Informatie over het bouwen en onderhouden van MTB-routes

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

ofv schreef: za 24 april 2021, 22:03
Noin schreef: za 24 april 2021, 18:46

Ik weet niet waar het is, maar op de fotos ziet het er niet echt uit als "een naar obstakel". In plaats daarvan ziet het er naar uit dat de route eenvoudiger geworden is/er nog meer "rails" is aangelegd. Dat lijkt me een slecht punt want we hebben toch al te weinig uitdagende routes.
Pracht voorbeeld van waarom ik geen vrijwilliger ben. Hier zou ik zo geen zin in hebben na een dag scheppen dit soort dankbaarheid. :cry:
Ik doe het gelukkig voor de blije koppies en duimpje omhoog die voorbij rijden op de route en niet voor reaguurders hier. Gewoon gaan helpen, is ook nog een verdomd goeie cor stability training!
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

bartsince1975 schreef: za 24 april 2021, 21:30 Fijn dat je je mengt in dit topic. De route is Westerveld in Zwolle. Er zitten voldoende obstakels in en we polijsten niet alles. We laten wortels zitten hebben off camber stukken en sommige stukken hebben we al jaren niet veel aan gedaan. De bocht was, zeker in natte/gladde omstandigheden al tricky, en moet voor de eigenaar van het land ook geschikt blijven voor beginners.De stronk was zo'n obstakel waar, zeker beginners, de neiging kunnen hebben op te fixeren en juist daardoor ertegenaan te rijden. Ja, les 1 kijk vooruit en kijk naar waar je heen wilt, ik weet het, maar er zijn weet ik hoeveel fietsers voor wie dat ongelooflijk moeilijk is en ook voor hen maken we een route.
Zoals je zelf al aan geeft: Les 1 is kijk vooruit. Maar toch passen we de trail aan zodat je Les 1 ook niet nodig hebt.....
Daarnaast willen wij, de onderhoudscrew, graag een route die ook in modderseizoen een beetje heel blijft. De ondergrond is dikke klei, en als er 1 plas ontstaat gaat het snel van kwaad tot erger. Als het dan daarna droger wordt houden we een wasbord van een route over, hier zijn kombochten gewoon noodzaak om de route niet stuk te laten gaan. Gewoon om tijd te besparen dus voor ons is dit een oplossing.
Ik zie niet helemaal in waarom een kombocht daarvoor een oplossing is, maargoed als je aangeeft dat dat zo is dan wil ik dat best geloven.
Je kent de bocht niet, de ondergrond niet, de stronk niet, de aard van de route niet en de grondeigenaar niet: fijn dat je je mening deelt. Je bent welkom om een keer te helpen en een paar rondjes te rijden. Ik hoop dat je wel ergens als vrijwilliger helpt en niet alleen maar commentaar hebt. Ikzelf rij ook liever ruwe trails, liefst over rotsen in zonnige oorden, waar ik de keuze heb uit enduro/trail/xc en die laatste dan oversla. Op dit lokale afvalbergrondje moeten we ons gewoon schikken naar de ondergrond en gebruik en is water van de trail af krijgen door aanleggen van kombochten en rollers en watergaten gewoon noodzakelijk.
Zie mijn opmerking dan als een verzoek (aan heel route-bouwend Nederland) om andere opties te onderzoeken ter behoeve van de waterafvoer dan kombochten. Voor zover ik hier kan lezen (zie e.g. ook recente discussie in het LV/HV topic) ben ik niet de enige die van mening is dat we er daar al (te?) veel van hebben in NL.....
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Noin schreef: za 24 april 2021, 22:25
bartsince1975 schreef: za 24 april 2021, 21:30 Fijn dat je je mengt in dit topic. De route is Westerveld in Zwolle. Er zitten voldoende obstakels in en we polijsten niet alles. We laten wortels zitten hebben off camber stukken en sommige stukken hebben we al jaren niet veel aan gedaan. De bocht was, zeker in natte/gladde omstandigheden al tricky, en moet voor de eigenaar van het land ook geschikt blijven voor beginners.De stronk was zo'n obstakel waar, zeker beginners, de neiging kunnen hebben op te fixeren en juist daardoor ertegenaan te rijden. Ja, les 1 kijk vooruit en kijk naar waar je heen wilt, ik weet het, maar er zijn weet ik hoeveel fietsers voor wie dat ongelooflijk moeilijk is en ook voor hen maken we een route.
Zoals je zelf al aan geeft: Les 1 is kijk vooruit. Maar toch passen we de trail aan zodat je Les 1 ook niet nodig hebt.....
Daarnaast willen wij, de onderhoudscrew, graag een route die ook in modderseizoen een beetje heel blijft. De ondergrond is dikke klei, en als er 1 plas ontstaat gaat het snel van kwaad tot erger. Als het dan daarna droger wordt houden we een wasbord van een route over, hier zijn kombochten gewoon noodzaak om de route niet stuk te laten gaan. Gewoon om tijd te besparen dus voor ons is dit een oplossing.
Ik zie niet helemaal in waarom een kombocht daarvoor een oplossing is, maargoed als je aangeeft dat dat zo is dan wil ik dat best geloven.

Simpel: de hoogteverschil, bocht hoog en droog, water laag. Radar, bocht blijft geel.
Je kent de bocht niet, de ondergrond niet, de stronk niet, de aard van de route niet en de grondeigenaar niet: fijn dat je je mening deelt. Je bent welkom om een keer te helpen en een paar rondjes te rijden. Ik hoop dat je wel ergens als vrijwilliger helpt en niet alleen maar commentaar hebt. Ikzelf rij ook liever ruwe trails, liefst over rotsen in zonnige oorden, waar ik de keuze heb uit enduro/trail/xc en die laatste dan oversla. Op dit lokale afvalbergrondje moeten we ons gewoon schikken naar de ondergrond en gebruik en is water van de trail af krijgen door aanleggen van kombochten en rollers en watergaten gewoon noodzakelijk.
Zie mijn opmerking dan als een verzoek (aan heel route-bouwend Nederland) om andere opties te onderzoeken ter behoeve van de waterafvoer dan kombochten. Voor zover ik hier kan lezen (zie e.g. ook recente discussie in het LV/HV topic) ben ik niet de enige die van mening is dat we er daar al (te?) veel van hebben in NL.....
Dat waterprobleem is echt overal hetzelfde en de hoofdreden voor kombochten en Nederland. Nogmaals, kom eens op bezoek en laat je verassen door de ongemakkelijke vlakke en off camber bochten die er nog zijn. En: je spreekt net in je bericht mij hier aan, je richte je niet tot heel routebouwend Nederland. Ik ben zelf ook zeker geen voorstander van elke bocht tot kombocht omtoveren, maar op sommige punten is het gewoon een oplossing. Oftewel, reageer niet je frustratie af op de eerste de beste vrijwilliger die met doordachte reden ergens een kombocht aanlegt omdat jij op een ander parcours in een andere omgeving vanuit je eigen perspectief en voorkeur het daar niet mee eens bent. Denk een beetje na voordat je iets plaatst, net zoals ik nadenk of het echt wel nodig is voordat ik ergens 2 uur sta te scheppen op een kombocht. Beloof ik jou dat ik de route afwisselend hou, met af en toe een kombocht maar ook vlakke bochten als het kan.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Noin schreef: za 24 april 2021, 22:25 Zie mijn opmerking dan als een verzoek (aan heel route-bouwend Nederland) om andere opties te onderzoeken ter behoeve van de waterafvoer dan kombochten. Voor zover ik hier kan lezen (zie e.g. ook recente discussie in het LV/HV topic) ben ik niet de enige die van mening is dat we er daar al (te?) veel van hebben in NL.....
In plaats van hier dit soort verzoeken te doen, kun je er ook voor kiezen om zelf te gaan helpen.
Denk je echt dat de vrijwilligers alleen maar denken "oh natte plek laten we maar weer een kombocht doen"?
Ik kan er vrij slecht tegen als mensen ergens meningen over hebben zonder er zelf tijd/energie aan te willen besteden om het te veranderen.
Ja ik help ook regelmatig bij onderhoud en doe het voor de positieve reacties, maar ook omdat ik zelf graag rijd. En vind dat ik niet mag verwachten dat anderen de route maar voor mij klaarmaken zonder dat ik daar zelf ook tijd in steek!
Real men think straight and flat are boring :-D
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

bartsince1975 schreef: za 24 april 2021, 08:39 Gisteren even bezig geweest op onze route. Er was een paar weken geleden een boom omgewaaid die pal naast het pad stond. Hij was al omgezaagd, maar de wortel vormde nog een naar obstakel. Die bocht loopt vals plat naar beneden en zit net na een dropje en kan in natte periodes wat glad zijn. Het maken van een kom stond daar dus toch al op de planning om het veiliger en duurzamer te maken. Het valt op dat het na 2 weken droog al bijna te droog is om te werken, er mag wel weer wat regen vallen. Ik wil de stronk nog wat bijwerken met een kettingzaag zodat hij ook als hip/jump te nemen is. Voorlopig is het in ieder geval veiliger. Hier wat foto's:

Voor het klussen:
Afbeelding

Er lagen aardig wat boomstammen van behoorlijke dikte die mij een aardige start gaven:
Afbeelding

En het eindresultaat, het restant van de gevallen boom is ook nog wat naar rechts opgeschoven. :
Afbeelding
In dit draadje gaat het om technische info uitwisselen, toch?

-De boomstronk is na je aanpassing slechter zichtbaar en daardoor eigenlijk gevaarlijker geworden. Ook omdat je er door de kombocht sneller op af komt.

-Met een motorzaag het bos in kan op heel veel plekken niet zomaar. Vanwege ongelukken vraagt onder meer staatsbosbeheer om de juiste papieren die je alleen maar krijgt als je een uitgebreide en dure training doet.

-Ga je zagen, dan komen waarschijnlijk op termijn de restanten van je stam weer vrij om dat het zand of klei ervoor wegslijt. Je moet steeds opnieuw aan de bak.

-De makkelijke oplossing hier was de boomstam verplaatsen waardoor vanzelf het pad in de loop van getijden door uitwijkgedrag iets van koers veranderd. Tenzij de ondergrond ernaast anders is.

-De moeilijke oplossing is de stomp weghalen. Ben je waarschijnlijk met handgereedschap een halve dag mee bezig.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

pietervl schreef: zo 25 april 2021, 12:00
bartsince1975 schreef: za 24 april 2021, 08:39 Gisteren even bezig geweest op onze route. Er was een paar weken geleden een boom omgewaaid die pal naast het pad stond. Hij was al omgezaagd, maar de wortel vormde nog een naar obstakel. Die bocht loopt vals plat naar beneden en zit net na een dropje en kan in natte periodes wat glad zijn. Het maken van een kom stond daar dus toch al op de planning om het veiliger en duurzamer te maken. Het valt op dat het na 2 weken droog al bijna te droog is om te werken, er mag wel weer wat regen vallen. Ik wil de stronk nog wat bijwerken met een kettingzaag zodat hij ook als hip/jump te nemen is. Voorlopig is het in ieder geval veiliger. Hier wat foto's:

Voor het klussen:
Afbeelding

Er lagen aardig wat boomstammen van behoorlijke dikte die mij een aardige start gaven:
Afbeelding

En het eindresultaat, het restant van de gevallen boom is ook nog wat naar rechts opgeschoven. :
Afbeelding
In dit draadje gaat het om technische info uitwisselen, toch?

-De boomstronk is na je aanpassing slechter zichtbaar en daardoor eigenlijk gevaarlijker geworden. Ook omdat je er door de kombocht sneller op af komt.

-Met een motorzaag het bos in kan op heel veel plekken niet zomaar. Vanwege ongelukken vraagt onder meer staatsbosbeheer om de juiste papieren die je alleen maar krijgt als je een uitgebreide en dure training doet.

-Ga je zagen, dan komen waarschijnlijk op termijn de restanten van je stam weer vrij om dat het zand of klei ervoor wegslijt. Je moet steeds opnieuw aan de bak.

-De makkelijke oplossing hier was de boomstam verplaatsen waardoor vanzelf het pad in de loop van getijden door uitwijkgedrag iets van koers veranderd. Tenzij de ondergrond ernaast anders is.

-De moeilijke oplossing is de stomp weghalen. Ben je waarschijnlijk met handgereedschap een halve dag mee bezig.
Dit is in ieder geval een inhoudelijke reactie, we komen nog eens ergens :-q

Motorzaag mag bij ons, is gemeenten is geen staatsbosbeheer, en bekenden met papieren die kunnen helpen.

Stom weghalen inderdaad overwogen kost een dag.

Stomp is inderdaad slechter zichtbaar maar restant wat uitsteekt is klein en niet in de lijn. De lijn is nu iets meer naar de restant van de stam afgebogen en na zagen blijft er geen punt meer over om je zorgen over te maken.

Er ligt nu zoveel grond op dat hij voorlopig wel even kan zonder onderhoud. Dat is het laatste stukje bocht en het hoogste stukje. Als dat slijt is dat niet direct erg.

Lijn verleggen naar boven zorgt voor extra bocht verderop de trail en dat is niet wenselijk, want klei en off camber is geen goeie combi. Ja verharden is dan een optie, maar kostbaar en nog tijdrovender.

Er zijn vaak meerdere opties en helaas spelen tijd en kosten vaak een rol bij de overweging. Er is bij ons amper budget en zwaar materiaal, we moeten het hiermee doen. Dat maakt dat we niet altijd de beste optie kiezen. Dat was in dit geval stomp weghalen geweest, uiteindelijk rot dit verder weg en zal er over een paar jaar weer hersteld moeten worden, al zal dat dan niet meer zoveel tijd kosten.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

bartsince1975 schreef: zo 25 april 2021, 12:21Motorzaag mag bij ons, is gemeenten is geen staatsbosbeheer, en bekenden met papieren die kunnen helpen.
De arbo-regels van de gemeente gelden voor iedereen die voor de gemeente werkt (medewerkers, inhuurkrachten, aannemerspersoneel) en ook voor vrijwilligers. Zoek de kleine kans met de hele grote gevolgen niet op en laat alleen zagen door iemand met de juiste ECC-certificaten. Laat aan de eigenaar van het terrein zien dat je professioneel bent en klussen laat liggen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

bert l. schreef: di 27 april 2021, 20:31
bartsince1975 schreef: zo 25 april 2021, 12:21Motorzaag mag bij ons, is gemeenten is geen staatsbosbeheer, en bekenden met papieren die kunnen helpen.
De arbo-regels van de gemeente gelden voor iedereen die voor de gemeente werkt (medewerkers, inhuurkrachten, aannemerspersoneel) en ook voor vrijwilligers. Zoek de kleine kans met de hele grote gevolgen niet op en laat alleen zagen door iemand met de juiste ECC-certificaten. Laat aan de eigenaar van het terrein zien dat je professioneel bent en klussen laat liggen.
Dat zeg ik dus, er is een professional die ons af en toe kan helpen. Wat we proberen te vermijden. Omgevallen bomen en bomenschauw doet de groenvoorziening van gemeente zelf.
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

In het kort de belangrijkste tips en valkuilen bij de aanleg en onderhoud van MTB trails: https://www.takecareofyourtrails.com/wp ... -TcoYT.pdf

Gevonden via IMBA Europe #TrailTipTuesday https://www.facebook.com/IMBA.Europe/po ... 9788525531

Voor meer uitgebreide informatie, zie https://www.imba.com/resource/trail-solutions
Een paar jaar geleden kon ik dat boek ook downloaden of online inzien dacht ik, maar ik kan daar nu helaas geen link meer voor vinden.

IMBA verzorgt ook trail building clinics. Heb ik zelf ook een keer aan deelgenomen. Aanrader! Een trail helemaal op de goeie manier aanleggen kost trouwens wel meer tijd dan "zomaar spontaan wat doen". Maar als je het goed doet, dan heb je daarna wel een trail die veel minder onderhoud vergt.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

hier een uitgebreidere pdf, altijd handig om afbeeldingen en termen uit te halen in voorstellen naar terreinbeheerder en aannemers.
http://www.crgov.com/DocumentCenter/Vie ... PDF?bidId=

en min of meer dezelfde info in een oubollige video
https://www.youtube.com/watch?v=XxTM3iuRzZk
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Heeft iemand advies om met een duurzame methode de track aan te passen, zodat er minder remkuilen ontstaan?. Een optie is misschien om (nog) meer slingers in de afdaling te maken, maar dat is niet de intentie.
Dus advies om bijvoorbeeld iets met de ondergrond te doen, is welkom.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

het mooiste is toch om de afdaling te veranderen zodat er minder geremd wordt, niet alleen in de afdaling, maar ook al daarvoor een extra bocht om de snelheid eruit te halen en er na bv. een mooie kombocht die uitnodigt om er met zoveel mogelijk snelheid in te knallen.

wat je met de ondergrond kan doen hangt heel erg af van wat voor ondergrond het is en wat de terreineigenaar goed vind.
op de ene plek mag je de natuurstenen die er al liggen niet verplaatsen op de aandere plek is het prima om grindmatten in te graven. (niet de mooiste, maar wel een effectieve oplossing)

of er gewoon vrede mee hebben dat ze ontstaan, de beginners klotsen er doorheen, de gevorderden gebruiken de eerste kuil om over de rest heen te liften of zoeken een glad stukje langs de rand. dan moet je er alleen voor zorgen dat het pad niet steeds breder wordt.
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Ik vermoed dat die matten alleen geschikt zijn voor klimmetjes, niet voor afdalingen. Maar als je je niet aan de Half Rule en de 10% Rule wilt/kunt houden, dan is verharden inderdaad de enige andere oplossing. Het mooiste is natuurlijk de boel vol te leggen met mooie grote natuurstenen :)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Afbeelding

Het ribbelpatroon ontstaat door de inwerking van zijwaartse krachten op een zacht oppervlak. Pure natuurkunde. Net als op het strand als de vloed geweest is

Afbeelding

Het enige wat je kunt doen is de snelheid verlagen. Of een schuur vol met machines kopen:
https://www.wikihow.com/Maintain-a-Dirt ... ve-or-Road

In de outback hebben ze veel ervaring met het egaliseren van dirtroads
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

In principe is de harry slinger op Amerongen zo gebouwd, dat je niet hoeft te remmen. Daardoor zouden er ook geen remkuilen ontstaan. Die zijn er wel een paar (onder andere om de reden die bert noemt) maar van een wasbord is geen sprake.

Hoe harder je de ondergrond maakt, hoe heviger de remkuilen. Matten zijn wat mij betreft ook echt een no go, ook voor klimmen. Vooral die kunstof matten gaan na een tijdje kapot. Dan krijg je allemaal plastic resten in het bos en op de trail. Dat is alles behalve duurzaam. Als je iets duurzaam wil voor klimmen, kun je beter een stammemklim bouwen met douglas. Beproefde methode uit Denemarken, die nu ook veelvuldig wordt toegepast op hoge en lage vuursche. Is alleen niet echt geschikt voor het tegengaan van remkuilen. Het is wel een goede methode om van al dat rubber en plastic af te komen op de mtb trails. Kom vooral een keer kijken zou ik zeggen
Plaats reactie