Stammenderbos - Geleen / Sweikhuizen - Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
ChapDDR
Mtb fanaat
Mtb fanaat

do 9 april 2020, 11:14

Ik wil met Pasen naar mijn ouders in Limburg en ben van plan mijn nieuwe fiets mee te nemen. Tot mijn verbazing heb ik ontdekt dat er een trail/jump-track gebouwd is/was in het Stammenderbos, minder dan een half uur fietsen van mijn ouderlijk huis.

Zie:
https://www.youtube.com/watch?v=AQGecD4QIQ8& en https://www.youtube.com/watch?v=9ZwHPyR5obU

Bestaat deze plek nog? En is het gewoon vrij toegang? Ik kan er bijzonder weinig over vinden online.

Daarnaast nog de vraag of ik met een Cube Attention SL (Hard tail met 100mm RS Recon Silver Air) dit soort jumps aan kan of dat de kans groot is dat ik dan mijn fiets sloop? Ik ben natuurlijk nog een beginner qua jumps/freeride dus ik zou de makkelijkste paden nemen en de extremere jumps uit de filmpjes overslaan, maar er zitten genoeg 'beginner-vriendelijke' jumps tussen lijkt het.

PS. Ik heb maar een topic gestart omdat ik er niks over kan vinden. Indien dit topic beter in het 'Freeride & Downhill' subforum past, geef even een seintje. Dan verplaats ik hem daar naar toe.
erik fully
Mtb fanaat
Mtb fanaat

do 9 april 2020, 13:05

Hoi

De laaste keer dat ik door stammen heb gereden dit voorjaar was alles nog aanwezig. En er staat geen hek omheen, dus wat let je om de zaak te checken?

MAAR: In deze Corona-tijd ben ik van mening dat je geen ongelukken moet gaan maken omdat je nu vrije tijd hebt. De meeste ziekenhuizen zitten al geruime tijd aan de max van wat ze aankunnen qua zorg en hebben zeer gelimiteerd ruimte voor behandelingen op de SEH / trauma teams. Wees je er bewust van dat een gemiddeld SEH/ziekenhuisteam niet zit te wachten op -in hun ogen- overbodig werk met fietsers, motorrijders en aanverwanten (Sittard-Geleen was een broeinest van Corona). En uitgebreid jumpen valt nu eenmaal niet onder een laag ricico activiteit. Lees ook dit: https://nos.nl/artikel/2329927-traumach ... iteit.html

Duszzz.... Ik zou je aanraden om experimenteren met (grote) jumps even uit te stellen tot na de Corona - daarnaast is volgens mij je fiets niet echt optimaal. Er is buiten die jumpline genoeg ander leuk terrein te rijden in Stammen en Daniken. Geeft je ook de kans om alle hoeken van beide stukken bos goed uit kammen; er is meer te rijden dan je denkt. Ook richtig Puth (bos langs de slakweg), langs de A76 en achter spaubeek rond de track van de windraakroute zijn geinige stukjes te vinden als je goed kijkt.

Veel plezier!

-Edit: typo's-
ChapDDR
Mtb fanaat
Mtb fanaat

zo 19 april 2020, 10:58

erik fully schreef:
do 9 april 2020, 13:05
...
Bedankt voor je advies! Ik had in eerst instantie je advies genomen en was niet van plan om naar het stammenderbos te gaan, maar alles liep een beetje mis donderdag. Ik begon met de Watersley-T.D.M-park route te fietsen maar de gps informatie klopte niet en de bordjes waren ook vrij matig aangegeven waar ik begon, ik ben denk ik 5x de weg kwijt geraakt in 10 minuten. Ik was het zat en ben toen naar de Watersley NK 2019 route gegaan, rode pijltjes gevolgd maar volgens mij ook wat fout gedaan want ik fietste een steile helling op en vrij snel weer af en toen was ik weer bij de weg richting Windraak. Ik zag wel gele bordjes met rode pijltjes, dus ik dacht dat de NK route was. Na 30min flink asfalt knallen kwam ik erachter dat ik de Windraak route was aan het fietsen :lol: Ik zag dat ik in de buurt van het Stammenderbos was dus ik ben toch even gaan kijken. Eerst verdwaald in het Danikenbos, met veel instructies ben ik bij het Stammender bos gekomen. Daar ook heel lang moeten zoeken totdat ik twee jonge kerels die ook beginnende MTB'ers waren, tegenkwam. Samen met hun naar de jumptrack gereden maar zij waarschuwde mij ook hoe leip het was, constant remmen zeiden ze.

2x naar beneden geweest en alle gap-jumps overgeslagen, nergens echt een jump gepakt maar over de bobbels gereden. Tering, wat is die plek steil. Als je even niet remt ga je heel snel naar beneden. Op de YT filmpjes ziet het er een stuk minder heftig uit. Het was ook heel zanderig, dus als je remt glij je gewoon door naar beneden. Alhoewel ik graag meer wil jumpen, had ik snel door dat dit niet de plek was om het te leren :p Dit is zeker voor gevorderden met een geschikte DH fiets.

Voor toekomstige lezers, de track ligt vlakbij het AZC.
erik fully
Mtb fanaat
Mtb fanaat

ma 20 april 2020, 22:52

Veel kilometers, Goed bezig geweest dus. :-q .

Ik heb ooit één keer door jumpline in stammen gereden en kwam toen tot dezelfde conclusie als jij. Holy bef, respect voor de mannen en vrouwen die dit rijden en springen. Niet mijn ding... Een beetje lafjes tussen de hobbels door, dat lukt me nog.

De vaste route rond watersley is overigens
ook niet eenvoudig. Dat is voor een doorsnee mountainbiker (waar ik mezelf toe reken) een meerjarig project om zonder afstappen rond te komen.
Linc
All rounder
All rounder

zo 17 mei 2020, 09:40

Is de Watersley NK route weer open dan? Ik had begrepen dat die afgesloten was vanwege corona.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

di 26 mei 2020, 19:49

ChapDDR schreef:
do 9 april 2020, 11:14

Bestaat deze plek nog? En is het gewoon vrij toegang? Ik kan er bijzonder weinig over vinden online.
Dat komt omdat ze die loctie geheim proberen te houden zodat niet 1/2NL daar komt biken op zaterdag.
Plaats reactie