Deventer

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThijsvdWoude schreef: di 12 mei 2020, 09:54
Mad Wally schreef: do 7 november 2019, 09:18

Ik rijd deze route regelmatig maar ik dacht dat de route "Lettele" heette?
Sinds wanneer zou deze zijn gewijzigd?

Edit: Ik rijd de route regelmatig met een vriend omdat hij het een leuke route vind, maar het is niet mijn ding. Veel verhard, veel heel kort draaien tussen de bomen, lange segmenten met alleen maar wortels en dus helemaal geen flow. Dan geef ik absoluut de voorkeur aan "Diepenveen".
Volgensmij zijn het voornamelijk de locals (ik dus :bier:) die de route zo noemen, maar is het 'officieel' altijd de Oostenmaet route, of de route van Deventer geweest.

De singletrack achter de legerbasis, het stuk met die vele bochten en een paar meter aan wortels, is inderdaad niet het meest gladde, rechte paadje. Maar daarvoor is het ook een mountainbike pad toch? :~

Zie die bochten en wortels als een uitdaging! Ja het is wat minder flowy dan de rest van de strakke zandpaadjes in de buurt, maar met de juiste bochten-techniek is er een prima flow in te vinden hoor! En ook die wortels, naar mijn mening juist een mooi stuk, omdat daar je lijn-keuze wat op de proef gesteld wordt. De uitdaging daar is dan ook juist om door middel van de juiste lijn the vinden, er zo gemakkelijk mogelijk overheen te komen, toch?
Sinds ik een fully heb begin ik de route meer te waarderen. Volgas over de wortels knallen en je maten ver achter je laten geeft wel een kick😁

Wat betreft de namen vind ik het verwarrend. Waarom hanteert MTBroutes.nl andere namen dan MND (Mountainbike Netwerk Deventer)?
Paars: Salland (Heeten), Rood: Oostermaat (Deventer) en Groen: Ijsselland (Diepenveen)

Diepenveen, en dan met name het stuk over landgoed “Nieuwe Rande” vind ik prachtig.
Het nieuwe stuk “zoveel mogelijk route op een vierkante meter” in de Heeten route heb ik helemaal niks mee en rijd ik gewoon voorbij.
Neemt niet weg dat ik heel blij ben met de drie lokale routes die ik dan ook sponsor.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

Mad Wally schreef: di 12 mei 2020, 11:15
Sinds ik een fully heb begin ik de route meer te waarderen. Volgas over de wortels knallen en je maten ver achter je laten geeft wel een kick😁

Wat betreft de namen vind ik het verwarrend. Waarom hanteert MTBroutes.nl andere namen dan MND (Mountainbike Netwerk Deventer)?
Paars: Salland (Heeten), Rood: Oostermaat (Deventer) en Groen: Ijsselland (Diepenveen)

Diepenveen, en dan met name het stuk over landgoed “Nieuwe Rande” vind ik prachtig.
Het nieuwe stuk “zoveel mogelijk route op een vierkante meter” in de Heeten route heb ik helemaal niks mee en rijd ik gewoon voorbij.
Neemt niet weg dat ik heel blij ben met de drie lokale routes die ik dan ook sponsor.
Op een fully is het zeker makkelijker over die wortels ja, maar op mijn 150mm fully ben ik daar niet (veel) sneller dan op m'n hardtail! :wink:

Rande is zeker wel een mooi stukje! Al ben ik wel van mening dat er meer uit kon worden gehaald, maar goed ik begrijp ook wel dat het voor elk niveau rijder toegankelijk moet blijven zonder dat er ongelukken gebeuren....
Het nieuwe stuk van Heeten is mij nog niet bekend, ik vind Heeten over het algemeen wat teveel asfalt dus rijd die vrijwel nooit
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Forau schreef: ma 11 mei 2020, 12:00 Nieuwe lus Oostermaat is bijna volledig uitgepijld, gaat nu over industriegebied en door een woonwijk. Je kan hem vinden tegenover het Deventer Ziekenhuis, link naast de voetbal (Davo).
Er is ook een koppeling gemaakt met Gorssel-zuid (oude Graafschaproute).
Ik vind het stuk over het industrieterrein niet zo veel aan. Het stuk langs het water is toch wel uitkijken als er een paar aan het vissen zijn en ze gooien de hengel achteruit. Maar de stukjes tussendoor zijn wel leuk bedacht en worden ook nog steeds aangepast.
Er word in ieder geval wat gedaan in de buurt.
3 routes in de omgeving is toch een klein beetje luxe. Als je van routes houdt natuurlijk.
Heeten rijdt ik zeer sporadisch. Maar die is ook aangepast met leuke stukjes heb ik gehoord.
Maar de groene route blijft favoriet.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Mike123 schreef: di 12 mei 2020, 21:57 Ik vind het stuk over het industrieterrein niet zo veel aan. Het stuk langs het water is toch wel uitkijken als er een paar aan het vissen zijn en ze gooien de hengel achteruit. Maar de stukjes tussendoor zijn wel leuk bedacht en worden ook nog steeds aangepast.
Er word in ieder geval wat gedaan in de buurt.
3 routes in de omgeving is toch een klein beetje luxe. Als je van routes houdt natuurlijk.
Heeten rijdt ik zeer sporadisch. Maar die is ook aangepast met leuke stukjes heb ik gehoord.
Maar de groene route blijft favoriet.
Die slootkantjes ben ik ook wel klaar mee :lol: Groen vind ik ook de leukste en mooiste route.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Er schijnt een stuk slootkant aangepast te zijn onder de windmolen :-q Eerdaags maar eens proberen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Forau schreef: vr 29 mei 2020, 12:45 Er schijnt een stuk slootkant aangepast te zijn onder de windmolen :-q Eerdaags maar eens proberen.
Oostermaat 2.2 is hoognodig toe aan een snoeibeurt. Bepaalde delen zijn enorm overwoekerd met distels en brandnetels dat de track bijna niet meer te volgen is.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Weet iemand of het toegestaan is ‘snachts te fietsen op de routes rond Deventer?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Nee. verboden..
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ducatif1 schreef: zo 14 februari 2021, 16:44 Nee. verboden..
Door wie dan? Ik heb de APV er op nagelezen maar niks gevonden en het grootste deel gaat niet over stukken die beheerd worden door SBB, NM, Overijssels Landschap of andere. Sommige delen zoals Nieuwe Rande uiteraard wel.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ronde Diepenveen (ijssellsnd) gereden gisteren. Als westerling genoten van de rust. Ongelooflijk hoe weinig mensen er op een zaterdag ochtend rijden of wandelen. Is er hier geen corona? :lol:

Landschap is prachtig en gevarieerd. Je passeert mooie boerderijen, landgoederen en kastelen.

Helaas nauwelijks hoogte verschil in route. Ondanks asfalt verbinding stukken zijn er veel leuke single track stukken aangelegd. Vaak ook met een naambord.
Aanleg en onderhoud erg goed. Hulde.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

ReinierT schreef: zo 2 mei 2021, 06:50 Ronde Diepenveen (ijssellsnd) gereden gisteren. Als westerling genoten van de rust. Ongelooflijk hoe weinig mensen er op een zaterdag ochtend rijden of wandelen. Is er hier geen corona? :lol:

Landschap is prachtig en gevarieerd. Je passeert mooie boerderijen, landgoederen en kastelen.

Helaas nauwelijks hoogte verschil in route. Ondanks asfalt verbinding stukken zijn er veel leuke single track stukken aangelegd. Vaak ook met een naambord.
Aanleg en onderhoud erg goed. Hulde.
Vandaar dat ze geen motorrijders meer willen zien daar in Deventer :winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

En vandaag de rode route gereden vanaf Wechelerveld.

Dat was echt een teleurstelling.

Denk dat van de 32km er zeker 20 tot 25 km (asfalt) verbindingswegen tussen zitten. Tijdens het eerste 1/3 deel heb je echt idee dat het geen mtb route is.

Er zijn paar leuke lussen door t bos. Maar helaas overheerst het gevoel van lange (asfalt) verbindingswegen. Schaarse hoogte punten zijn de boomwortel route en wat dropjes & schansjes onderweg. Landschappelijk minder mooi dan groen route (Diepenveen)
Starcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 6 juni 2008, 20:15
Mijn mountainbike: Trek Powerfly FS 5

Overdrijven is een kunst, Reinier, maar als je dat te veel doet, val je door de mand. Ik heb het nog even nagemeten: de rode route (Oostermaat 2.2) heeft 14 km verharde weg (= asfalt en klinkers) en niet jouw 20-25km. Tip: daar is nog een halve kilometer van af te halen door bij het verlaten van het Wechelerveld even niet de asfaltweg te volgen, maar langs de brede sloot te rijden en dan kom je bij de brug over de wetering weer vanzelf bij de route uit
Overigens heeft de groene route ook altijd nog 11km verhard en de paarse route 13,5km.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Oostermaet 2.2 word ook omschreven als een urban route.
https://www.deventer.info/wandelen-fiet ... -deventer/
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Starcruiser schreef: za 8 mei 2021, 09:47 Overdrijven is een kunst, Reinier, maar als je dat te veel doet, val je door de mand. Ik heb het nog even nagemeten: de rode route (Oostermaat 2.2) heeft 14 km verharde weg (= asfalt en klinkers) en niet jouw 20-25km.
Misschien overdrijf ik inderdaad. Maar naast veel asfalt/klinker stukken (al bijna de helft vd route dus met 14km), heb je ook nog alle stukken over zandwegen en over het boeren erf. Kortom geen single trail, maar brede wegen.
Tijdens rijden besprak ik al met fiets maatje dat dit een typische route lijkt , zoals ooit het mtb-en in NL begon. Zeg v1.0. Nu zou je er gravelracers tegenkomen.
Plaats reactie