Lemelerberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Technische stuk mis je ook snel als je het niet weet te vinden. Pak m beet een kilometertje van de start. Na een breed pad krijg je wat singletrack met wat prima lopende :tong kombochtjes en een jumpje over een boomstronk en dan moet je scherp rechts, waar de route zelf dan linksaf buigt. Zitten wat skinnies, stronken, wortels en een rock garden in. Best leuk om een paar keer te doen en dan weer de route op te pakken.

Ik snap ook jouw beoordeling van de route niet helemaal. Laten we zeggen dat ieder zijn eigen smaak heeft en daarover lastig te twisten is. Ik ga graag naar Lemele, afwisselend parcours met nog redelijk wat klimmetjes. Niet zo'n kapotgedesignde (is dat een woord?) flowtrail maar sommige stukken met kombochten andere stukken weer niet, stukken met wat meer flow, andere moet je iets meer werken om de flow te houden en dat is juist mountainbiken. Het is jammer dat na de wortelklim de afdaling en de aanloop naar de laatste klim nog over breed pad gaan en er voor die kwortelklim nog 1 korte strook fietspad zit. Verder vermaak ik mij er altijd prima.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

nomad030 schreef: ma 17 augustus 2020, 07:37 Terug van vakantie zal ik mijn ervaringen delen. Hardenberg vond ik zelf het leukst, ondanks afwezig hoogteverschil vermakelijk door alle bochtjes. Lijkt best beetje op UHR/Zeist, maar dan niet gedurende de hele ronde. Af en toe een saai bosbouwpad, maar nooit vervelend.
En wat een RUST. Heerlijk zo''n rondje zonder allerlei auto-import uit de hele Randstad. alleen die 100kmweg oversteken is irritant.

Ommen vond ik eigenlijk heerlijk om te rijden, inderdaad voor 98 procent het ideale gravelbike rondje, maar doordat ik nu meer tijd om rond te kijken had: wauw, echt schitterend (muv fietspad aan onderkant vd route).

Lemele gaf me een Amerongengevoel van vroeger, rechtuit denderen omlaag, en weer omhoog. Bochten liepen nergens lekker, en veel contact met gewone fietspaden. Wat mij betreft de minste van de drie.
Ik heb het ook zo ervaren. Vond Lemelerberg ook niet zo bijzonder.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

iedereen heeft natuurlijk z'n eigen ervaring en mening, dus vergelijkingen blijven lastig. Toch heb ik moeite met te accepteren dat de lemelerberg zo te kort wordt gedaan. Ja, er zit een stukje betonfietspad aan, ja soms heb je een stukje zandpad naast het fietspad. Maar er is wel moeite gestopt in stukjes singletrack naast bestaande fietspaden en de route is mooi afwisselend. Er zijn 2 wat langere klimmetjes in, snelle bochten, langzame bochten en een technisch stukje. Ik fiets er vrijwel wekelijks en het verveelt me niet.
Geen gezeik, mountainbike!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Naast je neerleggen. Zie mijn bijdrage iets geleden. Lemeleberg is gewoon een toppertje. Zouden meer van dat soort routes moeten zijn. Afwisseling van aangelegde trails en natuurlijk uitgesleten trails. Beetje mix van alles en nog wat :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Eens, blijft 1 van mijn favorieten in de regio. Kijk ook naar de waardering die de track krijgt op mtbroutes.nl dikke prima. Er zitten in waardering altijd uitschieters zowel positief als negatief.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Olieboer schreef: di 22 september 2020, 12:04 iedereen heeft natuurlijk z'n eigen ervaring en mening, dus vergelijkingen blijven lastig. Toch heb ik moeite met te accepteren dat de lemelerberg zo te kort wordt gedaan. Ja, er zit een stukje betonfietspad aan, ja soms heb je een stukje zandpad naast het fietspad. Maar er is wel moeite gestopt in stukjes singletrack naast bestaande fietspaden en de route is mooi afwisselend. Er zijn 2 wat langere klimmetjes in, snelle bochten, langzame bochten en een technisch stukje. Ik fiets er vrijwel wekelijks en het verveelt me niet.
Het is ook maar net wat je gewend bent natuurlijk. Ik ben het met je eens dat het voor die omgeving een leuke route is.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Sabai schreef: di 22 september 2020, 15:56
Olieboer schreef: di 22 september 2020, 12:04 iedereen heeft natuurlijk z'n eigen ervaring en mening, dus vergelijkingen blijven lastig. Toch heb ik moeite met te accepteren dat de lemelerberg zo te kort wordt gedaan. Ja, er zit een stukje betonfietspad aan, ja soms heb je een stukje zandpad naast het fietspad. Maar er is wel moeite gestopt in stukjes singletrack naast bestaande fietspaden en de route is mooi afwisselend. Er zijn 2 wat langere klimmetjes in, snelle bochten, langzame bochten en een technisch stukje. Ik fiets er vrijwel wekelijks en het verveelt me niet.
Het is ook maar net wat je gewend bent natuurlijk. Ik ben het met je eens dat het voor die omgeving een leuke route is.
hahaha, mooie opmerking, op die manier is zelfs Zuidwolde een mooie route.
Geen gezeik, mountainbike!
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Zo, vandaag weer een rondje gedaan, maar tot mijn schrik....

.... het halve bos weg!

Natuurbeheer is prima, maar dit is echt bizar!
Gebied bij de paardendrinkbak en stuk bij beukenlaan kombochten is helemaal vlak gemaakt. Honderden bomen zijn weg!
Wie dit bedenkt mag het eens uit komen leggen.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Olieboer schreef: di 13 oktober 2020, 20:27 Zo, vandaag weer een rondje gedaan, maar tot mijn schrik....

.... het halve bos weg!

Natuurbeheer is prima, maar dit is echt bizar!
Gebied bij de paardendrinkbak en stuk bij beukenlaan kombochten is helemaal vlak gemaakt. Honderden bomen zijn weg!
Wie dit bedenkt mag het eens uit komen leggen.
Zal me niet verbazen dat een zekere financiële achtergrond meespeelt, die bomen worden vermoedelijk versnipperd en verdwijnen dan in een bio energie centrale, krijgt Natuurbeheer een paar centjes voor en heeft die gesubsidieerde bec weer goedkoop hout uit de buurt in plaats van een schip vol uit de USA of zo......

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Da's vanzelfsprekend voor de veiligheid, een boom die er niet staat kun je ook niet tegenaan rijden :bier:


Maar da's niet gewoon een fase uit het natuurherstel (bos -> heide)?
https://www.landschapoverijssel.nl/nieu ... en-beerze-

Op de kaart staan gebieden met bomenkap tot 2021 om 150 ha bos om te vormen tot heidevelden...
https://www.landschapoverijssel.nl/dow ... eehuis.pdf
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Als al dat gearceerde gebied gekapt wordt, ligt de route voor een heel groot gedeelte open en bloot, ben je mooi overgeleverd aan de elementen :( .
Ik vind het wel fijn om beschut te rijden, schaduw bij felle zon, minder last van gemene wind/ regen...

Ik was voor een paar maand terug bij de Sahara, even spelen met de bike in die mulle bak zand :lol: , kreeg ik daar het gevoel van "vroeger kon ik toch niet zover kijken?", bleek dat ze daar ook een heel gebied gekapt hebben en daardoor van de twee zandverstuivingen weer één gebied gemaakt hebben.... soms denken ze ook nog wel eens aan mij :winkie: ....

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Sowieso is de omgeving de laatste jaren wel wat kaler geworden. Mooi verhaal over natuurherstel. Maar de echte reden is dit bericht van december 2012:
DRIEBERGEN - Staatsbosbeheer gaat 200 van de bijna 1000 banen schrappen. De natuurorganisatie verwacht geen gedwongen ontslagen, omdat de inkrimping via natuurlijk verloop kan.

Dat heeft de directie woensdag bekendgemaakt.

Staatsbosbeheer moet bezuinigen, omdat de organisatie in de komende jaren aanzienlijk minder subsidie krijgt. Daarom moet in 2014 43 procent van het budget uit eigen inkomsten worden gehaald, 10 procent meer dan nu het geval is.
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Opperhoofd schreef: wo 14 oktober 2020, 08:50 Sowieso is de omgeving de laatste jaren wel wat kaler geworden. Mooi verhaal over natuurherstel. Maar de echte reden is dit bericht van december 2012:
DRIEBERGEN - Staatsbosbeheer gaat 200 van de bijna 1000 banen schrappen. De natuurorganisatie verwacht geen gedwongen ontslagen, omdat de inkrimping via natuurlijk verloop kan.

Dat heeft de directie woensdag bekendgemaakt.

Staatsbosbeheer moet bezuinigen, omdat de organisatie in de komende jaren aanzienlijk minder subsidie krijgt. Daarom moet in 2014 43 procent van het budget uit eigen inkomsten worden gehaald, 10 procent meer dan nu het geval is.
Lemelerberg is wel een gebied van Landschap Overijssel en niet van staatsbosbeheer (maar wellicht wel dezelfde oorzaak).
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Hebben ze wel eerst goed gekeken of er geen hagedisjes liepen... :roll:
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Die hebben ze gevangen en naar Holten gebracht.



Toen ik er voor het eerst na de kap kwam, zat ik ook heel verbaasd om me heen te kijken. Vast nodig, maar erg jammer.
________
Mijn fiets
Plaats reactie