Route Zoetermeer

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ja, die bedoelde ik ook. Ligt er meestal redelijk leuk uitdagend bij, maar bij slecht weer is de stap naar beroerd/slecht heel snel gemaakt.
Bicycle, bicycle, bicycle
djiedjie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 9 december 2021, 21:21

Vanmiddag een rondje gedaan en lag er over het algemeen top bij. Goed werk geleverd door de crew! Wel wat plekken waar het aangebrachte gebroken puin alweer flink te lijden heeft gehad onder het vele gebruik. Ik denk door blokkerende wielen bij het afremmen? Maar al met al een prima rondje kunnen doen.
Gebruikersavatar
CounterDesk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 11 april 2012, 10:41
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 29 & Cube Stereo 120

Allereerst wil ik mijn lof en respect voor de vrijwilligers die hier iets geweldig hebben gemaakt/aan het bouwen zijn! Daar niets dan goeds over! Je kunt je hier top vermaken; niet alleen om gewoon te raggen en beuken, het is ook nog eens een mooie plek om aan je skills te werken :-q

Vandaag en gisteren weer hier rond gereden. Ik merk wel dat ik soms moeite heb om grip te vinden/houden in het losse "grind". Ik heb meer dan eens m'n fiets op moeten vangen nadat m'n voorwiel begon te glijden. Op bijvoorbeeld de Utrechtse Heuvelrug durf ik op snelheid met vol vertrouwen m'n fiets een kombocht in te gooien maar in Zoetermeer is dat op veel plekken niet zo (niet overal though). Mijn vragen aan jullie: Is dit iets dat tussen m'n oren zit? Ben ik de enige die dit heeft? Kan iemand het bevestigen of ontkrachten? Doe ik iets verkeerd?

Ik heb trouwens een Maxxis Rekon 2.4 en Maxxis Rekon Race 2.35 om m'n 29'er wielen. Ik had eerder eigenlijk het zelfde met een andere MTB met Rocket Ron voor en Racing Ralph achter. Misschien allemaal niet de banden met het meest ruige profiel, maar ik heb het idee dat als je op de losse grind terecht komt dat geen enkele band goed blijft staan... Of denk ik nu verkeerd?

Also, waarom kom ik hier en daar paardendrollen tegen op de trails? Is dat een nieuw soort TTF? :D
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Je doet niets verkeerd. Pas wel je bochtentechniek aan. Op de UHR bijvoorbeeld is ‘t “makkelijker” rijden, daar vind je wel je grip, hier echter vooral niét je voorwiel in de bochten drukken. Probeer ook je gewicht te verdelen, dus vooral niet in de bochten leunen maar juist meer verticaal blijven zitten/staan.
Troost je met de gedachte dat een regelmatig rondje over repak/grind je een betere rijder maakt.
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Giant-E schreef: zo 13 februari 2022, 14:45 Je doet niets verkeerd. Pas wel je bochtentechniek aan. Op de UHR bijvoorbeeld is ‘t “makkelijker” rijden, daar vind je wel je grip, hier echter vooral niét je voorwiel in de bochten drukken. Probeer ook je gewicht te verdelen, dus vooral niet in de bochten leunen maar juist meer verticaal blijven zitten/staan.
Troost je met de gedachte dat een regelmatig rondje over repak/grind je een betere rijder maakt.
Dat inderdaad. Kwam pasgeleden een filmpje tegen over bochtentechniek op de MTB en probeer dat nu bewust toe te passen. Wel je fiets in de bocht zetten, maar zelf boven de fiets blijven. Meer druk op de banden en een foutje is eenvoudiger te corrigeren.

Ik merk dat die techniek echt helpt op routes met veel los grind.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Gebruikersavatar
CounterDesk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 11 april 2012, 10:41
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 29 & Cube Stereo 120

Ah, thanks voor de tips beide! Ik heb zelf ook veel cornering filmpjes gekeken; het mooie van het internet is dat er veel leermateriaal beschikbaar is, het nadeel is dat iedereen weer een andere techniek als beste meegeeft. Hierdoor weet je netto nog steeds niet wat je het beste kunt doen :~

Ik heb inderdaad aangeleerd om zelf "mee te leunen" met de fiets in kombochten en alleen je fiets te leunen in vlakke bochten. Maar jullie zeggen nu dus eigenlijk dat je altijd de fiets meer wilt leunen dan jezelf..? Ik ga dat eens proberen/oefenen de volgende keer. Misschien ook maar even de pads aantrekken dan... Is dit dan altijd de betere techniek of alleen op plekken waar minder grip ligt, zoals grind?

Ter illustratie; In de eerste twee bochten van de Line Seeker vind ik het juist heerlijk om lekker te hangen en te blijven zitten. Bij de volgende twee moet je sowieso uit het zadel vanwege de rollers. Dan bocht vier weer prima om te hangen en bij de ingang van de vijfde bocht beneden (schitterende bocht trouwens, net als die tweede) vertrouw ik het niet om op volle snelheid te gaan vanwege het grind bij de ingang van de bocht. Al heb ik hier dan weer nooit m'n grip verloren, en dat is denk maar goed ook...

Vlak voordat je het asfalt kruist naar de derde (??) berg met meteen die steile klim, dan zitten er nog wat kombochten. Daar ben ik al een paar keer bijna onderuit gegleden. Dus daar maar eens gaan proberen dan...
Laatst gewijzigd door CounterDesk op zo 13 februari 2022, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Blijven zitten? Dat is er vast een om af te leren.
Zodra je stopt met trappen, kun je gaan staan op een route als Zoetermeer ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
CounterDesk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 11 april 2012, 10:41
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 29 & Cube Stereo 120

Ja ik moet zeggen dat ik op de meeste afdalingen wel staand in de pedalen naar beneden ga. Maar op vlakkere stukken met kombochten niet. Misschien ligt daar ook een deel van het antwoord. Helemaal in het begin na die drop zit ook een kombocht waar ik echt hard en met vertrouwen doorheen kan, dat is ook staand.

Nu ik er aan denk, zit ik überhaupt wel op die Line Seeker? Op die tweede bocht denk ik van wel, zadel wel laag natuurlijk. Ik ga hier de volgende keer eens op letten.
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

Uberhaubt, eigenlijk bij elke bocht wil je als het ware vanuit de buitenkant van de bocht kracht genereren tegen de van binnenuitkomende kracht op de banden. Dus zorg als het ware dat je de band van bovenaf loodrecht naar beneden de grond induwt. Als je mee hangt in de bocht dan genereer je kracht aan de binnenkant van je band, en die wil al heel graag naar buiten. Staan veel filmpjes van op internet. Verschil zit hem vooral in pendaal wel of niet naar beneden, maar de kern blijft wel overal hetzelfde. houdt je gewicht buiten je band en zorg dat je deze als het ware naar binnen drukt ipv naar buiten (wat je doet als je aan de binnekant van de bocht hangt) je noppen zullen voldoende grip hebben als je maar goed genoeg de krachten verdeeld.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Vandaag ook een paar rondjes gefietst. Echt top!
Hopen dat het snel afgemaakt kan worden.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Vanmiddag geweest, holy sh*t wat een vet baantje is dit geworden zeg! Mooie doubles, zowaar wat echte gap-jumps (niet-rolbaar), een mini-road gap (jaja!). Ik mis nog wat wat bebording (gap-jumps op de doorgaande route zonder enige waarschuwing, of heb ik wat gemist??) maar dat ligt vast aan de nieuwigheid. Echt super gaaf gemaakt, heel leuk en goed dat dit kan in NL. Ik waande me op de 'line seeker' afdaling zowaar even in Willingen (of mini-Harry S) en ook de afdaling die daarna weer komt die start met de tafel is echt heel mooi snel met super aangelegde doubles.
Die ondergrond, granulaat...erg wennen en voor mij als 'veluwe' rijder best spannend. Typisch bikepark spul, ik denk dat als het wat meer is ingereden het prima te doen is. Nu nog erg glad inderdaad, ik overwoog om nog even de kniebeschermers aan te doen. De mensen die over het algemeen met een overkill aan banden rijden (mijzelf incluis, Dissector/Aggressor) worden weer gedwongen de aloude bochtentechniek goed toe te passen anders ga je genadeloos onderuit, hoe heftig je banden ook zijn. En vooral wat lucht er uit laten.
Ben benieuwd of het bikeparkje nog zal veranderen? Doet nu een beetje onder voor de rest mijns inziens.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Vandaag ook voor het eerst sinds september weer op het parcours gereden en met een grote glimlach naar huis gekomen. Ik rij nu al meer dan 10 jaar op Zoetermeer, maar wat aan onderhoud de laatste maanden is gepleegd is meer dan in de 10 jaar daarvoor samengenomen. Eigenlijk is het een helemaal nieuw parcours geworden met tal van features een nieuwe ondergrond enz. Trailcrew van het jaar zou ik maar zeggen. Kan Bergschenhoek niet meer mee concurreren.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
CounterDesk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 11 april 2012, 10:41
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 29 & Cube Stereo 120

Nog bedankt voor de tips hier boven! Heb even wat sessietjes op allerlei plekken in Zoetermeer gedaan en rijdt nu met veel meer vertrouwen en ik durf de bochten harder te nemen. Ik heb het idee dat het mijn vertrouwen en snelheid op de UHR ook ten goede is gekomen, zeker met de droge grond nu! :-q Thanks!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3835
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

rokl schreef: vr 11 maart 2022, 00:09 Vandaag ook voor het eerst sinds september weer op het parcours gereden en met een grote glimlach naar huis gekomen. Ik rij nu al meer dan 10 jaar op Zoetermeer, maar wat aan onderhoud de laatste maanden is gepleegd is meer dan in de 10 jaar daarvoor samengenomen. Eigenlijk is het een helemaal nieuw parcours geworden met tal van features een nieuwe ondergrond enz. Trailcrew van het jaar zou ik maar zeggen. Kan Bergschenhoek niet meer mee concurreren.
😎😇👌
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

CounterDesk schreef: ma 21 maart 2022, 14:31 Nog bedankt voor de tips hier boven! Heb even wat sessietjes op allerlei plekken in Zoetermeer gedaan en rijdt nu met veel meer vertrouwen en ik durf de bochten harder te nemen. Ik heb het idee dat het mijn vertrouwen en snelheid op de UHR ook ten goede is gekomen, zeker met de droge grond nu! :-q Thanks!
Ik durf wel met zekerheid te beweren dat een regelmatig rondje over een tricky vuilnisbelt track je veel meer vertrouwen geeft in de “makkelijkere” afdalingen op de UHR.
Plaats reactie