Veghel wil routes voor mountainbikers

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
gijsberg
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 23 september 2004, 13:24
Contacteer:

Uit de Gelderlander 6-4-2005
VEGHEL - Het gemeentebestuur van Veghel wil twee routes voor mountainbikers aanleggen en wel in de Eerdse en de Goorse bossen. Op deze routes mogen individuele mountainbikers en groepen legaal door de bossen crossen. Overal elders in de gemeente Veghel mag vanaf dat moment niet meer met de mountainbike buiten de openbare weg worden gefietst.

"We ontvingen steeds meer klachten van met name Staatsbosbeheer en het IVN dat mountainbikers wandelpaden in natuurgebieden kapot rijden. Met name in gevoelige gebieden als de stuifduinen in Eerde werd er veel schade aangericht door mountainbikers. Maar om de sport nou helemaal te verbieden ging ons te ver", aldus wethouder Van Dieperbeek.

"Volgens ons neemt de belangstelling voor deze sport juist steeds meer toe. En wij vinden dan ook dat het in deze gemeente mogelijk moet zijn om het te beoefenen."

Er is volgens hem gekozen voor de Eerdse en Goorse bossen omdat deze bossen minder gevoelig zijn voor deze wat ruwe sport en omdat de routes enigszins centraal in de gemeente moeten liggen.

"De aanleg van deze routes past ook goed binnen de recreatienota die we binnenkort behandelen in de gemeenteraad. Het is een mooie aanvulling op de wandelpaden, ruiterpaden, het fietsknooppuntensysteem en de kanoroutes op de Aa, die we in deze gemeente al hebben."

Het gemeentebestuur gaat nu contact zoeken met fietsverenigingen die veel mountainbikers onder hun leden hebben. Samen met deze verenigingen wordt een plan gemaakt om de routes aan te leggen en in te richten. "Wij denken daarbij aan hand- en spandiensten door de mountainbikers zelf en de gemeente die de zaak financiert."

De gemeente heeft inmiddels haar licht opgestoken in de gemeente Gemert-Bakel, waar al langer dergelijke routes in gebruik zijn.
"Dat loopt daar bijzonder goed. Het voorziet duidelijk in een behoefte.

De aanleg van de routes wordt wel gekoppeld aan een verbod op mountainbiken in andere natuurgebieden.
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1133
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Dan is het wel te hopen dat er mooie MTB-routes komen, anders heb je er niks aan en is de rest van het bos verboden terrein..
gijsberg
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 23 september 2004, 13:24
Contacteer:

Omdat ze in dit bericht het hebben over een ruwe sport, zou het een mooie actie kunnen zijn van MTB-ers uit de buurt om met hun cluppie zich aan te bieden bij de gemeente raad. Dan hebben ze ook inspraak op het parcour en krijgen ze respect bij de gemeente, ivn, etc :-q! De kosten voor de paaltjes en ander materiaal kunnen worden vergoed als ik het goed lees.


Gijs, die te vinden is rond de Bunthorst en grote Slink
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Leuk dat er MTB routes komen, maar ik geloof dat het meer gebeurt om de MTBers uit de rest van het bos te houden. Kansloos dus. Het argument dat MTBers zoveel schade aanrichten is ook al lang onderuit gehaald...

@gijsberg: het zou helemaal mooi worden als de club(s) de route zelf zou moeten financieren.
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

16 jaar verder en nog geen routes :lol:
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

15 jaar geleden kwam ik niet op het forum.

Goorse bossen heb ik wel eens gebiked, maar daar heb je ook hele brede zandpaden (met heuveltjes) wat volgens mij best veel wordt gebruikt door illegale crossers. Hierdoor fiets ik er niet heel graag een tevens is het bosje eigenlijk te klein voor een route.

De route van Schijndel gaat over Veghel grond gebied (langs Bas-F) en laat dat nu het saaiste en ook onduidelijk aangegeven gedeelte van de saaie route zijn (1x gereden, maar nooit meer).
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Maddox schreef: do 6 mei 2021, 11:58 16 jaar verder en nog geen routes :lol:
:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

Wizzy82 schreef: do 6 mei 2021, 12:55 15 jaar geleden kwam ik niet op het forum.

Goorse bossen heb ik wel eens gebiked, maar daar heb je ook hele brede zandpaden (met heuveltjes) wat volgens mij best veel wordt gebruikt door illegale crossers. Hierdoor fiets ik er niet heel graag een tevens is het bosje eigenlijk te klein voor een route.

De route van Schijndel gaat over Veghel grond gebied (langs Bas-F) en laat dat nu het saaiste en ook onduidelijk aangegeven gedeelte van de saaie route zijn (1x gereden, maar nooit meer).
Ik vind Schijndel niet zo'n leuke route. Meestal op de fiets naar Uden of het Vresselse bos en daar de route op. Mijn zoon van 7 wil ook wel eens mee, maar dan is dat te ver, dus was ik aan het kijken of er iets in de buurt te doen is. Nog niks gevonden. dus toch maar de fietsen in de auto gooien dan.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ja Schijndel staat op een fraaie 227e plaats (5e van onderen als je de met 0 gewaardeerde routes niet meeneemt) op MTBroutes.nl. Ver onder Loosbroek!
Ik denk dat ik deze krochten van de MTB-routes eens binnenkort met een bezoek ga vereren. Geen Coronadrukte, maar jammer dat Veghel (nog) niets beters heeft.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ja, Schijndel is alleen goed voor bijv. de 52x52 challenge of als je zoveel mogelijk vaste routes wilt rijden. Het is eigenlijk wel een perfecte route voor gravelbikers. Denk dat die daar juist heel hoog zou scoren met al die onverharde landwegen.

Laatst een vergelijkbare route gereden. Namelijk Gemonde alleen die was tov Schijndel wel wat beter en had nog best mooie stukjes.

Loosbroek is ook saai. Voor het Maashorstnetwerk voegt die eigenlijk nauwelijks iets toe, dus eigenlijk kan die wel worden opgedoekt.

Eigenlijk hoop ik nog steeds op een route in de buurt van Mill/Langenboom/Gassel... Daar zijn leuke bossen (mag je vrij fietsen) met best mooie paden. Denk aan de volgende bossen Langenboomse bossen, Molenheide en Gasselse bossen. Met name de Gasselse bossen heeft hele leuke klimmetjes. Als je wel eens de georganiseerde MTB-tochten van de clubs in Langenboom, Mill en Gassel hebt gereden dan weet je wel welke stukken ik bedoel.

Overigens had ik van de route van Gemert ook geen heel hoge verwachtingen, maar het lange singletrack stuk bij de Stippelberg vond ik wel erg leuk en verrassend.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het stukje van de route Schijndel door Veghel doet denken of de titel van dit topic wel klopt. De hekken van het nieuwe industrieterrein over de route, zonder aangegeven alternatief (dan maar langs het hek rijden en de sloot bij een rioolbuis oversteken) geeft aan dat het sinds de openingspost alleen maar achteruitgegaan is in Veghel.
Zelfs een fatsoenlijk paadje eromheen leggen en dit aangeven met bordjes en zo zat er kennelijk niet in.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Heb je Schijndel gereden Willem Altes? Wat vond je ervan? Verschrikkelijke saaie route of niet?
Dat stuk over het industrieterrein Veghel was een jaar geleden toen ik de route reed echt een drama al snap ik ook wel dat ze ergens de A50 weer over of onderdoor moeten, maar dan kun je het nog wel goed uitpijlen. Wie beheert eigenlijk deze route?
Wellicht is het een idee om die organisatie aan te schrijven dat ze de route beter op kunnen heffen want volgens mij wordt de route nauwelijks gereden.
Het is dat ik een gpx-bestand had en de GPS er naast gebruikte want anders was ik wellicht verkeerd gereden.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ja ik heb Schijndel gereden, gecombineerd met Liempde, Sint Oedenrode en Best. Zo een 138 km met veel veldwegen in Liempde en Schijndel en singletracks bij Best en Sint Oedenrode.
Bij elkaar toch wel leuk, maar je moet natuurlijk wel weten wat je kan verwachten.
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

Nou heb je in Veghel ook niet echt de mogelijkheid tot mooie routes. Heb deze week een rondje gefietst door het bos bij blankens kerkhof (waterwinning), daar is ook weinig te doen.
Plaats reactie