Informatie over het bouwen en onderhouden van MTB-routes

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

bert l. schreef: za 22 mei 2021, 18:36 Indien gewenst neemt onze afdeling Opleiding contact met jullie op voor een cursus bij de TrailCareCrew van de UHR. Vriendentarief
Doen we graag hoor
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Betalingen bij Vuursche gaat in taarten toch?
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

emeel schreef: zo 23 mei 2021, 08:03 Betalingen bij Vuursche gaat in taarten toch?
Mag, maar ik had een deel zelf gebakken :bier:
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Chocolade of appel?
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

bartsince1975 schreef: zo 23 mei 2021, 18:25 Chocolade of appel?
Doe maar wat je specialiteit is, maar chocolade hebben we nog niet gehad :winkie: :lol:
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Horsthil schreef: zo 23 mei 2021, 20:49
bartsince1975 schreef: zo 23 mei 2021, 18:25 Chocolade of appel?
Doe maar wat je specialiteit is, maar chocolade hebben we nog niet gehad :winkie: :lol:
Nee :o leven is niet compleet zonder chocoladetaart (en mountainbikes).
Gebruikersavatar
Larshei
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 20:37

Iemand tips over hoe dit wat op te knappen? Route Mariëndal (Den Helder). Dit is onderaan een afdaling van twee meter hoog. Er bevinden zich allemaal kuilen (zie rode streepjes), waarvan de laatste (onderaan de foto) het vervelendst is. De plas die je ziet is denk ik zo'n 15 á 20 cm diep.

Heb in principe alleen beschikking tot gereedschap. Wel vermoed ik dat het mogelijk is op de heuvel wat zand af te graven.

Afbeelding

Als die diepe kuil zo wordt als die andere kuilen is het al een hele verbetering, nu is het gewoon gevaarlijk omdat je niet ziet hoe diep ie is als er water in staat.

Bovenste laag verwijderen en dan opvullen met zand tot het vlak is? Of een waterreservoir aan de linkerkant aanleggen?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Welke ondergrond hebben we het hier over? Het ziet er uit als klei. Ligt die plas op het laagste punt? En kun je vanaf daar verder afwateren naar een man-gat of een wadi ernaast?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik ken de route niet, maar zo te zien is modder een standaard onderdeel van de route.
viewtopic.php?t=151538

1) indien mogelijk afwateren naar een lager gelegen punt en/of de route verplaatsen naar een hoger punt.
2) verharden met mineraal materiaal (zand/steen)

alleen de kuil opvullen is een gebed zonder einde, dan moet je regelmatig terugkomen en het weer opnieuw doen, omdat de kuilen steeds weer dieper worden gereden.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Aanvulling op de opmerking van SIK waar ik het in principe mee eens ben, alleen is verplaatsen ook tijdelijk. Door de klei ondergrond, ik ken de route en doe onderhoud op een route met vergelijkbare ondergrond, komen die kuilen ook na verleggen terug. Klei vervormd, beweegt, krimpt, zet uit en zal dus vaker veranderen in wasbordjes.

Wat voor ons gewerkt heeft op een aantal blijvend natte plekken was drainagebuis aanleggen of flink uitgraven en met minerale grond opvullen en op de ergste plekken een combi van beide. Dat blijft nu allemaal goed bereidbaar, zelfs in de natse periode. Ik zou drainage of dieper afgraven overigens wel even bespreken met de terreineigenaar.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens Landschap Noord-Holland is Mariendal voormalige bollengrond. Bollengrond is een combinatie van zand en klei. Is een stuk makkelijker te ontwateren dan pure klei.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

sik schreef: vr 12 november 2021, 23:28 ik ken de route niet, maar zo te zien is modder een standaard onderdeel van de route.
viewtopic.php?t=151538

1) indien mogelijk afwateren naar een lager gelegen punt en/of de route verplaatsen naar een hoger punt.
2) verharden met mineraal materiaal (zand/steen)

alleen de kuil opvullen is een gebed zonder einde, dan moet je regelmatig terugkomen en het weer opnieuw doen, omdat de kuilen steeds weer dieper worden gereden.
Modder is geen grondsoort :wink:
Als je de grondsoort weet, weet je meer over waterdoorlatendheid en kun je een advies geven. Aan de vegetatie te zien is het kleigrond, maar een kenner schreef inmiddels al dat het bollengrond is.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens de grondsoortenkaart 2006 zou het zelfs zand zijn. https://www.wur.nl/web/file?uuid=923a46 ... aa0a473d45
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Op de foto hierboven zie ik helemaal geen bandensporen, terwijl die meestal vrij goed zijn te zien in de modder.
Is er al een alternatief waar iedereen langs gaat? Dan zou je dat onderdeel van de route kunnen maken. Of een zomer- en winterroute, droogweer of nat weer route. Dan hoef je hier niks aan te doen.
Anders zou ik het hele stuk afgraven en de afgegraven grond mengen met veel zand en zo de route ophogen.
Gebruikersavatar
Larshei
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 20:37

bert l. schreef: vr 12 november 2021, 19:29 Welke ondergrond hebben we het hier over? Het ziet er uit als klei. Ligt die plas op het laagste punt? En kun je vanaf daar verder afwateren naar een man-gat of een wadi ernaast?
Ik weet niet beter dan dat we hier zandgrond hebben. Wel met een laag humus erop uiteraard.

Plas is inderdaad ongeveer het laagste punt. Links en rechts op de foto ligt de grond wat hoger dan het pad en daar waar ik stond toen ik de foto nam is ook iets hoger. Maar het scheelt allemaal niet heel veel.

Locatie is trouwens coördinaten 52.933026, 4.734160
modderfietser schreef: zo 14 november 2021, 19:11 Op de foto hierboven zie ik helemaal geen bandensporen, terwijl die meestal vrij goed zijn te zien in de modder.
Is er al een alternatief waar iedereen langs gaat? Dan zou je dat onderdeel van de route kunnen maken. Of een zomer- en winterroute, droogweer of nat weer route. Dan hoef je hier niks aan te doen.
Anders zou ik het hele stuk afgraven en de afgegraven grond mengen met veel zand en zo de route ophogen.
De paden in deze mtb-route worden ook veel door wandelaars (hondenuitlaters) gebruikt. In deze tijd van het jaar mijden veel mountainbikers de route vanwege de modder, dus dan zie je vaker voetgangerssporen dan bandensporen.

Alternatief is een asfalt fietswandelpad, wat mij betreft geen alternatief dus. En mensen die deze route rijden die slaan dit stukje route niet over omdat er modder ligt: een kwart van de route ligt er net zo modderig bij. En dat is prima, en deel van de uitdaging in deze tijd van het jaar, alleen dit gat is gewoon verraderlijk.

Je kunt als je op historische kaarten kijkt heel goed zijn waar de verschillende bollenvelden zich bevonden, en dat is ook te merken in de huidige route, sommige velden lagen waarschijnlijk hoger, en die delen van de route zijn ook gewoon droog.
Plaats reactie