Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

en dan nog moet de reddingsbrigade af en toe het bos in, want het BLIJFT een risicosport en een ongeluk zit in een klein hoekje, ook voor de ervaren Mtb'ers.
Eens! Liever een disclaimer bij alle trails (op zijn Amerikaans desnoods: "Use of te trails can result in serious injury or death") dan elke oneffenheid wegpoetsen vanuit het oogpunt van veiligheid. Bij het eerste gaan mensen misschien toch een beetje beter opletten, het tweede kan voor een vals gevoel van veiligheid (en dus minder opletten) zorgen.

Wat betreft 5-jarigen op de MTB: die soepelheid en onbevangenheid is jaloersmakend. Mijn "exemplaar" gaat regelmatig onderuit, laat een paar traantjes, maar zit binnen een minuut weer op de fiets, en stampt weer net zo onbevangen door.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Fijn dat het goed is afgelopen!

Ik ben het niet zo eens dat het een onschuldige 'drop' zou zijn. Ik kom ook al sinds de begindagen in Schoorl maar dat gat is echt veel groter dan normaal. Ben het helemaal eens dat Schoorl niet heel gevaarlijk is, maar ik ben gisteren de eerste ronde langs de drop gereden omdat ik op snelheid niet goed kon inschatten hoe ik zou uitkomen. De tweede keer ben ik uiteraard keurig afgestapt.

Volgens mij is het enige punt dat mensen de sport niet altijd serieus genoeg voorbereiden en overmoedig kunnen zijn. En als het parcours zo slechts is, zoals deze maanden, dan let je even extra op.
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 789
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Maiko : Clinicje doen!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het niet aanleggen van jumps van een meter is overigens iets anders dan het aanharken van routes... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Tja zomer maanden en beginners.
Parcours ligt er wat slechter bij met mul zand en gaten.
Ik neem aan dat de 2 kleine hoogteverschillen bedoeld worden voor de haakse rechts die je binnen of buiten kunt nemen.
Laatst op de crosser waren die al wat minder comfortabel omdat ik door het mulle zand ervoor wat minder snelheid had.
Pak daar overigens altijd de buitenbocht.

Maar kan me voorstellen dat er met de regen nog wat grond is weggespoeld.
Die foliedeken moet ik ook nog ergens even meebestellen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Rayb81 schreef: Ik neem aan dat de 2 kleine hoogteverschillen bedoeld worden voor de haakse rechts die je binnen of buiten kunt nemen.
Laatst op de crosser waren die al wat minder comfortabel omdat ik door het mulle zand ervoor wat minder snelheid had.
Pak daar overigens altijd de buitenbocht.
zoals ik al eerder schreef, lag deze uitgespoelde drop vlak voor de kombocht naar rechts, dus vrijwel helemaal beneden ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef:Het niet aanleggen van jumps van een meter is overigens iets anders dan het aanharken van routes... .
Denk dat Erik meer doelt op het feit dat dat stukje "handbuilt" trail op H/L Vuursche eigenlijk de norm zou moeten zijn voor een basis MTB route en die rollercoaster baantjes een beetje de overhand aan het krijgen zijn. Gewoon meer natural trails met af en toe modder/mul zand/boomwortels/drops etc etc ...... maar die discussie gaan we hier verder niet (weer) voeren :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Binnenkort weer met de shovel op GMA aan de gang. :lol:
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 789
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Wij komen net van GMA, was na afloop redelijk zwart maar wel weer enorm gelachen met Hidde (5) en Lars (7) en Ome Roy en ikzelf. Ongekend hoe die kleine apen dropjes nemen, (bijna) overal al naar boven fietsen, fiets drukken in de bochten.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3892
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hoe het allemaal mooier en beter kan/moet met de routes loop hier ergens al een draadje over. Maar ik zit meestal na een rondje bij de kuil even een reepje te knagen als ik dan zie hoe sommige daar naar beneden komen. Dan zit je soms ook met kromme tenen. Jeugd en dames geeft ik dan soms een tip hoe ze het beter kunnen doen. De mannen in lycra van de locale supermarkt willen dan gek genoeg niet luisteren dus daar ben ik mee gestopt.

Hoe dan ook als wij "ervaren" mensen af en toe eens een tipje geven aan de gene die je ergens mee ziet stoeien en op dat moment daar weer even mee geholpen zijn wordt het ook al een stuk beter op de route. En als men echt belangstelling heeft in de tip raad ik ze altijd aan om een clinic te volgen. Daar over gesproken, zelf heb ik goede ervaringen met https://www.go-mtb.nl" onclick="window.open(this.href);return false; & https://www.mountainbikechallenge.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Vandaag ook weer eens een rondje geweest.
Lag er niet slecht bij.
Wel duidelijk te zien dat er nogal wat gebeurt is, spoelzand brede paden, veel andere paadjes.

Het probleem is ook dat er geen chickenroute is op Schoorl.
Wat dat betreft zou het mooi zijn als de lussen in de toekomst een gradatie zouden hebben, maar dat zit er niet in denk ik.

Er worden al allemaal toppers op clinic gebied genoemd, alleen mis ik mtbschoorl.nl nog.
Buiten dat die klanten erg leuk bezig zijn, plezier voorop hebben en daar zeer professioneel les wordt gegeven, geven ze iedere week ook gewoon les op het parcours !

Ook kun je via hun een fiets huren met een gids er bij.
Klinkt misschien wat overdreven, maar het is erg leerzaam, maakt de ervaring leuker en scheelt blessures.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef:
Lars TB schreef:Het niet aanleggen van jumps van een meter is overigens iets anders dan het aanharken van routes... .
Denk dat Erik meer doelt op het feit dat dat stukje "handbuilt" trail op H/L Vuursche eigenlijk de norm zou moeten zijn voor een basis MTB route en die rollercoaster baantjes een beetje de overhand aan het krijgen zijn. Gewoon meer natural trails met af en toe modder/mul zand/boomwortels/drops etc etc ...... maar die discussie gaan we hier verder niet (weer) voeren :winkie:
Ik maak hier juist uit op dat Erik meer aangeharkte routes wil:
Ironhorse Erik schreef:Wij komen net van GMA, was na afloop redelijk zwart maar wel weer enorm gelachen met Hidde (5) en Lars (7) en Ome Roy en ikzelf. Ongekend hoe die kleine apen dropjes nemen, (bijna) overal al naar boven fietsen, fiets drukken in de bochten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3892
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Gradaties van routes, daar zit ik al een tijdje tegenaan te schoppen. Maar dat kwartje valt nog steeds niet.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2755
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

In de hele wereld behalve NL waar "iedereen toch kan fietsen" stap je niet zomaar even op de MTB en gaat een willekeurige route rijden.
Bovenstaande is denk ik wel de kern van de hele zaak.... :roll:

Op z'n Hollands gezegd: "Fietsen is toch gewoon fietsen, of het nou in het bos of op straat is"
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 789
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Lars TB schreef: Ik maak hier juist uit op dat Erik meer aangeharkte routes wil:
Dat je niet doorrijdt op de fiets, dat weet ik al 30 jaar, maar dat je al die tijd ook nog eens niet kon lezen is echt nieuw voor me.
:winkie:

Gewoon het bos het bos laten na een initiële aanleg van een trail. Beetje fixen hier en daar ok, maar groomen en broomen tot er een glooiend biljart laken ligt, NOPE!!. Dus net zoals in de rest van de wereld zegmaar :winkie: :winkie: :winkie:
Plaats reactie