MTB Route Schaarsbergen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

FreedomRanger schreef: ma 18 juli 2022, 13:35
Ook Peter schreef: ma 18 juli 2022, 01:25 Vanmiddag weer eens gedaan en wat bramen en brandnetels moeten ontwijken, blij met m’n brede banden op de vele mulle stukken :-q
Ik kwam gisterochtend thuis met flinke braam-sporen op mijn arm. Maar goed, dat hoort erbij.
De track begint hier en daar inderdaad wat mul te worden, vooral richting de Waterberg. Heb op een gegeven moment toch maar wat lucht uit mijn banden laten lopen.
Gisteren heb ik ook Schaarsbergen gereden, er hangt inderdaad een enkele braam over het pad. Maar afgelopen weken meerdere malen de routes Gulpen en Vijlen gereden en ook andere zuid Limburgse routes en daar staan veel meer bramen, regelmatig singel tracks waar je moet kiezen tussen de bramen aan de ene kant en aan de andere kant van het pad de brandnetels. Doe mij de bramen dan maar, voel je even maar blijft niet zo jeuken als de brandnetels.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Lag er perfect bij vandaag. Geen mulle toestanden of intensieve overhangende begroeiing.

Het 180 - 270 graden draai en keerwerk kan me niet bekoren (Ginkelduin dejavu), maar er zitten genoeg leuke stukken in om het afwisselend te houden.
Was ook bijna geen hond te bekennen op de route, en dat in de vakantie :-q
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Tussen twee vakantiebestemmingen door even een paar dagen thuis en dus vanmorgen tijd voor een rondje door 'mijn achtertuin' Schaarsbergen. Route ligt er mooi bij. Had verwacht dat het een stuk muller zou zijn, maar dat viel hartstikke mee. :-q
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Campos
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 17 juni 2021, 20:02

Ja het valt nog mee qua mulle stukken. We hebben de afgelopen weken elke week nog wel wat regen gehad hier, maar als ik de voorspellingen zie dan vrees ik dat het er rap anders uit kan gaan zien!
Peterxtc0
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 28 maart 2021, 09:50
Mijn mountainbike: Kona Kahuna DL

Vandaag Schaarsbergen, Arnhem en Renkum gereden. Was prima te doen maar wel drie rijders op de splitsing Arnhem/Schaarsbergen (waar je voor Schaarsbergen rechtsaf moet richting tunneltje en voor Arnhem lekker rechtdoor kunt knallen) de weg gewezen. Misschien een idee om op dit punt toch duidelijker aan te geven hoe de blauwe en paarse route lopen.
Daarna bij Bio ook nog een biker teruggestuurd die Blauw reed en de weg kwijt was😅
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Campos schreef: ma 8 augustus 2022, 09:08 Ja het valt nog mee qua mulle stukken. We hebben de afgelopen weken elke week nog wel wat regen gehad hier, maar als ik de voorspellingen zie dan vrees ik dat het er rap anders uit kan gaan zien!
Nu een week verder en de tracks zijn hier en daar echt een stuk muller geworden. Gelukkig staan er komende week wat buien op het programma. Hopelijk plenst het flink.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Plensregens heb je niet heel veel aan. Moet vooral gestaag en langdurig zijn.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Rayb81 schreef: zo 14 augustus 2022, 17:56 Plensregens heb je niet heel veel aan. Moet vooral gestaag en langdurig zijn.
Alle beetjes helpen. :winkie:
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

FreedomRanger schreef: zo 14 augustus 2022, 18:22 Alle beetjes helpen. :winkie:
Plensbuien helpen vooral een beetje het losse zand volledig weg te spoelen, waardoor boomwortels en stenen bloot te komen liggen en er nog meer gerepareerd moet worden. Of je laat het zo en de track wordt ruiger. Soort van win-win? ;)
Roads? Where we're going, we don't need roads.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Klopt idd deels wanneer je het over klimmetjes en afdalingen hebt. Op een vlakke track waar je soms hele zandbakken of zandputten hebt kunnen die wel wat water opvangen en langzaam laten intrekken waardoor die mulle plekken weer hard worden.

Bepaalde mulle klimmetjes zullen altijd reparaties en onderhoud nodig hebben. Dat kan dan in het 'natte' seizoen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Tijdens weekendje Veluwe gisteren Schaarsbergen meegepakt, één van de leukere routes van NL.
Moest goed opletten, ene bochtje is hardpack waar je vol doorheen kan en de volgende bocht is volledig mul.

Paar keer goed weggegleden maar overeind gebleven, uitdagend was het zeker ;)

De laatste paar km voordat je weer bij het oorlogsmuseum uitkomt zijn wel heerlijk zeg. Heerlijke flow in de lange afdaling.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Johnny Hoogmoed schreef: zo 14 augustus 2022, 20:26
FreedomRanger schreef: zo 14 augustus 2022, 18:22 Alle beetjes helpen. :winkie:
Plensbuien helpen vooral een beetje het losse zand volledig weg te spoelen, waardoor boomwortels en stenen bloot te komen liggen en er nog meer gerepareerd moet worden. Of je laat het zo en de track wordt ruiger. Soort van win-win? ;)
Mwha ben ik wel voorstander van, is nu een beetje een tamme route. Met wat meer remkuilen wortels en stenen zou het wel technischer worden.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Ook Peter schreef: ma 15 augustus 2022, 18:45
Johnny Hoogmoed schreef: zo 14 augustus 2022, 20:26

Plensbuien helpen vooral een beetje het losse zand volledig weg te spoelen, waardoor boomwortels en stenen bloot te komen liggen en er nog meer gerepareerd moet worden. Of je laat het zo en de track wordt ruiger. Soort van win-win? ;)
Mwha ben ik wel voorstander van, is nu een beetje een tamme route. Met wat meer remkuilen wortels en stenen zou het wel technischer worden.
Met al het mulle zand begint de route nu ook steeds technischer te worden :winkie:

In het Maasbergse Bos (het stuk dat route Schaarsbergen deelt met de route Arnhem) is overigens nu een gedeelte afgesloten.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
GijsJUH
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:03

Voor mensen die er speciaal voor in de auto moeten stappen; Spaar je de moeite en ga naar een andere route. Alle wél leuke stukken zijn afgesloten.

Overigens valt er wel gewoon te fietsen, maar weet dat je dus heel veel afsluitingen tegen gaat komen!
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Vanmorgen de combi Schaarsbergen/Arnhem gereden. Na de lange droogte en nu heftige buien hebben de tracks veel te lijden gehad. Momenteel dus ook veel afsluitingen en omleidingen. Het is ff niet anders. Ik geniet er desondanks toch enorm van.

Props voor de onderhoudscrew die de route ongetwijfeld in no-time weer in topconditie weet te brengen. :-q
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Plaats reactie