Drops

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Brul78 schreef: vr 16 oktober 2020, 18:36
Lars TB schreef: vr 16 oktober 2020, 16:00 Overigens heeft nog niemand de monsterdrop in Horst genoemd? Boezemt dat ding zoveel angst in?
Zit er drop in dat parkoers dan?
van Rampage achtige proporties :o
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

paulus1981 schreef: do 15 oktober 2020, 22:23
Afbeelding

(foto geleend van Cheeta)
Is dat Sven Nys Cycling Center (Baal)?
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

yo-eddy schreef: vr 16 oktober 2020, 18:54
Brul78 schreef: vr 16 oktober 2020, 18:36
Zit er drop in dat parkoers dan?
van Rampage achtige proporties :o
Ben hem nog niet tegen gekomen🤔
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

yo-eddy schreef: vr 16 oktober 2020, 16:44
paulus1981 schreef: vr 16 oktober 2020, 16:37 blablabla
Ik ben ook te eigenwijs voor clinics (zowel geven als nemen) Maar je wilt dus alleen vertrouwen opbouwen om het altijd juist te doen? Dan moet je dus natural drops zoeken en niet gaan oefenen op een vlonder want dan heb je al die ruis niet. Gewoon drop bekijken, inschatten of het kan (of JIJ het kan) en dan uitvoeren. Focus op wat je doen moet en je emoties uitschakelen :bier: makkelijker gezegd dan gedaan.
We zijn het niet zo oneens geloof ik, ik ga wat oefenen op hout en als we t land weer uit mogen kom ik vanzelf mooie natuurlijke drops tegen :-q

Natuurlijke drops in NL mits met blinde landing mogen ook natuurlijk!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Rasmazzer schreef: vr 16 oktober 2020, 19:12
paulus1981 schreef: do 15 oktober 2020, 22:23
Afbeelding

(foto geleend van Cheeta)
Is dat Sven Nys Cycling Center (Baal)?
Weet ik niet, kwam dit als eerste geschikt plaatje tegen..
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Dice Oldskool schreef: do 15 oktober 2020, 23:03
Knakworstkweker schreef: do 15 oktober 2020, 22:27 bikepark holten?
Die zijn te laag.

Afbeelding
Zoiets sla ik idd op m'n XC fiets niet eens over.
Nou ben ik natuurlijk wel gewend aan de "Terror drop of death" op Dorst (jawel, daar is 'ie!), dat scheelt. :D :wink:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Knakworstkweker

yo-eddy schreef: vr 16 oktober 2020, 18:54
Brul78 schreef: vr 16 oktober 2020, 18:36
Zit er drop in dat parkoers dan?
van Rampage achtige proporties :o
van de picknick tafel afrijden bij de parkeerplaats? :lol:


Zal wel net zo'n grote zijn als op Best rood :winkie:
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Als je dit ziet, kan je wel eens denken: waar zijn mn ballen? :tong :lol:
https://youtu.be/hxPh6Z1q16Q
Maar wat ook zeker helpt, is achter iemand aanrijden die het kan en die de snelheid kan bepalen.
Ride a bike!
Knakworstkweker

Zomaar een gedachte

met een starre vork leer je beter droppen.

tenminste, op de bmx durf ik hogere drops en jumps te pakken als met de mtb...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Rasmazzer schreef: vr 16 oktober 2020, 19:12Is dat Sven Nys Cycling Center (Baal)?
Correct.

In Beringen kon je bovenop de terril ook drie houten drops vinden zonder dat je omhoog hoeft te rijden wat qua snelheid inschatten veel makkelijker is (naast de drops van stenen op het XC parcours zelf)...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Je kunt met een schans (zelfbouw) ook prima leren droppen. Je hoeft namelijk niet persé te poppen of zelfs maar te springen.
Als jij de jump incasseert krijg je vanzelf een drop waarmee je zo snel mogelijk weer aan de grond bent.
Afhankelijk van je snelheid is het beter om met beiden wielen tegelijkertijd te landen (als je harder rijdt) of met je achterwiel eerst (als je langzamer rijdt), maar wat ik denk ik nog de meest interessante tip vind die ik hier nog niet tegen gekomen ben:

Hou je massa laag. Hoe lager je massa is voordat je de drop af gaat (je bike laat je vervolgens onder je zakken terwijl je je armen en benen uitstrekt om de klap op te gaan vangen) hoe lager de impact wordt.
Ga je rechtop staan voordat je dropt, dan wordt de drop ineens een stuk hoger. Bij de meeste drops die je in eerste instantie tegen zult komen, kun je zelfs meteen de hele drop overbruggen door gewoon je massa laag te houden, en zet je dus eigenlijk meteen je bike aan de grond voordat je überhaupt dropt.

Persoonlijk ben ik niet zo kapot van de drops in Wijchen, omdat de afloop daar vrij steil is en de uitloop beperkt waardoor als je niet direct in je ankers gaat als je neer komt, dan moet je flink knokken om niet ongecontroleerd de bosjes in te duiken ;)
En aangezien daar regelmatig voetgangers met honden lopen, kom ik die liever niet tegen als ik 3m lager land...
yo-eddy schreef: vr 16 oktober 2020, 13:51 Er zijn nog wel een paar heftigere maar die deel ik niet.
Ah toe? dan probeer ik ze misschien nog wel met een starre 26-er ;)
Knakworstkweker schreef: vr 16 oktober 2020, 20:37 Zomaar een gedachte

met een starre vork leer je beter droppen.

tenminste, op de bmx durf ik hogere drops en jumps te pakken als met de mtb...
- Een bmx is makkelijker te controleren in de lucht, waardoor je ook je landing beter kunt controleren.
- Je hebt je massa sowieso al lager zitten
- Je weet precies wanneer je met je armen / benen moet dempen, want je hebt namelijk geen demping. Dat is met een demper een stuk lastiger omdat je veel moeilijker kunt aanvoelen in de drop wanneer de bottom out komt.
- een bmx rijdt je meestal op straat. De landing is overzichtelijk, strak en voorspelbaar (geen uitsteeksels, zachte stukken, etc).

Maar probeer die BMX s in te bos te gebruiken op een drop :bier:
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

paulus1981 schreef: do 15 oktober 2020, 22:23 De grappen over Dorst mogen, maar graag met mate zodat een serieus antwoord ook mogelijk blijft :-q
Lars TB schreef: vr 16 oktober 2020, 16:00 Overigens heeft nog niemand de monsterdrop in Horst genoemd? Boezemt dat ding zoveel angst in?
Dan 'drop' ik dit Horst-Dorst gerelateerde plaatje even:
https://dogzine.nl/sites/default/files/ ... hundje.jpg

Ik woon dicht bij de route van Horst, maar daar ligt blijkbaar een drop? Mijn 'vaste route' ligt een stukje verderop, daar liggen sowieso drops in allerlei soorten en maten.

Als de topicstarter een keer wil komen spelen, laat maar weten!
Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: vr 16 oktober 2020, 21:17 Hou je massa laag. Hoe lager je massa is voordat je de drop af gaat (je bike laat je vervolgens onder je zakken terwijl je je armen en benen uitstrekt om de klap op te gaan vangen) hoe lager de impact wordt.
Ga je rechtop staan voordat je dropt, dan wordt de drop ineens een stuk hoger.
Dat laag zitten gaat eigenlijk automatisch als je de fiets vooruit onder je vandaan duwt ...zie deze video wederom https://www.pinkbike.com/video/499459/
In de aanloop dus niet alvast laag gaan zitten in die vermaledijde "attack houding" :-{ dan kun je namelijk je armen en benen niet gebruiken om oneffenheden op te vangen etc.

Mark-V schreef: vr 16 oktober 2020, 21:17
yo-eddy schreef: vr 16 oktober 2020, 13:51 Er zijn nog wel een paar heftigere maar die deel ik niet.
Ah toe? dan probeer ik ze misschien nog wel met een starre 26-er ;)
Ga die dingen echt niet openbaar maken, je zult vast in de jou bekende gebieden je eigen (illegale) pareltjes hebben
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Knakworstkweker

Qprs schreef: vr 16 oktober 2020, 21:34
paulus1981 schreef: do 15 oktober 2020, 22:23 De grappen over Dorst mogen, maar graag met mate zodat een serieus antwoord ook mogelijk blijft :-q
Lars TB schreef: vr 16 oktober 2020, 16:00 Overigens heeft nog niemand de monsterdrop in Horst genoemd? Boezemt dat ding zoveel angst in?
Dan 'drop' ik dit Horst-Dorst gerelateerde plaatje even:
https://dogzine.nl/sites/default/files/ ... hundje.jpg

Ik woon dicht bij de route van Horst, maar daar ligt blijkbaar een drop? Mijn 'vaste route' ligt een stukje verderop, daar liggen sowieso drops in allerlei soorten en maten.

Als de topicstarter een keer wil komen spelen, laat maar weten!
Afbeelding
Die hoge berg van de golfbaan heeft me al een paar keer verleidelijk aangekeken, maar ik kon zo snel geen weg er naar toe vinden.
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

MVMVML schreef: vr 16 oktober 2020, 11:13 Ik vind het ook jammer dat je dat op zo weinig plekken kan doen.

Zit al een tijdje te broeden om een aanpasbare te bouwen.
In het parcours van de Uithof ligt ook een drop. Niet super hoog, maar net wat spannender dan die in Zoetermeer.
@MVMVML: https://www.youtube.com/watch?v=4ZxU81t8oy4
Die kan dan mooi naast die 2 schansen. :D
Plaats reactie