ATB-route Drentsche Aa Zuid een puinhoop

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

Per email kregen wij op mtbroutes.nl het volgende bericht binnen. Misschien kan en wil iedereen een oogje in het zeil houden. Eventuele reactie kun je kwijt in het forum op www.kamrad.nl :evil:

Jeannette


Vorige week werden op onze vaste ATB-route al veel vernielingen bij Anloo geconstateerd; afgelopen zaterdag bleek tijdens een reparatieronde dat het aantal vernielde bordjes en palen in één week al weer minstens was verdubbeld. In de boswachterij Anloo c.q. het Landgoed Terborgh was zo’n beetje de helft van het aantal groene bordjes kapotgeslagen.
Zaterdag is eerst op het Balloërveld een groot aantal bordjes vervangen (ze waren zeer slecht geworden na enkele keren te zijn besmeurd met groene verf).
In de boswachterij Anloo/Landgoed Terborgh zijn zaterdag tientallen nieuwe bordjes bevestigd en enkele verplaatste (!) palen zijn weer op de juiste plek gezet.
Je kunt de route nu weer goed fietsen, maar het zou ons niet verbazen als één dezer dagen de eerste bordjes en palen al weer worden vernield.
Zelfs de koppen van de palen waren hier en daar helemaal kapotgeslagen; men gaat blijkbaar nu met een bijl of grote moker de palen te lijf.
Het zal duidelijk zijn dat het helemaal mis is met "onze" vaste ATB-route. Het regelmatig controleren en onderhouden is op deze wijze zinloos geworden. Wat vandaag wordt gerepareerd, is morgen weer vernield.
Een ander probleem is dat veel routepalen al behoorlijk verrot zijn. Als de palen worden geraakt door bijvoorbeeld een auto of tractor, breken ze direct bij de grond af. Ook de koppen zijn vaak slecht; nieuwe bordjes zijn vaak alleen nog te bevestigen met zeer lange schroeven of spijkers.
Er zit niets anders op dan dat we het onderhoudscontract met het Recreatieschap Drenthe opzeggen. Binnenkort zal hierover besluitvorming plaatsvinden in het Kamrad-bestuur.
Het is jammer dat de daders van de vernielingen op deze wijze hun gelijk halen (de route zal waarschijnlijk ingrijpend worden gewijzigd en misschien wel worden opgeheven).
Het is voor ’t Kamrad in ieder geval zinloos om door te gaan met controle en onderhoud. We hebben ons best gedaan en er de afgelopen jaren meer dan genoeg energie, tijd en geld ingestoken.
Zodra er nieuws is te melden over nieuwe ontwikkelingen, wordt dit gemeld via het Kamrad-Forum te vinden op www.kamrad.nl.
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

O ja, lekker dan! Dus als een stel mafkezen de route maar stelselmatig vernield wordt ie vanzelf opgeheven? Is dat niet gewoon toegeven aan de anti-atb-terreur? Of dat nou boeren/milieufreaks/wandelaars of opgeschoten jeugd is kan me niet schelen maar om dan maar toe te geven? Tsk!
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Tsja, Michiel, natuurlijk is het knap kl*te dat zo'n stelletje vandalen het voor de mountainbikers verpest, maar wat zou er dan moeten gebeuren?

Elke dag de route bij langs en elke vernieling meteen herstellen? Dat kost handen vol geld en ontzettend veel tijd.

Ik zou het ontzettend jammer vinden en inderdaad: woon je daar in de buurt, misschien is het dan een idee om rond zonsop- en ondergang eens te posten...

Oeioeioei, wat zou ik graag een heterdaadje willen doen in dit geval...
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
[jojo]
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1111
Lid geworden op: do 3 juni 2004, 19:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Specialized Demo 8
Contacteer:

Ik Fiets meestal wel in die omgeving zondags, maar nooit over die route.
maar zal m'n ogen open houden.

Zou wel zonde wezen als op deze manier een route weg moet.
wilbveen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 395
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 01:34
Mijn mountainbike: Stevens Glide ES ; Specialized Stumpjumper FSR Elite 29-er

Gisteren deze route voor een keer gereden. Wat een tegenvaller. Tussen 50-75% asfalt en weinig tot geen leuke singletracks.
Een route om snel te vergeten en in het lijstje "nooit weer" te plaatsen.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

(Kick)
Is er onderhoud / vernieuwing gaande op de route Anloo ?
- er staan nu ook bordjes bij de zandvlakte (als je in begin op Balloerveld rechtdoor gaat ipv linksaf)
- lusje door Anloo lijkt weg (moet nu rechts langs de kerk direct weer dorp uit)
- na Anloo zijn lussen door bos weg (of is dit tijdelijk door boswerkzaamheden?)
- vlak voor Rolde wordt je weer Balloerveld op gestuurd (rechtdoor ipv links naar het westen), om
- van noordoost ipv zuidoost weer bij de schaapskooi te komen
Wie weet meer ?

Ah ! Ik had beter eerst even kunnen kijken : van site TFC Kamrad:
MTB Route aangepast 30 december 2015
Vijf Kamrad-leden hebben vandaag het tracé over het Balloërveld van onze vaste MTB-route Drentsche Aa Zuid aangepast.
Als je het Balloërveld vanuit de richting Taarlo hebt bereikt, fiets je voortaan een nieuwe lus richting de schaapskooi bij Balloo. Maar even vóór het bereiken van de schaapskooi gaat de nieuwe route linksaf en volg je het nieuwe tracé richting Gasteren.
Gewoon de groene routepijlen volgen, dan verdwaal je niet.


Dat verklaart in ieder geval een deel van mijn waarnemingen.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vandaag de route van Anloo gefietst niet een hele spannende route wel mooie omgeving. Zag wel dat er een nieuwe singeltracks waren aangelegd maar grote deels blijft het brede paden.
Bordjes waren goed te volgen.
Plaats reactie