MTB route Heerenveen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Aanstaande zaterdag #MTBDriveThru
Ingenieurs- en adviesbureau Antea Group bestaat 70 jaar. Ter gelegenheid hiervan wordt in de omgeving van het kantoor in Heerenveen een officiële fietsroute voor mountainbikers gerealiseerd. Met deze MTB-route wil Antea Group fietsliefhebbers in Friesland een nieuwe uitdaging bieden en tevens de natuur in het gebied versterken. Op zaterdag 14 mei organiseert het bureau een ‘MTB drive-thru’ waar fietsers geïnformeerd worden over de plannen. Ook is er gelegenheid om eigen ideeën aan te dragen voor de nieuwe route.

#TekentafelVoorFavorieteRoutes
De MTB drive-thru vindt plaats op de campus van Antea Group aan de Koningin Wilhelminaweg in Heerenveen. Tussen 10:00 en 14:00 uur kunnen mountainbikers een route over het terrein fietsen en bij verschillende stands van betrokken partijen informatie ophalen. Er is een grote tekentafel aanwezig om favoriete routes in te tekenen en wensen, ideeën en tips voor een innovatieve en duurzame MTB-route achter te laten. Bij de realisatie van de nieuwe Friese mountainbike-trail werkt Antea Group Nederland samen met de Gemeente Heerenveen , Staatsbosbeheer, Toerclub Heerenveen en de MTB Stichting Heerenveen.

#DatumEnLocatie
Zaterdag 14 mei 2022, van 10:00 tot 14:00 uur
Koningin Wilhelminaweg 11, 8443 EJ Heerenveen
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Ik ben benieuwd wat ze willen gaan maken ga er zaterdag wel even een kijkje nemen
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Op het campusterrein van Antea Group Nederland mochten we samen met de Toerclub Heerenveen vandaag ongeveer 100 bezoekers verwelkomen. Met zowel MTB-liefhebbers als bewoners uitgebreid gesproken, getekend en onder het genot van een LekkerBakkie wensen, tips en aandachtspunten verzameld. En er was voldoende ruimte voor de afstudeer-interviews van #JorienBouwknegt in het kader van haar onderzoek naar de ideale #Belevingsmix en toeristische doorontwikkeling in #Oranjewoud.

Vanaf komende week aan de slag met het uitwerken van alle nieuwe informatie en het inkleuren van de route(s). Wordt vervolgd!

Voor nu een fijn weekend en bedankt voor deze geslaagde MTB Drive-Thru!

Gemeente Heerenveen, Staatsbosbeheer, Mtb Routes Nl, Hogeschool Saxion
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Weer een kleine update vanaf de sit van MTB stichting Heerenveen :wink:

De toekomstige gebruikers van de MTB-route zijn duidelijk: 82% komt om te genieten van de #Natuur. Hetzelfde percentage hoopt op flink wat aantal kilometers #SingleTrack en 65% komt tenminste één keer in de week gebruik maken van de route; mits een #UitdagendParcours wordt gerealiseerd.

Hoe zie jij dit eigenlijk? Geef online jouw wensen en ideeën door. Samen realiseren we een innovatieve, duurzame en uitdagende MTB-track! Alvast bedankt!

https://forms.office.com/r/BVUvA6k8Kj
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Gedaan 8)
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Ik ben juist verhuisd van Heerenveen naar Ommen vanwege het gebrek aan routes. Ik mis nog wel een schaatsbaan in Ommen, misschien verhuis ook weer terug als de route leuk genoeg is :-D
Geen gezeik, mountainbike!
ReneLWD
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 7.5

Formulier ingevuld!
Ik zou graag een wat uitdagender route zien met meer drops e.d. en evt. een speciale kinderroute.
Mijn zoontje (8) vindt het mtb-en heel erg leuk maar hij is geen held. Route Appelscha blauw is nog wel te doen voor hem, behalve het stukje voor het tunneltje naar rood, maar Diever is al te lang en op sommige stukken te “eng”.
Kom uit Leeuwarden dus als er wat moois komt zal ik er wel vaker naar toe gaan.
Ben ook benieuwd naar wat er in Dokkum komt (bikepark Dokkum).
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

ReneLWD schreef: do 26 mei 2022, 10:22 Formulier ingevuld!
Ik zou graag een wat uitdagender route zien met meer drops e.d. en evt. een speciale kinderroute.
Mijn zoontje (8) vindt het mtb-en heel erg leuk maar hij is geen held. Route Appelscha blauw is nog wel te doen voor hem, behalve het stukje voor het tunneltje naar rood, maar Diever is al te lang en op sommige stukken te “eng”.
Kom uit Leeuwarden dus als er wat moois komt zal ik er wel vaker naar toe gaan.
Ben ook benieuwd naar wat er in Dokkum komt (bikepark Dokkum).
mtbroute marum is misschien ook wat voor je? of Lauwersoog...
ReneLWD
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 7.5

Moet ik allemaal nog eens proberen.
Omdat wij meestal op de camping staan in Appelscha doe ik die routes eigenlijk altijd. Af en toe een uitstapje naar Gieten maar verder wil de rest niet, ik wel :-D
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

De afgelopen weken heeft Antea Group Nederland alle verzamelde informatie ten behoeve van de MTB Route Heerenveen uitgewerkt. Op dit moment werkt Antea alles uit in een zgn. plankaart.

In dezelfde periode is door het ingenieursbureau antwoord gegeven op meerdere technische en mondelinge vragen vanuit #GemeenteBelangenHeerenveen. In de volgende reeks berichten volgt een uitgebreide update.

#SaveTheDate: 14 juli 2022 vindt van 16.30 tot 19.30 uur een MTB-inloopbijeenkomst (locatie volgt z.s.m.) plaats, waarin zowel de concept-plankaart als de uitkomsten van het #MTBGebruikersOnderzoek worden gepresenteerd.
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Bedankt voor de update. Waar vind je deze updates?
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Van de Facebook pagina stichting mtb Heerenveen
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

#HetProces
Het plannen en realiseren van de mountainbikeroute vindt in fasen plaats. Momenteel ronden we in het kader van de planfase het uitwerken/ intekenen van alle aangereikte en verzamelde gegevens af. Het streven is om de overall plankaart medio juli te delen met de betrokkenen en bij hen te verifiëren of alle input op de juiste wijze verwerkt is. Daarna wordt de MTB-plankaart in kleinere secties opgedeeld en wordt elke tracésectie verder uitgewerkt. We staan een zorgvuldig proces voor en streven ernaar om vóór de zomervakantie de MTB-plankaart definitief te maken. Te verwachten is dat daarna per deel de MTB-route steeds definitiever ingetekend wordt. Het e.e.a. is afhankelijk van een zorgvuldige besluitvorming, terreineigenaren en dat de route niet in strijd is met het geldende bestemmingsplan.

#Realisatie
Zodra de secties op de MTB-plankaart zijn ingedeeld wordt voor iedere sectie ingeschat welke realistische doorlooptijd er gaat gelden en op welke termijn de eventuele realisatie van de desbetreffende secties gestart kan worden. Een exacte startdatum voor de realisatie van de gehele MTB-route is daarom nog niet bekend. Let wel, de druk op de natuur in en rondom Heerenveen (o.a. in Oranjewoud) is nu al hoog. Daarnaast zijn er irritaties bij bosgebruikers en omgeving. Het binnen de bestaande paden, waar al door MTB’ers gefietst mag worden, kaderen van een route zou daarmee al een hele snelle winst zijn. Deze behoefte is er al lang vanuit de terreinbeheerders, Staatsbosbeheer, gemeente Heerenveen en de omgeving. Deze eerste stap, het stroomlijnen en bewegwijzeren van bestaande routes, zou binnen 3 maanden haalbaar moeten zijn. Antea Group is van mening dan ook direct aan de slag te kunnen met het verbeteren en versterken van de natuurwaarden langs deze paden.

#Zoekgebied MTB route Heerenveen

In samenspraak met Staatsbosbeheer, Toerclub Heerenveen, MTB stichting Heerenveen en de gemeente Heerenveen is begin maart 2022 afgesproken om het zoekgebied van het oorspronkelijke initiatief van Antea Group – namelijk het realiseren van een MTB route in Oranjewoud – uit te breiden tot Heerenveen en omstreken. Daarmee zijn de opties om een MTB route Heerenveen te plannen en te realiseren flink toegenomen. Tijdens de MTB drive-thru zijn zelfs routes en zoekgebieden ingetekend die (ver) buiten de gemeentegrens van Heerenveen liggen (o.a. routes binnen de gemeente Weststellingwerf en het terrein van Omrin binnen de gemeente De Fryske Marren). Antea Group gaat tijdens de verdere uitwerking van de tracésecties, per locatie en omgeving, inventariseren wie de terreineigenaren en de belanghebbenden zijn, wat hun behoeften zijn en deze zorgvuldig met elkaar en o.a. het bevoegd gezag afwegen.

#Signalen vanuit omgeving en bewoners

De bewoners hebben op de vergadering van Plaatselijk Belang Oranjewoud en de MTB drive-thru aangegeven, net als bewoners die via andere kanalen in contact zijn over het initiatief, dat zij gehoord en gezien willen worden. En hun constructieve bijdrage vertaald willen zien in de verdere uitwerking. Een van de terugkerende signalen is de zorg over de toename van parkeerdruk in de straten. Door de route te sturen naar grote openbare parkeerplaatsen, bijvoorbeeld vlakbij de afritten van de A32, is dit goed op te lossen. Antea Group zoekt hierin synergie met o.a. horeca en (breedte) sport. Een ander punt dat via verschillende kanalen meerdere keren is aangegeven zijn verkeersveiligheidsrisico’s, daar waar voor verbindingsstukken de openbare weg gebruikt moet worden. Ook de Fietsersbond afdeling Heerenveen gaf dit mee als een belangrijk

#Wensen Bewoners en toekomstige gebruikers

Bewoners hebben, net als alle andere bezoekers, tijdens de MTB drive-thru hun wensen aangegeven op verschillende kaarten. Bovendien is met hen besproken wat de mogelijke impact van een MTB-route in hun directe omgeving zou kunnen zijn en wat volgens hun wel of niet zou passen. Zo is op de plattegronden een gebied langs de geluidwal aangeduid als onbegaanbaar gebied door de aanwezigheid van de Japanse Duizendknoop. Bewoners hebben aandacht gevraagd voor de huidige en verwachte parkeerdruk, het nadenken over afstemming in gebieden waar sprake is van gezamenlijk gebruik in het bos (bijv. hoe om te gaan met elkaar in het hondenlosloopgebied) en welke verkeersonveilige situaties (ook in de huidige situatie) aandacht behoeven.

#Participatie

Door alle belanghebbenden, dus ook bewoners, binnen het lopende traject te betrekken werkt Antea Group samen aan de MTB-route. 14 juli 2022 (datum onder voorbehoud) organiseert Antea Group in dit kader een inloopmiddag/ -avond waarin de uitgewerkte MTB-plankaart wordt teruggekoppeld, net als de uitkomsten van het onderzoek onder de toekomstige gebruikers van de MTB-route. Alle bezoekers van de MTB drive-thru ontvangen persoonlijk hiervoor een uitnodiging. De inloopbijeenkomst heeft als doel om met de aanwezigen te verifiëren of alles goed verwerkt is. Ook is dat weer een moment om te kijken of er nieuwe en aanvullende informatie wordt aangereikt.
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

‘Het binnen de bestaande paden, waar al door MTB’ers gefietst mag worden, kaderen van een route zou daarmee al een hele snelle winst zijn. Deze behoefte is er al lang vanuit de terreinbeheerders, Staatsbosbeheer, gemeente Heerenveen en de omgeving. Deze eerste stap, het stroomlijnen en bewegwijzeren van bestaande routes, zou binnen 3 maanden haalbaar moeten zijn. Antea Group is van mening dan ook direct aan de slag te kunnen met het verbeteren en versterken van de natuurwaarden langs deze paden.’

Met deze actie gaan we er als MTB’er toch enkel op achteruit? Op deze paden mag immers nu al gefietst worden en zijn daarom ook geen spannende singletracks, maar met name bredere paden. Bordjes plaatsen betekent dat het eenrichtingsverkeer wordt en je dus feitelijk nog maar de helft aan kilometers over houdt..

Dan hoor je verder de gemeente zeggen dat van een aanvraag voor vergunning pas over half jaar - jaar sprake is wat natuurlijk ongetwijfeld langer gaat duren.

Ik zal wel wat negatief denken wellicht, maar gezien de situaties bij Schoorl, Sallandse heuvelrug en dichterbij Vledder heb ik er weinig vertrouwen in dat er gemakkelijk op de korte termijn een uitdagender vaste MTB route kan worden gerealiseerd in dit gebied dan wat er nu ligt (waar je nog relatief vrij mag fietsen overal). Maar ik hoop dat ik ongelijk krijg.
Mountainbiker18
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 2 augustus 2022, 23:06

Is er inmiddels al meer bekend over de route? Het is al een tijd vrij stil en kan verder niks vinden over de status..
Plaats reactie