Lemelerberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

erwin.burgers schreef: do 29 juli 2021, 19:45 En is het ook voor niet/minder geoefende bikers (lees vrouw en kinders) ook te doen?
Ligt eraan, hoe oud zijn ze en wat zijn ze gewend? Tis een boel klimwerk en net zo technisch als je zelf ervan maakt. Misschien eerst een rondje voorverkennen?

Ik weet wel dat je 't rondje Hardenberg prima kunt doen met je kids, voor papa ook niet saai :) Rondje Ommen is weinig uitdagend.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Ze zijn LV en Hv aan elkaar 'gewend'... althans dat hebben ze een paar keer gedaan. 27 km technisch maar zonder veel klimwerk dus....
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Mijn zoon van 7 en dochter van 12 fietsen deze route zonder problemen helemaal.
De eerste keer heb ik de klim naar de dikke steen eruit gelaten, maar aangekomen bij de parkeerplaats onderaan wilden ze toch perse die afdaling doen en ze fietsten vervolgens probleemloos omhoog :D
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Vandaag 2x de ronde gedaan. Ik moet zeggen dat het jaren geleden veel pittiger voelde dan nu. Toen stond er ook nog ergens een bordje met 'pas op, gevaarlijke afdaling'. Kan me nu niet voorstellen bij welke die gestaan zou moeten hebben.
Betere fiets, betere conditie en betere techniek zullen best een heel verschil maken. Ondertussen natuurlijk ook veel meer gewend aan/verwend met routes met veel flow, uitdagende bochten, jumps etc.
Eigenlijk vond ik het een beetje tegen vallen :oops:
Tweede rondje behoorlijk vol er tegen aan gegaan en dat maakte het wel leuker.
Nietemin een super mooie omgeving en daar kan ik ook van genieten.
Ook hier zag ik, net als in de duinen bij 'ons in het Westen' hele delen waar geen boom meer stond. Is dat ook in het teken van Natura 2000? Terug naar de kale zand vlaktes van duizenden jaren geleden?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

erwin.burgers schreef: za 31 juli 2021, 17:35 Vandaag 2x de ronde gedaan. Ik moet zeggen dat het jaren geleden veel pittiger voelde dan nu. Toen stond er ook nog ergens een bordje met 'pas op, gevaarlijke afdaling'. Kan me nu niet voorstellen bij welke die gestaan zou moeten hebben.
Betere fiets, betere conditie en betere techniek zullen best een heel verschil maken. Ondertussen natuurlijk ook veel meer gewend aan/verwend met routes met veel flow, uitdagende bochten, jumps etc.
Eigenlijk vond ik het een beetje tegen vallen :oops:
Tweede rondje behoorlijk vol er tegen aan gegaan en dat maakte het wel leuker.
Nietemin een super mooie omgeving en daar kan ik ook van genieten.
Ook hier zag ik, net als in de duinen bij 'ons in het Westen' hele delen waar geen boom meer stond. Is dat ook in het teken van Natura 2000? Terug naar de kale zand vlaktes van duizenden jaren geleden?
Die "gevaarlijke"afdaling is er uitgehaald. Die zat ongeveer op de plek waar nu het technische lusje zit wat je er bij kunt pakken.
De kale zandvlaktes moet heide worden.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

_Erik_ schreef: za 31 juli 2021, 20:16
erwin.burgers schreef: za 31 juli 2021, 17:35 Vandaag 2x de ronde gedaan. Ik moet zeggen dat het jaren geleden veel pittiger voelde dan nu. Toen stond er ook nog ergens een bordje met 'pas op, gevaarlijke afdaling'. Kan me nu niet voorstellen bij welke die gestaan zou moeten hebben.
Betere fiets, betere conditie en betere techniek zullen best een heel verschil maken. Ondertussen natuurlijk ook veel meer gewend aan/verwend met routes met veel flow, uitdagende bochten, jumps etc.
Eigenlijk vond ik het een beetje tegen vallen :oops:
Tweede rondje behoorlijk vol er tegen aan gegaan en dat maakte het wel leuker.
Nietemin een super mooie omgeving en daar kan ik ook van genieten.
Ook hier zag ik, net als in de duinen bij 'ons in het Westen' hele delen waar geen boom meer stond. Is dat ook in het teken van Natura 2000? Terug naar de kale zand vlaktes van duizenden jaren geleden?
Die "gevaarlijke"afdaling is er uitgehaald. Die zat ongeveer op de plek waar nu het technische lusje zit wat je er bij kunt pakken.
De kale zandvlaktes moet heide worden.
En dat was mijn favo afdaling... die was machtig zo tussen de bomen door!
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... en had je wat mogelijkheden qua lijnkeuze om over na te denken in plaats van een overduidelijk spoor.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

Weet iemand sinds wanneer dit veranderd is?

Ben wel benieuwd hoe die eruit zag, staat vast nog wel ergens een filmpje in de krochten van Youtube.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Thegreatgaitie schreef: di 3 augustus 2021, 14:37 Weet iemand sinds wanneer dit veranderd is?

Ben wel benieuwd hoe die eruit zag, staat vast nog wel ergens een filmpje in de krochten van Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=6c73dFZ3LwU

Tussen 3:38 en 4:02, de video geeft een vertekend beeld, maar hier is het nog redelijk tam, mogelijk net geregend, maar als het droog was kwam je in een relatief snelle linker bocht nog een mooie grote bak mul zand tegen, als je daar niet mee overweg kon lag je er af of liep je vast.
Zelf reed ik meestal door de erosiegeul, die was nog lekker rauw ten opzichte van het "pad" en dook ik met een scherpe linker bocht die zandbak in.

Btw, vandaag weer eens op de Lemelerbult geweest, blijkbaar stonden er nog steeds veel teveel bomen :o , nu heb je tijdens de klim "Dikke steen" naar links, tussen die anderhalve boom die er nu nog staat, vrij uitzicht...
En de afdaling is gebruikt voor groot materieel, voor degenen die voor de rechter bocht afremmen... niet meer nodig, na het gladschuiven is het hier zo los dat je eerder moet bijtrappen... :lol:

Ook nog een trailrunner gespot, die kwam zo uit de struiken springen, kruiste de route en dook het bos weer in.... geen pad te bekennen.... :evil:

De groet'n...
Laatst gewijzigd door All4Fun op zo 3 oktober 2021, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
MTBSjoerd
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 26 september 2020, 12:33
Mijn mountainbike: Cube
Contacteer:

De oude situatie nooit gereden, maar vind zelf de bochtjes zo als het nu is juist wel geinig, zeker met wat mulheid
@2:46 https://youtu.be/6YSrbNDGEL4?t=166
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Er is weer onderhoud gepleegd.
De kombochten in de afdaling waterwinning hebben meer flow gekregen, met name die in de lus, want daar was de flow nog ver te zoeken met al die kuiltjes, dit lijkt er nu meer op :wink: .
Het stuk er na met de diepere kuilen hebben ze ook ontdaan van de nodige grilligheden, hier rol je nu ook meer doorheen, de natuurlijke dropjes lijken ook tammer te zijn, dat is dan weer jammer :evil: .
Alles moet nog wel ingereden worden, sommige kombochten zijn bovenin nog niet bepaald stevig om er volle bak door te gaan.

De groet'n..
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Route was vandaag perfect na al die regen van afgelopen week :-q
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Ik merk dat ik steeds minder vaak de Lemelerberg fiets...
Ondanks de diverse uitbreidingen de laatste jaren, merk ik dat de route steeds meer zijn charme gaat verliezen. De jumps worden afgevlakt, voor de kombochten wordt dr snelheid er flink uitgehaald en de 'gevaarlijke' afdalingen worden vlak gepoetst. Persoonlijk vind ik dat erg jammer.. :((
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

mark m schreef: zo 24 oktober 2021, 22:09 Ik merk dat ik steeds minder vaak de Lemelerberg fiets...
Ondanks de diverse uitbreidingen de laatste jaren, merk ik dat de route steeds meer zijn charme gaat verliezen. De jumps worden afgevlakt, voor de kombochten wordt dr snelheid er flink uitgehaald en de 'gevaarlijke' afdalingen worden vlak gepoetst. Persoonlijk vind ik dat erg jammer.. :((
Eigenlijk best wel deels mee eens... vind t nog altijd een mooie route maar het echte "ruwe" wat deze route juist had gaat er idd steeds meer vanaf...
Ik ben mij er eentje...
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Voor de ervaren mtb-er niet erg uitdagend inderdaad.
Mijn zoontje van 7 vindt de route geweldig, hij komt overal op eigen kracht boven en wordt dan getrakteerd op een mooie afdaling die met een kinder mtb zonder vering goed te doen is.
Plaats reactie