Lemelerberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Momenteel helemaal niet mul, en er is weer goed onderhoud gepleegd. Stuk voor het technische rondje en na het “rot bultje” zijn de enige mulle stukjes.

Hardenberg is voor de helft een leuke route, andere helft is bedoeld om weer bij de leuke helft uit te komen.

Ommen is alleen bedoeld als verbinding tussen Hardenberg en Lemelerberg maar echt niks aan. Veel recht toe recht aan. Buiten de route veel leuker, bij de steile oever en rond de uitkijktoren/bostheater.
Geen gezeik, mountainbike!
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

nomad030 schreef: do 23 juli 2020, 17:59 Ga binnenkort op vakantie bij Hardenberg, wat voor rondje is dat in vergelijking met bijvoorbeeld Zeist of de Drunense duinen? Zit te twijfelen of ik met m'n crosser ga of MTB.
De andere routes die je noemt ken ik niet dus dat vergelijk kan ik niet voor je maken. Hardenberg is relatief vlak met heel veel bochten. Lemelerberg is klimmen voor de dikke, snelle afdalingen. Ook leuk maar ik vind die Hardenbergse bochtjes gewoon echt lekker. Gezien de scores op mtb-routes.nl denken de meesten daar net even anders over.
Olieboer schreef: do 23 juli 2020, 19:14 8<
Ommen is alleen bedoeld als verbinding tussen Hardenberg en Lemelerberg maar echt niks aan. Veel recht toe recht aan. Buiten de route veel leuker, bij de steile oever en rond de uitkijktoren/bostheater.
Ha grappig, da’s het vakantieadres dus. Afdalen terug naar camping/huisje vanaf de uitkijktoren gaat ook best met de mama-fiets. :lol:
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Heb je het “Eddy the eagle” segment al gevonden?
Geen gezeik, mountainbike!
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Olieboer schreef: do 23 juli 2020, 20:32 Heb je het “Eddy the eagle” segment al gevonden?
Ha ik denk dat ik weet wat je bedoelt!

De Ommen route is inderdaad weinig spannend maar het enige technische stukje ligt hier toevallig wel dichtbij.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vandaag de route twee keer gereden ligt er goed paar kleine mulle stukjes maar niet echt hinderlijk. Daarnaast was de technische lus ook weer geopend
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Wat is er technisch dan :~ . Ik vind het maar een recht toe recht aan route met veel klimmen. Ommen is op een stadsfiets met krantentas te doen . Hellendoorn heeft leuke stukken . Maar ik ben de UHR wel wat meer gaan waarderen de laatste tijd.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Er zit een technische lus met Skinnies, rock garden en wat andere TTF's. Net naast de route op ongeveer een 1.5km van het begin. Verder heeft de route een paar jumpjes maar niet heel spannend, wel afwisselend.

De route Ommen svp niet gelijktrekken met Lemele, die kan inderdaad nog op de stadsfiets. Wat dat betreft is Lemele toch wel echt anders en ook anders dan de UHR. Als je van ellenlange flowtrails houd hoef je in ieder geval niet naar Lemele te komen, dat is zeker waar.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik was op fietsvakantie en stond een nachtje op de camping aan de route. Ik was op de plusbike met bepakking dus in de avond lekker 2 rondjes gereden op de route Lemele. Een erg leuke en afwisselende route. Het technische lusje is leuk met de boomstronken en rockgarden als hoogtepuntjes. Die heb ik een aantal maal extra gereden (het lusje dus). Al met al ook nog best wat klimwerk rondom de Lemeleberg. Enige stukje wat beetje saai is is het betonnen fietspad. Maar goed je mag en kan niet alles hebben. Voor mij een zekere top 20 van de NL’s routes.

Overigens vind ik juist veel gelijkenis met de UHR routes. Vooral met HV/LV en beetje met Amerongen. Klimmen zijn over het algemeen niet heel technisch de afdalingen zijn lekker snel en soms flowy met heuse kombochten waar je volle bak doorheen kunt rijden en afgewisseld met iets wat technisch moeilijker zou moeten voorstellen. (Ik doel op de 2 stukken waar er ook een chickenrun is aangegeven ...)

Gewoon een lekker rondje voor een avondje om 2-3 keer te doen. En dan het technische lusje een paar keer om je skills wat te oefenen. Hoewel sommigen misschien beter kunnen beginnen met het dragen van een helm .... :(( :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Tja daar kwam ik zaterdag ook al een paar van tegen lekker stoer doen zonder helm op de route
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Terug van vakantie zal ik mijn ervaringen delen. Hardenberg vond ik zelf het leukst, ondanks afwezig hoogteverschil vermakelijk door alle bochtjes. Lijkt best beetje op UHR/Zeist, maar dan niet gedurende de hele ronde. Af en toe een saai bosbouwpad, maar nooit vervelend.
En wat een RUST. Heerlijk zo''n rondje zonder allerlei auto-import uit de hele Randstad. alleen die 100kmweg oversteken is irritant.

Ommen vond ik eigenlijk heerlijk om te rijden, inderdaad voor 98 procent het ideale gravelbike rondje, maar doordat ik nu meer tijd om rond te kijken had: wauw, echt schitterend (muv fietspad aan onderkant vd route).

Lemele gaf me een Amerongengevoel van vroeger, rechtuit denderen omlaag, en weer omhoog. Bochten liepen nergens lekker, en veel contact met gewone fietspaden. Wat mij betreft de minste van de drie.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Lemele oud Amerongen :~

Beleving is ieder voor zich blijkt maar weer. Lemele is wat mij betreft een route die het dichtst bij een echte mtb route komt. De bochten vond ik juist heerlijk lopen. Vaak vol snelheid er doorheen zonder te hoeven remmen. Behalve het hele slinger stuk net na het deel langs het weiland.

Je schrijft ook iets met gravelbike dan begrijp ik je beleving iets beter. Maar als mtb route kun je Lemele toch niet onder de andere routes zetten?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Bochten in route Lemelerberg vind ik voor NL-begrippen best uitdagend. Paar keer kombochten in/na afdaling waar je met goede routekennis en goed sturen de rem kan loslaten en dan op het randje erdoorheen kan. Oké, ook een paar keer wat saaie bochten, maar over het algemeen best wat high-speed bochten. Vind ik mooi!
En ieder zijn eigen smaak, maar Lemelerberg onder Ommen? Ommen is juist rechttoe-rechtaan over vaak brede paden of weinig uitdagende singletracks. Maar nogmaals, smaken verschillen...
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Ommen beter dan Lemele?
Mehhh of je haalt wat door elkaar of smaken verschillen wel heel erg veel! Lemele loopt als een trein qua bochten... Ommen is vrijwel alleen maar recht uit recht aan.. Hardenberg is wel tof!

Mijn volgorde:
1 Lemele
2 Hardenberg
3 Ommen
nomad030 schreef: ma 17 augustus 2020, 07:37 Terug van vakantie zal ik mijn ervaringen delen. Hardenberg vond ik zelf het leukst, ondanks afwezig hoogteverschil vermakelijk door alle bochtjes. Lijkt best beetje op UHR/Zeist, maar dan niet gedurende de hele ronde. Af en toe een saai bosbouwpad, maar nooit vervelend.
En wat een RUST. Heerlijk zo''n rondje zonder allerlei auto-import uit de hele Randstad. alleen die 100kmweg oversteken is irritant.

Ommen vond ik eigenlijk heerlijk om te rijden, inderdaad voor 98 procent het ideale gravelbike rondje, maar doordat ik nu meer tijd om rond te kijken had: wauw, echt schitterend (muv fietspad aan onderkant vd route).

Lemele gaf me een Amerongengevoel van vroeger, rechtuit denderen omlaag, en weer omhoog. Bochten liepen nergens lekker, en veel contact met gewone fietspaden. Wat mij betreft de minste van de drie.
Ik ben mij er eentje...
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Ik zeg ook niet dat ik Ommen zo leuk vond vanwege de leuke technische stukken he :roll: Vond de natuur er gewoon schitterend, ook wel eens leuk om daar oog voor te hebben door een rechtoerecchtaan parcours :lol:
Maar Lemele vond ik echt niet zo bijzonder, sorry. Veel betonfietspaden of het oversteken er van. Dat technische stuk heb ik gemist denk ik, waar zat dat?
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

nomad030 schreef: zo 23 augustus 2020, 21:41 .....
Maar Lemele vond ik echt niet zo bijzonder, sorry. Veel betonfietspaden of het oversteken er van. Dat technische stuk heb ik gemist denk ik, waar zat dat?
Dat je op die betonpaden gaat rijden is jouw eigen keuze, de route loopt over onverharde paden/ stroken naast deze betonpaden.
Dan kom je op twee keer een asfaltweg kruisen en iets van drie keer een betonpad, met elkaar misschien 20 m verhard op een afstand van 13,5 km....

Het technische lusje zit op zo'n 1,5 km na de start bij het restaurant, maar die is tot voor kort een tijd dicht afgesloten geweest.

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Plaats reactie