Bikepark Mook

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Luister, als je mensen (beginners) waarvan sommigen de stoeprand drop al eng vonden in de kikkerhouding de hele drop laat rijden en dan laat "poppen" ipv droppen met ook nog behoorlijk veel (zij)wind dan heb je er weinig kaas van gegeten. Die "attack houding" is GEEN houding maar een heel kort moment in je totale actie. Heb deze discussie eindeloos met Mikey gevoerd (die ook echt wel kan fietsen) maar mensen wordt een basishouding aangeleerd waarin je extreem beperkt bent. Je zet jezelf eigenlijk gewoon op slot. Basishouding is centraal boven je fiets met licht gebogen armen en benen en vooral ontspannen. Nogmaals KISS
De jongen die ik na zijn clinic uitlegde dat het veel eenvoudiger kan was zichtbaar opgelucht.
De mannen hadden ook nogal commentaar toen de kids even een keer terug liepen langs de drops (over de chickenrun van de stoeprand) dus veel zin in discussie had ik daarna niet meer :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

yo-eddy schreef: ma 24 mei 2021, 21:11
Wel weer met verbazing naar een "clinic" gekeken op Mook ..... weer instructies om vooral overal te pas en vooral te onpas in de kikkerhouding (attack houding) rond te rijden ... kansloos en veel beginners leren het zo verkeerd aan... naar mijn bescheiden mening.
Ik zie dit ook vaak in Youtube filmpjes, mensen die direct op hun achterwiel gaan zitten als het wat omlaag gaat.
Ik heb dit persoonlijk bijna nooit gedaan (op de makkelijke parcoursen in NL ook niet nodig IMO) en ik heb nooit het gevoel gehad over de kop te gaan.

Als je naar bijv. (ja daar is ie weer) Remy Metaillier kijkt, die tijdens het afrijden van rockslabs en andere gekke dingen ook niet op zijn achterwiel zit, maar gewoon centraal boven de fiets met een lichte knik in de knieën.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Blijft grappig dat je het denkt beter te weten dan Micky en Robbert.
Die hebben zoveel meer bikepark, wedstrijd en trainer ervaring.
Dat jouw mening is dat het anders moet is prima, maar verkondig het dan als mening en niet als feit en laat termen als 'verkeerd aanleren' en 'geen kaas van gegeten' achterwege tot je op hetzelfde skill level zit.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jamis Diablo schreef: ma 24 mei 2021, 22:31 Blijft grappig dat je het denkt beter te weten dan Micky en Robbert.
Die hebben zoveel meer bikepark, wedstrijd en trainer ervaring.
Dat jouw mening is dat het anders moet is prima, maar verkondig het dan als mening en niet als feit en laat termen als 'verkeerd aanleren' en 'geen kaas van gegeten' achterwege tot je op hetzelfde skill level zit.
haha, ik rij al tientallen jaren met gasten die stukken meer skills hebben dan deze twee jongens samen ..... en daarbij, een goede rijder is nog geen goede trainer.
Nogmaals, die kikkerhouding is GEEN houding en drops die je niet hoeft te poppen moet je dus gewoon droppen, zeker beginners die uberhaupt nog niet kunnen springen.
Kijk hier https://www.pinkbike.com/video/499459/ ..... 3x een tiende van een seconde in de kikkerhouding als je het heel langzaam afspeelt maar de basishouding is centraal boven de fiets met licht gebogen armen zodat je veel beter je fiets kunt manipuleren.
Jij mag heilig geloven in de kunde van deze jongens, mijnpraktijk ervaring is heel anders ...... daarbij zie ik die 8-jarige mannetjes nooit zo raar op hun fiets zitten en die rijden gewoon op gevoel.

1). aanloop neutraal

Afbeelding

2) De kikker

Afbeelding

3) landing neutraal

Afbeelding

Kikkerhouding en poppen gaat je bij een Enduro natural drop lelijk opbreken :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Allemaal piemel op de scanner en dan weten we wie er nou gelijk heeft.
Waar woke is, is vuur
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

en voordat we het over iemand anders hebben .... deze man heb ik het over. Veel commentaar op jongetjes die over de trail omhoog liepen maar zelf lekker rondstruinen door de aanplant :roll:

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Was het Robbert wel?

Mijn dochter is zijn jongste pupil. In het kleine jaartje dat ik Robbert heb mogen leren kennen vind ik hem niet een persoon die hoog van de toren blaast maar graag zijn ervaringen deelt. Hij wilt juist anderen goed drops leren maken zodat er geen onnodige ongelukken gebeuren.

Hij is de enige in de buurt geweest die de uitdaging aanging om een kleuter les te geven, ik geef het hem te doen. Soms mist hij misschien, net als ik, wat pedagogische skills. :D
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

yo-eddy schreef: ma 24 mei 2021, 22:40 haha, ik rij al tientallen jaren met gasten die stukken meer skills hebben dan deze twee jongens samen ..... en daarbij, een goede rijder is nog geen goede trainer.
En jij bent? Rijder of trainer? :bier:

Hoe vaak doen jou kids iets direct de eerste keer en alle opvolgende keren precies zoals jij het ze uitlegt?
Mijn ervaring als trainer (geen MTB, I Wish.. :lol: ) is dat een 'score' van 50% al heel wat is. Meestal helpt het dan om een bepaald onderdeel te benadrukken/ overdrijven. Zodat dat goed tussen de oren terecht komt.
In mijn herinnering gebruikt Robbert de attack houding ook alleen in de aanloop en is juist de drop zelf (het moment van eraf rijden) ontspannen en weer naar de basishouding om de landing op te vangen. Hij heeft mij in ieder geval nooit als een kikker een drop afgestuurd...
(Eigenlijk dus zoals die screenshots van je. En voor beginners en soms ook gevorderden is timing lastig, dus dan kun je beter iets te vroeg in die attack zitten lijkt mij)
Laatst gewijzigd door Merijn. op ma 24 mei 2021, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Makkelijk schreef: ma 24 mei 2021, 22:47 Allemaal piemel op de scanner en dan weten we wie er nou gelijk heeft.
Die houding ken ik niet :winkie:

Maar even serieus, dit is gewoon een groot verschil van inzicht in wat wel of niet werkt voor beginnende bikers. De cursisten van Mikey (die ik verder graag mag en die verder meer dan prima clinics geeft) rijden vaak rond als een soort kikker karikatuur, ik (en niet alleen ik) pik ze er zo uit. Zondag op Mook had ik dus weer zo'n ervaring waar ik mij erg over verbaas.
Laatst gewijzigd door yo-eddy op wo 26 mei 2021, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Merijn. schreef: ma 24 mei 2021, 22:53
yo-eddy schreef: ma 24 mei 2021, 22:40 haha, ik rij al tientallen jaren met gasten die stukken meer skills hebben dan deze twee jongens samen ..... en daarbij, een goede rijder is nog geen goede trainer.
En jij bent? Rijder of trainer? :bier:

Hoe vaak doen jou kids iets direct de eerste keer en alle opvolgende keren precies zoals jij het ze uitlegt?
Mijn ervaring als trainer (geen MTB, I Wish.. :lol: ) is dat een 'score' van 50% al heel wat is. Meestal helpt het dan om een bepaald onderdeel te benadrukken/ overdrijven. Zodat dat goed tussen de oren terecht komt.
In mijn herinnering gebruikt Robbert de attack houding ook alleen in de aanloop en is juist de drop zelf (het moment van eraf rijden) ontspannen en weer naar de basishouding om de landing op te vangen. Hij heeft mij in ieder geval nooit als een kikker een drop afgestuurd...
Ik ben BMX trainer (jeugd) ...... en mijn zoontje luistert voor geen meter (naar mij :wink: ). Verder heb ik wel wat beginner clinics gegeven aan complete noobs die de Kenia classic gingen rijden. Ik geef graag advies maar clinics geven is verder echt niets voor mij. Ga gewoon lekker biken, ontspan een beetje en vraag advies aan (meerdere) betere rijders. Je kunt 4 man van een drop afsturen en ze hebben alle 4 ander advies nodig.
Maar tegenwoordig wil iedereen na 10 lessen het bikepark in om te shredden lijkt t soms .....

edit* waarom zou je in de attack houding op een vlakke houten drop afrijden?
Laatst gewijzigd door yo-eddy op ma 24 mei 2021, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

yo-eddy schreef: ma 24 mei 2021, 22:49 en voordat we het over iemand anders hebben .... deze man heb ik het over. Veel commentaar op jongetjes die over de trail omhoog liepen maar zelf lekker rondstruinen door de aanplant :roll:

Afbeelding
Het blijft moeilijk om t goede voorbeeld te geven🙈
Zo zie je mensen ook nog wel eens volledig op slot (knieën en ellebogen) of juist aan t kakken (kikker of overdreven ‘aanvalshouding’) zitten. Balans en ruimte om te bewegen is veel belangrijker.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik vind het tijd dat Kermit zich er mee gaat bemoeien. :lol:

Verder kan ik meekomen in beide kanten en denk ik dat Merijn het bij het juiste eind heeft
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Interessante discussie. Vanwege een paar aangelegde drops hier in de buurt zocht ik een poosje geleden naar een uitleg over drops. Ik vond deze duidelijk en goed om netjes te leren om veilig te rijden. Wat je daarna doet om het wat 'spannender' te maken is natuurlijk ieder voor zich :bier: https://m.youtube.com/watch?v=hxPh6Z1q16Q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Rsw85 schreef: di 25 mei 2021, 08:08 Interessante discussie. Vanwege een paar aangelegde drops hier in de buurt zocht ik een poosje geleden naar een uitleg over drops. Ik vond deze duidelijk en goed om netjes te leren om veilig te rijden. Wat je daarna doet om het wat 'spannender' te maken is natuurlijk ieder voor zich :bier: https://m.youtube.com/watch?v=hxPh6Z1q16Q
Spot on!
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Meest favoriete YT-kanaal hier. Die twee leggen het prima uit altijd!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie