Schoorl inside out!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Jurf
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Ibis Ripmo, Trek Roscoe8

wo 1 januari 2020, 00:30

Rebel MTB geeft ook met enige regelmaat clinics in springen, drops en balans en obstakels bij het Twiske.
Ik heb daar 2?? weken geleden een clinic met drops gevolgd wat werd opgebouwd van oefenen van de basishouding naar roll-offs tot drops van goed een meter waar je daarna ook vol vertrouwen vanaf gaat :)
Afbeelding

Ik ben nog geen heel technische fietser en heb er best veel aan.

OT: vd week maar eens de drop bekijken :)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

wo 1 januari 2020, 03:01

Zo'n hoog ding als op dit plaatje zou ik dus sowieso niet af durven haha : Suprised :
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott
Contacteer:

wo 1 januari 2020, 12:55

Rayb81 schreef:
wo 1 januari 2020, 03:01
Zo'n hoog ding als op dit plaatje zou ik dus sowieso niet af durven haha : Suprised :

O, ik ben ook lid van team stoeprandje hoor. Ik ben van dingen afgereden die je in Nederland moeilijk vind (ze zijn er wel) En in Schotland te Glentress van de Step down / Gap jump. Dat is een soort de kuil xl Waar je dus boven het gat in springt en je land wel ergens op de curve. Voor je er aan begint denk je moet dit? Maar eens je 'm een paar keer gedaan hebt is het haast jammer dat de dag er op zit. Probleem is alleen dat het bij ons allemaal baby routes zijn en je dit soort grappen dus haast niet tegen komt. Als je dan weer eens voor zo'n hindernis staat zegt je hagedis nee. :-? We moeten dus meer technische geintjes op onze routes hebben dan blijf je het genoeg herhalen om het gewoon te worden. :D
◼︎ Some people call it a marble run, but we can call it paradise.
Trailforks | Strava | Komoot
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher Pinion
Contacteer:

wo 1 januari 2020, 21:13

Jurf schreef:
Rebel MTB geeft ook met enige regelmaat clinics in springen, drops en balans en obstakels bij het Twiske.
Ik heb daar 2?? weken geleden een clinic met drops gevolgd wat werd opgebouwd van oefenen van de basishouding naar roll-offs tot drops van goed een meter waar je daarna ook vol vertrouwen vanaf gaat :)
Afbeelding

Mooi plaatje, maar wel klinische omgeving ..... de meeste drops liggen nml. niet zo netjes, beetje scheef, beetje off camber, boompjes en rotsen links en recht etc etc.....
De techniek van droppen is oersimpel, goed kijken en mentale kracht blijkt in de praktijk de bottleneck.
Die drop op jouw foto is hoger dan de drop op Schoorl toch wordt die in Schoorl als veel lastiger ervaren, dat komt alleen door de ligging (en de consequenties als het daar fout gaat ;) ).

Ps, zoontje (8) van IronhorseErik reed 'm vandaag :-q

Afbeelding
Jurf
Pro Biker
Pro Biker

wo 1 januari 2020, 21:46

Helemaal mee eens, maar als je eerst de basis leert en weet wat je onder gecontroleerde omstandigheden beheerst dan kun je dat daarna herhalen in lastigere/meer trail omstandigheden.
Wat dat betreft zijn er bij ons in de regio weinig tot geen mogelijkheden om dit soort dingen te oefenen in een meer natuurlijke omgeving.
Zelf zie ik het als zwemmen in golven op zee. Dat doe je ook pas nadat je je A en B diploma in het pierebadje hebt gehaald. Dat nivo voel ik mij soms nog ongeveer op de fiets. De vleugeltjes zijn af, maar verder nog continue lerende met de mogelijkheden en beperkingen die we hier hebben :winkie:

Mij helpt het in ieder geval.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

wo 1 januari 2020, 23:28

Jurf schreef:
wo 1 januari 2020, 21:46
Helemaal mee eens, maar als je eerst de basis leert en weet wat je onder gecontroleerde omstandigheden beheerst dan kun je dat daarna herhalen in lastigere/meer trail omstandigheden.
Wat dat betreft zijn er bij ons in de regio weinig tot geen mogelijkheden om dit soort dingen te oefenen in een meer natuurlijke omgeving.
Zelf zie ik het als zwemmen in golven op zee. Dat doe je ook pas nadat je je A en B diploma in het pierebadje hebt gehaald. Dat nivo voel ik mij soms nog ongeveer op de fiets. De vleugeltjes zijn af, maar verder nog continue lerende met de mogelijkheden en beperkingen die we hier hebben :winkie:

Mij helpt het in ieder geval.
Mee eens! Eerst de techniek leren en vertrouwd raken met drops, desnoods op een stoeprand.
Helaas is er in Nederland bijna nergens een mogelijkheid om drops in verschillend hoogtes te oefenen (zoals bijvoorbeeld in Beringen)
Zelfde geld voor table jumps etc.
Eigenlijk zou elke route bij de start een soort skills area moeten hebben waar je dit soort dingen kan oefenen voordat je de trail op gaat.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

do 2 januari 2020, 09:27

Jurf schreef:
Afbeelding

Half April hebben we een clinic niveau 4 van Mikey's Bike Adventures in Malmedy waar we dan drops en sprongen echt eens moeten gaan leren. Ben erg benieuwd :winkie:
Jurf
Pro Biker
Pro Biker

do 2 januari 2020, 09:37

Gaaf!
Mijn ontwikkeling loopt niet helemaal parralel.
Drops vind ik eng (hoewel nu wel steeds minder eng), heel stijl ben ik ook niet handig mee (hoogtevrees helpt daarbij niet), maar springen gaat me gek genoeg wel weer heel makkelijk af.
In bikeparks ben ik dus helemaal weg van flow-jumplines.
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

do 2 januari 2020, 12:13

MVMVML schreef:
do 2 januari 2020, 09:25
Hebben we het hier over 0:32?

https://youtu.be/n46EiK7GeC8?t=32
Met dit verschil dat dat de oude versie is.
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

do 2 januari 2020, 13:17

Jurf schreef:
do 2 januari 2020, 09:37
Gaaf!
Mijn ontwikkeling loopt niet helemaal parralel.
Drops vind ik eng (hoewel nu wel steeds minder eng), heel stijl ben ik ook niet handig mee (hoogtevrees helpt daarbij niet), maar springen gaat me gek genoeg wel weer heel makkelijk af.
In bikeparks ben ik dus helemaal weg van flow-jumplines.
Stijl vind ik geen probleem meer, drops minder eng dan springen, want springen gaat me echt niet goed af. Ik doe het gewoon niet goed, dus dat gaan we maar eens van een pro proberen te leren :winkie:
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

do 2 januari 2020, 13:18

Tijgerhaai schreef:
do 2 januari 2020, 12:13
MVMVML schreef:
do 2 januari 2020, 09:25
Hebben we het hier over 0:32?

https://youtu.be/n46EiK7GeC8?t=32
Met dit verschil dat dat de oude versie is.
Ja precies. Maar daar toch?
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

do 2 januari 2020, 14:35

Dat is het hobbeltje in de kuil inderdaad. De grote drop op de foto van yo-eddy is easy difficult.

Als iedereen naar z'n vaardigheden rijd en de juiste lijnen kiest is allemaal niks aan de hand. Niet lullen lekker fietsen. :-D Clinics zijn sowieso leuk om te volgen. :-q
TheKiter
Mtb fanaat
Mtb fanaat

do 2 januari 2020, 14:59

funride schreef:

Mee eens! Eerst de techniek leren en vertrouwd raken met drops, desnoods op een stoeprand.
Helaas is er in Nederland bijna nergens een mogelijkheid om drops in verschillend hoogtes te oefenen (zoals bijvoorbeeld in Beringen)
Eigenlijk zou elke route bij de start een soort skills area moeten hebben waar je dit soort dingen kan oefenen voordat je de trail op gaat.
Aan de start van de trail is het mooiste natuurlijk, maar wanneer een skill area niet aanwezig is kan je natuurlijk zelf er ook wat aan doen, ik heb een eenvoudige in hoogte stelbare drop gemaakt van wat pallet hout die tot 1 meter gaat, ideaal om rustig op te bouwen :)

https://www.youtube.com/watch?v=LY_oqCu4RPM
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

do 2 januari 2020, 15:18

TheKiter schreef:
do 2 januari 2020, 14:59
funride schreef:

Aan de start van de trail is het mooiste natuurlijk, maar wanneer een skill area niet aanwezig is kan je natuurlijk zelf er ook wat aan doen, ik heb een eenvoudige in hoogte stelbare drop gemaakt van wat pallet hout die tot 1 meter gaat, ideaal om rustig op te bouwen :)

https://www.youtube.com/watch?v=LY_oqCu4RPM
Nu ja! Daar zit ik dus de laatste weken over na te denken omdat er hier nergens iets is waar je drops van verschillende hoogtes kan oefenen.

Alleen ik zat te denken om het middels verstelbare stempels te doen.
Plaats reactie