Ik zie door de vignetten het bos niet meer.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1722
- Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
- Mijn mountainbike: Spectral 29
dat is natuurlijk wel verleden tijd, de afgelopen 1,5 jaar is er enorm veel in geinvesteerd door NM op NP VZ. Even los van wat men van het resultaat vind heeft dat wel serieus geld gekost, vele malen meer dan je in een paar jaar met vignetjes binnen harkt.Giant-E schreef: ↑za 28 maart 2020, 21:51
Ik schaf elk jaar trouw een NM vignet aan, puur voor de Posbank route. (Oké, en voor die ene keer LDD)
Ik voel me al 10 jaar bestolen. Geen euro is er uitgegeven aan onderhoud in Rheden. Da's lekker makkelijk cashen, nietwaar?
EDIT. Bouwpakket was me al voor zie ik nu.
Ook in de periode daarvoor werd er wel degelijk onderhoud uitgevoerd maar dat is niet altijd zichtbaar, maar zijn wel kosten (zaagwerk, afvoeren bomen over de route, verdichting). Er was alleen geen community die dit goed coordineerde en de leiding nam. Dat is nu veranderd.
Maar voorbeelden van een beheersorganisatie zoals NM/SBB/UHR die zelfstandig een route onderhoudt en financiert ken ik niet. Meestal zijn het de vrijwilligers die, bij uitzondering, met materiaal van een beheersorganisatie mogen werken.
De enige manier om een echt eerlijke verdeling te maken is met een soort GPS kastje dat bijhoudt hoeveel km je op een route rijdt. Aan het eind van het jaar de kilometers per route optellen en dan het geld naar rato verdelen over de verschillende routes. Een soort rekening rijden.
Maar dat levert weer privacy bezwaren op en het is duur/omslachtig (zo'n kastje zal niet gratis zijn). Dus dit wordt het ook niet.
Maar dat levert weer privacy bezwaren op en het is duur/omslachtig (zo'n kastje zal niet gratis zijn). Dus dit wordt het ook niet.
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig
De puzzel is complexer dan alleen de hoeveelheid gebruik.Bootje schreef: ↑za 4 april 2020, 22:27 De enige manier om een echt eerlijke verdeling te maken is met een soort GPS kastje dat bijhoudt hoeveel km je op een route rijdt. Aan het eind van het jaar de kilometers per route optellen en dan het geld naar rato verdelen over de verschillende routes. Een soort rekening rijden.
Maar dat levert weer privacy bezwaren op en het is duur/omslachtig (zo'n kastje zal niet gratis zijn). Dus dit wordt het ook niet.
Sommige soorten ondergrond hebben veel meer onderhoud nodig. Sommige routes helemaal geen onderhoud. Enz
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3880
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
Bootje schreef: ↑za 4 april 2020, 22:27 De enige manier om een echt eerlijke verdeling te maken is met een soort GPS kastje dat bijhoudt hoeveel km je op een route rijdt. Aan het eind van het jaar de kilometers per route optellen en dan het geld naar rato verdelen over de verschillende routes. Een soort rekening rijden.
Maar dat levert weer privacy bezwaren op en het is duur/omslachtig (zo'n kastje zal niet gratis zijn). Dus dit wordt het ook niet.
Dat kastje hebben de meeste van ons al jaren. (GPS fietscomputer, GPS horloge, telefoon) Deze data kan je natuurlijk prima gebruiken om de bezoekers op een route te tellen en zo de gelden te verdelen. Dan komt inderdaad het vraagstuk privacy om de hoek kijken. Maar in tijden waar een heleboel mensen hun ritjes op het internet delen (Strava, Komoot, enz.) moet dat toch niet zo een probleem zijn. Daarnaast hoeft het systeem alleen maar te tellen dat er een deelnemer op een route is geweest. Je hoeft daar zelfs niet eens de hele route voor te hebben, maar diverse meetpunten zoals de startplaatsen van een route. Dus daar rollen bezoekers aantallen uit en verder niks. Ik heb daar toevallig laatst ook een e-mail aan gewaagt naar de NTFU. Maar zoals Bouwpakket al uitlegt zit er veel meer rompslomp achter dan alleen een eerlijke verdeelsleutel naar gebruik.
Als je bijvoorbeeld op de UHR woont en daar alleen je ritjes doet snap ik dat je de noodzaak van een landelijk systeem niet inziet. Ik woon echter in de Wieringermeer (NH bij de Afsluitdijk) daar is het zo plat als een pannenkoek en wij hebben hier wel een lusje, maar ik denk dat het kinderbaantje van Ede nog uitdagender is. Het enigste in de buurt van een beetje betekenis is Schoorl hartstikke tof, maar elke dag pindakaas op je broodje gaat ook vervelen. Daarnaast als ik mijn fiets toch achter op de auto moet zetten rijd ik net zo makkelijk ergens anders heen. In de tijd die het mij kost om bij Schoorl te komen zit ik net zo snel aan de andere kant van de Afsluitdijk of voorbij Amsterdam.
Ik rijd dus diverse routes in het land. De meeste zijn vrij te rijden maar je leest wel steeds vaker de discussie om een verplicht vignet in te voeren zoals nu met Nijmegen. (rij ik zonder blikken of blozen zo naar toe) Dus ik denk wel dat het goed is om nu al over na te gaan denken over een landelijke oplossing. A. kan het een dure grap worden als je straks voor meerdere routes een vignet moet hebben terwijl je er hooguit een paar keer per jaar komt, maar wel een vignet moet kopen voor een heel jaar. (zoals de UHR) B. Het verkrijgen van een dagvignet is al een sport op zich. NM LHD geen idee meer in welk gat ik toen uiteindelijk een dagvignet gehaald heb dat in verhouding veel te duur was. Daarnaast combineer ik vaak meerdere routes om het zo wel de moeite te maken het halve land te doorkruisen. Zo kan het nu al gebeuren dat je diverse vignetten nodig hebt.
Dus in plaats van een landelijk systeem met moeilijke verdeelsleutels waar blijkbaar niemand uitkomt. Waarom niet lekker zo laten als het is. Maar wel met behulp van techniek. Bijna iedereen heeft een smartphone tegenwoordig. Maak dan een landelijke app (in plaats van ieder zijn eigen aap) waar je naar keuze een jaar of dag vignet naar keuze kan kopen. Dan kan je een jaarvignet kopen voor de routes waar je vaak komt. En voor eens een uitstapje naar een andere route kan je voordelig een dag vignet kopen. Ander voordeel, voor de routes die werken met donatie kan je een kleine donatie geven voor als je het een toffe route vond. Dan schiet iedereen er iets mee op.
●◼︎▲◆ Go round the outside.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 560
- Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
- Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
- Contacteer:
Zoals ik je al geantwoord had op je mail (NTFU) dat we deze optie aan het onderzoeken zijn.Tijgerhaai schreef: ↑zo 5 april 2020, 12:27 Maak dan een landelijke app (in plaats van ieder zijn eigen aap) waar je naar keuze een jaar of dag vignet naar keuze kan kopen. Dan kan je een jaarvignet kopen voor de routes waar je vaak komt. En voor eens een uitstapje naar een andere route kan je voordelig een dag vignet kopen. Ander voordeel, voor de routes die werken met donatie kan je een kleine donatie geven voor als je het een toffe route vond. Dan schiet iedereen er iets mee op.
- Tijgerhaai
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3880
- Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
- Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
- Contacteer:
Klop, maar dat hebben de rest van de forumleden natuurlijk niet mee gekregen. Maar dit topic legt Bouwpakket wel goed uit wat de problemen zijn met één landelijk vignet waar je dan op welke manier dan ook een verdeelsleutel gaat maken. Met deze kennis denk ik dat een app wel gaat werken. Ik denk dat je je moet laten inspireren door de mobiel parkeren app's. Beide systemen van stickertjes en een vignet in een app kunnen ook prima naast elkaar bestaan.
●◼︎▲◆ Go round the outside.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1722
- Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
- Mijn mountainbike: Spectral 29
als je 'm ophaalt bij het BZC zit daar volgens mij geen beperking op. Toen ik vorig jaar lid werd (ik geloof dat een jaar toen 26 euro kostte) kreeg je het vignet gratis. En dat was gewoon aan het begin van het jaar. Prima deal.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 434
- Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58
Wat ik dan weer jammer vind van NM is dat de verzendkosten bijna 3 euro zijn... dus je moet er een aantal bestellen om het verschil echt aantrekkelijker te maken.
On topic; ik denk dat het inderdaad lastig wordt een verdeelsleutel voor het land te maken hoewel je een generieke zou kunnen maken door gegevens van derden te analyseren. Als je populatie groot genoeg is wordt een steekproef betrouwbaarder, dus Strava o.i.d. bekijken kan daar een aardige voor zijn. Ik zou het wel toejuichen als er 1 vignet komt.
On topic; ik denk dat het inderdaad lastig wordt een verdeelsleutel voor het land te maken hoewel je een generieke zou kunnen maken door gegevens van derden te analyseren. Als je populatie groot genoeg is wordt een steekproef betrouwbaarder, dus Strava o.i.d. bekijken kan daar een aardige voor zijn. Ik zou het wel toejuichen als er 1 vignet komt.
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
Dit lijkt mij niet de manier. Op technische passages rijd je langzamer dan op het rechtdoor pad. Zo krijgen saaie routes meer geld en ben je een dief van je portemonnee als je mooie technische passages aanlegt (mensen leggen dan minder kilometers af en dus krijg je minder geld). Lokale vignetten lijken voorlopig de beste oplossing.Bootje schreef: ↑za 4 april 2020, 22:27 De enige manier om een echt eerlijke verdeling te maken is met een soort GPS kastje dat bijhoudt hoeveel km je op een route rijdt. Aan het eind van het jaar de kilometers per route optellen en dan het geld naar rato verdelen over de verschillende routes. Een soort rekening rijden.
Maar dat levert weer privacy bezwaren op en het is duur/omslachtig (zo'n kastje zal niet gratis zijn). Dus dit wordt het ook niet.