Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

mugged schreef: zo 29 december 2019, 00:29 Heerlijk die kombocht! Ben benieuwd met hoeveel snelheid je daar in kan en hopelijk wordt ie niet binnen een week kapot geremd....
Moet nog even ingereden (of kapot gereden) worden maar dan is ie met vrij veel snelheid te nemen, compleet zonder remmen gaat niet lukken schat ik in.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Had trouwens graag geholpen maar de laatste mail was toch een oproep voor de 21e?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

mugged schreef: zo 29 december 2019, 00:32 Had trouwens graag geholpen maar de laatste mail was toch een oproep voor de 21e?
geen idee eigenlijk, had deze al tijdje in de planning staan met een klein groepje maar uiteindelijk is er vandaag op de hele route gewerkt door iets van 35 man :o ..... kan me eerlijk gezegd geen mail herinneren maar blijkbaar is het wel bekend geweest :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Nevermind, stond in de mail ook 28 zie ik nu....maar gelukkig genoeg animo dus :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Tijgerhaai schreef: za 28 december 2019, 23:38 Je kan ‘m weer helemaal rollen. Maar de wortels zal je zelf moeten trappen.

Voor de mindere goden die met strakke billetjes naar beneden remmen neem de groene lijn. (Rechts dus)
Ik had altijd last met de Nok, maar sinds ik deze video heb gezien gaat het een stuk beter.
Schurter die hier een verkenning doet van een moeilijke lijn (ook steil maar slecht te zien).
Waar ik op doel is dat ie helemaal in controle is met z'n lichaam, z'n fiets en vooral de manier van remmen.

De fiets laten lopen en dan qua remmen en de houding op de fiets de fiets weer netjes bijna tot stilstand brengt en weer verder laat rollen.
Dit alles zonder continu remmen etc, gewoon netjes en gecontroleerd.

Niet de manier om volgas de Nok af te gaan, maar dat deed ik toch niet om de steilte en alle hobbels en gaten die mij tegenhouden.
Maar met deze techniek rijd ik tegenwoordig zelfverzekerd de Nok af en ontwijk ik netjes alle gaten etc.
Zal volgende keer ook weer de Kuil meepakken voor het goede gevoel.

Video vanaf 2min 30sec:

https://youtu.be/lPEMwguRL5s?list=WL&t=150
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat is ook exact de manier om te rijden. Gecontroleerd, in balans, geeft je de tijd om je lijn te kiezen. De volgende keer laat je je fiets wat sneller rollen. Snelheid kom daarmee vanzelf. :-q

Zo als het niet moet laat de kneuzenkermis zien. Als een blind paard naar beneden, passagier van de fiets, rare klappen maken, en als het te veel word het anker uit gooien en terwijl de fiets midden in de slip zit proberen af te stappen.


Het hoeft heus niet zo hard mogelijk. De locals die er zijn opgegroeid hou je toch niet bij. (En ook zij tikken wel eens een boompje aan) je fiets in balans beheersen is de sleutel. Dat leer je bij clinics van de goede instructeurs (er zijn helaas ook niet zo goede) en luister naar de tips van de jongens en meisjes van de trail crew als ze ergens bezig zijn. Opvallend is dan mannen stront eigenwijs zijn, en dus een hoogst curieuze techniek hebben. Dames blokkeren soms een beetje, maar als je ze uitlegt hoe rijden ze er af of ze nooit anders gedaan hebben. :-q Dus voor de mannen, laat je wat vaker van je vrouwelijke kant zien. :D
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Nok, zigzag omlaag en links-rechts is altijd een heerlijke combi om hard omlaag te stuiteren. En eentje om omhoog goed stuk te gaan (vooral de combi nok en wortelklim is killing).

Laatst met yo-eddy en de mini-me's gereden, en dan valt inderdaad op hoe weinig skills veel fietsers hebben. (Tenmiste: moeten afstappen waar twee ukkies druk pratend doorfietsen lijkt mij persoonlijk vrij pijnlijk...)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Gisteren heb ik de D200 gereden. Vanachter gestart (ruim 1000 deelnemers) en na een uur of 3 zat ik aardig voorin. Met de echt langzaamste deelnemers had ik totaal geen problemen. Die waarschuwen elkaar zelfs als er een snelle rijder passeert. Het werd pas lastig op het moment dat ik bij de snellere (wielrenners?) kwam die zichzelf overschatten. Keihard op de rechte stukken en op de single tracks de raarste capriolen uithalen om voor te blijven. :-{
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Zo, heb ik ooit in het kader van een training (hoorde in het programma) mee gedaan aan Limburgs mooiste file. Ergens een heuvel af, niet eens zo heel erg stijl, maar je kon er een behoorlijke snelheid halen. Staat er halverwege de heuvel een quad van de EHBO. Was er dus iemand volgas op een hek gelazerd en er overheen gevlogen. Je had dus voor het hek naar links gemoeten een ander pad op. Vast ook iemand die controleerde of z'n voorwiel wel draait. (het hek was extra gemarkeerd met lint) Hard naar beneden kunnen we allemaal, kijken waar je heen gaat en de zaak onder controle houden is een ander verhaal. :-?
◼︎ Go round the outside.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Maar beneden gaat het niet zo heel veel fout, dan houd iedereen zijn koppie er wel bij. Meeste valpartijen die ik heb (mee) gemaakt waren juist op saaie stukken waar je aan het kletsen bent of om je heen aan het kijken.
In wedstrijden wel vaak hard op mijn plaat gegaan bij afdalingen die je blind rijd.
Maar goed dat is anders dan een route want daar kan je eerst een keer rondje gaan verkennen voordat je het gas open draait.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Vanochtend rondje gedaan, en de wortelklim op, werd ik begeleid door een ware symfonie van remgeluiden vanaf de nok, bizar om te zien hoe sommige daar naar beneden stuntelen. Ook fijn dat er figuren zijn die rustig halverwege de afdaling stil gaan staan, om bij te komen van die “enge afdaling”.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Aan de positieve kant: er is dus duidelijk aanwas, en als je ze het rustig uitlegt dat het niet de meest handige plek is, dan komt het allemaal goed :)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Jurf schreef: zo 29 december 2019, 15:33 Aan de positieve kant: er is dus duidelijk aanwas, en als je ze het rustig uitlegt dat het niet de meest handige plek is, dan komt het allemaal goed :)
Dat is juist het frustrerende, dit is geen aanwas maar bikers die in de winter hun racefiets omruilen voor een mountainbike en het vertikken om aan hun techniek te werken.
Althans ik neem aan dat beginners niet in team outfit rijden Incl sponsor logo’s van de locale slager.
Is vaak ook nog de generatie die over ATB spreekt ipv MTB.
Gister weer gezien dat de meest gebruikte techniek om een afdaling te nemen, achterrem zo hard mogelijk dichtknijpen en dan met geblokkeerd achterwiel naar beneden slippen.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Voor de mensen met piepende remmen, maak de remmen eens schoon. Piepende remmen werken niet goed. (Alleen als het nat is is een piep “normaal”) schijven afnemen met Isopropanol alcohol (kan je bestellen bij de drogist, en bij Deen supermarkt verkopen ze handige vakantie verstuivers) en keukenrol. Net zo lang herhalen tot er geen zwart meer op je papier komt. Nieuwe blokken er in, of als de oude nog voldoende vlees hebben deze afbranden en als ze afgekoeld zijn even over een schuurpapiertje halen. (Vlak op tafel) Daarna even flink in remmen. (Sprint trekken, of heuvel af en flink remmen. Net zo lang herhalen tot de remmen lekker bijten en goed remmen)

Schoone remmen piepen niet, werken veel beter, en je trekt geen aandacht. :-D Daarnaast kom met je dikke reet van het zadel in een afdaling. :-q Ga staan, pedalen horizontaal, navel boven de trapas. (Kont lichtelijk achter het zadel dus) Controleer je snelheid met de achterrem (slepend remmen, dus niet blokkeren en slippen) dan kan de vork beter zijn werk doen. En kantel je fiets en niet je lichaam om te sturen.

We pakken Fabien er nog eens bij. https://youtu.be/gF5K9V2w6W8

Zorg tevens voor een goed afgestelde vering dat scheelt ook een behoorlijke slok op een borrel. https://youtu.be/dh2Q7Fu2pfA
◼︎ Go round the outside.
Buus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 14 december 2019, 13:49

zuurbiertje schreef: zo 29 december 2019, 15:20 Vanochtend rondje gedaan, en de wortelklim op, werd ik begeleid door een ware symfonie van remgeluiden vanaf de nok, bizar om te zien hoe sommige daar naar beneden stuntelen. Ook fijn dat er figuren zijn die rustig halverwege de afdaling stil gaan staan, om bij te komen van die “enge afdaling”.
Vond het vandaag niet echt meer een wortelklim, maat dat zal wel weer komen.
Plaats reactie