Tech Trail Utrechtse heuvelrug

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Horsthil schreef: wo 30 september 2020, 08:28 Mijn tenen zijn idd zo lang, dat ik maat 52 voor schoenen heb.
[...]
Edit: goede poging om jezelf te redden
Tel even tot 10 voordat je reageert, daar wordt het allicht een stuk gezelliger van :bier: Je lijkt regelmatig zaken vooral zo negatief mogelijk te interpreteren... Ik lees zijn bericht toch echt op een andere wijze.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Horsthil schreef: wo 30 september 2020, 08:28 Mijn tenen zijn idd zo lang, dat ik maat 42 voor schoenen heb. Maar als we toch gaan generaliseren, dan het het altijd weer die lui uit noord holland, zoals Rinse die weer een verhaal vol onzin komen ophangen over hoe vervelend UHR gasten zijn en dat ze van alles niet willen. Vol aannames waar we niks aan hebben en aannames die niet kloppen. Misschien zijn het wel allemaal eikels, maar ga er dan niet vervolgens allerlei dingen bij lopen liegen. Dat is kinderachtig en niet netjes.

Als we geen uitdagende routes willen, waarom hebben we dan bijvoorbeeld een technische hoek waar we steeds kleine dingen proberen. Waarom hebben we een hekel aan wortels als de afgelopen tijd alleen maar afgebroken wortels worden vervangen voor dikke boomstammen?

Toch terug naar de kern. Wat de topicstarter wil is idd niet legaal op de UHR te vinden, maar het GNR bied voorlopig genoeg alternatief.


Edit: goede poging om jezelf te redden


Ik schrijf toch alleen maar wat de regels zijn op de UHR/SBB routes, wat is hier kinderachtig aan?
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

De vraag:
Lavado schreef: ma 28 september 2020, 21:20 Er zijn natuurlijk heel veel vaste mtb routes op de Utrechtse heuvelrug (Flow). Waar ik benieuwd naar ben of er ook wat technische trails zijn met veel wortels en natuurlijke drops etc.?
Het antwoord:
bouwpakket schreef: ma 28 september 2020, 21:29 Die zijn er niet

Onderwerp kan op slot
:-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

"Wij van de UHR" beschouwen Roel als onze traildog: jong en onbezonnen, en hij hapt en keft af en toe nog wat teveel :kiss:

Voor de rest maar slotje inderdaad :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: di 29 september 2020, 14:40 Nou moet ik zeggen dat afdaling HG wel steeds technischer aan het worden is, geef het nog wat tijd om verder te eroderen (als het gegund is)
@UHR crew: Zou het een optie zijn om HG wat slechter onderhouden te laten zijn? Dus lekker uit laten slijten en zo wat ruiger? Ik wordt er in ieder geval ook altijd wel blij van dat gerammel daar langs de weg.

Verder liggen er volgens mij op Amerongen nog best een paar wortelige stukken bij de Marmottenbak, en meer dan genoeg remkuilen (wat toch ook gewoon een Hollandse rockgarden is...) om de afdalingen verderop lekker rauw te maken.

Maar ik moet toegeven dat ik dit soort stukken in NL wel mis:

Afbeelding

Maar ja, dat is dan weer op een berg....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

bouwpakket schreef: wo 30 september 2020, 09:23 De vraag:
Lavado schreef: ma 28 september 2020, 21:20 Er zijn natuurlijk heel veel vaste mtb routes op de Utrechtse heuvelrug (Flow). Waar ik benieuwd naar ben of er ook wat technische trails zijn met veel wortels en natuurlijke drops etc.?
Het antwoord:
bouwpakket schreef: ma 28 september 2020, 21:29 Die zijn er niet

Onderwerp kan op slot
:-q
Helemaal niet? Je moet goed zoeken, maar er zijn toch echt wel stukjes te vinden die als technisch(er) aan te merken zijn. Kwintelooijen heeft een geinige afdaling met een 2 tal dropjes op het einde (en een paar technische klimmetjes); Op Hoge Vuursche is er de handbuilt, waar tenminste 1 wat lastiger strak bochtje zit en waarvan de exit niet heel makkelijk is; Lage Vuursche heeft een paar alternatieve lijntjes die voor zover ik weet tenminste gedoogd worden (o.a. paar afgezaagde boomstammetjes en de "dubbele drop"). Meer kan ik zo snel niet verzinnen, maar vul gerust aan.

Toegegeven, veel is het niet, en vergeleken met de eerste de beste blauwe downhill of enduro trail in Frankrijk stelt het in technisch opzicht weinig voor, maar het is niet helemaal niks.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

38x10 schreef: wo 30 september 2020, 09:32 Helemaal niet? Je moet goed zoeken, maar er zijn toch echt wel stukjes te vinden die als technisch(er) aan te merken zijn. Kwintelooijen heeft een geinige afdaling met een 2 tal dropjes op het einde (en een paar technische klimmetjes); Op Hoge Vuursche is er de handbuilt, waar tenminste 1 wat lastiger strak bochtje zit en waarvan de exit niet heel makkelijk is; Lage Vuursche heeft een paar alternatieve lijntjes die voor zover ik weet tenminste gedoogd worden (o.a. paar afgezaagde boomstammetjes en de "dubbele drop"). Meer kan ik zo snel niet verzinnen, maar vul gerust aan.

Toegegeven, veel is het niet, en vergeleken met de eerste de beste blauwe downhill of enduro trail in Frankrijk stelt het in technisch opzicht weinig voor, maar het is niet helemaal niks.
Er is genoeg her en der te vinden. De topic starter vraagt echter om veel. We hebben niet een track met veel. Alleen maar af en toe ergens wat leuks
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

suravida schreef: wo 30 september 2020, 09:27 @UHR crew: Zou het een optie zijn om HG wat slechter onderhouden te laten zijn? Dus lekker uit laten slijten en zo wat ruiger? Ik wordt er in ieder geval ook altijd wel blij van dat gerammel daar langs de weg.

Verder liggen er volgens mij op Amerongen nog best een paar wortelige stukken bij de Marmottenbak, en meer dan genoeg remkuilen (wat toch ook gewoon een Hollandse rockgarden is...) om de afdalingen verderop lekker rauw te maken.
Maar ja, dat is dan weer op een berg....
We zoeken de balans tussen laten slijten en behouden. De wortelklim bij de tombe van de route Leersum is een mooi voorbeeld. Deze is steeds mooier en moeilijker geworden. Velen halen de klim niet meer fietsend. Er komt echter een moment dat we wat gaan afdekken of voorzien van een beschermend stammetje. Want door het intensieve gebruik slijt alles gewoon hard.

De slijtage is een van de voornaamste redenen waarom worteltapijten het bij ons niet gaan houden. Merendeel zijn ook niet al te dikke wortels. Buiten de routes zal je in Nederland best mooie wortelpaden kunnen vinden. Die zijn er alleen maar omdat ze niet intensief bereden/bewandeld worden. Ga je er met enorme hoeveelheden fietsers of wandelaars overheen, dan slijten ze ook
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

interessante discussie, ik lees even mee :wink:
Kapitein Iglo schreef: wo 30 september 2020, 08:34 Ik herhaal het nog maar eens: we doen op de UHR wat kan, wat mag en wat in het huidige tijdsbeeld passend is. En dan kunnen we wijzen naar anderen die ons tegen zouden houden, maar die anderen zijn vaak ook degenen die we nodig hebben om te kunnen doen wat wèl kan en mag. De trails hebben het al zwaar genoeg met de toegenomen drukte, en daar maken we het beste van. En mag ik het zeggen ja dat mag ik zeggen: dat gaat verdraaid aardig!
Een techtrail (grappige term :wink: ) zou alleen maar zorgen voor meer spreiding, heb soms het idee dat jullie op de UHR aan je eigen succes (het bouwen van zeer toegankelijke trails) ten onder gaan. Het verwachtingspatroon is een hapklare route die voor iedereen toegankelijk is (want dat wil de terreineigenaar) hier slaan we in Nederland vreselijk in door.... echt, alleen in NL.
Het is een taak om terreineigenaren voor te lichten, de nieuwe kleurtjes en het pionieren met "iets mneer uitdaging" (St. Pietersberg, Sleen, Schoorl etc) zou zeker hier toch alleen maar omarmd moeten worden?

Anyway, TS heeft een hele legitieme vraag
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

suravida schreef: wo 30 september 2020, 09:27 Afbeelding
Maar ja, dat is dan weer op een berg....
Bij Leersum ligt ergens ook zo'n soort stuk waar ik voor de nieuwe routes wel eens kwam en als je de wortelklim Leersum naar beneden rijd heb je dit ook een beetje.
Het heeft natuurlijk wat tijd nodig en aantal plekken beginnen al steeds mooie te worden waaronder afdaling langs de bergweg.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Dit soort dingen moet in Nederland toch ook wel te vinden zijn, nadeel is alleen dat er heel veel mensen over heen gaat waardoor wortels, slijten/kapotgaan.
HG is volgens mij wat rustiger en gaat dit misschien wel goed. zeker onderin komen daar paar mooie wortels naar boven.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Singletrack Sundays op wo 30 september 2020, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Have fun!
Rinse.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

yo-eddy schreef: wo 30 september 2020, 09:42 interessante discussie, ik lees even mee :wink:
Kapitein Iglo schreef: wo 30 september 2020, 08:34 Ik herhaal het nog maar eens: we doen op de UHR wat kan, wat mag en wat in het huidige tijdsbeeld passend is. En dan kunnen we wijzen naar anderen die ons tegen zouden houden, maar die anderen zijn vaak ook degenen die we nodig hebben om te kunnen doen wat wèl kan en mag. De trails hebben het al zwaar genoeg met de toegenomen drukte, en daar maken we het beste van. En mag ik het zeggen ja dat mag ik zeggen: dat gaat verdraaid aardig!
Een techtrail (grappige term :wink: ) zou alleen maar zorgen voor meer spreiding, heb soms het idee dat jullie op de UHR aan je eigen succes (het bouwen van zeer toegankelijke trails) ten onder gaan. Het verwachtingspatroon is een hapklare route die voor iedereen toegankelijk is (want dat wil de terreineigenaar) hier slaan we in Nederland vreselijk in door.... echt, alleen in NL.
Het is een taak om terreineigenaren voor te lichten, de nieuwe kleurtjes en het pionieren met "iets mneer uitdaging" (St. Pietersberg, Sleen, Schoorl etc) zou zeker hier toch alleen maar omarmd moeten worden?

Anyway, TS heeft een hele legitieme vraag
Hoor ik daar Noord-Holland :bier: ?

Laten we eerlijk zijn, deze discussie is in nagenoeg dezelfde vorm al erg vaak langs gekomen hier. De vraag is legitiem. Het antwoord net zozeer. Ik verwijs naar het antwoord van bouwpakket.

Je zou je ook kunnen afvragen waarom dit dan weer op de UHR gerealiseerd moet worden. Nederland is wel groter hoor, en ik begrijp net dat we geen bergen nodig hebben. Dus rest van Nederland, doe je ding! Spreiden we de drukte ook een beetje en komen wij onze Fristi bij jullie drinken.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

yo-eddy schreef: wo 30 september 2020, 09:42 Een techtrail (grappige term :wink: ) zou alleen maar zorgen voor meer spreiding, heb soms het idee dat jullie op de UHR aan je eigen succes (het bouwen van zeer toegankelijke trails) ten onder gaan. Het verwachtingspatroon is een hapklare route die voor iedereen toegankelijk is (want dat wil de terreineigenaar) hier slaan we in Nederland vreselijk in door.... echt, alleen in NL.
Ik denk dat je vergeet wat het doel van de aanleg van de routes op de UHR was. Het doel was niet om te voorzien in de behoefte van alle mountainbikers in Nederland. Het doel was om de recreatiestromen te scheiden en fietsers op andere paden te weren. Dit omdat de recreatiedruk alleen maar toe bleef en blijft toenemen.
yo-eddy schreef: wo 30 september 2020, 09:42 Het is een taak om terreineigenaren voor te lichten, de nieuwe kleurtjes en het pionieren met "iets mneer uitdaging" (St. Pietersberg, Sleen, Schoorl etc) zou zeker hier toch alleen maar omarmd moeten worden?
Doen we ook. En dat weet je ook. Het gaat alleen niet met de snelheid die je zou willen. Wat mij betreft gaat het snel genoeg. Want in dit tempo krijgen we de terreineigenaren nog mee en haken ze niet af.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Prima te vinden en te stabilseren en mits het lastig genoeg is en een chickenrun heeft zal het best lang standhouden. Beginners en BWR's zullen 'm dan overslaan :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik denk dat inderdaad ondergrond plus gebruik er voor gaat zorgen dat dit soort worteltapijten het niet lang gaan uithouden in NL. Paar weken geleden met Yo-eddy bij Schoorl wat van zijn favoriete wortelstukken mogen zien, en daar viel me vooral op dat ondanks het feit dat ze nauwelijks bereden werden de wortels vrijwel allemaal in het luchtledige hingen met een grote berg los zand er onder.
Overigens ligt de balk die wij ooit hebben ingegraven bovenop HG er nog steeds prima bij, dus dat soort oplossingen lijkt daar ook goed te werken.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie