Afsluiting trails NA regen?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Op de UHR wel ;)

De oorspronkelijke LV route is hier een goed voorbeeld van. Die was aangelegd maar niet goed en liep inderdaad voor een groot deel door de lage en natte stukkken. Het resultaat was een berucht natte route die deels onder water stond in natte tijden. Daardoor was hij wel lekker ruig :winkie:

Bij de aanpassingen en uitbreidingen van een paar jaar geleden is dit gecorrigeerd en de huidige route is veel beter bestand tegen regenval en intensief gebruik. Het kan dus wel maar vergt wel wat meer dan alleen routebordjes plaatsen langs bestaande paden en veel vaste routes in Nederland zijn oorspronkelijk op die manier gemaakt.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Paddenpoelen voor pioniers als de rugstreeppad
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Metabaron
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 2 januari 2022, 23:00
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 8 2020 - Radon SLIDE 150 - NS Bikes Zirkus Dirt Jump

Op trails Grenspark ook, we zijn er namelijk volop mee bezig maar Crapton lijkt die info gewoon te negeren zowel in deze post als in de post van de trails van het Grenspark.
Crapton, toch bedankt voor je bezorgheid om ons, trailcrew Grenspark.

We hebben ondertussen al diverse nieuwe bypassen samen met de terreineigenaars en Grenspark gerealiseerd. :-q
Meer nog, we hebben samen bepaalde stukken zo aangepakt zodat deze structureel voor lange tijd moddervrij zullen zijn.
Stichting Grenspark Trail Builders | bestuur

Build the dream, ride the dream!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik weet nog steeds niet of ik blij moet zijn met al die kunstmatig aangelegde paden. Het is fijn maar kan ook te ver gaan. Het gaat verder dan alleen maar een baantje aanleggen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

En van hoeveel van de niet kunstmatig aangelegde paden ben je wel overtuigd dat je daar blij mee kunt zijn dan? 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Hangt een beetje van het gebied af. Ik heb liever de natuurlijke paden zoals in zuid Limburg, België en de rest van de wereld.
Maar als het alternatief is elke 200 meter 90 graden afdraaien en weer in een rechte lijn naar de volgende bocht van 90 graden dan heb ik liever de aangelegde parcours. Ze zijn heerlijk om te fietsen en vaak uitdagend.
Maar er kan ook overdreven worden. Het hoeft er niet super spik en span bij te liggen. Her en der een plas water, een wortel, wat keien en minder goed lopende bochten kan helemaal geen kwaad, daar leer je van fietsen.
Het mag dus best wat rommelig zijn en ook met wat plassen water. We zijn vrees ik wat door aan het slaan.
We maken overal Bike parken van maar het blijft gewoon een stuk bos/natuur waar we in rond fietsen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Maakten we er maar bikeparken van...
... daar kom je in de regel meer ongeorganiseerde wortels, stenen, offcamber, ... tegen.
(al zijn Willingen & Winterberg misschien niet de meest representatieve)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

byorka schreef: zo 16 januari 2022, 08:49 Maar er kan ook overdreven worden. Het hoeft er niet super spik en span bij te liggen. Her en der een plas water, een wortel, wat keien en minder goed lopende bochten kan helemaal geen kwaad, daar leer je van fietsen.
Volledig mee eens, op die plas water na dan. Want daar rijdt namelijk iedereen omheen. Voorbeelden genoeg van paden die daardoor meters breder worden.
Wat mij betreft alle paden lekker grof, met wortels, geulen, drops, keien etc, kombochten alleen in snelle afdalingen, maar dus vooral aandacht voor goed afvoeren van water.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Giant-E schreef: zo 16 januari 2022, 11:31 Volledig mee eens, op die plas water na dan. Want daar rijdt namelijk iedereen omheen. Voorbeelden genoeg van paden die daardoor meters breder worden.
Wat mij betreft alle paden lekker grof, met wortels, geulen, drops, keien etc, kombochten alleen in snelle afdalingen, maar dus vooral aandacht voor goed afvoeren van water.
Helemaal mee eens!
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je kan er elk jaar de klok weer gelijk op zetten, de mannen met verstand van zaken die weer komen klagen over de knikkerbanen. Gelukkig is er op dit forum niet 1x of 2x uitgelegd waarom het gedaan wordt zoals het gedaan wordt, maar wel 20x. Allemaal dus even de zoekfunctie gebruiken en dan weet je weer waarom het is zoals het is. :-q
Voor de luie lezers samengevat: grondsoort, gebruiksintensiteit, Hollandse fietsmentaliteit, grondeigenaren en klimaat. Van de nieuwkomers hier snap ik nog dat ze het niet eerder hebben gehoord, maar ik hoor hier elke keer toch vooral dezelfde vaste klanten....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Klimaat?

Overigens gister heerlijk technische wortel paadjes gereden op de UHR.
Dus de knikkerbaan route sluit dat echt niet uit.
Zolang je maar weet waar je moet zoeken ;)
Voor vandaag staat wel knikkerbaan Amerongen op het programma, leuke afwisseling.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Natte winters en droge zomers? Al komt dat wel weer terug op grondsoort uiteindelijk. En ik garandeer je dat dat leuke wortelige stuk op de UHR ook wel weer eens strak getrokken gaat worden, en dat hij na enige gebruik weer lekker wortelig zal zijn, etc. Bij gebrek aan onderhoud rij je na een paar jaar op een plat en modderig parcours.

Niet mijn punt overigens, dat ging over het feit dat deze onzinnige discussie hier al veel te lang voortdurend wordt herhaald door dezelfde personen. Wonen in het platste en drukste land op aarde, met een toch verbazingwekkende hoeveelheid leuke trails (ook afgaande op de hoeveelheid Duitse en Belgische nummerborden op verschillende parkeerplaatsen) en dan gaan klagen dat er niet genoeg te mountainbiken is. Als ik niet beter zou weten zou ik denken dat ik met een stel verwende pubers te maken heb.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ah op die manier bedoel je klimaat.
Ik dacht even dat de routes zoals ze zijn aangelegd beter voor het klimaat zijn 😂.

Stukjes waar ik het over heb liggen niet in de vasre route en worden ook niet strak getrokken.
Ja er bestaan ook op de UHR nog stukken waar vrij rijden nog gedoogd is.
Nu niet allemaal gaan zoeken want dan is de lol snel voorbij denk ik.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ah, die paadjes die nauwelijks gebruikt worden en dus langer goed blijven. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ja die.
Maar wat ik er vooral mee wil zeggen dat je niet verplicht bent op op een knikkerbaan te fietsen als je dat niks vindt.
Er zijn nog genoeg gebieden waar je vrij mag rijden en vaste routes die wel “ruiger” zijn.
Het is gewoon een keuze, je moet er alleen wel wat moeite voor doen en niet perse elk weekend in het bos naast je huis willen fietsen. We hebben inmiddels 200 routes in NL kan me niet voorstellen dat daar niet voor elk wat wils tussen zit.
Have fun!
Rinse.
Plaats reactie