik de Peel onveilig gemaakt: Vlierden, Liessel, Leensel, Asten (Dennendijkse Bos), Neerkant, Meijel en Asten (Ooststappense heide).
Het lag er allemaal goed tot uitstekend bij. De wind tussen de rondjes nekte mij. Een BWR- groepje om dit te overbruggen was fijn geweest.
Meijel lag het er beste bij (cijfer: 9,8), maar ik werd gewoon duizelig van al het draaien en keren. Het is een soort Weense wals met je fiets als partner. Zo een wals ik leuk voor anderhalf, twee minuten en dan moet ik bij een tafeltje gaan zitten met een drankje.
De rest ook veel single tracks, weinig technische uitdaging, wel bochten en korte klimmetjes ( van een paar meter geen echte hoogteverschillen), ook wel wat boscrossen, maar geen modder.
Van de zomer zal het mogelijk te droog zijn. Wel een leuk gebied om te verkennen.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Willem Altes schreef: zo 5 januari 2020, 00:15 Ik heb ook verleden jaar meegedaan aan de challenge van 52 routes in een jaar. Half augustus was dat gelukt. Voor dit jaar die ik ook mee, maar ik ga zeker er geen 104 rijden. 52 vind ik mooi zat. Ik zit goed op schema: ik heb er al 9 gereden.
Al op 9 in de eerste week, dat schiet goed op :-q


Vandaag mijn "Thuis" route gedaan. Zeddam. Het was al weer een paar weken geleden dat ik die gedaan had en inmiddels lijken de nieuwe stukken single tracks die er bij gekomen zijn klaar.

Ik start altijd vanaf 'T peekse in Beek, daar zit een hele grote parkeerplaats bij, ideaal dus. Er stonden vanmiddag meer auto's dan ik had verwacht, maar het was dan ook wel weer heel mooi weer vandaag.

Er was weer hard gewerkt aan de route, zelfs al veel nieuwe paaltjes om de route te wijzen. Het was mooi droog overal. Alleen op de nieuwe stukken was de ondergrond nog wat zacht hier en daar. Waar ik bij de oude route makkelijk een gemiddelde van 22 km/h haalde had ik nu moeite om boven de 18 km/h gemiddeld te komen. Wat mij betreft geen probleem, een aantal rechte afdalingen zijn ingewisseld voor technische single track afdalingen waar je goed moet opletten, zeker nu de ondergrond nog wat los is. Als het eenmaal aangereden is zal het al weer beter gaan. Ook zijn sommige rechte klimmen nu vervangen voor bochtige singletracks, om het wat minder saai te maken. Al met al een mooie verbetering.

Als je van mooie singletracks houdt met wat afwisseling van brede paden om bij te komen dan is dit de ideale route. Het is zeker geen beginnersroute ook gezien de hoogtemeters en de lastige afdalingen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Dit topic met veel plezier gelezen. Ik ga ook proberen 52 verschillende routes te rijden.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Idem! Laat de verslagen maar komen, helaas haal ik maar max 26 per jaar... kijken of ik dat dit kaar ga halen, teller staat nog op 0!
Hier staat niets.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Knap als je dat gaat lukken. :-q

Succes, in ieder geval bij deze volg ik je topic.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Goed om te zien dat het wordt gewaardeerd :-q Aankomend weekend hoop ik er weer een paar doen. Voorlopig lijkt het weer mee te werken dus dat scheelt.
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

Pat. schreef: di 7 januari 2020, 12:24 Knap als je dat gaat lukken. :-q

Succes, in ieder geval bij deze volg ik je topic.
Het jaarrecord is 130 stuks in 1 jaar :bier: . Veel routes kan je clusteren.
#OpaRijdtEenIZZO
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Dat clusteren heb ik toen ook gedaan en gebruik gemaakt van de extensie voor google maps (uit een 52in52 draadje gehaald toendertijd)

Ik heb de challenge 2 jaar geleden ook gedaan en gehaald met .... 53 routes. Ik vond het nog best wel behoorlijk plannen om het voor elkaar te krijgen en probeerde vooral de routes te rijden die wat hoger genoteerd stonden in MTBroutes.

Veel succes in ieder geval en het delen van ervaringen is altijd leuk om te lezen dus ook ik ga dit eens even volgen :-q
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ja, ik probeer ook zoveel mogelijk route's te combineren. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan. Ik gebruik zelf een gpx editor om routes van te voren al aan elkaar te verbinden en teken dan eventueel zelf ook al verbindings routes in. Dan kan ik op fietscomputer gewoon het lijntje volgen, lekker makkelijk.

Soms is de route wel eens iets aangepast omdat ik dan een oude gpx heb, maar dan volg ik altijd de bordjes. Het is meestal maar een klein stukje en dan pak ik mijn lijntje later weer op.

edit: overigens ben ik tegenwoordig veel meer naar de weersverwachting aan het kijken en de neerslag totalen van de afgelopen week om te zien waar ik het beste heen kan gaan. Dat is weer een hele andere puzzel :D
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

Big Deef schreef: vr 10 januari 2020, 10:20 Dat clusteren heb ik toen ook gedaan en gebruik gemaakt van de extensie voor google maps (uit een 52in52 draadje gehaald toendertijd)
Dat zal deze zijn. (klik op groene vlakje in de map voor download link)

Ik probeer ze zoveel mogelijk bij te houden.
Om dit te voorkomen
Linc schreef: vr 10 januari 2020, 11:14 Soms is de route wel eens iets aangepast omdat ik dan een oude gpx heb, maar dan volg ik altijd de bordjes. Het is meestal maar een klein stukje en dan pak ik mijn lijntje later weer op.
Dus als je grote afwijkingen vind, laat t met weten dan update ik de route
#OpaRijdtEenIZZO
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Vandaag de routes van Zuidwolde (Rood en Groen) en Ruinen gedaan.

Ik ben begonnen op de carpoolplaats aan de N48, vanaf daar kan je zowel de groene als de rode route starten. Mijn GPX klopte helaas weer niet helemaal voor eigenlijk alle 3 de routes, maar de routes waren wel heel goed bewijzerd, dus dat was geen probleem.

Gestart met de rode route van Zuidwolde, dit is een redelijk kort lusje van ongeveer 12 km. Paar mooie stukken singletrack tegengekomen, maar ook wat saaie rechte stukken deels over verharde wegen. De single tracks lagen er wel mooi bij het was wel wat gladjes hier en daar, maar echt modder was het nog niet en geen last van plassen gehad. De verbindings paden lagen er eigenlijk het slechtste bij.

Tegen het eind van de route stuurde de bordjes mij opeens compleet de andere kant op dan mijn fietscomputer. Dus ik volg netjes de bordjes, maar toen kwam ik gelijk weer bij het begin van de route uit, terwijl ik volgens de GPX nog een heel stuk extra moest. Aangezien ik wou voorkomen dat ik een controlepunt voor de 52in52 challenge zou missen, toch weer even terug gefietst. Dat was maar een kort stukje over een breed pad, dus een stukje tegen de richting in was geen probleem.

Al snel kwam ik er achter waarom de route was aangepast, want ik reed daarna over een slecht pad met diepe trekker sporen en redelijk wat modder en even later leek het pad helemaal op te houden en reed ik eigenlijk door een weiland naast het kanaal. Aan de andere kant van het kanaal zag ik opeens weer een verdwaalt rood bordje met een mooi recht paadje. Iets verder op was een watersluisje, dus daar moet de fiets in de hand naar de overkant gebalanceerd over een smalle balk in de hoop dat ik niet in het water zou vallen :D. Gelukkig zag de sluis er goed stevig uit en ik zag een voet stap van iemand die dat voor mij al eens eerder had gedaan.

Daarna zonder problemen de rest van de route kunnen rijden volgens de gpx, maar het waren saaie rechte stukken, dus ik verbaas me er niet over dat dit uit de route is gehaald. Ik heb overigens ook geen rode bordjes meer gezien daarna, dus waarschijnlijk is men dat ene bordje nog vergeten weg te halen.

Nu was ik weer bijna terug bij de auto om aan de groene route te beginnen. Het eerste stukje is hetzelfde als rood, maar dat is geen straf, want dat was een mooi stuk singletrack. Ik kon wel zien dat de route goed word bijgehouden, want hier en daar was nieuw zand neer gegooid en ook waren de struiken goed gesnoeid. Al snel wezen de bordjes mij weer een andere kant op, maar ik bleef altijd wel redelijk dicht bij de gpx. Volgens mij zijn ze hard aan het klussen geweest om de route uit te breiden met nieuwe singletracks.

Het eerste deel van de groene route was een stuk leuker dan de rode route. Veel meer echt door het bos en veel meer singletracks achter elkaar. Toen ik bij een doorgaande weg uitkwam had ik een stuk verbinding richting de route van Ruinen. Dit was 5 km asfalt, maar er stond een redelijke wind, dus dat hielp niet echt.

In Ruinen aangekomen had ik het idee dat er een wandeltocht georganiseerd was vandaag, want er stonden heel veel auto's geparkeerd daar en veel wandelaars met briefjes die aan het zoeken waren. Gelukkig had ik er op de route niet veel last van (of zij van mij) ik kwam ze alleen af en toe tegen op de brede paden.

Waar ik aan de route in Ruinen begon was gelijk een mooi snel stuk singletrack, met snelle bochten. Even later week de route weer af, maar dit was wel duidelijk echt net aangelegd, tenminste de palen die route wezen zagen er gloedje nieuw uit. Dit terwijl de singletrack er juist heel mooi bij lag, alsof hij er al jaren lag. Dat was top!

Ik had sowieso het gevoel dat de hele route is aangepakt, want er waren meer nieuwe palen met bordjes, dan oude palen. Veel single tracks die zich af en toe afwisselde voor bos paden.

Een stuk verder waren ze bezig met bos werkzaamheden en dat was wel te zien. veel takken op de route en wat sporen van de machines, hoewel het me nog mee viel hoe slecht het was geworden. Ik denk dat ik er ongeveer 5 km "last" van gehad heb, maar heel dramatisch was het niet. Nergens hoeven af te stappen vanwege de takken of zo.

Wat mij betreft was de route van Ruinen het hoogte punt van de dag, maar nu moest ik weer 5 km asfalt om terug te komen bij Zuidwolde, om die route nog even af te maken. Het laatste stuk groen leek weer veel op de rode Zuidwolde route. Dus af een toe een stuk mooi singletrack in een bosje, maar daarna weer een stuk verbinding wat niet heel interessant was. Maar evengoed is de groene route wel leuker dan rood en ook een stuk langer.

Eenmaal terug bij de auto had ik 7 km meer gedaan dan ik gepland had vanwege de extra lusjes hier en daar bij de verschillende routes. Ik was op de route geen enkele andere mtb'er tegen gekomen, maar ik zag op de carpool plaats inmiddels wel 2 andere auto's met fietsendragers staan.

Conclusie:
Zuidwolde rood: Een leuk kort rondje met afwisseling tussen single track en bospaden/verharde paden. Ik denk iets minder dan de helft singletrack. Prima rondje voor een beginner.

Zuidwolde groen: Eigenlijk vergelijkbaar met rood, maar vooral in het begin veel meer singletracks. Ik denk iets meer dan de helft singletrack in totaal. Rood en Groen is prima te combineren en dan heb je een leuke afstand.

Ruinen: Vandaag de winnaar voor mij. Genoeg singletracks en af en toe een recht stuk om bij te komen om even wat te drinken. Helaas vanwege de boskap was het niet perfect overal, maar als dat eenmaal voorbij is en weer opgeruimd dan is dit een hele mooie route.
_Chris schreef: vr 10 januari 2020, 17:03 Dus als je grote afwijkingen vind, laat t met weten dan update ik de route
Ik zal even mijn opgenomen route opknippen zodat je voor de verschillende routes een GPX bestand heb die wat beter klopt. Wat is handig, hoe krijg ik die het beste bij jou zodat je de site kan updaten? Ik zal het voor Rijssen Markelo en Zeddam ook doen, want die kloppen ook niet helemaal meer.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Beetje mijn thuisgebied:
- Zuidwolde wordt door velen uit de buurt gemeden, staat veel lager op de ranglijst in vergelijking met Staphorst, Hardenberg, Lemelerberg, Ruinen. Weinig uitdaging, hobbelig, krap, geen flow.
- Ruinen is na de update echt leuk geworden, mooi lopende stukken.

Succes met je verdere "project".
Tips voor combi's in Overijssel-Drenthe: Hardenberg-Ommen-Stegeren, Dwingeloo-VAM-berg, Grolloo-Gieten, Hellendoorn-Nijverdal-Holten, Oldenzaal-Losser.....
Plaats reactie