MTB bij Den Bosch

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Laurensjkok
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 2 juli 2019, 20:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 6.0

Hallo!

Ik woon nog niet zo lang in Den Bosch en ben de goede plekjes een beetje aan het opzoeken. Je hebt natuurlijk de officiele routes een soort van in de buurt, met Drunen(1), Giersbergen(2) en Berlicum(3), maar voor de kortere ritjes die ik bijvoorbeeld wil maken als ik na het werk thuis kom en voor het donker terug wil zijn ben ik nog aan het zoeken. Ik ben laatst per toeval een kort maar leuk stukje tegengekomen (4), maar ben erg benieuwd wat de ervaren rijders uit Den Bosch me aanraden. GPS routes zijn van harte welkom :)
Ik ben ook op zoek naar een club/groepje waar ik me zou kunnen aansluiten, maar ook die kon in Den Bosch niet zo makkelijk vinden. Dus als daar suggesties voor zijn hoor ik die ook graag.

1) https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/drunen
2) https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/giersbergen
3) https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/berlicum
4) https://goo.gl/maps/443yD48LNaHbYUb58
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ik ga er even van uit dat je een fietsendrager hebt.

Dan kun je in Herpenduin de rode route doen van zo'n 16 km. Dat is een mooi rondje voor het donker.
In Reek ligt een gele route van zo'n 6 km. Die kun je eventueel 2x doen. Beide routes zijn wel een beetje voor gevorderde. Zitten aardig wat klimmertjes in.

Langere routes in de Maashorst zijn de groene en blauwe routes. Beide zo'n 30 km lang. Die zijn niet zo zeer technisch maar gaan door mooie natuur.
Laurensjkok
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 2 juli 2019, 20:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 6.0

Helaas geen fietsendrager (überhaupt geen auto) , maar toch bedankt voor de tips!
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Hi! Welkom in Den Bosch :wink: . Qua vaste routes zijn Drunen, Berlicum e.d. wel een paar van de usual suspects inderdaad (die enigszins de moeite waard zijn tenminste). Als ik zelf een snel uurtje wil meepakken na werk, ga ik meestal richting de Vughtse Heide.

Ik woon zelf in het centrum, en fiets dan langs het Heetmanplein richting Isabellakazerne. Naast de oude kazerne is al een leuk (maar inderdaad klein) stukje met wat kleine hoogteverschillen. Vanuit daar rechtdoor (langs restaurant 't Misverstant) de Vughtse Heide op. Langs Kamp Vught en de gevangenis richting recreatieplas IJzeren Man. Daar cross ik dan meestal 2 à 3 keer omheen en dan via de Vughtse Heide weer terug. Al met al zo'n 25 km.

Heb geen gps track maar wel een screenshot van Strava, als je daar wijs uit kan worden:

Afbeelding

Ik kan je een keer wegwijs maken als je dat tof lijkt, maar wellicht even wachten tot dat kl*te virus voorbij is... :cry:
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Ik woon iets buiten Den Bosch laatste jaren. Maar er zijn best wat leuke stukjes te vinden.

Vughtse heide en fort Isabelle zijn aardig, het rondje rondom de ijzere man ook. Er is ook de oude vuilnisbelt nog vlakbjj de ijzere man. Ben ik al lang niet meer geweest maar dat kan je makkelijk mee pakken. Let wel op met heide en ijzere man want het is daar vaak erg druk met wandelaars, vooral met mooi weer.

Daarnaast kan je ook nog richting St Michielsgestel fietsen via het sterrenbos, harder en vanuit daar langs de dommel fietsen richting Boxtel, via sparrenrijk om over Vught weer terug te rijden. Zal 30 tot 35 km zijn.

Bij Nieuwkuijk traint team Brabant 2000. Daar hebben ze een eigen stukje terein wat voor zover ik weet vrij toegankelijk is en kan je wat oefenen ook met dropjes, rockgarden, slowspeed skills. Voor interval of juist eindeloos rondjes ligt er nog een mooie wielerbaan om heen ook.

Je kan hier leuk naar toe fietsen via de moerputten. Let wel op. Je mag daar officieel niet fietsen en ze beboeten je ook nog eens.

Bij Rosmalen liggen volgens mij ook best wat leuke stukken maar daar ken ik zelf de weg niet zo goed.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Afbeelding

Zoiets krijg je dan, je kan dan vughtse heide en ijzere man combineren met Drunese Duinen de groene route. Die pak je dan op bij bijv. De margrietweg en pak je nog een lusje mee op het terrein van de Guldenberg om dan door te rijden via de ijzeren man.
Laurensjkok
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 2 juli 2019, 20:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 6.0

Thanks voor de reacties! Ben vanochtend nog bij fort Isabelle en de vuchtse heide geweest, maar werd daar aangesproken door een wandelaar dat je daar officieel niet mag fietsen. Is dat iets wat algemeen genegeerd wordt, of kwam ik toevallig een sikkeneurige wandelaar tegen die mountainbikers vervelend vind?
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Er hebben ooit van die opengesteld bordjes gestaan maar die heb ik al lang niet meer gezien. Afbeelding

Zolang er geen borden staan die verwijzen naar artikel 461 mag je er volgens mij gewoon komen (lees: kunnen ze je niet beboeten) Houd rekening met de wandelaars en pas je snelheid aan bij passeren of benaderen. Be Nice, Say Hi :-q
Laurensjkok
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 2 juli 2019, 20:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 6.0

1 van de borden (op een uit de grond gerukte paal) geeft aan dat fietsers welkom zijn op de aangegeven fietspaden, maar het is vervolgens niet duidelijk wat de aangegeven fietspaden zijn. Volgens de redenatie van de wandelaar zijn die er niet, alleen wandelpaden, dus mag het niet.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Laurensjkok schreef: vr 20 maart 2020, 14:59 1 van de borden (op een uit de grond gerukte paal) geeft aan dat fietsers welkom zijn op de aangegeven fietspaden, maar het is vervolgens niet duidelijk wat de aangegeven fietspaden zijn. Volgens de redenatie van de wandelaar zijn die er niet, alleen wandelpaden, dus mag het niet.
Ja, waarschijnlijk zijn de leuke paadjes inderdaad geen officieel fietspad. Ik heb eigenlijk in de jaren dat ik die paden pak nog nooit (negatief) commentaar gehad van wandelaars. Meestal zijn ze vriendelijk maar ik vermijd die plekken wel op zonnige dagen in het voorjaar tijdens het spitsuur. Als je wat later op de middag daar heen gaat of vroege avond is het er vaak erg rustig en ben je niemand tot last.

In de ochtend uren van 9 tot 14 is het vaak erg druk met wandelaars. Moet zeggen dat het nu met het hele Corona gebeuren overal druk is in de natuurgebieden dus de spitsuren zullen wat verschoven zijn. Helaas zijn ze hier in de regio om de een of andere reden niet heel erg MTB minded. Bij de Ijzeren Man bieden ze wel clinics aan geloof ik dus in dat gebied wordt het in ieder geval gedoogd.

Bij St Michielsgestel liggen ook een paar officiële routes, de paden in het bos rondom Zegenwerp en richting Boxtel zijn wel aardig maar er zitten ook veel landweggetjes in. Wil je echte XC racen dan is dat misschien leuk maar als je liever singeltrack rijdt is het eigenlijk niet de moeite waard.

Zelf ben ik in mijn lunchpauze even snel naar Nieuwkuijk gefietst om daar wat lowspeed skills te oefenen. Er ligt daar een klein bosje met wat singeltracks, rockgardens(klein), dropjes en kleine sprongetjes. Wil je wat aan je techniek werken en niet perse KM's vreten is dat leuk.
Ik ben zelf geen snelheidsmonster en zoek eerder dat soort plekjes op, hoeveel ik de Drunese Duinen ook wel erg kan waarderen om gewoon lekker buiten te zijn en in beweging. Maar deze route doe ik ook liever niet op zondag ochtend ivm het volk wat er dan rond fietst.
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Laurensjkok schreef: vr 20 maart 2020, 11:55 Thanks voor de reacties! Ben vanochtend nog bij fort Isabelle en de vuchtse heide geweest, maar werd daar aangesproken door een wandelaar dat je daar officieel niet mag fietsen. Is dat iets wat algemeen genegeerd wordt, of kwam ik toevallig een sikkeneurige wandelaar tegen die mountainbikers vervelend vind?
Fiets er al dik 15 jaar en letterlijk nog nooit een opmerking over gekregen, dus dan zal het wel aan jou liggen :D. Net als Timo probeer ik de drukke tijden te vermijden (zeker rond de IJzeren Man), en pas ik m'n snelheid aan rond wandelaars. Een bel wordt ook gewaardeerd t.o.v. schreeuwen.

Zou me er in ieder geval niet druk om maken.
marcvv
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 20:56
Mijn mountainbike: Trek procaliber

Leuke mountainbike club in Berlicum: www.thewhoopers.nl. Leer je ook de omgeving kennen!
fyb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 30 juli 2019, 15:27
Mijn mountainbike: Cube Analog 2018

Hee, leuk topic om te lezen gezien ik zelf ook uit DB kom. Zonder fietsdrager is het wel wat lastiger om niet iets te noemen wat al genoemd is. Het is wel leuk scheuren door het bos bij Maliskamp of rond de zandverstuiving bij Rosmalen. Het rondje DB centrum -> Herpen en terug is ongeveer 50 km en dan kom je o.a. langs de zandverstuiving. Deze kan ik wel aanraden als je van lange stukke asfalt houdt ;-).

Verder leuke tips voor Vught, deze kende ik nog niet en staan deze week op het programma. Ik ga het topic in de gaten houden!
Plaats reactie