MTB Route Den Helder (Mariëndal)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Larshei
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 20:37

https://www.mtbroutes.nl/noord-holland/den-helder

De mountainbikeroute in Den Helder is weer grotendeels vrij van onkruid! Het zuidelijke deel is in ieder geval weer goed begaanbaar en het noordoostelijke deel volgt hopelijk snel. Er is een handjevol vrijwilligers (die niet allemaal meer de jongste zijn) en door omstandigheden is er nu slechts één iemand die de route onderhoudt. Ik heb hem vanavond geholpen en wil dat best vaker doen maar dan nog houdt het niet over. Dit groepje heeft daarnaast ook nog het DOK-terrein te onderhouden. Onderhoud beperkt zich momenteel voornamelijk tot het snoeien van het groen.

Qua hoogteverschillen is het op de klim na behoorlijk vlak en allemaal niet echt spannend. Ik ben vooral fan van de bochtige delen. Verder is het een route oude stijl, gaatje hier, stronkje daar, en dat vind ik zelf wel prima. Ik zou graag nog een wat duidelijkere entree/exit zien bij de KlimVallei. In de toekomst een north shore over de wat nattere delen (meest oostelijke deel) zou ook leuk zijn want dat is in de winter gewoon 200 meter door 30 cm water fietsen.

De route op mtbroutes.nl heb ik eind vorig jaar aan laten passen aangezien er een route op stond van 34 km die ook door Quelderduyn en over het DOK-terrein ging. Mariëndal is de enige bewegwijzerde route dus iedereen gaf die lange route, met veel asfalt, maar 1 ster :( Sinds de juiste route op de site staat stijgt de score, al is het langzaam :wink: Op naar de voldoende.

Zijn er hier nog mensen die gebruik maken van de route? Zijn er misschien mensen die willen helpen met onderhoud of mee willen denken over de route?

Nog wat afbeeldingen voor de sfeer (let op, beide ingetekende routes zijn verouderd of kloppen niet. De juiste route staat op mtbroutes.nl)
Afbeelding
Bord bij de entree.

Afbeelding
Onlangs verdwenen bord die ook in het park stond.

Ik lurk al een tijdje mee op dit forum en nu toch maar eens een account aangemaakt. Ik zag dat er al een topic over deze route was, maar die was uit 2007 en had maar enkele (negatieve) posts. :-{
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

ATB trimparcours, leuk die oude benaming :)
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Als ik eerder een recensie gegeven heb zal ie ook zeer zeker slecht zijn geweest.
Er ligt dan wel weer een dikke rockgarden.

Kan er niet wat met mtb-noordwest geregeld worden ? Misschien dat er ook met een trekkertje gemaaid kan worden ?
Of dat er voor 1x per jaar wat meer vrijwilligers kunnen helpen ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Larshei
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 20:37

tiewrap schreef: wo 21 juli 2021, 22:57 Als ik eerder een recensie gegeven heb zal ie ook zeer zeker slecht zijn geweest.
Er ligt dan wel weer een dikke rockgarden.

Kan er niet wat met mtb-noordwest geregeld worden ? Misschien dat er ook met een trekkertje gemaaid kan worden ?
Of dat er voor 1x per jaar wat meer vrijwilligers kunnen helpen ?
Die rockgarden is volgens mij de laatste toevoeging aan de route. Alleen niet helemaal handig dat ie aan de rechterkant is aangelegd waardoor je elkaar aan de voet van de heuvel moet kruisen. Er zijn misschien nog wel wat plekken op de route waar wat kleine hoogteverschillen aangebracht kunnen worden.

MTB-Noordwest heeft zich de laatste tijd voornamelijk toegelegd op een paar routes zoals Schoorl en Geestmerambacht geloof ik. In het verleden stond route Mariëndal ook nog wel op hun website vermeld al weet ik niet of ze zich echt met de route bemoeiden. Ze hebben wel ervaring in het een en ander dus dat is misschien nog wel een optie.

Naast HRTC DOK worden delen van de route (daar waar de route over gras loopt en waar de paaltjes in het gras staan) gemaaid door Vrijwillig Landschapsbeheer Den Helder. Zij onderhouden het park dus nemen kleine stukjes wel mee. Hier zouden nog wel wat afspraken gemaakt kunnen worden voor bepaalde gedeelten die ze mee kunnen nemen. Door HRTC DOK wordt de route momenteel onkruidvrij gehouden met een bosmaaier, dit omdat die makkelijk te vervoeren is in tegenstelling tot een grasmaaier die ze ook wel hebben.

We kwamen er wel achter dat op sommige delen de bramenstruiken wel erg hoog worden en dat er bijna niet meer tegenaan de snoeien is, daar moet de gemeente eigenlijk gewoon weer eens met een grof geschut overheen.

Er zijn misschien nog wel wat plekken op de route waar wat kleine hoogteverschillen aangebracht kunnen worden. Een gesprek met de gemeente om de afspraken nog eens duidelijk te krijgen en mogelijkheden (ook met betrekking tot de nattere delen/een eventuele north shore) te bespreken zou ook mooi zijn.
Gebruikersavatar
Larshei
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 20:37

Vandaag hebben we de bewegwijzering verbeterd. Een paar overbodige palen/bordjes hebben we op andere locaties neergezet waar ze verdwenen waren of beter van pas komen. Binnenkort nog een aantal palen een stukje verzetten zodat ze beter zichtbaar zijn :)

Het parcours zelf is op dit moment echt een zwembad, het is beter om de waterfiets mee te nemen. Zodra het een halve week achter elkaar droog is moet dat voor een groot deel wel weer weggetrokken zijn.

Afbeelding
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Mooi om te zien dat er hard gewerkt word! :)

Als ik een keer op vakantie ben in de buurt moet ik deze zeker even meepakken!

Succes!
Gebruikersavatar
Larshei
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 20:37

In het met blauw aangegeven deel onderaan is het, zoals eigenlijk altijd van oktober tot in de lente, erg modderig. Heb wel eens geprobeerd afwateringskuilen te graven maar dat hele gebied is gewoon nat, met uitzondering van een klein deel omdat daar de grond een meter of anderhalf hoger ligt. Voor modderliefhebbers is het wel smullen! :D Anderen kunnen beter de rode stippellijn pakken, die is wat droger. Let op: afsnijroute staat niet fysiek aangegeven, maar na de vijver niet links de bosjes in maar rechtdoor het onverharde pad op dan moet het goedkomen.

Afbeelding

Sfeerfoto's van dat blauw aangegeven deel, vandaag genomen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Afbeelding
Gebruikersavatar
Larshei
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 20:37

In 2022 heb ik niets aan de route gedaan. Maar deze week heb ik het weer een beetje opgepakt.

Het beginpunt is momenteel afgesloten omdat ze de KlimVallei (klimpark) aan het vernieuwen zijn. Het is daar een grote bende, hopelijk lukt het me in mijn eentje om daar weer een beetje een route van te maken straks. Misschien maar eens met de eigenaar van het klimpark gaan praten over wat handig is. Ik ken ook verder niemand die nog onderhoud doet aan de route.

Afgelopen week heb ik vrijwel de hele route gesnoeid. Kan ook geen bramenstruik meer zien :wink: Alleen het meest oostelijke deel nog niet, maar daar zal ik komende week nog even doorheen. Er is wel gewoon te fietsen, tot de eenjarigen weer de hoogte in schieten moet dat geen problemen geven. Qua modder valt het momenteel mee, enkele stroken wel lichte modder (maximaal banddiep), maar geen plassen op de route.

Het is wel nog steeds een route in een losloopgebied, dus een zaterdagochtend is niet het meest handige tijdstip om de route te fietsen. Al geeft het niet vaak problemen, gewoon afremmen en gedag zeggen. Ook is de route nog steeds redelijk vlak, dus voor de hoogtemeters hoef je hem niet te doen.

De gemeente is momenteel bezig met een visie voor het Mariëndal en de Donkere Duinen. De mountainbikeroute komt daar gewoon in voor, dus dat is positief.

Mochten er mensen geïnteresseerd zijn, ik heb ik een Facebookpagina aangemaakt om wat mensen bij elkaar te krijgen die gebruik maken van de route en de route graag willen behouden: https://www.facebook.com/groups/1235598040499452 Ik heb ook een notitie in de groep geplaatst met problemen en verbeterpunten van de route. Ik heb de groep verder nog niet gedeeld in de lokale groepen, maar dat zal ik nog wel doen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Goed werk :-q

Hij staat op mijn lijstje om ooit eens te gaan rijden, maar dat heeft nog geen haast. Het is best een stukkie rijden voor een relatief klein rondje.
Gebruikersavatar
Larshei
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 20:37

Afgelopen weken heb ik gewerkt aan het verbeteren van de bewegwijzering. Vooral rond het begin/eind van de route is het nu duidelijker. Er zijn nog een handvol locaties waar ik liever nog een paaltje/bordje zou zien die nu ontbreekt, maar helaas zijn de bordjes op. Ik heb er nog eentje, maar die moet ik nog even lijmen. Als de regel "geen bordje = rechtdoor" wordt aangehouden zou de bewegwijzering nu op orde moeten zijn. Op enkele locaties staan de paaltjes een beetje verscholen (door onder andere het dikker groeien van bomen in de afgelopen 16 jaar), hier zal ik ook nog even naar kijken. Het aantal gegraven gaten staat momenteel op 17 :-q

Ik hoor graag van rijders die niet bekend zijn met de route op welke locaties het niet goed gaat qua bewegwijzering.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Larshei
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 20:37

Onze bosmaaiman heeft de route grotendeels weer grotendeels gesnoeid en ik ben er daarna met de takken- en heggenschaar doorheen gegaan om het dikkere groen te verwijderen. Ergens in de komende dagen gaan we het groen nog wegharken en dan is de route weer goed begaanbaar. Het kan zijn dat er hier en daar nog een bewegwijzeringsbordje in het groen verstopt zit, maar dit is minimaal. :-q

Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Dat ziet er weer goed uit :-q
Gebruikersavatar
Larshei
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 20:37

Afgelopen zaterdag een rondje gereden (verder in augustus niet i.v.m. vakantie) en het parcours ligt er goed bij. De snoeibeurt van juli is nog duidelijk zichtbaar en op hooguit een handvol plekken hangt wat groen over de route. Op een paar plekken wat natte kuilen maar eigenlijk niet noemenswaardig en inmiddels vast alweer weg.

Veel beter dan de route er nu bij ligt krijg je hem niet vaak dus geniet ervan voordat de regen komt! Ik denk dat wanneer we vanaf nu weer een week met regen krijgen dat het gedaan is met de droge route, vanaf oktober valt er op delen waarschijnlijk weer een modderbad te verwachten :-q
GoldenSample
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: za 23 december 2006, 12:02
Mijn mountainbike: Fuel EX8 Gen6

Goed werk Lars, het is dat ik niet meer in de buurt woon maar anders had ik je wel eens kunnen helpen qua onderhoud
Plaats reactie