Route Holten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Chev
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 00:06
Mijn mountainbike: Santa Cruz
Contacteer:

Morgen de laatste dag van mijn vakantie ga ik deze route eens proberen.
De route een beetje de moeite waard en bewijzering ook ok?

Ik hoor het graag van jullie :-q
JBLpro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 15 november 2004, 10:16
Mijn mountainbike: Trek 8000
Contacteer:

De blauwe route tussen Holten en Nijverdal is de moeite waard, maar kent wel een aantal lange rechte stukken die je saai kunt vinden (Ik gebruik de stukken om m'n gemiddelde snelheid op te voeren :-q ). Verder een enkele klim en technische afdaling. Totaal zo'n 30 km.

De zwarte route is zeker de moeite waard. Die ligt aan de kant van Nijverdal. (Parkeren bij reataurant Dalzicht, de weg Nijverdal-raalte oversteken en naar links volgen. Iets verderop ga je rechts een tunneltje door waarna de route links begint). Is 17 kilometer, voornamelijk singletrack, met in het midden een stevige klim, daarna overwegend brede zandpaden.

Het mooiste is natuurlijk beide routes te combineren. Staat duidelijk aangegeven hoe je van blauw naar zwart gaat.

Bewegwijzering is ok, alleen in de zwarte route wordt je op een gegeven ogenblik linksaf richting Nijverdal gestuurd. Hier moet je gewoon de zwarte route rechtdoor volgen om weer bij je beginpunt te komen.

Ben benieuwd naar je reactie (en je tijd :tong )
Chev
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 00:06
Mijn mountainbike: Santa Cruz
Contacteer:

Ik ga allebei de routes rijden. Was er niet een derde lus (rood) die je kon volgen? Mijn tijd zal niet spectaculair zijn, ik ben nog bezig met mijn klimtechniek bij te schaven :wink: Ik ben zeer benieuwd en veel zin!
Chev
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 00:06
Mijn mountainbike: Santa Cruz
Contacteer:

Ben net terug na er 2uur over gereden te hebben (files) maar was zeker de afstand rijden en de files waard :-q
De blauwe route bevat idd wat saaie en lange stukken over het fietspad maar bevat ook leuke singletracks en een pittige klim+afdaling!
Zwarte route is heel wat spannender met hobbelige en met wortels beklede singletracks en dito afdalingen waar je lekker wat drops kan maken ook :tong Er zit ook een stevige lange klim in.
Al met al een hele leuke route vol met hobbelige singletracks en goed bewijzerd, maar toch was het op sommige stukken even opletten waar je heen moest. Ook de omgeving was zeer mooi. Ik heb er ongeveer (heb geen fietscomp) 2.25min over gedaan waarvan twee keer verkeerd gereden. Route is zeker voor herhaling vatbaar maar dan op een wat meer "filevrije" dag :roll:
Olga
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 1 maart 2003, 15:03
Mijn mountainbike: Cube ltd 3, Specialized dolce

Ik vind de blauwe route niks aan. De zwarte is wel oke, als je toevallig eens een keer in de buurt woont. In die blauwe zit idd een afdaling die wel leuk is, maar daarmee is alles wel gezegd. Alleen maar rechte stukken zonder enige obstakels.
Chev
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 00:06
Mijn mountainbike: Santa Cruz
Contacteer:

Haha.. als ik zo eens naar je profiel kijk ahv je favoriete bikespots kan ik me voorstellen dat deze route een peuleschilletje voor je is :-D Ach ik ben pas dit jaar echt begonnen met wat routes te rijden en alles wat lekker heuvelig is spreekt mij al aan :wink:
Olga
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 1 maart 2003, 15:03
Mijn mountainbike: Cube ltd 3, Specialized dolce

Toen ik 2 jaar geleden begonnen ben reed ik de zwarte route best vaak (mijn oma woont daar namelijk). Ik ben niet echt beter geworden hoor, maar het is inderdaad wel een verschil met bijvoorbeeld de ardennen.

Ik merk dat ik klimmen heel leuk vind en dat kan je op die route niet echt vinden. Ik rijd overigens nog steeds vaak de amerongen route en die is ook erg recht en saai, maarja ik heb helaas niet zo vaak tijd om bijvoorbeeld naar zuid limburg of nijmegen te gaan. Jammer hoor :-{
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Ik had een tijdje niet meer echt ge XC't en ben toen laatst weer mijn route waar het altijd op begon, de zwarte lus, gaan rijden. Toen wist ik weer wat zo mooi is aan XC. Vooral het eerste deel tot en met de afdaling na de "lange" klim.

Veel draaien en singletracks, echt mijn ding. Je kan snel rijden, zonder dat je je echt de longen uit het lijf hoeft te trappen op die singeltracks. En over nagenoeg de hele route hangt een dennegeur die me meteen een goed bikegevoel geven.

Je kon trouwens langs de zwarte route ook heel veel zelf andere paden combineren, mag dit nog steeds? Of zijn er inmiddels veel beperkingen gekomen?
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
Chev
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 00:06
Mijn mountainbike: Santa Cruz
Contacteer:

Met al die kuilen en wortels daar was het iig wel heel lekker om een fully te hebben :-D Ik heb wel heel wat zijpaadjes gezien ja langs de zwarte route die gezien de sporen vaak bereden werden. Of het uberhaupt nog mag is mij niet bekend. De route is ook ideaal voor bosbessen liefhebbers, dat groeide er daar veel!
JBLpro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 15 november 2004, 10:16
Mijn mountainbike: Trek 8000
Contacteer:

Je kunt "De Klim" ook van een andere kant nemen. Je neemt een afslag eerder dan die klim rechts en iets verderop ga je links omhoog via breed zandpad. Halverwege links een singletrack die leidt tot een korte en steile klim.

Als ik de route rij dan pak ik ze vaak allebei omdat er verder weing te klimmen valt.

Of het ook toegestaan is van de route af te wijken weet ik niet.......
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1533
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

Ja, dat mag. Aan de Hellendoorn-kant van de weg Nijverdal-Raalte dan, aan de andere kant niet.

Er zijn daar erg veel klimmen te vinden. Als ik over een paar weken weer eens in Nijverdal ben, dan kan ik jullie de stukken wel laten zien. De mensen die ooit met de bikersdag daar mee zijn geweest weten nog wel hoe het daar is. Een stuk heftiger dan de zwarte route in ieder geval.
Trainen is voor mensen zonder talent!
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Ik had ook altijd extra lusjes toegevoegd aan de zwarte route om hem nog aantrekkelijker te maken, maar heb daar een tijd niet gereden, dus ben ze kwijt en heb geen tijd gehad om ze weer uit te zoeken :wink:
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
toyotafan
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 17 maart 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 SL 29 2019

ik wil mensen die de de zwarte route rijden, wel even zeggen dat het erg gevaarlijk kan zijn om de route in de TEGENGESTELDE richting te rijden!!!!

Het gebeurt nl. regelmatig dat mensen die de route "saai" beginnen te vinden 'm dan maar de andere kant op rijden.......

een buurtgenoot van me kwam zo iemand tegen "AUW" en heeft daardoor 4 maanden (!!!) in een rolstoel gezeten.
op fietse.....
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

toyotafan schreef:ik wil mensen die de de zwarte route rijden, wel even zeggen dat het erg gevaarlijk kan zijn om de route in de TEGENGESTELDE richting te rijden!!!!
Ik rij hem niet tegengesteld, ook niet als ik de route zelf uit breidt, maar dan nog. Ook als je met de route mee rijdt, moet je opletten. Het is geen afgezet raceparcours. Het is niet verboden om stukken van die route tegen de richting in te rijden. Het zijn gewoon paden. Je kan er ook op sommige stukken wandelaars of paarden tegenkomen. Dus ook al is het een mountainbikeroute, je moet nog steeds uitkijken voor onvoorziene dingen en daar op kunnen reageren.
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
hekkink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 27 juni 2005, 12:43

laat ik ook maar eens reageren.

Ik woon in nijverdal, en fiets de routes dus ook regelmatig. De zwarte is meer behendigheid, zitten aantal smalle bochtige paatjes in, een een flinke klim gevolgd door een mooie afdaling.

Blauwe is idd soms saai, maar zitten ook mooie stukken in, een afdaling waar je de 65 makkelijk haalt ik ook een aantal mooie klimmetjes.

Welke ik fiets??

afhankelijk van de tijd die ik heb. En ook aan het weer. De zwarte is na veel regenval heel erg modderig wat ik wel mooi vind.
Allebij zijn ze wel aan te raden :D
Plaats reactie