Route Zoetermeer

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Giant-E schreef: zo 26 juni 2022, 10:04 De Kragge vind ik een stuk eenvoudiger dan Zoetermeer. Technisch, maar vooral conditioneel.

Dat klimmetje op 9:00 min is echt killing. Hoeveel procent is die eigenlijk?
Verschilt per GPS toestel tussen de 20-25%
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Giant-E schreef: zo 26 juni 2022, 12:48 Pak vooral ook, naast de officiële route, ‘t steile stukje omlaag naast Snowworld mee. :winkie:

Afbeelding
Die is helemaal dicht gegroeid en van de week stond daar een hek onderaan...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Vandaag geweest, leuke trainingsronde.

1 klim was de eerste keer te lastig, rode lijn op de 2e berg zeg maar.

Aan de buitenkant net na het begin loopt het pad helemaal bol i.c.m. de ondergrond is dit echt listig, zelfs nog wel gevaarlijk te noemen.

Bergschenhoek ook gereden, kunnen we kort over zijn.
Saai met lompe afdalingen, was deze na 1 rondje ook beu.

Zoetermeer is als je wil spelen echt de perfecte lokatie, bikepark zag er ook goed uit, maar xc fiets....

Stukje bij snowworld was nog wel het leukste, mooie klimmetjes, technisch ook uitdagend.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Peelrijder schreef: wo 29 juni 2022, 17:25 Vandaag geweest, leuke trainingsronde. :-q

1 klim was de eerste keer te lastig, rode lijn op de 2e berg zeg maar. :-q

Aan de buitenkant net na het begin loopt het pad helemaal bol i.c.m. de ondergrond is dit echt listig, zelfs nog wel gevaarlijk te noemen. :roll:

Bergschenhoek ook gereden, kunnen we kort over zijn.
Saai met lompe afdalingen, was deze na 1 rondje ook beu. :~ :~

Zoetermeer is als je wil spelen echt de perfecte lokatie, bikepark zag er ook goed uit, maar xc fiets.... :roll:

Stukje bij snowworld was nog wel het leukste, mooie klimmetjes, technisch ook uitdagend. :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Iemand benoemde dit al eerder, maar het gewoon vreselijk &@%#($ om zulke paadjes op snelheid te rijden, als je net iets teveel uit het midden gaat schuif je al weg.

Het is gewoon verre van ideaal, meer niet

Bergschenhoek:

Gewoon niet leuk, lang saai klimmen, geen afwisseling, geen natuur die mooi is, gewoon een kale saaie bult, net zoals de Kragge maar daar is wat meer moeite gedaan om er een TTF in te leggen her en der.

Als dit is wat je in de buurt hebt is het prima, maar ik vond dit echt een aanfluiting, niks met mountainbiken te maken.

Ik vind de UHR ook minder leuk dan Nijmegen, puur door de lange saaie klimmen.

En het is op de fiets te doen :bier:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Ik ben het niet oneens met bovenstaande, maar het is ook niet helemaal eerlijk om de UHR of Het Rijk van Nijmegen te vergelijken met deze routes.

Mijn thuisroutes zijn Zoetermeer en Bergschenhoek. Op snelheid over paden met halfverharding rijden moet en kun je leren. Ik ben heel blij met deze routes om de hoek, anders zou mijn hobby aanzienlijk minder bedreven worden. Mooie natuur, tsja, dat is lastig in de druk bevolkte randstad. En TTF's vragen veel onderhoud/ maken de routes minder geschikt voor beginners. Alles heeft zo zijn voor- en nadelen. Wel snel veel hm te maken (zomaar 1000 hm op een 40km rondje).

Idealiter lag de UHR of Nijmegen dichterbij, maar nu is het af en toe een leuk uitstapje.

Voor de één zijn de routes hier een geweldige oplossing/ alternatief voor reizen, voor de ander een teleurstelling.

Mijn glas is iig. half vol :bier: :wink:
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dat bedoelde ik ook, de mogelijkheden die er zijn, zijn ook ten volste benut, waarvoor hulde.

Ik haalde UHR en RVN erbij om die 2 met elkaar te vergelijken, zoals ik Bergschenhoek met de Gulberg, de Kragge of Zoetemeer wou vergelijken.

Het lijkt veel op elkaar, maar het is maar net waar je van houdt en wat haalbaar is.

Ik moet overigens wel zeggen dat sommige bochten in Zoetermeer ook absoluut niet lopen, terwijl ze dat op de kinderroute wel doen.

Ik ben ook in Groningen geweest, dan is dit echt wel een zegen om in de buurt te hebben.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Niet alles hoeft natuurlijk een kombocht te zijn :winkie:
Beetje werken voor je snelheid is niets mis mee.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Peelrijder schreef: wo 29 juni 2022, 17:25 Aan de buitenkant net na het begin loopt het pad helemaal bol i.c.m. de ondergrond is dit echt listig, zelfs nog wel gevaarlijk te noemen.
Het pad dat je listig en gevaarlijk noemt, heeft van origine een andere benaming,

"Rijtechniek: Off Camber
Eén van de moeilijkste beproevingen in het mountainbiken is off camber rijden"

Onkunde daar kun je alleen zelf iets aan doen :roll: en een route zoals Zmeer..... kan daar helemaal niets aan doen :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Peelrijder schreef: zo 26 juni 2022, 12:55 Dat zegt me weinig op dat kaartje, maar als het erin zit probeer ik hem een paar keer te rijden, dan zie ik dat lijntje wat je bedoeld vast wel liggen.
Je moet dat het parkeerterrein naast Snowworld op, die houten trap oplopen en dan links omlaag raggen.
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

MVMVML schreef: do 30 juni 2022, 14:08 Je moet dat het parkeerterrein naast Snowworld op, die houten trap oplopen en dan links omlaag raggen.
Lopen? Ernaast omhoogfietsen :winkie: .
Maar dat gedeelte hoort niet bij de route, dus wees gewaarschuwd voor geirriteerde wandelaars.

Maar boven kun je ook rechtsomkeer er vlak naast naar beneden (als de begroeiing het toelaat en de hekken weer weg zijn). Veel uitdagender.

Maar Zoetermeer en Bergschenhoek blijven een compromis. Of geen halfverharding en na iedere bui 2 weken niet kunnen fietsen vanwege de klei, of de huidige situatie. Ik weet wel welke ik liever heb :-q
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Denk dat MVMVML hetzelfde bedoelt, als je boven staat en omdraait is het links.

Hier nog duidelijker :tong
Afbeelding
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Mario070 schreef: do 30 juni 2022, 14:07
Peelrijder schreef: wo 29 juni 2022, 17:25 Aan de buitenkant net na het begin loopt het pad helemaal bol i.c.m. de ondergrond is dit echt listig, zelfs nog wel gevaarlijk te noemen.
Het pad dat je listig en gevaarlijk noemt, heeft van origine een andere benaming,

"Rijtechniek: Off Camber
Eén van de moeilijkste beproevingen in het mountainbiken is off camber rijden"

Onkunde daar kun je alleen zelf iets aan doen :roll: en een route zoals Zmeer..... kan daar helemaal niets aan doen :lol: :wink:
Of camber is op hellingen, niet op een paadje, hoe dan ook, het is kut aangelegd.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

MacReal schreef: do 30 juni 2022, 14:59 Denk dat MVMVML hetzelfde bedoelt, als je boven staat en omdraait is het links.

Hier nog duidelijker :tong
Afbeelding
Daaronder op de Parkeerplaats lag heul veul sneeuw gisteren

Voor de volgende keer misschien
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Peelrijder schreef: do 30 juni 2022, 16:40
Mario070 schreef: do 30 juni 2022, 14:07

Het pad dat je listig en gevaarlijk noemt, heeft van origine een andere benaming,

"Rijtechniek: Off Camber
Eén van de moeilijkste beproevingen in het mountainbiken is off camber rijden"

Onkunde daar kun je alleen zelf iets aan doen :roll: en een route zoals Zmeer..... kan daar helemaal niets aan doen :lol: :wink:
Of camber is op hellingen, niet op een paadje, hoe dan ook, het is kut aangelegd.
Het is juist niet kut aangelegd. Als je het daar vlak zou houden, blijft er water staan. Als er water blijft staan, krijg je al heel snel hele dikke klei waar je doorheen mag ploeteren.
Wordt het laatste stukje onderlangs overigens vanzelf offcamber, weet ik uit ervaring :-{
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie