MTB Route Schaarsbergen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Afgelopen zondagavond de route gereden. Heb wel de gpx route op de Garmin ingeladen van hierboven en da5 was hier en daar wel handig om de juiste route te volgen.

Bij de tank in Ede begonnen en via Papendal (nieuw Anrhem) naar het Mountainbike museum gereden om daar de route te starten. Inderdaad erg leuk rondje geworden. Hier en daar nog wat hobbelig, maar dat komt wel goed als er maar mensen over heen gaan rijden. Ja, die snelweg die komt op een plek wel even heel dichtbij, maar nooit echt hinderlijk naar mijn idee en her merendeel heb je wel het idee dat je ver in het bos rijdt. Had in ieder geval hele bos voor mij alleen op wat reetjes na, waarvan er eentje weinig aanstalten maakte om van het pad af te lopen… Leuk!

Wel een vraagje: valt de zuidkant van de route nu straks samen met de route Arnhem, of komt die er op andere bij aan gesloten?

Had nu de Schaarsbergen route dus 1,5x gefietst om weer op de Arnhem route uit te komen om weer terug te steken naar Ede.

Ede helaas niet meer af kunnen rijden vanwege de zonsondergang waar ik kort tegen aan reed, na ST10 over de hei/N224 naar huis gereden en had zo dik 75km te pakken. Met Ede afmakend zou ik op 90 uitgekomen zijn denk ik… Je kunt wel lekkere rondes maken als alles straks klaar is. :-q Route Arnhem-Schaarsbergen
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Als je goed opgelet hebt, heb je paaltjes gezien waar Abl op staat, geen idee wat de afkorting betekent (Arnhem blauw zou kunnen) en op enig moment staat er ook Apa (Arnhem Papendal?) op de paaltjes geschreven. De routes lopen dus een stukje gelijk
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Freekenstein schreef: do 17 juni 2021, 08:54 Als je goed opgelet hebt, heb je paaltjes gezien waar Abl op staat, geen idee wat de afkorting betekent (Arnhem blauw zou kunnen) en op enig moment staat er ook Apa (Arnhem Papendal?) op de paaltjes geschreven. De routes lopen dus een stukje gelijk
Abl = routebordje type A kleur blauw (route Schaarsbergen)
Apa = routebordje type A kleur paars (route Arnhem)

Dat is de codering voor het routebureau Veluwe welke bordjes er op de paal moeten komen. De pijl geeft de richting aan.
Er staan wel meer codes op wat het type bordje aangeeft wat er op de paal moet komen.
Routebureau Veluwe is sinds woendag 16 juni bezig met het monteren van de bordjes.

En ja, de route Schaarsbergen en Arnhem overlappen elkaar gedeeltelijk.
Routes zoals die nu bebord worden, worden op enkele punten nog aangepast. We konden nog niet alles doen ivm broedseizoen en toestemmingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kuijtje.nl schreef: do 17 juni 2021, 11:24 [Abl = routebordje type A kleur blauw (route Schaarsbergen)
Apa = routebordje type A kleur paars (route Arnhem)
Ah, duidelijk nu.

Toen ik bij de westkant aankwam, kwam ik bij het lange gravelpad uit (oude route) waar je na een lang stuk rechtsaf vroeger naar de N310 reed, en nu na een paar meter linksaf parallel aan dat gravelpad blijft rijden.

Daar was het voor mij zoeken hoe bij het tunneltje te komen om de Schaarsbergen route te vervolgen, maar blijkbaar heeft er dan een paal gestaan met beide aanduidingen maar met pijlen in 2 richtingen.

Overigens stonden vrijwel alle palen er nog. Alleen die bij het Oostappen park (als je rechtsaf de asfaltweg richting ingang park moet nemen) en een stukje verderop als je rechtsaf de oude route een stuk neemt ontbraken ze volgens mij.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

[/quote]


Overigens stonden vrijwel alle palen er nog. Alleen die bij het Oostappen park (als je rechtsaf de asfaltweg richting ingang park moet nemen) en een stukje verderop als je rechtsaf de oude route een stuk neemt ontbraken ze volgens mij.


[/quote]

Die staan er ook beide, alleen staan die verscholen tegen de bosrand aan, komt vooral dat de begroeiing aardig is opgekomen. Maar het klopt dat veel mensen die over het hoofd zien. Gisteren was er ook iemand ff aan zoeken, toen ik er aan kwam, heb hem ff de weg gewezen en laten zien waar de paaltjes staan.

En verder ff oppassen hoorde net van een bekende die vanochtend was geweest, dat in dat stuk bij het openlucht museum tot aan de Cattepoelseweg hij ca. 10 stukken recht opstaand stukken glas heeft verwijderd. :oops: :oops:
Grondvreter
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 3 november 2020, 14:52

Marcel964 schreef: do 17 juni 2021, 13:09
En verder ff oppassen hoorde net van een bekende die vanochtend was geweest, dat in dat stuk bij het openlucht museum tot aan de Cattepoelseweg hij ca. 10 stukken recht opstaand stukken glas heeft verwijderd. :oops: :oops:
Dat zal nog wel even doorgaan gezien er paar ton glas in de ondergrond zit ;-). Ik zal binnenkort ook eens keer een stukje met een emmer langslopen.
Gebruikersavatar
MvdS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 28 augustus 2016, 21:28

Waarschuwing!

Op de trail op de Waterberg, boven het openluchtmuseum, heb ik rond het middaguur op meer dan 10 plekken stukken glas verwijderd, het meeste lag op de trail maar sommige waren (in een groepje) rechtop in de trail gestoken, duidelijk bedoeld om lek op te rijden. Heb van een aantal plaatsen foto's gemaakt voor het verwijderen.

Een collega MTB-er heeft gisteren ook al op diverse plaatsen glas opgeruimd, op het zelfde stuk.

https://imageupload.io/g/KM1jB9DYJd
Gebruikersavatar
MvdS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 28 augustus 2016, 21:28

Grondvreter schreef: do 17 juni 2021, 17:16
Dat zal nog wel even doorgaan gezien er paar ton glas in de ondergrond zit ;-). Ik zal binnenkort ook eens keer een stukje met een emmer langslopen.
Dat kan, maar glas gaat niet vanzelf in en groepje verticaal midden op een trail staan. Dat is door iemand gedaan.

Vandaar mijn waarschuwing hierboven. Ik zag later pas dat Marcel dit hier al had doorgegeven (nav een appje van mij)
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Na de punaises op Ede nu hier glas?
Het moet niet gekker worden.
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Best beroerd dat glas… Wel jammer dat er al bijna direct gesaboteerd wordt. :-?
Freekenstein schreef: do 17 juni 2021, 08:54 Als je goed opgelet hebt, heb je paaltjes gezien waar Abl op staat, geen idee wat de afkorting betekent (Arnhem blauw zou kunnen) en op enig moment staat er ook Apa (Arnhem Papendal?) op de paaltjes geschreven. De routes lopen dus een stukje gelijk
Dat had ik inderdaad gezien… Maar dan heb ik ze wel goed geïnterpreteerd… :-q

Er ontbrak hier en daar nog wel een paal (of ik moet ze echt over het hoofd hebben gezien), maar ik zie dat dit ook een reden heeft (reactie Kuijtje en Marcel).
Grondvreter
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 3 november 2020, 14:52

De route ligt er uitstekend bij! De regen van gisteren kon blijkbaar met gemak verwerkt worden.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Die bui van gister viel ook wel mee, hopen dat komende buien niet zwaarder zijn.
Lekker fietsen!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Idd dit soort buien zijn perfect. Vanmiddag ook Ede en Arnhem/Schaarsbergen gereden. Lag er zeker goed bij. Een heerlijke combinatie zo die routes. Geen tijd om heel Schaarsbergen te doen. Vroeg me nog wel af hoe de route Arnhem loopt vanaf oversteek Amsterdamseweg/Schelmseweg. Ik heb daar even via fietspad naar Schaarsbergen gereden om het deel vanaf Cpl (doorsteek naar MTB museum?) te doen. Is echt een gaaf stukje dat. :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Zou ik even de Strava routes raadplegen, volgens mij is t idee om vanaf daar naar t oosten richting MTB-museum te gaan maar ik rij daar te weinig om te weten of t al aangegeven is.
Lekker fietsen!
Sandervs76
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 7 mei 2021, 16:09

Gisteren op weg naar Ede het zuidelijke deel meegepakt. De route is echt prachtig geworden en ligt er top bij. Niet de ondergrond die je verwacht bij een route die net gereed is. De tactisch geplaatste regenbuien zullen daar ook wel aan bijgedragen hebben, het rolde in elk geval prima en de provisorische bepijling was goed genoeg. Hulde voor alle arbeid, het vaderlandsche routenetwerk is weer een stukje mooier.
Plaats reactie