Informatie over het bouwen en onderhouden van MTB-routes

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Momenteel schieten overal in Nederland de MTB-routes als de spreekwoordelijke paddestoelen uit de grond. Meerdere vrijwilligers zijn dagelijks in touw om de routes mooi, spannend en uitdagend te maken, binnen de mogelijkheden die men van de grondbezitters/beheerders krijgt.

Mijn verwachting is dat veel routebouwers tegen dezelfde problemen aan lopen en vaak zoekt iedereen daar zijn eigen oplossingen voor, vaak ook weer binnen de mogelijkheden die de grondbezitter/beheerder je geeft.

Zo maar even wat vragen, die ik links en rechts uit wat topics van routes heb gehaald.

Hoe krijg je een mooi flow in de route, of hoe maak je de route nu juist geschikt voor een beginner, maar zorg je er ook voor dat de gevorderde biker het niet saai gaat vinden?

Hoe bouw je een mooie kombocht of hoe bepaal je hoe lang/hoog je bijvoorbeeld een tafelberg maak zodat deze veilig, maar tegelijk uitdagend is.

Hoe voorkom je dat stukken van de routes in de wintermaanden te nat zijn, maar tijdens de zomermaanden weer te droog...

Wat voor gereedschap werkt het makkelijkste?

Hoe verkrijg je inkomsten om het onderhoud te bekostigen, (onderhouds)materialen aan te kunnen schaffen, welke materialen voor TTF’s?

Vandaar dat ik dacht, zou het niet mooi zijn als er een topic is waar bouwers elkaar vragen kunnen stellen, ervaringen kunnen uitwisselen zodat er niet telkens opnieuw het wiel uitvonden hoeft te worden. Er word al best een tijdje gebouwd, dus er zullen best al wel veel oplossingen zijn.
Het zou toch zonde zijn als er tijd en moeite in een oplossing gestoken wordt die achteraf toch niet zo goed werkt.
En ja, een oplossing die op de ene route prima werkt kan op een andere route juist helemaal niet werken...

Dit topic is dus niet bedoeld om routes te bespreken, daar zijn de topics van de diverse routes voor, maar voor het uitwisselen van ervaringen, problemen en oplossingen met het bouwen, aanleggen en onderhouden van routes.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
R-T-B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 6 mei 2009, 21:13
Mijn mountainbike: Orbea Oiz H30

Ik kan je er zelf niet zo veel over vertellen, maar vind het wel interesasnt!

Heb je deze video toevallig al gezien van MTB Challenge? Hij geeft wel wat inkijk:
https://youtu.be/GHQBt9exK40
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Meeste is praktijkonderwijs. Je mag stage komen lopen op de UHR na de lockdown.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Interessant onderwerp!

Komend weekend ga ik voor het eerst als vrijwilliger meehelpen en was op zoek naar wat tips.
Ik heb laatst wat gegoogled en kwam op onderstaand document uit van de NTFU.
Daar staan wel nuttige zaken in.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... GCTMlCcpRM
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik heb eea aan documenten en video's kunnen vinden (allemaal Engels) die wel veel duidelijk maken. Als je wat leesvoer wilt hebben laat maar weten dan hoef je het zoeken niet zelf te doen.

De basis kun je daar wel uit halen, maar ga het lekker met hulp van ervaren rotten in de praktijk proberen. Flow is al helemaal lastig om vanuit beschreven teksten te gaan toepassen. Veel en verschillende parcoursen fietsen zodat je zelf die ervaring in ieder geval opdoet. Wat grove regels zijn er vast maar is heel erg afhankelijk van snelheid. Rij je ergens met 50km/h of 20 en wil je flow, beide krijgen een volledig andere track. Oftewel, ervaring. Helaas heb ik nog niet genoeg maar als je in Zwolle wilt komen helpen ben je welkom.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Richt je je op routebouwers of route onderhouders? Onder de routebouwers heb je de ontwerpers, de route aanleggers, en ondersteunende vrijwiligers.

Gezien je tekst lijk je je op de ontwerpers te richten. Daarvan zijn er maar een handjevol, waarbij een persoon 92 routes op zijn naam heeft staan en het restje verdeeld wordt. Als die zouden willen overleggen doen ze dat vast al, maar niet openbaar.

Van de ondersteunende vrijwilligers en leden van onderhoudsteams zijn er veel. Daar is onderling contact, maar meestal plaatselijk. Daar zou het zin kunnen hebben.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Richt me vooral op degene die het onderhoud doen.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Wat ik wel lastig vind is het meningsverschil wat je kan hebben tijdens de werkzaamheden. Van mij hoeft het niet zo glad en wortels vooral niet afdekken. De mensen met wie ik werk denken daar vaak anders over en willen alles wegpoetsen.
"This species has amused itself to death"
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Momenteel ben ik als 1 van de initiatiefnemers ook betrokken bij het ontwikkelen van een Route/parcours. Het zal nog wel even duren voordat we een schop inde grond mogen zetten, maar daar aan vooraf gaat natuurlijk het concreet krijgen van de plannen.

we gaan nu de volgende fase in waarin ons is gevraagd om de route eens te gaan schetsen. Tijdens de gesprekken kwam naar voren dat het ook wel goed zou zijn om met een routebouwer van gedachten te wisselen.

Dus.. oriënteer ik me nu op routebouwers. Patrick Janssen/Track en Trails is natuurlijk de bekendste maar kennen jullie er nog meer? zou helemaal mooi zijn als je dat ook nog zou kunnen koppelen aan een tracknaam.

Wellicht ook wel handig voor anderen..

Edit: Bij de NTFU in de kennisbank vond ik onderstaande 2, maar van iCycle kan ik geen voorbeeldprojecten vinden (behalve pumptracks (Velosolutions))
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Interessant idee voor een topic. Ik ben bij lange na geen doorgewinterde/ervaren trailbouwer/ontwerper ofzo, help iets meer dan een jaar nu bij de aanleg en onderhoud van een mini-'bikepark' hier in de buurt op een oude vuilstort.
kan niet meer schreef: zo 21 februari 2021, 18:49 Wat ik wel lastig vind is het meningsverschil wat je kan hebben tijdens de werkzaamheden. Van mij hoeft het niet zo glad en wortels vooral niet afdekken. De mensen met wie ik werk denken daar vaak anders over en willen alles wegpoetsen.
Dit is zeker herkenbaar ook, je hebt altijd verschillende visies binnen een vrijwilligersgroep zitten.
bartsince1975 schreef: za 20 februari 2021, 22:24 Ik heb eea aan documenten en video's kunnen vinden (allemaal Engels) die wel veel duidelijk maken. Als je wat leesvoer wilt hebben laat maar weten dan hoef je het zoeken niet zelf te doen.

De basis kun je daar wel uit halen, maar ga het lekker met hulp van ervaren rotten in de praktijk proberen. Flow is al helemaal lastig om vanuit beschreven teksten te gaan toepassen. Veel en verschillende parcoursen fietsen zodat je zelf die ervaring in ieder geval opdoet. Wat grove regels zijn er vast maar is heel erg afhankelijk van snelheid. Rij je ergens met 50km/h of 20 en wil je flow, beide krijgen een volledig andere track. Oftewel, ervaring. Helaas heb ik nog niet genoeg maar als je in Zwolle wilt komen helpen ben je welkom.
Ik ben wel benieuwd naar welke documenten/video's je hebt gevonden, zou je die willen delen? (PB of hier)
aappii
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: za 26 juli 2008, 13:53

interessant topic, toevallig heb ik vorige week de hele reeks van BCPov gekeken waar hij een stuk trail aan legt. Nu is de bodemsamenstelling in British Columbia Canada tuurlijk heel anders dan hier in NL maar het is wel leuk om te kijken hoe hij dat aanpakt.
De reeks is hier te zien:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 7LoH7YrOdU

Ik vind het jammer dat wij in Nederland niet een trail systeem hebben met een kleur codering voor de moeilijkheidsgraad voor stukken route met chicken ways erlangs. In de praktijk komt het er dus op neer dat je de route moet ontwerpen op de minst vaardige gebruikers waardoor in mijn ogen er geen routes zijn waar je echt je technische vaardigheden kunt testen. Neem bijvoorbeeld mtb Beringen waar er dus wel een dergelijk systeem gehanteerd wordt en je dus ook echt wat meer/steile stukken hebt op de zwarte lijnen.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Gisteren even bezig geweest op onze route. Er was een paar weken geleden een boom omgewaaid die pal naast het pad stond. Hij was al omgezaagd, maar de wortel vormde nog een naar obstakel. Die bocht loopt vals plat naar beneden en zit net na een dropje en kan in natte periodes wat glad zijn. Het maken van een kom stond daar dus toch al op de planning om het veiliger en duurzamer te maken. Het valt op dat het na 2 weken droog al bijna te droog is om te werken, er mag wel weer wat regen vallen. Ik wil de stronk nog wat bijwerken met een kettingzaag zodat hij ook als hip/jump te nemen is. Voorlopig is het in ieder geval veiliger. Hier wat foto's:

Voor het klussen:
Afbeelding

Er lagen aardig wat boomstammen van behoorlijke dikte die mij een aardige start gaven:
Afbeelding

En het eindresultaat, het restant van de gevallen boom is ook nog wat naar rechts opgeschoven. :
Afbeelding
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

bartsince1975 schreef: za 24 april 2021, 08:39 Gisteren even bezig geweest op onze route. Er was een paar weken geleden een boom omgewaaid die pal naast het pad stond. Hij was al omgezaagd, maar de wortel vormde nog een naar obstakel.
Ik weet niet waar het is, maar op de fotos ziet het er niet echt uit als "een naar obstakel". In plaats daarvan ziet het er naar uit dat de route eenvoudiger geworden is/er nog meer "rails" is aangelegd. Dat lijkt me een slecht punt want we hebben toch al te weinig uitdagende routes.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Noin schreef: za 24 april 2021, 18:46
bartsince1975 schreef: za 24 april 2021, 08:39 Gisteren even bezig geweest op onze route. Er was een paar weken geleden een boom omgewaaid die pal naast het pad stond. Hij was al omgezaagd, maar de wortel vormde nog een naar obstakel.
Ik weet niet waar het is, maar op de fotos ziet het er niet echt uit als "een naar obstakel". In plaats daarvan ziet het er naar uit dat de route eenvoudiger geworden is/er nog meer "rails" is aangelegd. Dat lijkt me een slecht punt want we hebben toch al te weinig uitdagende routes.
Fijn dat je je mengt in dit topic. De route is Westerveld in Zwolle. Er zitten voldoende obstakels in en we polijsten niet alles. We laten wortels zitten hebben off camber stukken en sommige stukken hebben we al jaren niet veel aan gedaan. De bocht was, zeker in natte/gladde omstandigheden al tricky, en moet voor de eigenaar van het land ook geschikt blijven voor beginners. De stronk was zo'n obstakel waar, zeker beginners, de neiging kunnen hebben op te fixeren en juist daardoor ertegenaan te rijden. Ja, les 1 kijk vooruit en kijk naar waar je heen wilt, ik weet het, maar er zijn weet ik hoeveel fietsers voor wie dat ongelooflijk moeilijk is en ook voor hen maken we een route.

Daarnaast willen wij, de onderhoudscrew, graag een route die ook in modderseizoen een beetje heel blijft. De ondergrond is dikke klei, en als er 1 plas ontstaat gaat het snel van kwaad tot erger. Als het dan daarna droger wordt houden we een wasbord van een route over, hier zijn kombochten gewoon noodzaak om de route niet stuk te laten gaan. Gewoon om tijd te besparen dus voor ons is dit een oplossing.

Je kent de bocht niet, de ondergrond niet, de stronk niet, de aard van de route niet en de grondeigenaar niet: fijn dat je je mening deelt. Je bent welkom om een keer te helpen en een paar rondjes te rijden. Ik hoop dat je wel ergens als vrijwilliger helpt en niet alleen maar commentaar hebt. Ikzelf rij ook liever ruwe trails, liefst over rotsen in zonnige oorden, waar ik de keuze heb uit enduro/trail/xc en die laatste dan oversla. Op dit lokale afvalbergrondje moeten we ons gewoon schikken naar de ondergrond en gebruik en is water van de trail af krijgen door aanleggen van kombochten en rollers en watergaten gewoon noodzakelijk.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Noin schreef: za 24 april 2021, 18:46
bartsince1975 schreef: za 24 april 2021, 08:39 Gisteren even bezig geweest op onze route. Er was een paar weken geleden een boom omgewaaid die pal naast het pad stond. Hij was al omgezaagd, maar de wortel vormde nog een naar obstakel.
Ik weet niet waar het is, maar op de fotos ziet het er niet echt uit als "een naar obstakel". In plaats daarvan ziet het er naar uit dat de route eenvoudiger geworden is/er nog meer "rails" is aangelegd. Dat lijkt me een slecht punt want we hebben toch al te weinig uitdagende routes.
Pracht voorbeeld van waarom ik geen vrijwilliger ben. Hier zou ik zo geen zin in hebben na een dag scheppen dit soort dankbaarheid. :cry:
Plaats reactie