Staphorst

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De route in Staphorst wordt ondergewaardeerd als je het mij vraagt. Het zeker de moeite waard om de route te rijden, maar er kan op sommige stukken na regen wel wat modder liggen.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

@Cheeta
Er staan inderdaad erg veel bordjes, en naar mijn idee vaak ook te dicht bij de obstakels, waardoor ze alleen maar afleiden. Maar zoals je zelf al zegt, het nieuwe stuk is nogal een stijlbreuk met de rest van de route, en men wil geen ongelukken. Na verloop van wordt een aantal weg gehaald.
De verschillende lijnen komen inderdaad niet allemaal even handig bij elkaar. Ik vind de bypasses ook te snel. Wellicht dat er nog wat aanpassingen komen.
Het nieuwe stuk valt wel in de smaak. Ik heb vanmiddag meerdere mensen gezien die het stuk een aantal keer achter elkaar deden.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

hanjovdberg schreef: zo 20 december 2020, 23:48 Dus? Leuk geprobeerd maar niet okay? Of mwah gaat wel voor iemand die eigenlijk alles in NL te simpel vindt? :tong

Van plan om dinsdag naar noorden te gaan om de regen te ontlopen dus is het een beetje een optie?
Volgens mij is dit uit het Cheetahs vertaald: aangenaam verrast, en met een paar aanpassingen is het echt een prima toevoeging aan de route.

Oftewel: binnenkort maar eens zelf gaan fietsen, ben al lang niet meer bij route Staphorst geweest.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

hanjovdberg schreef: zo 20 december 2020, 23:48Dus? Leuk geprobeerd maar niet okay? Of mwah gaat wel voor iemand die eigenlijk alles in NL te simpel vindt? :tong
Ik heb het bosgebied eigenlijk altijd genegeerd omdat het in de regio eigenlijk altijd aantrekkelijker was dan naar de Sallandse Heuvelrug, Lemelerberg, etc... te gaan (~ hoogteverschil) voor mij. Wat ik van de route gezien heb afgezien van het nieuwe stuk, vond ik eigenlijk een geslaagde mix uit een beetje slingeren en wat langere onverharde stukken in een mooie omgeving (die mij aangenaam verraste). Leuk voor de afwisseling (voorkeur: gravelbike, puur XC) en ik denk dat "ondergewaardeerd" klopt wat dat betreft...

Het nieuwe stuk is leuk, zeker voor de omgeving, en prima als segment voluit te rijden, maar als ik echt voor drops e.d. ga dan kan ik op een eerder genoemde lokatie meer vinden dat me bevalt (naast de route & zonder brodjes). Dat zou voor mij niet de hoofdreden zijn er nog eens naar toe te rijden op dit moment (wellicht als het allemaal wat gesettled is).


Voor drpaul moet het helemaal vanaf huis te fietsen zijn...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

cheeta schreef: ma 21 december 2020, 14:38 Voor drpaul moet het helemaal vanaf huis te fietsen zijn...
Er zijn er die dat doen, maar ik ga echt geen 15km over asfalt met mijn fiets, ook nog eens waar het altijd flink waait. Los van het feit dat ik dan met 1 ronde Staphorst 55km in de benen heb. Veel te koud voor, veel te beroerde conditie en gewoon geen zin in. Daarvoor heb ik een fietsendrager gekocht :D
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

drpaul schreef: ma 21 december 2020, 14:53
cheeta schreef: ma 21 december 2020, 14:38 Voor drpaul moet het helemaal vanaf huis te fietsen zijn...
Er zijn er die dat doen, maar ik ga echt geen 15km over asfalt met mijn fiets, ook nog eens waar het altijd flink waait. Los van het feit dat ik dan met 1 ronde Staphorst 55km in de benen heb. Veel te koud voor, veel te beroerde conditie en gewoon geen zin in. Daarvoor heb ik een fietsendrager gekocht :D
Haha, dat doe ik juist wél met Staphorst. Mijn go-to route voor een rustige duurtraining. Hij loopt eigenlijk overal echt lekker en je kan hem, als je wil, daarom ook mooi op het gemak rijden. En geef je flink gas, dan kan je met heerlijke flow over de singletracks slingeren. Hellendoorn etc. is voor mij dan alweer gauw 45 minuten in de auto, daarom kies ik eerder Staphorst. Wel op de XC bike natuurlijk.

Vind de route inderdaad ook ondergewaardeerd. Ja, er zitten nauwelijks hoogteverschillen in, maar dat is het landschap daar nu eenmaal. Ze hebben het maximale eruit gehaald, route wordt continue verder verbeterd en het onderhoud is erg goed, waardoor de baan vrijwel het hele jaar goed te rijden is. Qua modder in deze natte periode stukken beter dan bijvoorbeeld Diever, Havelte of de Woldberg.

Ben wel benieuwd hoe die diepe kuilen op het nieuwe stuk er na alle (voorspelde) regen van komende week bij liggen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nou dat kan ik je zeggen. Was vandaag afgereisd naar het Noorden in de hoop op droog weer en een zonnetje. Helaas lag Diever (niet aan begonnen) en Appelscha er zeiknat bij (wel aan begonnen maar na 4 km afgehaakt 😢) wat er voor zorgde dat ik na 1:40 rijden weer terug ging. Uiteindelijk toch maar even van de A28 afgegaan en de route meegepakt.

Viel niet heel erg tegen. Wel wat plassen maar vaak in de kombochten dus hoog erlangs sturen was mogelijk. De brede paden waren wel erg modderig maar daar doe je niet zoveel aan. Single tracks lagen er echt nog best goed bij. Tot ik bij het nieuwe stuk kwam. Dat was behoorlijk blubberig, en opvallend dat zo te zien de meesten de moeilijke variant kiezen maar dan alsnog afstappen en de heuveltjes gaan lopen :o :roll: de drops zijn allemaal rolbaar maar wel een leuke variant op anders de zoveelste single track met kombochten :-q

Al met al voor deze dag blij dat ik hier nog langs ben gegaan. Anders was de reis echt voor niks geweest.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Positief stukje in de Meppeler over het nieuwe stuk: https://meppelercourant.nl/artikel/1144 ... cours.html

Ik zal ook eens die kant op, jammer dat het net iets te ver is om naar toe te fietsen (30km)
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

hanjovdberg schreef: di 22 december 2020, 18:58 Nou dat kan ik je zeggen. [...]
Diever is idd altijd heel snel nat. Appelscha vind ik vaak nog wel acceptabel, jammer dat dit ook niet te doen was.

Singletracks in Staphorst zijn inderdaad vaak nog prima te doen. Zal met het nieuwe stuk straks vast ook nog wel beter worden, als het eenmaal ingereden is. Mooi dat je niet helemaal voor niks in de auto bent gestapt :bier:

Bor de Wolf schreef: wo 23 december 2020, 09:34 Positief stukje in de Meppeler over het nieuwe stuk: https://meppelercourant.nl/artikel/1144 ... cours.html

Ik zal ook eens die kant op, jammer dat het net iets te ver is om naar toe te fietsen (30km)
Mooi positief idd, leuk.
Norten89
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 26 januari 2015, 14:48

Aangezien ik vlak bij dit bos woon rijd ik de route vaak, ik kan er makkelijk op de fiets heen. Ik ben erg blij met deze route nieuwe stijl en de constante uitbreidingen en verbeteringen.
'Vroegah' was er in dit bos echt niks aan. Mooie natuur, dat wel, maar de route was niks. Recht toe recht aan, bochtje naar links, en weer recht uit. Dat nog 3x en dan heb je de route eigenlijk wel beschreven. In de winter was hier überhaupt niet te fietsen, het was maanden lang één grote baggerzooi. Maar sinds WTC Staphorst-Rouveen zich er tegen aan bemoeit is deze route jaar na jaar leuker geworden :-q . We missen hier inderdaad hoogtemeters, wat natuurlijk jammer is. Maar de singletracks en zeker het nieuwe stuk met de houten obstakels en drops maken een boel goed. De afwatering is ook goed, de route blijft bij regen grotendeels nog steeds goed te fietsen. Ik ga me maar eens aanmelden voor de onderhoudsploeg want dit moet eigenlijk wel zo blijven :D
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Van de onderhoudsploeg:

De vele regen van de laatste dagen heeft ook de MTB route in Staphorst in een waterballet veranderd. Over het algemeen verwerkt de route het water wel redelijk snel en is de route na een halve dag droogte wel weer te berijden. Door de grote hoeveelheid water van de laatste dagen zijn echter nu ook alle watergaten tot de nok gevuld en blijft het water op de tracks staan. Bij gebruik van de route worden deze tracks kapot gereden en blijven dan voor langere periode onberijdbaar. Dat vraagt vervolgens heel veel onderhoud, daarom vriendelijk verzoek om in ieder geval op de zaterdag de route te mijden. Afhankelijk van het weer kan er daarna weer naar hartelust gefietst worden. Bedankt voor uw begrip!
Geen gezeik, mountainbike!
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Gisteren heerlijk gefietst op een hard bevroren ondergrond. Het nieuwe stuk met TTF's was wel flink stukgereden in de natte periode.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Gisteren een rondje ( 26,5 km) Staphorst gedaan.

Wat een verschil met December. Ze zijn de track grotendeels aan het veranderen.
Echt respect voor de bouwers hoeveel werk er verzet is. Dit kan wel eens een favoriet worden. Veel drops met de keus voor de hoge en de lage drop. Gisteren voor het eerst ook hard gevallen. Ondanks dat een uur 1.15u veel lol gehad, alle rode / hoge drops meegepakt. Geinig als je met het oprijden nog niet weet hoe stijl het achter de bult is. Een paar keer effe iets schrikken. In ieder geval geen drops die iedereen durft te nemen :tong

De baan was mooi droog en erg goed te rijden.

Staphorst : :-q
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Klinkt goed, hoor er best veel goede berichten over de laatste weken.
Real men think straight and flat are boring :-D
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Toevallig afgelopen week ook geweest. het is inderdaad een super leuk rondje. Heb het maar bij 1 rondje gehouden want ik had het me een partij koud.. haha.

Wel stonden er wat mij betreft net ff een beetje te veel bordjes waarbij ik bij sommigen afvroeg of dat nou wel nodig was geweest..
Plaats reactie