Lemelerberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vandaag deze route gefietst samen met de route van Ommen. Was alweer een tijdje geleden dat hier ben geweest maar het blijft een mooie route hij lag er ook goed bij. Was alleen heel druk met wandelaars zal wel iets te maken dat zobeetje alles gesloten is :wink:
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Vandaag rondje 2x gereden. Was er voor t eerst. Eerste deel is echt leuk en afwisselend. Echte pure singletrack. Soms ook een leuke jump optie, waardoor je lekker kan spelen. Technische stukje was afgezet ivm droogte. Na 2/3 wordt route wat saaier, met meer recht toe recht aan bospaden. 2 leuke langerr klimmetjes erin om benen aan te spreken. Al met al veel afwisseling qua landschap: heide, naaldwoud, loofwoud, grasland, etc. Soms wat mul zand, maar minimaal.
Complimenten voor route bouwers en onderhoudsploeg.
Tjoentje
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: za 18 november 2017, 19:57

Ik heb de route vandaag ook gefietst.
Erg leuke afwisselende route, maar oh oh wat een mul zand. Leuk voor de spielerei! :winkie:
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

En dan te bedenken dat ik vrijdagavond, 6 dagen geleden, door de plassen fietste. Het gevallen water zakt snel weer weg.
Geen gezeik, mountainbike!
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Vandaag een rondje gereden (in combinatie met Hardenberg en Ommen), en in vergelijking met 2 weken geleden is de route echt slechter geworden. Veel meer mulle plekken, die langer en breder zijn geworden. Het was allemaal te doen, ik kon overal op de fiets blijven, maar wanneer het niet snel gaat regenen, blijf ik even weg. Je rijdt de route anders echt kapot.... (en ja, dan had ik zelf weg moeten blijven, maar ben nu door schade en schande wijs geworden....)
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

drpaul schreef: vr 22 mei 2020, 22:09 Vandaag een rondje gereden (in combinatie met Hardenberg en Ommen), en in vergelijking met 2 weken geleden is de route echt slechter geworden. Veel meer mulle plekken, die langer en breder zijn geworden. Het was allemaal te doen, ik kon overal op de fiets blijven, maar wanneer het niet snel gaat regenen, blijf ik even weg. Je rijdt de route anders echt kapot.... (en ja, dan had ik zelf weg moeten blijven, maar ben nu door schade en schande wijs geworden....)
Mooi rondje! Ik vind Ommen erg saai, vooral het 2e deel, mag eigenlijk de naam niet hebben. Een mooiere manier om naar Hardenberg te komen is om na een klein stukje van de Ommerroute het spoor over te steken, net voorbij vakantiepark Besthemerberh, de Beerzerweg over en dan langs het water over een mooi stukje singletrack (wandelpad). Dan kom je even later op de verbindingsroute uit.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

drpaul schreef: vr 22 mei 2020, 22:09 Vandaag een rondje gereden (in combinatie met Hardenberg en Ommen), en in vergelijking met 2 weken geleden is de route echt slechter geworden. Veel meer mulle plekken, die langer en breder zijn geworden. Het was allemaal te doen, ik kon overal op de fiets blijven, maar wanneer het niet snel gaat regenen, blijf ik even weg. Je rijdt de route anders echt kapot.... (en ja, dan had ik zelf weg moeten blijven, maar ben nu door schade en schande wijs geworden....)
Ben het met je eens hoor, maar de meeste die ik ken boeit dat totaal niet. Die fietsen wanneer ze zelf kunnen (begrijpelijk) en gaan altijd over de routes. Te droog, te nat, het maakt allemaal niet uit. Langaamaan ga ik er ook zo mee om. Vrije tijd voor jezelf is schaars en de ideale situate moet dan maar wat verruimen.
De route verandert met de tijd, net zoals zo veel dingen in het leven.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Opperhoofd schreef: za 23 mei 2020, 14:10
drpaul schreef: vr 22 mei 2020, 22:09 Vandaag een rondje gereden (in combinatie met Hardenberg en Ommen), en in vergelijking met 2 weken geleden is de route echt slechter geworden. Veel meer mulle plekken, die langer en breder zijn geworden. Het was allemaal te doen, ik kon overal op de fiets blijven, maar wanneer het niet snel gaat regenen, blijf ik even weg. Je rijdt de route anders echt kapot.... (en ja, dan had ik zelf weg moeten blijven, maar ben nu door schade en schande wijs geworden....)
Ben het met je eens hoor, maar de meeste die ik ken boeit dat totaal niet. Die fietsen wanneer ze zelf kunnen (begrijpelijk) en gaan altijd over de routes. Te droog, te nat, het maakt allemaal niet uit. Langaamaan ga ik er ook zo mee om. Vrije tijd voor jezelf is schaars en de ideale situatie moet dan maar wat verruimen.
De route verandert met de tijd, net zoals zo veel dingen in het leven.
Als het gaat betekenen dat sommige stukken gaan veranderen, bijvoorbeeld de afdaling na de waterwinning weer ruiger, dan juich ik dat toe. Maakt het juist interessanter. Probleem nu wordt dat het op onverwachte plekken, bijvoorbeeld midden in een bocht in een afdaling op de ideale lijn, mul wordt, waardoor een kuil ontstaat, en voor velen een hoger risico op crashes. Ik wilde met mijn zoontje van net 8 een keer naar de Lemelerberg (zijn debuut daar), maar laat dat voorlopig maar even zitten. Teveel plekken waar hij niet de juiste fietsbeheersing voor heeft....
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Zo..... hele tijd hier niet meer geweest, er is het nodige verandert, het nodige single track bij gekomen, zodat je minder beton en asfalt onder de banden krijgt.

Alleen... en dat is wat minder handig, hebben ze de bocht na het "steile bultie" verlegt, voorheen had ik na een flinke jump nog genoeg ruimte om de bocht aan te snijden, maar nu stond ik met de landing zo ongeveer in de bocht, geen nood, gewoon in de bocht kwakken, staat daar verdorie in de buitenbocht een paaltje :o ......

Voor wat betreft de voorgaande sprekers, ik ben van mening dat een route moet leven, altijd maar dezelfde gladde achtbaan is ook niets in mijn ogen, ik ben geen modderrijder, maar dat lekkere mulle van nu mag ik wel, heerlijk hoe die fiets dan zoekt naar grip...
Voorheen had je ook van die mooie zanduitspoelingen in een afdaling, had je wat uitdaging, maar ja zo ongeveer iedereen reed er omheen, dat is sneller, gemakkelijker, maar pak dan de racefiets....
MTB is voor mij afwisseling, in ondergrond, snelheid, bochten, klimmen, afdalen, in ieder situatie die fiets daarheen krijgen waar je heen wil.
Laat een route als de Lemelerberg lekker ruig en uitdagend wezen, er zijn genoeg vlakke routes waar je eventueel met het hele gezin kan rondtoeren.

De groet'n.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

All4Fun schreef: ma 1 juni 2020, 22:43 Zo..... hele tijd hier niet meer geweest, er is het nodige verandert, het nodige single track bij gekomen, zodat je minder beton en asfalt onder de banden krijgt.

Alleen... en dat is wat minder handig, hebben ze de bocht na het "steile bultie" verlegt, voorheen had ik na een flinke jump nog genoeg ruimte om de bocht aan te snijden, maar nu stond ik met de landing zo ongeveer in de bocht, geen nood, gewoon in de bocht kwakken, staat daar verdorie in de buitenbocht een paaltje :o ......

Voor wat betreft de voorgaande sprekers, ik ben van mening dat een route moet leven, altijd maar dezelfde gladde achtbaan is ook niets in mijn ogen, ik ben geen modderrijder, maar dat lekkere mulle van nu mag ik wel, heerlijk hoe die fiets dan zoekt naar grip...
Voorheen had je ook van die mooie zanduitspoelingen in een afdaling, had je wat uitdaging, maar ja zo ongeveer iedereen reed er omheen, dat is sneller, gemakkelijker, maar pak dan de racefiets....
MTB is voor mij afwisseling, in ondergrond, snelheid, bochten, klimmen, afdalen, in ieder situatie die fiets daarheen krijgen waar je heen wil.
Laat een route als de Lemelerberg lekker ruig en uitdagend wezen, er zijn genoeg vlakke routes waar je eventueel met het hele gezin kan rondtoeren.

De groet'n.
Um d'r maar in oe'n handtekening op te reageern! Ik bin t dr met eens! Die afdaling waar nu de rockgarden ligt...dat was zo'n lekkere lompe... zonde dattie weg is.. maar wel begrijpelijk gezien de vele crashes..
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

D-man schreef: wo 3 juni 2020, 16:46Um d'r maar in oe'n handtekening op te reageern! Ik bin t dr met eens! Die afdaling waar nu de rockgarden ligt...dat was zo'n lekkere lompe... zonde dattie weg is.. maar wel begrijpelijk gezien de vele crashes..
Die was redelijk briljant voor NL begrippen, kon je nog een paar lijnen proberen in plaats van een voorgeprogammeerde lijn naar beneden te volgen. Welke wortel je wel wilde gebruiken om de de volgende paar over te slaan of niet, welke kan van de erosiegeul je wilde zitten en waar die te kruisen (vol door de bocht, breed links uitkomen en dan vanaf de wortel na de bocht over de erosiegeul terugspringen naar het spoor aan de rechterkant...:-D )

Ik begrijp het overigens niet:
1) ik heb er nooit iemand zien crashen, nooit gehoord dat iemand die ik ken er serieus gecrasht is, wel mensen al het mogelijk zien doen om te crashen zonder succes.
2) er was niets gemaakts aan, gewoon wat je 'in de natuur' kunt verwachten,
3) er stond al een bordje met 'gevaarlijke afdaling' en je kon gewoon die twee hendels op je stuur bedienen, afstappen en gaan lopen. Was zeer makkelijk te lopen met de fiets aan de hand, niets moeilijks aan...

Ook de 'gevaarlijke' afdaling na de waterwinning is er niet leuker/uitdagender op geworden door de jaren...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Ik ken de oude situatie niet, de afdaling na de waterwinning is altijd erg lekker, niet zo gepolijst. De mooiste afdaling is die van de archemerberg naar beneden, over de worteltrap. Niet officieel en niet toegestaan helaas. De rockgarden is andersom erg uitdagend...
Geen gezeik, mountainbike!
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

All4Fun schreef: ma 1 juni 2020, 22:43
Voor wat betreft de voorgaande sprekers, ik ben van mening dat een route moet leven, altijd maar dezelfde gladde achtbaan is ook niets in mijn ogen, ik ben geen modderrijder, maar dat lekkere mulle van nu mag ik wel, heerlijk hoe die fiets dan zoekt naar grip...
Voorheen had je ook van die mooie zanduitspoelingen in een afdaling, had je wat uitdaging, maar ja zo ongeveer iedereen reed er omheen, dat is sneller, gemakkelijker, maar pak dan de racefiets....
MTB is voor mij afwisseling, in ondergrond, snelheid, bochten, klimmen, afdalen, in ieder situatie die fiets daarheen krijgen waar je heen wil.
Laat een route als de Lemelerberg lekker ruig en uitdagend wezen, er zijn genoeg vlakke routes waar je eventueel met het hele gezin kan rondtoeren.
100% mee eens.
Dat is old-school mountainbiken wat een route interessant maakt voor een ervaren fietser.
De beginner kan er veel leren, maar moet wat voorzichtiger zijn.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Klopt die was heerlijk! Inderdaad puur natuur en grof geweld! Je omschrijft hem precies zoals hij was... er zijn daar voor zover ik gehoord heb op redelijk korte termijn wat sleutelbeentjes en armpjes gebroken waarna ie er uit gehaald is.

Waterwinning idem, dat was ook gewoon rauw, en is nu een simpel afdelinkje geworden...
cheeta schreef: wo 3 juni 2020, 17:01
D-man schreef: wo 3 juni 2020, 16:46Um d'r maar in oe'n handtekening op te reageern! Ik bin t dr met eens! Die afdaling waar nu de rockgarden ligt...dat was zo'n lekkere lompe... zonde dattie weg is.. maar wel begrijpelijk gezien de vele crashes..
Die was redelijk briljant voor NL begrippen, kon je nog een paar lijnen proberen in plaats van een voorgeprogammeerde lijn naar beneden te volgen. Welke wortel je wel wilde gebruiken om de de volgende paar over te slaan of niet, welke kan van de erosiegeul je wilde zitten en waar die te kruisen (vol door de bocht, breed links uitkomen en dan vanaf de wortel na de bocht over de erosiegeul terugspringen naar het spoor aan de rechterkant...:-D )

Ik begrijp het overigens niet:
1) ik heb er nooit iemand zien crashen, nooit gehoord dat iemand die ik ken er serieus gecrasht is, wel mensen al het mogelijk zien doen om te crashen zonder succes.
2) er was niets gemaakts aan, gewoon wat je 'in de natuur' kunt verwachten,
3) er stond al een bordje met 'gevaarlijke afdaling' en je kon gewoon die twee hendels op je stuur bedienen, afstappen en gaan lopen. Was zeer makkelijk te lopen met de fiets aan de hand, niets moeilijks aan...

Ook de 'gevaarlijke' afdaling na de waterwinning is er niet leuker/uitdagender op geworden door de jaren...
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
con66
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 12:57
Mijn mountainbike: Salsa spearfish
Contacteer:

Afgelopen weekend weer eens Lemele opgezocht. Was denk ik zo'n twee jaar terug dat ik er voor het laatst was en de enthousiaste opmerking in dit forum over de aanpassingen wilde ik wel eens met eigen ogen zien.

De klim naar de waterleiding is echt mooier met een singletrack, de oplossing langs de parkeerplaats is wat gekunsteld (en twee keer de weg over met een krioelende bende electrische fietssenioren is ook niet alles). een paar kombochten liggen er mooi in. Het is een van de weinige routes met lange klimmen en afdalingen die echt iets anders vragen van je als fietser.

De features (drops, jumps, skinny en rocks) waren afgesloten. De gevaarlijke afdaling na de waterleiding was of niet gevaarlijk of ik heb iets gemist (daar zat een jump of rocks in?)

Het zand in sommige bochten was zacht, maar dat hoort bij de Lemelerberg. Op zich is het gewoon onderdeel van MTBén in droge tijd, zand om doorheen te worstelen, en ik vind het altijd wel goed te doen in deze route (ik ken veel erger stukken route waar je spontaan vastloopt omdat de track ineens een breed zandpad word waar ook ruiters en verkeer gebruik van maakt. En toch is zandrijden ook techniek, minder druk voor)

Ik werd er echt wel blij van, gelukkig liep mijn GoPro ook mee en heb ik er een klein filmpje van gemaakt.

https://youtu.be/vC2l2HfAm_U

groetjes
Con
"Mountain Biking, It's not about the miles, it's about the smiles"
Rij met mij mee op
Instagram @mtb_con of YouTube https://www.youtube.com/channel/UC4eOTt ... WmezjjBHDA
Plaats reactie