MTB Route Arnhem

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Bram87 schreef: do 4 maart 2021, 22:43
... Gulden bodem en Hemelse berg zijn ook zo enorm druk altijd, ...
...op een blauwe maandag met de MTB als ik zeker weet dat je niemand in de weg zit.
Beide zijn alleen voor wandelaars zag ik laatst, dus dat duurt niet lang meer voor die bordjes overal hangen.
Maar er zijn gelukkig nog momenten dat je er kan komen inderdaad.
Lekker fietsen!
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

Bram87 schreef: do 4 maart 2021, 22:43
wulu schreef: di 2 maart 2021, 22:41

Mariëndaal is nog steeds open voor fietsers en ook niet ver van de route. Ik hoop stiekem dat plekjes als de Gulden bodem en tussen Waterberg en Schaarsbergen mogen ingezet worden voor mooie trails.
Dat baseer je op het 'vrij wandelen en fietsen op wegen en paden'? Maar als je even logisch nadenkt, denk je dat met je MTB daar op een drukke weekenddag over die switchback trappen naar beneden jagen, ook onder valt?
Gulden bodem en Hemelse berg zijn ook zo enorm druk altijd, hoe mooi het ook is, daar is eigenlijk geen plek voor MTB-ers. De flinke hoogteverschillen nodigen enorm uit tot snelle trails rijden, wat niet lekker gaat in combinatie met de wandelaars daar. Maargoed we geven alweer teveel weg voor de niet locals door over deze pareltjes te praten ;) ik zou eerlijk gezegd niet willen dat er een route wordt aangelegd door die gebieden. Ik mag daar graag wandelen en kom er hooguit 1 of 2x per jaar op een blauwe maandag met de MTB als ik zeker weet dat je niemand in de weg zit.
Het wordt weer langer ligt, dus er kan weer op bepaalde tijdstippen op een doordeweekse dag wel een lijntje gepakt worden ghehehe.

Als voormalig Arnhemmer woon ik tegenwoordig in Wageningen, dus mijn keuzestress qua routes is toegenomen. Op slechts 7km van Rhenen en de Veluwe als achtertuin is het goed toeven. Gek genoeg kom ik toch altijd uit in de driehoek Schaarsbergen/Planken Wambuis/Oosterbeek. Want naast de routes heb je zoveel guerrilla paden en trails. Ik zal ze niet allemaal opnoemen, maar het blijft een genot om zo tussen de routes door te variëren.
Grondvreter
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 3 november 2020, 14:52

wulu schreef: do 4 maart 2021, 23:54
Het wordt weer langer ligt, dus er kan weer op bepaalde tijdstippen op een doordeweekse dag wel een lijntje gepakt worden ghehehe.
Ik snap hier eigenlijk helemaal niks van, er liggen zoveel MTB routes in de omgeving maar blijkbaar is dat niet genoeg? Vervolgens vreemd vinden dat de MTB'er een slechte naam heeft.

Zelf wonende in deze regio met mijn gezin lopen wij heel regelmatig in dit gebied en het laatste jaar meerdere keren mijn kleine weg moeten trekken voor omlaagstuivende MTB'ers, bijvoorbeeld bij de stukken bij de uitkijktoren. Mijn vrouw wilt inmiddels liever ergens anders wandelen omdat ze de kleine niet ontspannend de gang kan laten gaan.

Buurtgenoten hebben dezelfde ervaringen en ik sta beetje voor lul inmiddels wanneer ik voor de zoveelste keer de MTB sport aan het verdedigen ben.

Veel wijsheid gewenst!
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Ook Peter schreef: do 4 maart 2021, 01:37 ... Maar tegelijk merk ik dat heel vaak mede bos/hei gebruikers er geen moeite mee hebben als je ze voorkomend en vriendelijk benaderd; afremmen of stoppen en een praatje maken wordt altijd gewaardeerd.
Grondvreter schreef: vr 5 maart 2021, 11:00 ...
Zelf wonende in deze regio met mijn gezin lopen wij heel regelmatig in dit gebied en het laatste jaar meerdere keren mijn kleine weg moeten trekken voor omlaagstuivende MTB'ers, bijvoorbeeld bij de stukken bij de uitkijktoren. Mijn vrouw wilt inmiddels liever ergens anders wandelen omdat ze de kleine niet ontspannend de gang kan laten gaan.
...
Ik denk dat dit een blijvende discussie word, en ik blijf herhalen: Wanneer je als MTB-er je niet als een sjonnie gedraagt, blijft het vaak gezellig in het bos.
Ik fiets vrij vaak buiten den gebaande paaden, maar ik krijg vrijwel geen boze gezichten of scheldpartijen waar hier op het forum of in de media melding van gemaakt wordt. En als je dus consequent remt+groet wanneer er andere bosrecreanten zijn, is het vanzelf niet meer leuk op de drukke dagen, en dus kom ik het liefst niet in het bos op zondagmiddag.
@Grondvreter: ik snap dus volledig wat je bedoelt, maar ik denk dat er een oplossing bij ons zou kunnen liggen.
Grondvreter
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 3 november 2020, 14:52

Het zal wel snel in de hoek van semantiek worden geduwd wanneer ik zeg: "ik constateer simpelweg" (er is geen discussie).

Ik denk niet dat veel mensen problemen hebben als je vriendelijk afremmend de paden bij de stuwwal bij Doorwerth afdaald, maar die paden
nodigen uit voor een wat ruwere aanpak, ze zullen er vast zijn, maar wij zijn ze nog niet tegengekomen zij die afremmend en langzaam omlaag komen.

Zelf heb ik als MTB'er nog nooit een vervelende ervaring gehad met wandelaars of ruiters, of dat komt door mijn gedrag mogen andere verder beoordelen.
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

Doorwerth is altijd al een discussie punt geweest en daar hebben de bewoners(een deel) vanaf het begin al problemen met recreatie fietsers, ook als je vriendelijk bent. Maar ik doel helemaal niet op dat stuk, want daar ligt al en mooie trail tov wat er voorheen lag. Sterker nog: ik blijf liever van Duno weg ondanks de mooie lijnen, waar ik het over heb zijn trailtjes die her en der verspreid liggen zoals die lekkere lijn langs de A50 aan de Wolfheze kant.
Grondvreter
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 3 november 2020, 14:52

wulu schreef: vr 5 maart 2021, 15:29 Doorwerth is altijd al een discussie punt geweest en daar hebben de bewoners(een deel) vanaf het begin al problemen met recreatie fietsers, ook als je vriendelijk bent. Maar ik doel helemaal niet op dat stuk, want daar ligt al en mooie trail tov wat er voorheen lag. Sterker nog: ik blijf liever van Duno weg ondanks de mooie lijnen, waar ik het over heb zijn trailtjes die her en der verspreid liggen zoals die lekkere lijn langs de A50 aan de Wolfheze kant.
Als je bedoeld de stukken dicht bij Wolfheze, volgens mij is er aan beide kanten een stuk MTB verbinding.

Als je bedoeld noordelijk van de spoorlijn, hier mag je van de gemeente Arnhem fietsen, dus wat dat betreft is er tenminste openstelling (en ook geen onoverzichtelijke omlaag rij stukken).
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

Ja en op 't Zand etc. etc. Maar dat is niet relevant toch?

Ik kan in principe elke trail wel opnoemen die niet in de routes zijn opgenomen, maar jij haalde een locatie aan met een persoonlijke mening over de situatie daar, waar ik niet op doelde.
Het gaat mij niet om 1 locatie, maar dat we ons gelukkig mogen prijzen met zoveel mogelijkheden buiten de routes om.

Een fijn weekend alvast op de trails, want ze liggen er prachtig bij.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

wamske schreef: vr 5 maart 2021, 11:23
Ook Peter schreef: do 4 maart 2021, 01:37 ... Maar tegelijk merk ik dat heel vaak mede bos/hei gebruikers er geen moeite mee hebben als je ze voorkomend en vriendelijk benaderd; afremmen of stoppen en een praatje maken wordt altijd gewaardeerd.
Grondvreter schreef: vr 5 maart 2021, 11:00 ...
Zelf wonende in deze regio met mijn gezin lopen wij heel regelmatig in dit gebied en het laatste jaar meerdere keren mijn kleine weg moeten trekken voor omlaagstuivende MTB'ers, bijvoorbeeld bij de stukken bij de uitkijktoren. Mijn vrouw wilt inmiddels liever ergens anders wandelen omdat ze de kleine niet ontspannend de gang kan laten gaan.
...
Ik denk dat dit een blijvende discussie word, en ik blijf herhalen: Wanneer je als MTB-er je niet als een sjonnie gedraagt, blijft het vaak gezellig in het bos.
Ik fiets vrij vaak buiten den gebaande paaden, maar ik krijg vrijwel geen boze gezichten of scheldpartijen waar hier op het forum of in de media melding van gemaakt wordt. En als je dus consequent remt+groet wanneer er andere bosrecreanten zijn, is het vanzelf niet meer leuk op de drukke dagen, en dus kom ik het liefst niet in het bos op zondagmiddag.
@Grondvreter: ik snap dus volledig wat je bedoelt, maar ik denk dat er een oplossing bij ons zou kunnen liggen.
Deze ervaring heb ik ook. Als je relaxed bent zijn de anderen dat meestal ook.
Ik heb al een paar keer aanmoedigingen of complimentjes gehad van wandelaars wanneer ik op een bepaald (technisch) stukje reed.
Heb het overigens niet over ervaringen in dit gebied maar elders op de Veluwe.
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

De stukken op Papendal zijn mooi aangepast, het stuk langs de A50 loopt heerlijk. Ben wel benieuwd hoe dit deel zich houdt na regenval? Papendal staat toch bekend om de enorme plassen die er blijven liggen. Zag dat er wel aan afwatering was gedaan, top gedaan weer door MTB Zuid Veluwe!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

wulu schreef: ma 8 maart 2021, 16:01 De stukken op Papendal zijn mooi aangepast, het stuk langs de A50 loopt heerlijk. Ben wel benieuwd hoe dit deel zich houdt na regenval? Papendal staat toch bekend om de enorme plassen die er blijven liggen. Zag dat er wel aan afwatering was gedaan, top gedaan weer door MTB Zuid Veluwe!
Gisteren voor het eerst weer Papendal 'nieuw' gefietst. Normaal moest je op het stuk vanaf het poortje een duikpak aantrekken deze tijd van het jaar, maar het lag er schitterend bij. Goede afwatering en ik vermoed dat de grootste wateroverlast daar weg zal blijven.

Moet inderdaad nog wat ingereden worden, met een starre SS is het hard werken.

Is de verbindingsroute achter de Shell richting tunneltje aansluiting rode route Ede nu onderdeel van Schaarsbergen of Arnhem? Tijdens het bouwen werd verteld dat het eenrichting is (van Papendal naar Ede), maar kwam er een paar tegenliggers tegen die van niets wisten. Er staan volgens mij ook nog geen inrijverbodsbordjes vanaf Ede?

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Grondvreter schreef: vr 5 maart 2021, 11:00
wulu schreef: do 4 maart 2021, 23:54 Het wordt weer langer ligt, dus er kan weer op bepaalde tijdstippen op een doordeweekse dag wel een lijntje gepakt worden ghehehe.
Ik snap hier eigenlijk helemaal niks van, er liggen zoveel MTB routes in de omgeving maar blijkbaar is dat niet genoeg? Vervolgens vreemd vinden dat de MTB'er een slechte naam heeft.
En deze snap ik dan weer niet. Als je er mag fietsen en je geen (over)last veroorzaakt bij anderen, wat is dan probleem? Ik chargeer nu, maar waarom zou ik me aan een circuitje moeten houden als ik gewoon lekker de natuur in mág en wil trekken en (ver)dwalen? Persoonlijk speelt voor mij ook dat ik de MTB Zuid Veluwe routes erg leuk vind – als trailcrew durven ze echt meer dan anderen(!) – maar dat ik zelf ook graag nóg wat meer uitdaging heb. Onze MTB cultuur maakt dat op vaste route's momenteel wat lastig en daar heb ik alle begrip voor. Maar mag ik dan ajb m'n eigen legale lijntjes aan elkaar knopen als ik niemand in de weg zit? Als voormalig Renkummer herken ik alle verhalen over overlast en conflict, maar tegelijkertijd heb ik zelf altijd rust kunnen vinden en nooit gedoe gehad met andere recreanten.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1415
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

eRicW schreef: ma 22 maart 2021, 12:07
Grondvreter schreef: vr 5 maart 2021, 11:00

Ik snap hier eigenlijk helemaal niks van, er liggen zoveel MTB routes in de omgeving maar blijkbaar is dat niet genoeg? Vervolgens vreemd vinden dat de MTB'er een slechte naam heeft.
En deze snap ik dan weer niet. Als je er mag fietsen en je geen (over)last veroorzaakt bij anderen, wat is dan probleem? Ik chargeer nu, maar waarom zou ik me aan een circuitje moeten houden als ik gewoon lekker de natuur in mág en wil trekken en (ver)dwalen? Persoonlijk speelt voor mij ook dat ik de MTB Zuid Veluwe routes erg leuk vind – als trailcrew durven ze echt meer dan anderen(!) – maar dat ik zelf ook graag nóg wat meer uitdaging heb. Onze MTB cultuur maakt dat op vaste route's momenteel wat lastig en daar heb ik alle begrip voor. Maar mag ik dan ajb m'n eigen legale lijntjes aan elkaar knopen als ik niemand in de weg zit? Als voormalig Renkummer herken ik alle verhalen over overlast en conflict, maar tegelijkertijd heb ik zelf altijd rust kunnen vinden en nooit gedoe gehad met andere recreanten.
Ik heb ook meer plezier met zelf een route uitstippelen en zien waar ik uitkom. Ik weet niet precies waar dit wel en niet mag in Nederland maar mocht je het nog niet weten: ter zuiden van Loenen is het bos van Gelderse landschappen en kastelen en daar mag je nog overal fietsen mits je op de paden blijft.

Zeker een aanrader om eens rond te kijken. Zodra je in een gebied komt waar je niet meer zomaar mag fiets stuit je vanzelf op een bordje van Natuurmonumenten (of een ander landeigenaar).

Ik kan je via PB wel een kaartje sturen mocht je dat willen :-q
VaeleOuwe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 juni 2020, 12:49

MarkMeisner schreef: ma 22 maart 2021, 12:59
eRicW schreef: ma 22 maart 2021, 12:07

En deze snap ik dan weer niet. Als je er mag fietsen en je geen (over)last veroorzaakt bij anderen, wat is dan probleem? Ik chargeer nu, maar waarom zou ik me aan een circuitje moeten houden als ik gewoon lekker de natuur in mág en wil trekken en (ver)dwalen? Persoonlijk speelt voor mij ook dat ik de MTB Zuid Veluwe routes erg leuk vind – als trailcrew durven ze echt meer dan anderen(!) – maar dat ik zelf ook graag nóg wat meer uitdaging heb. Onze MTB cultuur maakt dat op vaste route's momenteel wat lastig en daar heb ik alle begrip voor. Maar mag ik dan ajb m'n eigen legale lijntjes aan elkaar knopen als ik niemand in de weg zit? Als voormalig Renkummer herken ik alle verhalen over overlast en conflict, maar tegelijkertijd heb ik zelf altijd rust kunnen vinden en nooit gedoe gehad met andere recreanten.
Ik heb ook meer plezier met zelf een route uitstippelen en zien waar ik uitkom. Ik weet niet precies waar dit wel en niet mag in Nederland maar mocht je het nog niet weten: ter zuiden van Loenen is het bos van Gelderse landschappen en kastelen en daar mag je nog overal fietsen mits je op de paden blijft.

Zeker een aanrader om eens rond te kijken. Zodra je in een gebied komt waar je niet meer zomaar mag fiets stuit je vanzelf op een bordje van Natuurmonumenten (of een ander landeigenaar).

Ik kan je via PB wel een kaartje sturen mocht je dat willen :-q
Klopt, en daar staat tevens heel goed aangegeven waar de stilte gebieden voor de Dieren zijn waar je niet mag fietsen. Heerlijk stuk, met ook enkele singletracks
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Jan the Man schreef: ma 22 maart 2021, 11:38 Is de verbindingsroute achter de Shell richting tunneltje aansluiting rode route Ede nu onderdeel van Schaarsbergen of Arnhem? Tijdens het bouwen werd verteld dat het eenrichting is (van Papendal naar Ede), maar kwam er een paar tegenliggers tegen die van niets wisten. Er staan volgens mij ook nog geen inrijverbodsbordjes vanaf Ede?

Ciao
Jan
Op een vraag over die track kwam het volgende antwoord:
kuijtje.nl schreef: do 25 februari 2021, 00:04 Verbindingsroute Arnhem-Ede.
Verbindingsroute Ede-Arnhem gaat via ANWB naar kruispunt en op fietspad naar Papendal.
Op basis daarvan zou ik denken dat jouw tegenliggers goed reden. Zo heb ik hem zondag iig ook gereden. Gelukkig niemand tegen gekomen :lol: Maar wat nu de goede richting is? :~

Overigens gaat er daar wel meer niet helemaal goed. Dat is stuk is verbindingsroute onwaardig. Veel te leuk! 8)
Plaats reactie