Drops

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Sabai schreef: ma 23 november 2020, 17:54 https://youtu.be/E2PxTuuzJjA


Afgelopen weekend ook wat dropjes geoefend. De 2e drop in het filmpje vond ik wel lastig. Aanrijden ging best steil naar beneden.
Hier trek je aan het stuur, probeer de fiets echt onder je weg te drukken.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mark-V schreef: ma 23 november 2020, 20:34 Want als je je gewicht op een verkeerde manier naar achteren brengt èn je timing verkeerd is, dan krijg je dit soort acties:

https://www.youtube.com/watch?v=VinMWxs ... e=youtu.be
Én de snelheid veel te laag is.
Met deze snelheid icm de hoogte kan je hem nooit goed uitvoeren.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Langzamer gaan is juist een perfecte manier om een drop moeilijker te maken.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Klopt maar met de snelheid in dat filmpje zie je dat hij hem wel weg drukt, maar het voorwiel direct zakt door gebrek aan snelheid.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Hoe lager de snelheid, hoe harder je moet drukken :wink:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jamis Diablo schreef: di 24 november 2020, 09:02
Mark-V schreef: ma 23 november 2020, 20:34 Want als je je gewicht op een verkeerde manier naar achteren brengt èn je timing verkeerd is, dan krijg je dit soort acties:

https://www.youtube.com/watch?v=VinMWxs ... e=youtu.be
Én de snelheid veel te laag is.
Met deze snelheid icm de hoogte kan je hem nooit goed uitvoeren.
Jawel hoor, sterker nog ik denk dat Mark dat inmiddels ook wel redt :-q makkelijker is niet .... speed is your friend 8)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Het was te verwachten dat er opmerkingen komen dat het wel lukt. :roll:
Maar er zijn hier een aantal mensen die de drops proberen te leren / meer te oefenen.
Er is een filmpje gepost met hele goede tips (die met die man en vrouw) en daarin wordt goed aangegeven welke snelheid je moet hanteren.
Het filmpje van Mark is een duidelijk voorbeeld van te weinig snelheid.
Wat is dan het nut om te zeggen dat je hem zelf wel zou redden, daar leert niemand wat van.
Ik ben meer van het goed aanleren en daar tips over geven dan altijd maar roepen dat mij het wel lukt.
Gebruikersavatar
Rembrandt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010

Jamis Diablo schreef: di 24 november 2020, 11:45
Er is een filmpje gepost met hele goede tips (die met die man en vrouw) en daarin wordt goed aangegeven welke snelheid je moet hanteren.
https://www.youtube.com/watch?v=qg68fftw9gw

Die?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jamis Diablo schreef: di 24 november 2020, 11:45 Het was te verwachten dat er opmerkingen komen dat het wel lukt. :roll:
Maar er zijn hier een aantal mensen die de drops proberen te leren / meer te oefenen.
Er is een filmpje gepost met hele goede tips (die met die man en vrouw) en daarin wordt goed aangegeven welke snelheid je moet hanteren.
Het filmpje van Mark is een duidelijk voorbeeld van te weinig snelheid.
Wat is dan het nut om te zeggen dat je hem zelf wel zou redden, daar leert niemand wat van.
Ik ben meer van het goed aanleren en daar tips over geven dan altijd maar roepen dat mij het wel lukt.
Ik geef gewoon een nuance aan meer niet, soms heb je gewoon geen mogelijkheid voor snelheid (bij aanloop of uitloop) en trek je dus een manual vanuit bijna stilstand. Ja dat is een stap verder dan een ideaal aangelegde drop maar heeft verder niets te maken met "daar leert niemand wat van"
Elke drop is anders dus we zijn nooit uitgeleerd :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: di 24 november 2020, 12:05 Deze: https://youtu.be/hxPh6Z1q16Q
Goed filmpje ja.

Al met al gaat het toch om het automatisch maken van die bewegingen, je hebt amper tijd om er over na te denken in het echt.

Zo jammer dat ik nergens beetje in de buurt dat soort oefenplekken ken. Zou heel graag regelmatig middagjes oefenen met steeds hogere drops. Zo'n opstelling is perfect.

Mocht iemand een locatie weten, ik ben meer dan bereid ze zelf te bouwen als ergens toestemming is te verkrijgen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Wat ik zelf graag doe om te oefenen is 's avonds of zondags na sluitingstijd in en om het (winkel)centrum rijden. Genoeg drops, trappetjes en ander obstakels te vinden van verschillende gradaties :-q
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Patrick_V schreef: di 24 november 2020, 14:54 Wat ik zelf graag doe om te oefenen is 's avonds of zondags na sluitingstijd in en om het (winkel)centrum rijden. Genoeg drops, trappetjes en ander obstakels te vinden van verschillende gradaties :-q
Maar da's allemaal to flat. Het gaat mij er juist om dit soort 'echtere' drops te vinden die schuin landen. Dat kom je onderweg ook veel meer tegen nml.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

MVMVML schreef: di 24 november 2020, 15:00
Patrick_V schreef: di 24 november 2020, 14:54 Wat ik zelf graag doe om te oefenen is 's avonds of zondags na sluitingstijd in en om het (winkel)centrum rijden. Genoeg drops, trappetjes en ander obstakels te vinden van verschillende gradaties :-q
Maar da's allemaal to flat. Het gaat mij er juist om dit soort 'echtere' drops te vinden die schuin landen. Dat kom je onderweg ook veel meer tegen nml.
Paar weken terug een clinic gedaan, daar reden we rondom velp/rozendaal waar dit soort drops nog wel te vinden zijn.
1 van een paar meter hoge wal af, waar je dus eerst tegenop moest en dan er direct (wal was zo’n 2 meter breed schat ik) aan de andere kant weer af. Was wel een mindfuck omdat de landing zo steil was.

Kan alleen niet meer terug vinden waar precies :-{
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Zal deze zijn: https://strava.app.link/stjz3gL1Fbb

Maar die kun je ook rollen. Leuke daar is om zo hard mogelijk aan te komen en jezelf te dwingen van de remmen af te blijven als je bijna boven bent. Dan ga je wel wat airtime maken. Maar hij is volledig blind, je hebt geen idee wat je aantreft aan de andere kant. Best tricky. Idealiter staat er iemand bovenop om te roepen als er iets of iemand loopt.
Ik vind 't een van de mooiste stukjes uit de omgeving, vooral dat trailtje na de drop :-q
Plaats reactie