MTB Route Schaarsbergen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vandaag stukjes van gereden rond Schaarsbergen. Moet de lus Arnhem nog gaan ontdekken.

Wel even een waarschuwing want er is gisteren echt een zondvloed over de routes heen gekomen. Hele stukken waren weggespoeld en watergaten helemaal vol gelopen met zand. Je zag dat er echt soort modderstromen naar beneden gekomen waren op klimmetjes.

Die 43mm was niet overdreven op het nieuws.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Afbeelding
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Vanmiddag gereden, nergens grote plassen, de afwatering is helemaal prima. De route ligt er prima bij. Vanavond (nu) valt er weer veel regen. Dus morgen zal het minder zijn, maar zondag denk ik weer prima rijd baar.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tuurlijk joh ... Kijk even goed als je rijdt hoe de track erbij ligt. De al aangereden gedeeltes waren helemaal weer los weggespoeld. Tuurlijk kun je rijden maar wat je nu zegt slaat werkelijk nergens op. Er waren zelfs een paar klimmetjes waar verstevigingen waren aangebracht die helemaal omhoog waren gekomen doordat al het water er langs was gestroomd.

De watergaten zijn op veel plaatsen helemaal volgelopen met modder en zand. Bij een volgende grote bui zal het water dus niet meer in het gat passen want die zijn bijna helemaal dichtgeslibd.

Nog nooit zo'n vieze fiets gehad in de laatste weken. Dat kwam omdat je op sommige plekken niet anders dan dwars door de plassen/modder heen moest.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

hanjovdberg schreef: vr 4 juni 2021, 22:49 Tuurlijk joh ... Kijk even goed als je rijdt hoe de track erbij ligt. De al aangereden gedeeltes waren helemaal weer los weggespoeld. Tuurlijk kun je rijden maar wat je nu zegt slaat werkelijk nergens op. Er waren zelfs een paar klimmetjes waar verstevigingen waren aangebracht die helemaal omhoog waren gekomen doordat al het water er langs was gestroomd.

De watergaten zijn op veel plaatsen helemaal volgelopen met modder en zand. Bij een volgende grote bui zal het water dus niet meer in het gat passen want die zijn bijna helemaal dichtgeslibd.

Nog nooit zo'n vieze fiets gehad in de laatste weken. Dat kwam omdat je op sommige plekken niet anders dan dwars door de plassen/modder heen moest.
Overdrijven is ook een vak. De routes waren helemaal niet helemaal niet volledig weggespoeld. Er waren een paar stukken waar dat zo was, voor de rest lag het soms wat los, maar het lag er wel en dat is ook niet zo vreemd met een route die net een paar weken open is, dat is nog niet ingeklonken zoals een route die al jaren bestaat. En ja mijn fiets was na afloop toe aan een afspoel beurt, maar ook dat viel me nogal mee hoe vies ie was. Niet te vergelijken met een winters ritje , vooral wat oppervlakkig spul.
Na de bizar harde regen van vannacht zal het helaas wel een stuk slechter zijn.
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Kan iemand op een kaart aan geven waar de nieuwe stukje rond Schaarsbergen/warnsborn liggen?
Dit is wat ik tot nu toe heb gevonden. En dan rijdt ik verkeerd om.

Afbeelding
habebat vehentem
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Inmiddels staan er paaltjes en met stift zijn er pijlen opgezet. Als je die volgt kan het bijna niet mis gaan. Nog ff geduld en dan zitten de echte bordjes erop.

Het door jou getekende stukje rij je van west naar oost. (Jij hebt het zo te zien van oost naar west gereden. ).

Het oost - west stuk loopt ten zuiden van het oosstappen park. Loopt deels over de oude route.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Marcel964 schreef: za 5 juni 2021, 08:35
hanjovdberg schreef: vr 4 juni 2021, 22:49 Tuurlijk joh ... Kijk even goed als je rijdt hoe de track erbij ligt. De al aangereden gedeeltes waren helemaal weer los weggespoeld. Tuurlijk kun je rijden maar wat je nu zegt slaat werkelijk nergens op. Er waren zelfs een paar klimmetjes waar verstevigingen waren aangebracht die helemaal omhoog waren gekomen doordat al het water er langs was gestroomd.

De watergaten zijn op veel plaatsen helemaal volgelopen met modder en zand. Bij een volgende grote bui zal het water dus niet meer in het gat passen want die zijn bijna helemaal dichtgeslibd.

Nog nooit zo'n vieze fiets gehad in de laatste weken. Dat kwam omdat je op sommige plekken niet anders dan dwars door de plassen/modder heen moest.
Overdrijven is ook een vak. De routes waren helemaal niet helemaal niet volledig weggespoeld. Er waren een paar stukken waar dat zo was, voor de rest lag het soms wat los, maar het lag er wel en dat is ook niet zo vreemd met een route die net een paar weken open is, dat is nog niet ingeklonken zoals een route die al jaren bestaat. En ja mijn fiets was na afloop toe aan een afspoel beurt, maar ook dat viel me nogal mee hoe vies ie was. Niet te vergelijken met een winters ritje , vooral wat oppervlakkig spul.
Na de bizar harde regen van vannacht zal het helaas wel een stuk slechter zijn.
Lezen ook ... Ik schrijf hele stukken van de route. Gezien het deel wat wij gedaan hebben (1/2 Schaarsbergen en verbinding met Ede) heb ik beeld gekregen dat het behoorlijk tekeer is gegaan. Jij schrijft bij je 1e reactie dat er niets aan de hand was. "Geen plassen ligt er prima bij". Dat is dan ook wel wat bezijden de waarheid toch.... :wink:

Ik waarschuw mensen alleen maar want idd met de regen van vannacht en de dichtgeslibde watergaten zullen er veel plassen op de tracks staan vandaag.

Heb in het verleden genoeg aan tracks gewerkt om te weten dat het weer uitgraven van zo'n watergat behoorlijk veel werk is. Dus dat viel me op. En dat gaat veel tijd kosten om dat weer te herstellen.

Overigens fiets ik in de winter niet door de modder. Iets met #trailrespect. Perfecte tijd om dan te gravelen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

@CentMan, bekijk het kaartje op P3 eens. Met de klok mee en het stukje helemaal links staat er niet op, maar dat kun je gewoon rijden, is duidelijk.
Palen met stift en pijlen ABL (afkorting van ?) volgen en je komt een heel eind.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

OsiruS schreef: do 3 juni 2021, 22:10
CentMan schreef: do 3 juni 2021, 20:12

Ik ken de oude weg Oosterbeek niet, ik volg meestal geen mkb routes. Ga mijn eigen weg.
Als je de gravelweg afrijd kom je op een verharde weg, daar is de ingang Oostappen aan je linkerhand. Fiets je verder dan kan je na de camping links langs de camping een tunnel onder de A12 door. Dan ligt iets verder links het begin voor mij.

p.s. ik rijdt hem denk ik verkeerd om.

Keer samen de route rijden pm mij dan. Ik ga alleen bij droog weer :)
Je rijdt de route inderdaad tegen de richting in dan! Je zult ook merken dat de bochten niet lekker flowen. Als je nu na het tunneltje ipv links naar rechts gaat, dan zul je paaltjes ontdekken die je verder leiden. Paaltjes staan altijd aan de rechterkant van de de route.
Ik denk dat jij de Arnhem route verder volgt, welke inderdaad langs Brio komt.
Als je op mijn strava link kijkt, dan kun je drie seperate lussen ontdekken. Rechtsboven is Schaarsbergen, in het midden Arnhem en links onderin Oosterbeek.
Toch mis ik nog een stukje in jouw Strava. Dat is precies waar ik afgelopen vrijdag niet wist hoe ik verder moest. Dat is als je op de Wekeromseweg de track pakt aan de rechterkant en dan bij de splitsing komt. Je kunt dan links de track af en de Koningsweg oversteken en verder de route oppakken richting Papendal of Ede. Maar als je op diezelfde splitsing rechts aanhoudt kom je verderop het fietspad langs de Koningsweg op. En toen zag ik dus geen enkel paaltje meer. Hoe moet je daar verder? Over de A12 of juist voor de A12 de Harderwijkerweg op en daar verder?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Ja, daar raakte ik de weg ook kwijt. Ik ben benieuwd.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

hanjovdberg schreef: za 5 juni 2021, 23:46
OsiruS schreef: do 3 juni 2021, 22:10
Je rijdt de route inderdaad tegen de richting in dan! Je zult ook merken dat de bochten niet lekker flowen. Als je nu na het tunneltje ipv links naar rechts gaat, dan zul je paaltjes ontdekken die je verder leiden. Paaltjes staan altijd aan de rechterkant van de de route.
Ik denk dat jij de Arnhem route verder volgt, welke inderdaad langs Brio komt.
Als je op mijn strava link kijkt, dan kun je drie seperate lussen ontdekken. Rechtsboven is Schaarsbergen, in het midden Arnhem en links onderin Oosterbeek.
Toch mis ik nog een stukje in jouw Strava. Dat is precies waar ik afgelopen vrijdag niet wist hoe ik verder moest. Dat is als je op de Wekeromseweg de track pakt aan de rechterkant en dan bij de splitsing komt. Je kunt dan links de track af en de Koningsweg oversteken en verder de route oppakken richting Papendal of Ede. Maar als je op diezelfde splitsing rechts aanhoudt kom je verderop het fietspad langs de Koningsweg op. En toen zag ik dus geen enkel paaltje meer. Hoe moet je daar verder? Over de A12 of juist voor de A12 de Harderwijkerweg op en daar verder?
Dat stukje heb ik ook nooit begrepen. Overigens is dit al weer de Arnhem route.
Wij gaan daar altijd linksaf naar Papendal. Misschien dat het idee bestaat/bestond om in de richting van de a12 nog een lusje te maken?
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Vandaar uit pak je de route weer op bij het tunneltje onder de A12. Zou nu betekenen dat je Koningsweg (N310) dan Otterloseweg (N311) pakt en dan eerste rechts. Vandaar uit rij je met de klok mee.
Lekker fietsen!
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Ook Peter schreef: zo 6 juni 2021, 17:24 Vandaar uit pak je de route weer op bij het tunneltje onder de A12. Zou nu betekenen dat je Koningsweg (N310) dan Otterloseweg (N311) pakt en dan eerste rechts. Vandaar uit rij je met de klok mee.
Ah ok 👍
Vond het al zo vreemd omdat je eigenlijk al een complete lus gemaakt had als je starte achter de camping en dan aan de andere kant van de camping weer eindigde. Terwijl dit stuk logischerwijs in de Arnhem route zou zitten.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ook Peter schreef: zo 6 juni 2021, 17:24 Vandaar uit pak je de route weer op bij het tunneltje onder de A12. Zou nu betekenen dat je Koningsweg (N310) dan Otterloseweg (N311) pakt en dan eerste rechts. Vandaar uit rij je met de klok mee.
Maar die eerste rechts is dat dan voor het Oostappen park of daarna? Tunneltje A12 ken ik alleen bij Planken Wambuis station.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie