Oss / Witte Ruysheuvel

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
TMB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 maart 2018, 15:21
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2018

Vandaag weer eens op de MTB gestapt. Ik wilde eens wat anders dan een van de vaste routes in de Maashorst of vrij door het gebied en besloot eens bij de motorcrossbaan te kijken. De legendarische Witte Ruysheuvel waar in het verleden nog eens een WK veldrijden is gehouden volgens mij. Dit is tevens het thuishonk/trainingsplek van de Mountainbikeclub Oss en ik kon me herinneren van de toertocht 2 jaar geleden dat hier ook wat bewegwijzering stond. Ook worden er volgens mij wel wat wedstrijden gehouden. Toch maar eens checken dus.

Dat viel tegen zeg!

Bewegwijzering niet duidelijk. Soms wit teken op zwarte achtergrond, soms andersom (Zijn het twee routes ineen?). Soms ontbrak er voor mijn gevoel een bordje en had ik geen idee waar ik heen moest. In elk geval soms wat verkeerd gereden en op een gegeven moment ook tegen de richting in uitgekomen op een stuk waar ik eerder de andere kant op ging terwijl ik echt probeerde de bordjes de volgen.

Wel heerlijk dat dit nog een beetje ruw terrein is (stenen, stronken en wortels, verschillende ondergronden, veel hoogtemeters op een bepertke oppervlakte!) in tegenstelling tot sommige gladgestreken flowy racebanen.

De technische afdalinkjes boven bij de skibaan zijn ook leuk! Maar wel wat kapot gereden... Toch wel lol gehad en mezelf in het zweet geklommen tot aan de afdaling terug naar beneden langs de skibaan. Mijn voorwiel bleef in het watergeultje hangen in het midden van het pad met een flinke koprol en smak als gevolg. Gelukkig op een zere pols na geen schade geleden.

Maar volgens mij heeft deze bult enorm veel potentie voor een kort en technisch parcours met ook zeker mogelijkheden voor technische features als north shores, rockgardens, rootsection, drops, etc. al dan niet met een bypass. Ik vraag me eigenlijk af waarom hier niet meer werk van is gemaakt? Het lijkt me voor de lokale club toch ook lekkerder trainen en wedstrijden organiseren op een mooi onderhouden baan, eventueel in verschillende configuraties. De geringe lengte en compactheid leent zich dan ook perfect voor eenvoudig onderhoud. Ik snap dat bijvoorbeeld bij de langere routes in de omgeving (Rood, Groen en Blauw) dit het probleem is.

Weet iemand waarom deze 'route' er zo verwaarloosd bij ligt? Deze track kan wat mij betreft prima een gevarieerde aanvulling zijn op het bestaande netwerk, makkelijk te combineren met Rood. Wellicht commercieel ook nog interessant voor de Mountainbikeclub Oss (denk aan wedstrijden, clinics, etc.) en de horeca in de omgeving.
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Even leven blazen in een oud draadje...
Laatste keer (paar weken terug) dat ik op Witte Ruysheuvel een rondje deed, was er duidelijk gewerkt aan nieuwe route aanduidingen. Het is nog niet af, maar al zeker de moeite waard om een rondje te testen. Gaat de goede kant op volgens mij. Op de aangegeven paden is goed te fietsen.
Precies wat je zegt, je kunt veel hebben op een klein oppervlak en mooi om mee te pikken met een rondje Herperduin.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Een bekende van me is lid bij MCO, hij zegt er het volgende over:

Vanwege de MXgp vorig jaar is alles op de schop gegaan. Nieuwe parcours is nog niet af, under construction. Maar wordt hard aan gewerkt

Even geduld nog :bier:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Dat zou wel mooi zijn als er weer een stukje bij komt, pak nu regelmatig route Herperduin, maar iets meer hoogte meters en rockgardens etc is zeker wenselijk.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik denk dat hulp altijd welkom is.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Interessante ontwikkelingen. Gaat dit dan 6e vaste route worden in de Maashorst? Of de vervanger van de waardeloze route van Loosbroek?
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik denk het eerlijk gezegd van niet en ik hoop eigelijk ook van niet.

Het is een clubparcour en redelijk onbekend, laten we dat ook zo houden, zo blijft het voor de club (en met name de jeugd) ook leuk.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Peelrijder schreef: za 18 juni 2022, 14:10 Ik denk dat hulp altijd welkom is.
Bij deze ...
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Peelrijder schreef: za 18 juni 2022, 22:53 Ik denk het eerlijk gezegd van niet en ik hoop eigelijk ook van niet.

Het is een clubparcour en redelijk onbekend, laten we dat ook zo houden, zo blijft het voor de club (en met name de jeugd) ook leuk.
Eens. Mooie uitbreiding op de toch al leuke omgeving. Hoeft geen route op zich te zijn. Mooi rondje skills en stiekem wat hoogtemeters, dat missen we toch een beetje op de vaste routes hier.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik heb een keer met de jeugdtrainer van MCO de trainingsronde van de jeugd gereden op de herperduin, daar kom je echt wel aan je hoogtemeters en daar zitten stukken die wel wat skills nodig hebben.

https://strava.app.link/mv2U1woOZqb

Hier kan je de stukken die afwijken van de vaste route er wel uithalen :wink:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

In het bosje van de Vierwindenlaan (beide kanten) en ten noorden van de Docfalaan liggen toch ook wel een paar leuke heuveltjes. Tijdje geleden heb ik daar gewandeld en kwam ik een biker tegen. Fietsen hier wel eens meer mensen?
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Wizzy82 schreef: ma 20 juni 2022, 09:39 In het bosje van de Vierwindenlaan (beide kanten) en ten noorden van de Docfalaan liggen toch ook wel een paar leuke heuveltjes. Tijdje geleden heb ik daar gewandeld en kwam ik een biker tegen. Fietsen hier wel eens meer mensen?
pak wel eens een stukje mee op de de heen- of terugweg. Maar in de regel skip ik het ivm wandelaars / hondenliefhebbers.
Plaats reactie