Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Tijgerhaai schreef: za 5 september 2020, 21:48 Afgelopen dagen naar Willingen geweest. Op een paar e-bikers na het hele woud voor mij zelf. De wandelaars die je tegen komt groeten je gewoon als je voorbij komt. (en dat ging soms best hard) ook een verademing. :winkie:
Afgelopen jaren op veel plekken in Europa gefietst.
Zelfde verhaal, hoewel ik niet hard langs wandelaars fiets.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Nou moet ik zeggen dat wanneer ik diep in de bossen op de Veluwe fiets de wandelaars die ik tegen kom vaak ook groeten, jonge stellen vaker dan oudere mensen.

De dichtheid op de vaste routes in NL is natuurlijk ook een stuk groter waardoor er af en toe ergernissen kunnen ontstaan.
Die paar verdwaalde fietsers her en der zal geen wandelaar iets boeien.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

tiewrap schreef: za 5 september 2020, 21:55
Tijgerhaai schreef: za 5 september 2020, 21:48 Afgelopen dagen naar Willingen geweest. Op een paar e-bikers na het hele woud voor mij zelf. De wandelaars die je tegen komt groeten je gewoon als je voorbij komt. (en dat ging soms best hard) ook een verademing. :winkie:
Afgelopen jaren op veel plekken in Europa gefietst.
Zelfde verhaal, hoewel ik niet hard langs wandelaars fiets.
In Duitsland heb je van die hele brede schotter paden. Als de wandelaar helemaal rechts loop, en jij gaat helemaal links rijden dan is er niet zo veel aan de hand. Uiteraard op de singeltracks standje kruip snelheid. (als ik een wandelaar zag, anders gewoon naar beneden knallen)
◼︎ Go round the outside.
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

Rayb81 schreef: za 5 september 2020, 21:41 Was druk vandaag idd.
Afdaling nok liepen mensen met een hond omhoog.

Splitsing halfordspaadje stonden fietsers over de volle breedte met elkaar te praten.

Fietspad Julianalaan stonden fietsers het pad te blokkeren waardoor je eromheen moest rijden, dachten zeker dat het parcours van hun was.

Ik zeg fietsers want het waren mensen op een mtb maar dat zijn niet altijd mountainbikers :winkie:

Verder ging iedereen prima aan de kant zonder horten of stoten.
Ik was er rond 07:45 toen was er geen kip, mooi 3 rondjes gefietst. Laatste rondje wat spandex rakkers, vraag 2x of ie er langs wil maar geen antwoord.....vervolgens komt ie ergens voorbij waar het wat lastig was en reed ie het rest van het rondje bij alle klimmetjes in de weg :winkie:
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Gezien de schade die ze soms aanrichten zou ik het geen slecht idee vinden dat ebikes op sommige parcours verboden moeten worden. Is dit iets haalbaars? De kwetsbaarheid van Schoorl en de grote hoeveelheid mensen die eroverheen rijden is dat wel een geschikt rondje voor zo'n verbod.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hoe ga je dat handhaven? Daarnaast ook op een fiets waarbij je zelf moet trappen rijden sommigen de boel aan gort. (slippen, buiten de route ed.) Dus even doorredeneren mag je dan alleen de route op als je vrijwilliger bent want dan help je het af en toe weer eens aanharken. En hoeveel rondjes mag je dan naar het aantal uren vrijwilligerswerk dat je maakt?
◼︎ Go round the outside.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik ben gisteren weer eens naar Schoorl gegaan. Wat een racebaan is dat geworden zeg, in 5 jaar heb ik het er nog nooit zo goed bij zien liggen :o Zelfs de duinen waren hard...

Het was vrij druk, maar mensen haalden me over het algemeen netjes in. Behalve 1 iemand, volledig aan het begin (vanaf de officiële start). Die riep "ik wil er voor de klim langs". Zondag om half 12 is niet het beste moment om je PR te verbeteren denk ik zo. Al snap ik het best, met deze omstandigheden. In een eerdere levensfase was ik er ook voor gegaan. Nu heb ik 32/50 en ben ik ontzettend lui geworden.

Zonder zand is Schoorl wel een beetje tam. De nieuwe drop in de zig-zag is niet heel spannend en de squirrel-catcher is wel erg rolbaar (maar de take-off is ook weg, dus je moet hem sowieso al hoppen) maar de drop is inmiddels ook rolbaar zoals al te zien was. Omdat we hem eigenlijk niet zagen aankomen en ongeveer vanuit stilstand weggingen was de snelheid wel een beetje een dingetje. Daardoor landde mijn fietsmaatje met z'n band half op het einde van de roll-off, waarna z'n band er af gleed met het risico op lek of een flinke OTB als hij iets korter was uitgekomen, noem het maar een veiligheidsmaatregel. Als je het dan echt veilig wilt maken, leg hem dan even 10 centimeter meer naar links. Het tweede rondje keek ik nog eens naar achteren en als ik zelf niet ver genoeg was gekomen was ik ook wel volledig op de rand van de roll-off geland.

De links/rechts drop nu ook eindelijk gevonden, ik had nog steeds geen idee waar die zat dus dit keer eens bovenaan afgestapt om te kijken. Met het zand wat er normaal op Schoorl ligt kan ik me de risico's indenken maar nu waren die er niet meer. Het is eerlijk gezegd ook wel een heerlijke lijn naar beneden. Behoorlijk snel zelfs want de bocht naar rechts is een stuk beter dan als je de rechter lijn hebt. Die blijft er gewoon in!

De nok af was nog nooit zo makkelijk. Ik werd er te enthousiast van en reed de berm in. Alle snelheid weg, zonde, alsnog 10 seconden van PR af :lol:

Al met al erg genoten, ik vind het heel tof om te zien wat er gebeurd op Schoorl. De houten kunstwerkjes zijn gewoon heel erg leuk, ook al zijn ze helaas verplicht tammer gemaakt het is toch genieten. Volgende keer weer op de hardtail, is nog iets meer plezier gok ik.
Tijgerhaai schreef: ma 7 september 2020, 11:09 Hoe ga je dat handhaven? Daarnaast ook op een fiets waarbij je zelf moet trappen rijden sommigen de boel aan gort. (slippen, buiten de route ed.) Dus even doorredeneren mag je dan alleen de route op als je vrijwilliger bent want dan help je het af en toe weer eens aanharken. En hoeveel rondjes mag je dan naar het aantal uren vrijwilligerswerk dat je maakt?
Sommige mensen die ik gisteren omhoog zag komen trappen volgens mij bijna net zoveel watt op de klimmetjes van Schoorl als een gemiddelde ebike.. Dat geeft ook wel sporen.
Waar woke is, is vuur
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Tijgerhaai schreef: ma 7 september 2020, 11:09 Hoe ga je dat handhaven? Daarnaast ook op een fiets waarbij je zelf moet trappen rijden sommigen de boel aan gort. (slippen, buiten de route ed.) Dus even doorredeneren mag je dan alleen de route op als je vrijwilliger bent want dan help je het af en toe weer eens aanharken. En hoeveel rondjes mag je dan naar het aantal uren vrijwilligerswerk dat je maakt?
Het probleem is vooral wanneer Ebikes worden gebruikt als vervanging van vaardigheden. Je ziet mensen keihard op de rechte stukken en omhoog gaan om vervolgens met geblokkeerd achterwiel te dalen of te remmen voor bochten. Vaak met volledig verkeerd afgestelde fietsen. Veel van deze mensen waren zonder de motor niet direct naar Schoorl gegaan of zich meer bewust geweest van de techniek die nodig is om het goed te doen. Ebikes zijn leuk, maar de drempel om een parours te rijden dat eigenlijk buiten je vaardigheden ligt is ermee ook meteen een stuk lager. Ook ik zie vaak sporen op het parcours die vaak van de ebike komen die ik daarna tegenkomen. Zo'n fiets kan in de verkeerde handen nu eenmaal veel meer schade aanrichten, zeker met die afmontage die ze inmiddels mee krijgen.

Ik wil overigens geen heftige discussie starten ofzo, maar vroeg me hardop af of een verbod haalbaar is in Nederland. In het buitenland hebben ze inmiddels ook al trails die gesloten zijn voor ebikes, en andere specifiek voor ebikes.
Laatst gewijzigd door twowheeler op ma 7 september 2020, 11:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Makkelijk schreef: ma 7 september 2020, 11:45
Sommige mensen die ik gisteren omhoog zag komen trappen volgens mij bijna net zoveel watt op de klimmetjes van Schoorl als een gemiddelde ebike.. Dat geeft ook wel sporen.
Dat dus ook. Hoeveel vermogen zet zo'n e-bike er op? De top zet er rustig 340 watt op als ze rustig aan doen.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

twowheeler schreef: ma 7 september 2020, 11:52 Het probleem is vooral wanneer Ebikes worden gebruikt als vervanging van vaardigheden. Je ziet mensen keihard op de rechte stukken en omhoog gaan om vervolgens met geblokkeerd achterwiel te dalen of te remmen voor bochten.
Het zijn niet alleen de e-bikes die vol in de ankers gaan. Corona fietsers, huurder, beginners, hoe je ze noemen wil gaan vol in de ankers. Schoorl is geen beginnersrondje. Hopelijk wordt het wat beter met het invoeren van het kleurtjes systeem. Maar dan nog mensen die het niet begrepen hebben zal je altijd houden. Laatst is er iemand op een stadsfiets inclusief gevuld kinderzitje waargenomen op de Nok. :~ (dus niet zeuren dat de Nok zo lastig is :winkie: )
Laatst gewijzigd door Tijgerhaai op ma 7 september 2020, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

twowheeler schreef: ma 7 september 2020, 11:52... en omhoog gaan om vervolgens met geblokkeerd achterwiel te dalen of te remmen voor bochten.
Daar heb je geen e-MTB voor nodig, dat kan ik ook gewoon met een normale. Ook te doen in teamverband, moet je wel hetzelfde shirtje aan...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Inderdaad. Bovendien zijn er (wellicht in andere landen wat meer dan in Nederland) ook heel veel mensen met prima skills op e-bikes. Omdat ze dat lichamelijk nodig hebben of omdat het simpelweg wel een erg lekker is voor de schotter-pad-omhoog en enduro-trails-omlaag dagen in het buitenland.

Om dan alle e-bikes in Nederland uit te bannen vind ik nogal ver gaan.
Waar woke is, is vuur
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Makkelijk schreef: ma 7 september 2020, 11:45 De nieuwe drop in de zig-zag is niet heel spannend en de squirrel-catcher is wel erg rolbaar (maar de take-off is ook weg, dus je moet hem sowieso al hoppen)
....... is ie nu rolbaar of moet je 'm hoppen? Op mijn HT is ie iig niet "rolbaar"of hij moet stiekem aangepast zijn.

Verder inderdaad niet zo spannend totdat je 'm met een beetje vaart pakt (en dan raak je die landing echt niet hoor). Die "rollatorplaat"is sowieso lelijk en had beter opgelost kunnen worden zoals op Nijmegen met paar stammetjes erachter.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

yo-eddy schreef: ma 7 september 2020, 12:15
Makkelijk schreef: ma 7 september 2020, 11:45 De nieuwe drop in de zig-zag is niet heel spannend en de squirrel-catcher is wel erg rolbaar (maar de take-off is ook weg, dus je moet hem sowieso al hoppen)
....... is ie nu rolbaar of moet je 'm hoppen? Op mijn HT is ie iig niet "rolbaar"of hij moet stiekem aangepast zijn.

Verder inderdaad niet zo spannend totdat je 'm met een beetje vaart pakt (en dan raak je die landing echt niet hoor). Die "rollatorplaat"is sowieso lelijk en had beter opgelost kunnen worden zoals op Nijmegen met paar stammetjes erachter.
Hij is links rolbaar maar dat zegt niet dat het de beste keus is voor je wielen en de snelheid.. een stoeprand is erger en dat is ook rolbaar
Laatst gewijzigd door Makkelijk op ma 7 september 2020, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
boldrides
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: di 4 september 2018, 13:24
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SL 7.9 Di2

yo-eddy schreef: ma 7 september 2020, 12:15
Makkelijk schreef: ma 7 september 2020, 11:45 De nieuwe drop in de zig-zag is niet heel spannend en de squirrel-catcher is wel erg rolbaar (maar de take-off is ook weg, dus je moet hem sowieso al hoppen)
....... is ie nu rolbaar of moet je 'm hoppen? Op mijn HT is ie iig niet "rolbaar"of hij moet stiekem aangepast zijn.

Verder inderdaad niet zo spannend totdat je 'm met een beetje vaart pakt (en dan raak je die landing echt niet hoor). Die "rollatorplaat"is sowieso lelijk en had beter opgelost kunnen worden zoals op Nijmegen met paar stammetjes erachter.
Laatste keer (1,5e week geleden) op mijn HT dat ik de zigzag drop pakte moest ik toch echt hoppen over het stammetje. De rolbare landing vlieg je idd overheen.
Plaats reactie