Ik zie door de vignetten het bos niet meer.

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

cheeta schreef: za 28 maart 2020, 15:43
Michel.nl schreef: za 28 maart 2020, 15:23Bij natuurmonumenten is dat zo geregeld, als jij een vignet koopt op jou postcode. Gaat een deel van die prijs per vignet naar de lokale stichtingen die de routes onderhouden. Dus regelrecht in de lokale pot van jou omgeving.
Maar wie zegt dat ik wil dat het geld daar naar toe gaat?

Het geld zou naar gebruik verdeeld moeten worden en niet wat er toevallig dichtbij ligt. Ik heb veel liever zelf de mogelijkheid dat te sturen door te bepalen waar ik voor een vignet betaal omdat ik de routes kan apprecieren en gebruik, dan dat iemand dat voor me besluit ana de hand vande postcode waar ik dat vignet toevallig besteld heb.
Dat kan je dan ook doen door bij de route waar je dat heen wil hebben ook het vignet bij 1 van de aangegeven verkoop punten te kopen. Dan gaat hij naar de plek waar jij wil dat het heen gaat.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

Michel.nl schreef: za 28 maart 2020, 15:22
Het 2e punt, uiteindelijk hebben bikers niet veel te zeggen in mijn ogen. Diegene die het onderhoudt plegen en alle materialen en gereedschappen moeten aanschaffen zouden dat van de bikers terug moeten krijgen. Dat lijkt mij de eerlijkste oplossing toch? Zo gaat het al jaren met alle andere verenigingen, daar betaald men ook braaf contributie aan.

Echter als ik lid ben van een voetbalvereniging kan ik naar de leden vergadering.(wil niet zegen dat ze altijd luisteren)

En waarom zou ik betalen voor routes die ik toch niet fiets.
Betaal toch ook niet aan de voetbal verenging in Limburg of Groningen.

Laat ik daarom maar mijn 2 vigneten kopen voor de UHR en Den Treek en wil ik een keer ergens anders fietsen, dan is het maar zo dat ik een ander vignet moet kopen.(Ga ik naar de efteling moet ik ook een intree betalen voor een dag)
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Uit heel Nederland komt men massaal naar Amerongen om te rijden, maar Amerongen zelf is maar een heel klein dorp. Er zullen ongetwijfeld veel mensen uit die plaats en omliggende plaatsen daar rijden, maar dan aantal reflecteerd bij lange na niet wat er gebruik maakt van die route. Je spreekt dan over een verschil van 500 fietsers tegenover tienduizenden.

Postcode sleutel leuk, maar het werkt niet. Zeker als je het hebt over de routes die mensen van ver trekken. Geldt ook op andere UHR routes.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Voor Oosterhout is er een vrijwillige bijdrage: https://www.mtbtracksoosterhout.nl/
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Primar schreef: za 28 maart 2020, 15:48
Michel.nl schreef: za 28 maart 2020, 15:22
Het 2e punt, uiteindelijk hebben bikers niet veel te zeggen in mijn ogen. Diegene die het onderhoudt plegen en alle materialen en gereedschappen moeten aanschaffen zouden dat van de bikers terug moeten krijgen. Dat lijkt mij de eerlijkste oplossing toch? Zo gaat het al jaren met alle andere verenigingen, daar betaald men ook braaf contributie aan.

Echter als ik lid ben van een voetbalvereniging kan ik naar de leden vergadering.(wil niet zegen dat ze altijd luisteren)

En waarom zou ik betalen voor routes die ik toch niet fiets.
Betaal toch ook niet aan de voetbal verenging in Limburg of Groningen.

Laat ik daarom maar mijn 2 vigneten kopen voor de UHR en Den Treek en wil ik een keer ergens anders fietsen, dan is het maar zo dat ik een ander vignet moet kopen.(Ga ik naar de efteling moet ik ook een intree betalen voor een dag)
DAn snap je het systeem niet echt, je betaald niet voor de andere routes. Je betaald voor een vignet zodat je overal mag fietsen. Jou lokale route vereniging krijgt het het geld van jou vignet om alles te onderhouden, onze stichting krijgt geen inkomsten van jou vignet.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Dan koop ik liever een lokaal vignet. Bepaal liever zelf wie het geld krijgt, dan te moeten vertrouwen op een vage verdeelsleutel van een of andere grote organisatie. Dan weet ik zeker dat het goed zit. Liever 10 euro lokaal dan een deel van die 10 euro lokaal, waarbij het overige geld in allerlei andere potjes en locaties verdwijnt
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Horsthil schreef: za 28 maart 2020, 16:08 Dan koop ik liever een lokaal vignet. Bepaal liever zelf wie het geld krijgt, dan te moeten vertrouwen op een vage verdeelsleutel van een of andere grote organisatie. Dan weet ik zeker dat het goed zit. Liever 10 euro lokaal dan een deel van die 10 euro lokaal, waarbij het overige geld in allerlei andere potjes en locaties verdwijnt
En jij snapt mij wél :-q (maar dat wist ik al)
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Dat is het nadeel van dit verhaal voor alle route bouwers, iedereen denkt dat er allerlei vage constructies achter zitten en er mensen geld verdienen aan de bijdrages. Ofwel er zijn heel veel misverstanden waardoor vele clubs en stichtingen de broodnodige gelden mislopen.

Ik weet dat het een moeilijk verhaal is en het zal ook inderdaad nooit slagen zolang er zoveel verschillende verhalen rond gaan en mensen er negatief tegenover blijven staan.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Maar er zitten toch compleet verschillende constructies achter; of is de constructie achter het vignet van Den Treek hetzelfde als die van UHR?

Waarom een gecentraliseerd iets op te richten met ingewikkelde - simpel op postcode wordt het zeker niet - verdeelsleutels, etc... (als het al zou lukken :lol: ) wat in de regel toch overhead betekent, wanneer het gewoon lokaal geregeld kan worden waarbij je zelf kunt sturen waar je geld terecht komt? Wat is het voordeel, afgezien van 1 sticker in plaats van 3?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

Michel.nl schreef: za 28 maart 2020, 15:57
Primar schreef: za 28 maart 2020, 15:48


Echter als ik lid ben van een voetbalvereniging kan ik naar de leden vergadering.(wil niet zegen dat ze altijd luisteren)

En waarom zou ik betalen voor routes die ik toch niet fiets.
Betaal toch ook niet aan de voetbal verenging in Limburg of Groningen.

Laat ik daarom maar mijn 2 vigneten kopen voor de UHR en Den Treek en wil ik een keer ergens anders fietsen, dan is het maar zo dat ik een ander vignet moet kopen.(Ga ik naar de efteling moet ik ook een intree betalen voor een dag)
DAn snap je het systeem niet echt, je betaald niet voor de andere routes. Je betaald voor een vignet zodat je overal mag fietsen. Jou lokale route vereniging krijgt het het geld van jou vignet om alles te onderhouden, onze stichting krijgt geen inkomsten van jou vignet.

Het zou kunnen hoor dat ik het niet begrijp.

Maar als je het op deze manier doet klopt het toch niet na mijn idee.
(krijgt een track bij een grote stad heeft meer inkomsten dan een track waar weinig mensen wonen maar mischien wel iedereen naar toe gaat omdat deze zo mooi is)

Als nu iedereen een vignet koopt en de verdeelsleutel wordt BV de postcode.
Steel er gaan veel mensen op de UHR rijden en op de anderen route komt bijna niemand. dan krijgen ze op de UHR meer onderhoud dan de anderen routes. (Meer onderhoud, meer kosten)

Maar in verhouding dezelfde inkomsten van het vignet als elk andere track.

Nu hebben ze ook inkomsten van mensen die van buiten het postcode gebied komen.
(soort rekening rijden :-D :-D )
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Ik zit duidelijk aan de andere kant en heb er een ander idee over, en zo vele stichting of bestuursleden met mij. Hoe dan ook, ik heb mijn punt wel duidelijk gemaakt, het blijft een moeilijke discussie die geen winnaar kent.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Michel.nl schreef: za 28 maart 2020, 16:13 Dat is het nadeel van dit verhaal voor alle route bouwers, iedereen denkt dat er allerlei vage constructies achter zitten en er mensen geld verdienen aan de bijdrages. Ofwel er zijn heel veel misverstanden waardoor vele clubs en stichtingen de broodnodige gelden mislopen.

Ik weet dat het een moeilijk verhaal is en het zal ook inderdaad nooit slagen zolang er zoveel verschillende verhalen rond gaan en mensen er negatief tegenover blijven staan.
Allerlei vage constructies? Je doet nu net voorkomen dat jij alles weet en iedereen die hier anders over denkt doe je af als een stel...... Je praat alleen maar vanuit je eigen situatie; je bent blij met NM en NM draagt de kosten die jullie maken. Hartstikke mooi voor jullie. Wat gebeurt er met de rest van het geld wat NM binnenkrijgt?

Volgens mij snap je er helemaal niets van, want het zijn juist allemaal verschillende verhalen. Elke route heeft zo zijn eigen verhaal. Je kan niet je NM ervaring projecteren op andere routes.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Of ze doen het net zoals bij tafeltennis. Daar betaal je een vaste bijdrage voor de landelijke bond en de competitiebijdrage die hoger is gaat naar de regio.

Stel en vignet zou 10 kosten. 2,50 daarvan gaat naar de landelijke overkoepelende mtb organisatie (die investeert in mtb op landelijk niveau en draagt wellicht bij aan intensief gebruikte routes) en de 7,50 gaat naar de plaatselijke route. Probleem opgelost denk ik.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2494
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Wegenbelasting zoals bij de auto's ; betaal naar ratio gewicht , en voor gehele wegennet in NL , of de NS ; betaal alleen voor het tracé waarvan je gebruik maakt .

Betaal liever voor het tracé waar ik gebruik van maak en niet voor geheel NL ..
Kunnen de locals er mee doen wat ze willen . Soort
rekening rijden in de toekomst :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Maar even voor de duidelijkheid. Er zijn 3 verplichte vignetten en eigenlijk gaat het alleen over de twee grote vignetten van UHR en NM. Er is totaal geen sprake aan een wirwar van vignetten als je het mij vraagt.

Verder denk ik dat bouwpakket dichtbij de gesprekken staat voor nationale vignetten en ook duidelijk weet waarom er geen is.
En ik denk ook dat het hebben van 2 totaal verschillende organisaties met compleet andere doelstellingen en belangen daar een bijdrage aan levert. Vergeet niet dat de UHR een stichting van MTBers is voor route onderhoud en NM een grote grondeigenaar en beheerder van natuurgebieden, die "toevallig" ook mtbroutes op het grondgebied heeft. De systemen zijn compleet anders
Plaats reactie