Aachernerwald en drielandenpunt

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Met een groep vrienden gaan we in september altijd naar de Ardennen. Heb hier aardig wat over het Aachernerwald en omgeving gelezen en dit in de groep gegooid. Hierop is enthousiast gereageerd. Wie heeft er een tip voor een goede uitvalsbasis. Meestal hebben we een huisje oid, maar B&B is ook goed. Als er maar een gemeenschappelijke ruimte is waar we kunnen zitten. We zijn met ongeveer 6 personen.

Verder lees ik wat over gidsen. Zijn er mensen met goede ervaringen met een specifieke gids die ons langs mooie uitdagende trails kan gidsen? Of zijn er mooie GPX routes? Heb al wat op Komoot gevonden, maar als iemand een aanrader heeft, graag. Wij rijden normaal rond de UHR, redelijke tot goede condities, maar geen fully's.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De ‘echte’ Aachenerwaltrails met HT’s zijn pittig voor als je niet zo gewend bent aan technische ondergrond. Zeker zonder droppers.
Gidsen zijn er niet, vaste routes ook niet, ik zou dus op GPS rijden. Of je aansluiten bij een Let’s Ride, die dus de wat uitdagendere trails aandoen.

Hoeveel dagen gaan jullie?
Hoeveel km en hm per dag wil je rijden?
Hoe technisch mag het zijn?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Hoeveel dagen gaan jullie? 3

Hoeveel km en hm per dag wil je rijden?
Afhankelijk van de soort route, maar in principe +/- 1000hm per dag en +/- 80km.

Hoe technisch mag het zijn? Best technisch. In de Ardennen hebben we vaak het meeste lol op de technischere stukken. Een paar hebben droppers en wat meer ervaring, voor een paar anderen zal het voor het eerst zijn om op dit wat meer uitdagendere trails te rijden. Kortom, het zal voor ons een eerste kennismaking met die regio zijn, dus we hoeven niet direct de meest zware routes
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Voor de meer XC routes. Bike heeft verleden jaar hun Deutschlandtrail op de Vaalserberg laten beginnen.

https://www.bike-magazin.de/touren/deut ... 41203.html

https://www.komoot.de/tour/66807147?ref ... FETd3wQ-n0

Met filmpje https://youtu.be/WfJcZN2ytBY

Wat betreft huisjes, heb je natuurlijk ook Landal in Vaals. Misschien wat meer op gezinnen gericht.
Nu met Corona zijn er wellicht wat strengere eisen over huisvesting van mensen uit verschillende huishoudens.
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Die Landal heb ik een paar weken geleden nog gezeten met een paar maten toen we daar gingen fietsen. Ging prima allemaal, geen 'last' van de maatregelen.
Let wel dat Landal in de zomervakantie mega duur is. Daarbuiten kun je er voor een prikkie overnachten, normaal gesproken.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Willem Altes schreef: zo 12 juli 2020, 19:45 Voor de meer XC routes. Bike heeft verleden jaar hun Deutschlandtrail op de Vaalserberg laten beginnen.

https://www.bike-magazin.de/touren/deut ... 41203.html

https://www.komoot.de/tour/66807147?ref ... FETd3wQ-n0

Met filmpje https://youtu.be/WfJcZN2ytBY

Wat betreft huisjes, heb je natuurlijk ook Landal in Vaals. Misschien wat meer op gezinnen gericht.
Nu met Corona zijn er wellicht wat strengere eisen over huisvesting van mensen uit verschillende huishoudens.
Leuk artikel die van Bike Magazin! Heb het even gedownload en ga er op vakantie eens rustig voor zitten. Staan ook een paar GPX routes bij die ze gefietst hebben. We kunnen deze als uitgangspunt gebruiken en vervolgens op locatie gewoon wat gaan kijken wat leuke stukken zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En kennen jullie de Voerstreek en de rest van Zuid L al, BUITEN evt (oude) vaste routes om?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Nee, de Voerstreek kennen we nog niet. Althans, een paar jaar geleden hebben we wel de Mergelheuvelland toertocht gedaan. Zie dat die een deel van de reguliere routes mee neemt.
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

3 Dagen Aachenerwald wordt lastig. Dan is het beter een dag Aachenerwald te doen en dat te combineren met twee dagen ergens anders. Bijvoorbeeld:

- een dag de vaste parkstad routes
- een dag omgeving nideggen
- een dag Heuvelland
- een dag voerstreek
- een dag Ardennen.

Persoonlijk denk ik wel dat als je de leuke trails opzoekt in het Aachenerwald je met hardtail zonder dropper vraagt om problemen. De technische trails zijn dusdanig technisch dat die vrijwel niet door mensen zonder dropper gereden worden (het kan wel, maar kans dat combo materiaal, skills, paadje uit elkaar gaat lopen is vrij groot). Ga je die trails mijden dan hoef je ook niet naar het Aachenerwald.

Laatst ook een groepje tegengekomen op hardtails ergens uit het land. na 10 minuten lag de eerst al op de grond en die bleef ook maar meteen een paar minuten liggen. Niet fijn voor de persoon in kwestie en ook niet fijn voor de locals als er mensen van buiten de regio brokken maken en er meer druk komt om trails af te sluiten.
Laatst gewijzigd door CS645 op ma 20 juli 2020, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik reed gisteren vanaf Meersen via 3-landenpunt naar Monchau en daarna naar Malmedy op de racefiets maar had zeker bij 3-landenpunt mijn mtb beter kunnen hebben. Had m’n route blijkbaar deels offroad gepland en kwam voor nogal wat verrassingen te staan. Zag in het Aachenerwald heel wat mooie single tracks liggen. Zelf met de racefiets een stuk offroad moeten doen aangezien ik anders echt nergens uitkwam en dat was een heel gaaf wortelpad. Iets minder met een racefiets dan weer maar goed het is vakantie dus mag de pret niet drukken.

Ga deze vakantie maar eens terug daarnaar toe voor een dagje. Zag er gaaf uit.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Plaats reactie