Routes voor in de Herfst

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Volleyoghurt schreef: vr 22 oktober 2021, 11:19
Michel__ schreef: do 21 oktober 2021, 19:55 Conclusie dus zandgrond goed te doen, kleigrond wegblijven in de herfst.
Of is dit te kort door de bocht :bier: en zijn er uitzonderingen op de regel
Ja klopt zeker!
Het is alleen dat ik niet weet welke wel of geen zandgrond bevatten.
Het is flink uitzoeken (zeker als beginner). Daarom maak ik ook een lijstje dan worden we er allemaal wat wijzer van. :-q
Ja ik zie het, je hebt in de startpost al een heel overzicht gemaakt…handig! :-q
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Giant-E schreef: vr 22 oktober 2021, 09:29 Bij Lunteren hooguit 5% bagger en diepe plassen schat ik. Die stroken zijn ook amper te fietsen, ik moest laatst hele stukken lopen.
Terwijl de rest van de route, op de fietspaden na dan, echt geweldig is. Haal nou gewoon die stroken uit de route, scheelt veel onderhoud en ergernis.
Wat een onzin. Dat zijn de mooiste delen van de route.

Sowieso zijn Ede, Otterlo (zeker het technische lusje) en Lunteren juist NIET herfst en winterproof. Sommige delen misschien wel maar dat moet je dan wel weten.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Volleyoghurt
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 17 augustus 2021, 11:36
Mijn mountainbike: Marin Palisades Trail 3

Bedankt allemaal!
We zijn er nog niet maar we komen al een heel eind!
Als jullie nog meer suggesties hebben dan kan ik die verwerken! :-q
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

hanjovdberg schreef: vr 22 oktober 2021, 14:34
Giant-E schreef: vr 22 oktober 2021, 09:29 Bij Lunteren hooguit 5% bagger en diepe plassen schat ik. Die stroken zijn ook amper te fietsen, ik moest laatst hele stukken lopen.
Terwijl de rest van de route, op de fietspaden na dan, echt geweldig is. Haal nou gewoon die stroken uit de route, scheelt veel onderhoud en ergernis.
Wat een onzin. Dat zijn de mooiste delen van de route.
Onzin? Dus jij vindt die paar platte modderstroken met plassen door een doorsnee bos werkelijk mooier dan Area51 of de tracks bij ‘t zandgat?

Oke. :~
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Over smaak ga ik niet twisten :bier:
Wél over de lijst, meerdere routes die er nu opstaan hebben modderstukken na een week regen.
Juist die stukken gaan helemaal stuk in de herfst en winter. Dat leidt tot omleidingen, hou daar wel rekening mee.
Lekker fietsen!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Giant-E schreef: vr 22 oktober 2021, 22:52
hanjovdberg schreef: vr 22 oktober 2021, 14:34

Wat een onzin. Dat zijn de mooiste delen van de route.
Onzin? Dus jij vindt die paar platte modderstroken met plassen door een doorsnee bos werkelijk mooier dan Area51 of de tracks bij ‘t zandgat?

Oke. :~
Nee het zijn juist de stukken en trails bij het zandgat die helemaal aan gort gereden worden en slecht tegen regen kunnen.

Ook de kinderroute (onderdeel van Lunteren) ligt er vaak slecht bij na regenval.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Volleyoghurt
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 17 augustus 2021, 11:36
Mijn mountainbike: Marin Palisades Trail 3

Ook Peter schreef: za 23 oktober 2021, 09:20 Over smaak ga ik niet twisten :bier:
Wél over de lijst, meerdere routes die er nu opstaan hebben modderstukken na een week regen.
Juist die stukken gaan helemaal stuk in de herfst en winter. Dat leidt tot omleidingen, hou daar wel rekening mee.
Goed dat je het zegt, kan je aangeven welke het zijn?
Ik ga namelijk uit van jullie en dan werk ik het bij.

Ik kan ook een optie bij plaatsen die na korte regen val nog wel kunnen maar later echt niet meer kan.

Er zit natuurlijk een grens aan natheid van elke route.
Het is logisch dat na twee weken volle bak regen ook de beste zand route te nat is om te fietsen.

Het is belangrijk om te zeggen welke routes er juist niet meer kan vanwege de modder.

Uiteindelijk is het berijden van de route op eigen inzicht.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Volleyoghurt schreef: za 23 oktober 2021, 09:32
Uiteindelijk is het berijden van de route op eigen inzicht.
Ja, dat is zo. Behalve voor night rides (die in dit seizoen vanwege het vroege donker weer gedaan worden) want die mogen bv op een flink aantal plekken sowieso niet van de beheerder…denk aan de UHR bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Volleyoghurt schreef: za 23 oktober 2021, 09:32
Ook Peter schreef: za 23 oktober 2021, 09:20 … meerdere routes die er nu opstaan hebben modderstukken na een week regen. …
Goed dat je het zegt, kan je aangeven welke het zijn?
Ik ga namelijk uit van jullie en dan werk ik het bij.
Posbank heb ik nog niet gereden bij slecht weer dit jaar maar vorig jaar zaten aan de zuidwestkant modderstukken, toevallig mijn aanrijroute. En vanaf de brandtoren blijven vaak lang plassen staan.
Schaarsbergen heeft voorlopig een vergelijkbaar stuk als Ede/Otterlo op een verbinding, kom je niet omheen en heeft slechte afwatering.
Laatst gewijzigd door Ook Peter op zo 24 oktober 2021, 09:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Ik denk dus ik fiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 17 oktober 2021, 23:10
Mijn mountainbike: Orbea Laufey

Posbank ligt er nu nog goed bij, ondanks de heftige regen van de afgelopen week. Teerose is goed, Mayor Flower grotendeels ook, Niner Shooting Moutain een paar plassen. Tunnekesweg heeft wat steeds breder wordende modderpoeltjes in het spoor dat tegen de hei aan ligt, het beste dus aan de boskant rijden. Alles ertussen gewoon prima. Paar stukjes op de Granny zijn wat minder en de Emmatrail is altijd heel snel modderig.
Matiesz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 24 december 2013, 16:35
Mijn mountainbike: Pilot Primum V2

Route Helmond (Bakelse bossen) is in de herfst super goed te rijden, zelden plassen water.
Daarnaast is het gewoon een leuk en technisch rondje!
Plaats reactie