Tech Trail Utrechtse heuvelrug

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ah, mijn reactie is al door Yo eddy ingehaald :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6136
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

suravida schreef: wo 30 september 2020, 09:56 Ik denk dat inderdaad ondergrond plus gebruik er voor gaat zorgen dat dit soort worteltapijten het niet lang gaan uithouden in NL. Paar weken geleden met Yo-eddy bij Schoorl wat van zijn favoriete wortelstukken mogen zien, en daar viel me vooral op dat ondanks het feit dat ze nauwelijks bereden werden de wortels vrijwel allemaal in het luchtledige hingen met een grote berg los zand er onder.
Overigens ligt de balk die wij ooit hebben ingegraven bovenop HG er nog steeds prima bij, dus dat soort oplossingen lijkt daar ook goed te werken.
Ook op Zeist helpen de dwarse stammetjes goed bij beschermen van de wortels en tegen erosie. En het fietst weer even anders. We experimenteren ook met anders bouwen in het handbuilt lusje. De rechtop ingegraven stammen zijn ook een mooie oplossing tegen erosie van onze zandhellingen. Ze lijken zelfs als het nat is niet te glad te worden. Een mooi redelijk duurzaam alternatief voor een rockgarden wellicht?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

bouwpakket schreef: wo 30 september 2020, 09:51 [Doen we ook. En dat weet je ook. Het gaat alleen niet met de snelheid die je zou willen. Wat mij betreft gaat het snel genoeg. Want in dit tempo krijgen we de terreineigenaren nog mee en haken ze niet af.
Ik begrijp de voorzichtigheid, maar vergeet niet dat jullie (en anderen) de terreineigenaren erg ontzorgen, zonder deze regulatie zou het aantal wildrijders extreen toenemen.Het is echt niet zo dat iedereen zijn MTB in de wilgen hangt als het op plekken "verboden"zou worden. Deze "leverage"wordt nog wel eens onderschat door routebouwers.
Ik zie op Schoorl nu al heel wat jeugd (en oudere jeugd) eigen lijntjes creeren omdat ze op de route niet de uitdaging vinden die ze zoeken (en die wel mogelijk is). De reactie is dan vaak "ga maar naar een MTB vuinisbelt daar mag alles" opzich apart want volgens mij is de aansprakelijkheid op een recreatie terrein echt niet anders dan in een bos. :roll:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6136
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

yo-eddy schreef: wo 30 september 2020, 10:00
bouwpakket schreef: wo 30 september 2020, 09:51 [Doen we ook. En dat weet je ook. Het gaat alleen niet met de snelheid die je zou willen. Wat mij betreft gaat het snel genoeg. Want in dit tempo krijgen we de terreineigenaren nog mee en haken ze niet af.
Ik begrijp de voorzichtigheid, maar vergeet niet dat jullie (en anderen) de terreineigenaren erg ontzorgen, zonder deze regulatie zou het aantal wildrijders extreen toenemen.Het is echt niet zo dat iedereen zijn MTB in de wilgen hangt als het op plekken "verboden"zou worden. Deze "leverage"wordt nog wel eens onderschat door routebouwers.
Ik zie op Schoorl nu al heel wat jeugd (en oudere jeugd) eigen lijntjes creeren omdat ze op de route niet de uitdaging vinden die ze zoeken (en die wel mogelijk is). De reactie is dan vaak "ga maar naar een MTB vuinisbelt daar mag alles" opzich apart want volgens mij is de aansprakelijkheid op een recreatie terrein echt niet anders dan in een bos. :roll:
Er komen wel wat leuke legale uitdagende plekjes bij begreep ik.

Het lijkt dat gemeentes zich wat minder druk maken over aansprakelijkheid dan eigenaren van recreatieterreinen. Die hebben vaak ook nog eens een natuur achterban, wat het ook lastiger maakt
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Kapitein Iglo schreef: wo 30 september 2020, 09:50 je zou je ook kunnen afvragen waarom dit dan weer op de UHR gerealiseerd moet worden.
wellicht omdat jullie dat als mountainbike liefhebbers heel graag zouden (moeten) willen?

en zeker niet alleen bij jullie, wat mij betreft op zoveel mogelijk plaatsen uiteraard.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

bouwpakket schreef: wo 30 september 2020, 10:00 Ook op Zeist helpen de dwarse stammetjes goed bij beschermen van de wortels en tegen erosie. En het fietst weer even anders. We experimenteren ook met anders bouwen in het handbuilt lusje. De rechtop ingegraven stammen zijn ook een mooie oplossing tegen erosie van onze zandhellingen. Ze lijken zelfs als het nat is niet te glad te worden. Een mooi redelijk duurzaam alternatief voor een rockgarden wellicht?
Bij Bergschenhoek ligt een fraaie stammetjesafdaling waar veel mensen toch even moeten slikken voor ze naar beneden gaan:

Afbeelding

Steiler dan hij op de foto lijkt en excuus voor de zelfpromotie, maar dit is de enige foto die ik zo snel kon vinden. En er ligt ook wat andere zooi in, maar hetzijn de stammetjes die het interessant maken.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Die wordt pas leuk bij de bocht :tong . En hij wordt een stukje verderop nog leuker, wanneer je weer bergop bent gegaan en er naar links weer afdraait over de steendropjes.

Maar da's dus inderdaad de vuilnisbelt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Inderdaad is het de bocht die hem interessant maakt, en sowieso is Bergschenhoek technischer dan vrijwel elke andere route in NL, inclusief Schoorl. Maar op de een of andere manier gaat het daar nooit over als men weer loopt te mokken dat het moeilijker moet.....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6136
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

suravida schreef: wo 30 september 2020, 10:09
bouwpakket schreef: wo 30 september 2020, 10:00 Ook op Zeist helpen de dwarse stammetjes goed bij beschermen van de wortels en tegen erosie. En het fietst weer even anders. We experimenteren ook met anders bouwen in het handbuilt lusje. De rechtop ingegraven stammen zijn ook een mooie oplossing tegen erosie van onze zandhellingen. Ze lijken zelfs als het nat is niet te glad te worden. Een mooi redelijk duurzaam alternatief voor een rockgarden wellicht?
Bij Bergschenhoek ligt een fraaie stammetjesafdaling waar veel mensen toch even moeten slikken voor ze naar beneden gaan:

Afbeelding

Steiler dan hij op de foto lijkt en excuus voor de zelfpromotie, maar dit is de enige foto die ik zo snel kon vinden. En er ligt ook wat andere zooi in, maar hetzijn de stammetjes die het interessant maken.
Dit is een typisch voorbeeld van wat er initieel niet mocht, want stammetjes worden glad in de herfst/winter. Maar het zou zomaar kunnen wat we dit wel mogen toe gaan passen. Ik had al zoiets bedacht bij een volgende aanpassing van handbuilt
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Cool, ben benieuwd :-q Verder lijkt het dat het inzagen van de stammen op de handbuilt ook aardig wat grip geeft. Laatste keer dat ik hem reed was in ieder geval in een hoosbui en toen ging (op de exit na :roll: ) prima, :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6136
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

suravida schreef: wo 30 september 2020, 10:25 Cool, ben benieuwd :-q Verder lijkt het dat het inzagen van de stammen op de handbuilt ook aardig wat grip geeft. Laatste keer dat ik hem reed was in ieder geval in een hoosbui en toen ging (op de exit na :roll: ) prima, :-q
De exit blijft een dingetje. Ik ben al een tijd niet geweest. Kreeg wel klachten toen ik de laatste keer met onderhoud de wortels weer wat bedekt had. Maar blijkbaar is het weer (zoals verwacht) lastiger geworden
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

suravida schreef: wo 30 september 2020, 10:09 Steiler dan hij op de foto lijkt en excuus voor de zelfpromotie, maar dit is de enige foto die ik zo snel kon vinden. En er ligt ook wat andere zooi in, maar hetzijn de stammetjes die het interessant maken.
Het is jaren geleden, volgens mij de 5e keer dat ik ooit op een MTB zat. Als dat de stammetjes zijn die ik me van toen herinner, dan ligt er een haakse bocht naar rechts direct onder. :D
Zo ja: foto's doen dit stukje meer recht aan als je ze de bocht er op zet :bier:.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zat nog even te zoeken naar wat filmbeelden van de desbetreffende stukken op Bhoek. Kan ze zo snel niet vinden, maar wel een filmpje van een volledig rondje waarbij elke lastige afdaling op magische wijze is verdwenen. :lol:
https://youtu.be/URdbDiwAUxU?t=1187
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Klopt! Leuk stukje :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6136
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

suravida schreef: wo 30 september 2020, 10:34 Zat nog even te zoeken naar wat filmbeelden van de desbetreffende stukken op Bhoek. Kan ze zo snel niet vinden, maar wel een filmpje van een volledig rondje waarbij elke lastige afdaling op magische wijze is verdwenen. :lol:
https://youtu.be/URdbDiwAUxU?t=1187
Met die camerapositie lijkt het bijna een bos daar :-q
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Plaats reactie