Strava heatmaps

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Strava heatmaps is een leuke optie die echter een paar vervelende bijeffecten heeft:

1. Non-locals gaan nog rustige trails narijden met daarna risico op afsluiting wegens drukte of schade, of pakken zelfs vroeger legale maar nu afgesloten trails mee

2. Toezichthouders kunnen makkelijk zien waar gereden wordt en waar in hun ogen teveel MTB drukte zit en daarop (ongewenst) beleid ontwikkelen


In de Strava app kan je de "gebruik data voor heatmaps" optie uitzetten. Zover ik weet zijn de heatmaps een 2 month (EDIT 2 year) moving average, dus als er lagere tijd geen gelogd gebruik is verdwijnt de trail van de heatmap.

Disclaimer: hiermee wil ik uiteraard NIET op enige manier het gebruik van illegale trails of afgesloten zones goedkeuren.
Laatst gewijzigd door Crapton op do 13 mei 2021, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Ik had ergens 2 jaar gelezen. Maar denk zelfs dat ze data van een langere periode gebruiken
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als je wandelt of rent met Strava staat het ook op de heatmap.
Zoals de bekende renrondjes van militairen binnen het hek van hun geheime basis.
Je weet dat er een pad is; niet of je er kan fietsen.
Daar heb je extra informatie voor nodig.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Willem Altes schreef: ma 10 mei 2021, 00:47 Als je wandelt of rent met Strava staat het ook op de heatmap.
Zoals de bekende renrondjes van militairen binnen het hek van hun geheime basis.
Je weet dat er een pad is; niet of je er kan fietsen.
Daar heb je extra informatie voor nodig.
Bij de heatmaps kan je "activity type" kiezen. Ik ben er van uitgegaan dat fietsers (MTB-ers) kiezen voor "fiets" heatmaps. Daar zouden dan hardloop, wandel, zwem en ski trails niet bij moeten zitten.

Maar inderdaad dat kan een alternatieve bron zijn voor trails, en potentieel nog meer ongewenst.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Ach, heatmaps uitzetten heeft niet zo veel zin meer nu Jan en alleman z'n rondjes via Komoot op Instagram zet ben ik bang.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

nomad030 schreef: ma 10 mei 2021, 08:33 Ach, heatmaps uitzetten heeft niet zo veel zin meer nu Jan en alleman z'n rondjes via Komoot op Instagram zet ben ik bang.
Ik zit er niet op dus weet niet hoe dat werkt, maar zit er in Komoot of Instagram een heatmap achtige functie?

Zo niet moet je daar toch ook gaan zoeken door alle uploaded rides en maar zien of je "local" trails kan vinden. Er zijn idd wel meer van dat soort tools zoals GPSies maar volgens mij veel lastiger dan snelle heatmap scan.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Crapton schreef: zo 9 mei 2021, 19:051. Non-locals gaan nog rustige trails narijden met daarna risico op afsluiting wegens drukte of schade, of pakken zelfs vroeger legale maar nu afgesloten trails mee
Dan heb je wel een uitslover te pakken wanneer die naar Strava heatmaps kijkt...

Doorgaans is het Komoot (of Trailforks, whatever populairder is) en als dat binnen de minuut geen paskare oplossing biedt gelijk op sociale media onder iedere foto / filmpje naar een GPX gaan lopen bedelen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb in het verleden best vaak de heatmaps gebruikt als bevestiging dat een mooi stippellijntje op de kaart ook daadwerkelijk werd gebruikt. En ook wel eens de fout gemaakt in de Vogezen om hem niet alleen op"fiets" te zetten en vervolgens 2u lang met de fiets op de nek over rotsen te moeten klauteren. Maar ik denk dat het gros van de overlast veroorzaakt wordt door hapklare routes. Zo zag je op de buckettrail bij Nideggen bakken Nederlanders, maar links en rechts daarvan waren het alleen de locals. (of zo'n pannekoek als ik die naar de heatmaps zat te staren)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

suravida schreef: wo 12 mei 2021, 17:38. En ook wel eens de fout gemaakt in de Vogezen om hem niet alleen op"fiets" te zetten en vervolgens 2u lang met de fiets op de nek over rotsen te moeten klauteren.
Zijn daar beelden van? :P
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

suravida schreef: wo 12 mei 2021, 17:38 Ik heb in het verleden best vaak de heatmaps gebruikt als bevestiging dat een mooi stippellijntje op de kaart ook daadwerkelijk werd gebruikt. En ook wel eens de fout gemaakt in de Vogezen om hem niet alleen op"fiets" te zetten en vervolgens 2u lang met de fiets op de nek over rotsen te moeten klauteren. Maar ik denk dat het gros van de overlast veroorzaakt wordt door hapklare routes. Zo zag je op de buckettrail bij Nideggen bakken Nederlanders, maar links en rechts daarvan waren het alleen de locals. (of zo'n pannekoek als ik die naar de heatmaps zat te staren)
Ja dat herken ik. Pre-heatmaps: had een mooie ronde uitgezet via Google Maps, maar had nagelaten naar de "terrain" setting te kijken. Er zat uiteindelijk een stuk in van 3-4 km met 500-600 hm via een wandelpad. Fiets op den nek, dit grapje werd door mijn vrienden niet echt gewaardeerd.

Beloning was echter super want vervolgroute was prachtig.

Nu zou ik heatmaps wss eens raadplegen. Komoot en Instagram enz gebruik ik niet.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie