Niveau van routes Heuvelrug?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
ThomasJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 september 2020, 12:40

Vraagje. Ik ben net begonnen met MTB-en en heb tot nu toe alleen de route Lage Vuursche gereden. Een keer of 6. Ik vermaak me goed, maar het lijkt me leuk om ook andere routes te gaan rijden. Lage Vuursche is niet zo lang, 10 KM. De andere routes zijn duidelijk langer. Ik vraag me af welke route ik nu het beste kan proberen. Mijn algehele conditie/uithoudingsvermogen kan nog wel wat beter ;-). Kan er iemand iets zeggen over hoe zwaar de verschillende routes zijn tov elkaar en tov Lage Vuursche? Qua techniek maar vooral ook qua uithoudingsvermogen/conditie? Lage Vuursche gaat dus goed, maar ik vraag me af of de andere routes technisch lastiger zijn, maar vooral ook of ze pittiger zijn qua conditie, want daar ontbreekt het mij nog wat aan ;-)

Is het bijv mogelijk om een Top10 te maken van de routes op de heuvelrug qua hoe moeilijk (techniek) ze zijn en qua uithoudingsvermogen?
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Hoge Vuursche zou je mooi kunnen combineren met Lage Vuursche (of enkel te rijden als je een verdubbeling van de Lage Vuursche afstand zoekt). Die is zeker wel vergelijkbaar. In combinatie ongeveer 30km.

Verder in volgorde (wat mij betreft qua techniek en hoogtemeterverhouding tot de afstand):
Austerlitz is de meest eenvoudige, Zeist is iets technischer dan Lage en Hoge Vuursche, maar qua hoogteverschillen en karakter verder wel aardig vergelijkbaar met die twee. Tevens zijn de twee ook goed te combineren tot 32km lengte

Rhenen is een vlotlopende route met een lekkere flow, maar niet direct heel technisch; zit wel wat aardige hoogtemeters in op een redelijk korte afstand.

Leersum, Hoge Ginkel en Amerongen volgen daarna. Lekker afwisselend met snelle stukken als een Snakerun en Harry Slinger, maar ook wel lekker aan de bak op de diverse korte en lange klimmen op Leersum en Amerongen; of steviger omhoog (en af) bij Hoge Ginkel.

Kwintelooijen is niet voor de beginner ook al doet de afstand van 3km anders vermoeden is het een rondje met 120hm. Hier heb je wel enige vaardigheid en conditie nodig om hier overheen te hobbelen.

De routes op Den Treek (Woudenberg en Leusden) heb ik er niet tussen gezet aangezien deze officieel niet onder de UHR vallen, maar deze zijn in die zin vergelijkbaar met Zeist.
dhunter
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 14 februari 2014, 11:21

Alle factoren meegerekend en van zwaarst naar makkelijkst (in mijn beleving dan :wink: )

-Kwintelooijen: kort maar pittig en technisch lastigst
-Amerongen: technisch niet veel moeilijker dan lage vuursche maar iets meer klimmen en iets langer
-Leersum: iets makkelijker en minder klimmen dan Amerongen
-Hoge/lage vuursche ken je al
-Hoge Ginkel: combinatie van stukjes Amerongen en Leersum maar kort en dus niet zo zwaar als die twee.
-Zeist: veel draaien en keren maar niet veel klimmen dus conditioneel niet echt zwaar
-Rhenen: stiekem de leukste route van allemaal die ook conditioneel niet super zwaar is
-Austerlitz: net als Zeist draaien en keren met wat meer rechte stukken dus wat mij betreft de 'makkelijkste' route.

Wanneer je geen grote problemen hebt met Lage Vuursche gaan die andere routes ook echt wel lukken. Bovendien kun je altijd even pauzeren om weer op adem te komen of even afstappen als iets te lastig is. :wink: :-D
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Joop! schreef: za 19 september 2020, 21:51 Hoge Vuursche zou je mooi kunnen combineren met Lage Vuursche (of enkel te rijden als je een verdubbeling van de Lage Vuursche afstand zoekt). Die is zeker wel vergelijkbaar. In combinatie ongeveer 30km.

Verder in volgorde (wat mij betreft qua techniek en hoogtemeterverhouding tot de afstand):
Austerlitz is de meest eenvoudige, Zeist is iets technischer dan Lage en Hoge Vuursche, maar qua hoogteverschillen en karakter verder wel aardig vergelijkbaar met die twee. Tevens zijn de twee ook goed te combineren tot 32km lengte

Rhenen is een vlotlopende route met een lekkere flow, maar niet direct heel technisch; zit wel wat aardige hoogtemeters in op een redelijk korte afstand.

Leersum, Hoge Ginkel en Amerongen volgen daarna. Lekker afwisselend met snelle stukken als een Snakerun en Harry Slinger, maar ook wel lekker aan de bak op de diverse korte en lange klimmen op Leersum en Amerongen; of steviger omhoog (en af) bij Hoge Ginkel.

Kwintelooijen is niet voor de beginner ook al doet de afstand van 3km anders vermoeden is het een rondje met 120hm. Hier heb je wel enige vaardigheid en conditie nodig om hier overheen te hobbelen.

De routes op Den Treek (Woudenberg en Leusden) heb ik er niet tussen gezet aangezien deze officieel niet onder de UHR vallen, maar deze zijn in die zin vergelijkbaar met Zeist.
Prima analyse. :-q
Knakworstkweker

dhunter schreef: za 19 september 2020, 21:58 Alle factoren meegerekend en van zwaarst naar makkelijkst (in mijn beleving dan :wink: )

-Kwintelooijen: kort maar pittig en technisch lastigst
-Amerongen: technisch niet veel moeilijker dan lage vuursche maar iets meer klimmen en iets langer
-Leersum: iets makkelijker en minder klimmen dan Amerongen
-Hoge Ginkel: combinatie van stukjes Amerongen en Leersum maar kort en dus niet zo zwaar als die twee.
-Rhenen: stiekem de leukste route van allemaal die ook conditioneel niet super zwaar is
Helemaal mee eens!

(andere routes eruit gehaald, want nooit gereden)

Rhenen heeft een van de leukste afdalingen in Nederland, geen idee hoe dat segmentje heeft, maar dan ga je van heuvel naar heuvel, in het 'dal' ga je over een singletrack/ olifantenpaadje tussen de koeienweides door, gaat gruwelijk hard (althans zo beleefde ik hem) en je gaat vrij vlot de 2e heuvel op (en bovenaan kan je wandelaars een rolberoerte bezorgen als je vrij vlot bovenkomt) :winkie:

Kwintelooijen heb ik gereden toen het gort en gort droog was 22 september 2019 en dan is ie loei en loeizwaar (en het feit dat ik de andere 4 al in de benen had hielp ook niet mee :winkie: )
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Gewoon Kwintelooijen doen, als je 3 rondjes achter elkaar doet zonder afstappen valt daarna alles mee :D
Waar woke is, is vuur
Knakworstkweker

Makkelijk schreef: za 19 september 2020, 22:23 Gewoon Kwintelooijen doen, als je 3 rondjes achter elkaar doet zonder afstappen valt daarna alles mee :D
Ik moet uitklikken.......

dus dan snap je wel dat kwintelooijen een uitdaging was toendertijd.

niks als losse pof en remkuilen

wel grappig toen.

Ik had Rhenen als laatste gereden en wou kwintelooijen nog doen (niet wetende wat ik moest verwachten), op het parkeerplaatsje waar je van de route Rheden op uitkomt was een vader met 3 pubers (2 zoons, 1 vriendje van zijn zoons).
Ik vroeg aan hun of ze de weg wisten en ze vertelden me dat ze dan wel even meereden want ze gingen hem ook even doen.

Nou...dat vriendje van zijn zoons reed in team NL beloften selectie en ik dacht die wel even bij te houden.....

Dat was een uitdaging en vooral in de genoemde omstandigheden, met 1200hm en 80km in de benen met een puber voor je die je bij wil houden, op onbekend terrein op SPD's....

Ik heb me nog nooit zo afgepeigerd gevoeld :lol:
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

ThomasJ schreef: za 19 september 2020, 21:41 Is het bijv mogelijk om een Top10 te maken van de routes op de heuvelrug qua hoe moeilijk (techniek) ze zijn en qua uithoudingsvermogen?
Nee is niet mogelijk.
Het zijn er 9 :wink:
Laatst gewijzigd door _Chris op zo 20 september 2020, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#OpaRijdtEenIZZO
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Men is juist bezig alle routes in Nl in te delen volgens skipiste methode. De kleur van een route geeft dan de technische zwaarte aan.
Zuid Limburg heeft dat ook sinds een maand of 2. Aantal bolletjes geeft daar vervolgens de conditionele zwaarte aan. Dan nog km’s, hm’s, en beschrijving aard route, et voila. In Zuid L wordt ook nog aangegeven of een route geschikt is voor gravelaars.
Aan UHR en rest van het land wordt op dit moment gewerkt, geen idee wanneer dat af moet zijn, maar dat zal wel snel komen.
Mooi systeem om antwoord op dit soort vragen te krijgen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ThomasJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 september 2020, 12:40

Dank voor al jullie nuttige reacties. Op basis van de reacties voor Austerlitz gekozen vandaag. Ging prima. Vond het duidelijk een stuk makkelijker dan Lage Vuursche, zowel technisch als qua uithoudingsvermogen. Heb 2 rondjes gedaan en me enorm goed vermaakt.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

ThomasJ schreef: zo 20 september 2020, 19:42 Dank voor al jullie nuttige reacties. Op basis van de reacties voor Austerlitz gekozen vandaag. Ging prima. Vond het duidelijk een stuk makkelijker dan Lage Vuursche, zowel technisch als qua uithoudingsvermogen. Heb 2 rondjes gedaan en me enorm goed vermaakt.
En dat laatste zinnetje is volgens mij het meest belangrijke 👍😎
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Austerlitz is idd ook wel iets makkelijker naar mijn mening. Het lijkt me dat je alle routes zonder problemen door moet komen, met uitzondering van Kwintelooijen, die is wel aanzienlijk moeilijker. Als de routes straks een kleurtje hebben dan denk ik dat de meeste blauw zijn, een enkele rood (Amerongen bijv.) en alleen Kwintelooijen is zwart gok ik. Mits ze een beetje hetzelfde aanhouden als in Limburg.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Inderdaad...Beetje plezier maken is toch onderdeel van het MTB’en. :-q

Lekker rustig opbouwen en de rest komt vanzelf wel.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Alles staat en valt ook met de snelheid die wordt gereden.
Bijv. met een rondje volgas op Lage Vuursche heb ik meer moeite dan een rondje volgas op Amerongen, zit veel meer interval in LV waar je op Amerongen op flinke stukken kunt herstellen.

Gewoon wat verschillende routes proberen, het gaat om de fun.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Helemaal mee eens. Als je de routes te makkelijk vindt dan moet je gewoon wat meer door trappen. Krijg je weer een heel andere beleving en dat makkelijke bochtje wordt ineens een uitdaging.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Plaats reactie