Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Dat is gewoon de evolutie van de sport, een world cup route zag er 10 jaar geleden ook nog anders uit.
Heeft niks met freeride te maken meer dat wij hier in Nederland al jaren achterlopen op de norm, nu zijn we dat langzaam aan het inhalen.
Ben het wel er mee eens dat je de mogelijkheid moet bieden om ergens langs te kunnen rijden of verder in de toekomst een kleur codering op een route(lus) te plakken.
Have fun!
Rinse.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Matthijs_XtC schreef: di 23 maart 2021, 17:59 klein stukje tegengas van een oldtimer die sinds 2020 weer op de MTB zit na verhuisd te zijn richting Schoorl (en wel op de racefiets heeft gezeten en nog steeds)....

Volgens mij is de laatste 10 jaar een trend ontstaan om zoveel mogelijk freeride / jump / dirt /etc te integreren in de bestaande MTB-routes die voorheen niet heel technisch waren en door iedereen bereden konden worden zonder "bang" te hoeven zijn om te crashen. Op zich niks mis mee, de aanleggers hiervan zijn meestal ook de enthousiaste vrijwilligers die het merendeel van het onderhoud voor hun rekening nemen.

Wat wel vraagtekens oproept is die benoemde 10% bikkels en "echte rijders" die aanstoot nemen aan de "amateurs, stravaridders en boswielrenners" oftewel de andere 90% van de mensen die genieten op het parcours en vaak de logische en veilige route nemen. Die zijn helemaal niet bezig met bunnyhoppen, drops of andere goedbedoelde kopietjes van de buitenlandse trails (we hebben gewoon geen natuurlijk hindernissen in NL, face it).

Punt is (voor mij dan) als je uitdagingen creëert op een route prima, zorg dan wel voor een alternatief zodat iedereen normaal de route kan nemen. En ga vervolgens niet lopen klagen op een forum waar 3% van de doelgroep aanwezig is en mensen die wel meelezen het gevoel geven dat ze niet op de route thuishoren en jou in de weg rijden.

Oftewel, hou gewoon een beetje rekening met elkaar, het is druk, het is corona, lontje is kort, maar fietsen, biken, mtb, jumpen etc hoort te zorgen voor een glimlach, niet deze frustraties... (/rutte modus off)
Een heel verhaal Mathijs, maar wat is je punt? Je kunt overal omheen, zelfs het Halfordspaadje wordt al jaren gedoogd. En als er op de route van Schoorl dingen liggen waar men niet op of af kan fietsen dan zijn er ook nog opties.
A, neem een Clinic of leer basisvaardigheden van een vriend(in) of kennis voordat je gaat mountainbiken (nergens ligt het niveau zo laag als hier in NL qua routes).
B, gebruik in het vervolg gewoon het fietspad :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

Ik heb geen punt en wil die ook niet maken. Ik laat alleen een iets ander geluid horen. Feit is dat er gewoon heel veel gebruikers zijn van de route, dat iedereen dat voor zijn lol doet en dat overal verschil is in de beleving. Wat mij wel eens opvalt is dat niet iedereen dat wil accepteren en zich er druk over maakt. Zie de berichten over hardlopers, halfordspaadje, trailrespect, etc. Op dit niet representatieve forum kunnen 10 mensen wel zeggen dat we niet uitdaging genoeg hebben in de route terwijl 100 andere mensen het technisch genoeg vinden ;-). En anders optie C, maak wat leuks in je achtertuin:-)
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Kern van het probleem is dat wij van beginner tot gevorderde het in Nederland met één route moeten doen.
In het buitenland zijn er aparte routes voor beginners, gevorderde en experts.
Maar ook dit is een trend van de laatste jaren.
Overigens is het niveau in NL vrij gemiddeld hoor (qua trails), als je in de UK een groene route rijd is dat niet veel meer dan een gravel fietspad.
Schoorl zal vergelijkbaar zijn met blauw met hier en daar een segment rood.
Verschil is natuurlijk dat ze daar wel rode, zwarte trails hebben.

Maar feit blijft dat wat wij tien jaar geleden in Nederland deden (met die toertochten etc) niet heel veel met mountainbiken te maken had en eerder een combinatie was tussen veldrijden en wielrennen maar dan op een mountainbike.
Have fun!
Rinse.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Matthijs_XtC schreef: di 23 maart 2021, 19:27 Ik heb geen punt en wil die ook niet maken. Ik laat alleen een iets ander geluid horen. Feit is dat er gewoon heel veel gebruikers zijn van de route, dat iedereen dat voor zijn lol doet en dat overal verschil is in de beleving. Wat mij wel eens opvalt is dat niet iedereen dat wil accepteren en zich er druk over maakt. Zie de berichten over hardlopers, halfordspaadje, trailrespect, etc. Op dit niet representatieve forum kunnen 10 mensen wel zeggen dat we niet uitdaging genoeg hebben in de route terwijl 100 andere mensen het technisch genoeg vinden ;-). En anders optie C, maak wat leuks in je achtertuin:-)
Het heeft vooral te maken met bewustwording
Mensen denken hier in NL nog teveel dat Mountainbiken hetzelfde is als "(hard)door het bos fietsen" en alles wat dat te moeilijk maakt is gevaarlijk of lastig of slecht voor je KOM
Alle technische opties op Schoorl zijn te omzeilen en waar dat niet kan (afdaling NOK) is dat dus het minimaal vereiste niveau om daar te kunnen fietsen.
Optie C is noodgedwongen omdat de massa boswielrenners "mijn" hobby hebben gekaapt en vervolgens vertrut :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

yo-eddy schreef: di 23 maart 2021, 21:28 Optie C is noodgedwongen omdat de massa boswielrenners "mijn" hobby hebben gekaapt en vervolgens vertrut :bier:
Alsof het alleen jouw hobby is. Weer zo`n Noord-Hollandse opmerking. :-{
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Ik snap yo-eddy helemaal. Het mountainbiken is toch ook leuk door de moeilijkheidsgraad van de track. Hoe moeilijker voor velen, hoe groter de uitdaging dat juist wel te kunnen. En wat mij betreft met een beetje snelheid erbij.
Ik zou het jammer vinden dat alles weer makkelijker ( veiliger?) moet worden omdat veel mensen (?) misschien moeite hebben met een track. Dat is de omgekeerde wereld wat mij betreft.
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

Ik vind het tegengeluid, zoals Matthijs het zelf noemt, zeer herkenbaar en vraag mij ook af tot welke ‘doelgroep’ ik zelf zou behoren, volgens een aantal forumbezoekers hier.
Allereerst ben ik al een tijdje benieuwd naar de definitie van een ‘boswielrenner’. Heeft het met snelheid te maken? Of dat je ook een racefiets hebt? (Toevallig heb ik er drie in de schuur staan) Mijn sport is niet mountainbiken, maar ik doe het toch graag.

Zelf vind ik de combinatie tussen technisch lastige stukken en snelheid nu juist de mooie uitdaging van het mtben. Hoe hard kan ik zo’n rondje rondgaan, zonder van de fiets te stappen/vallen?
Ik word doorgaans weinig ingehaald op de routes, haal meer mensen in. Toch stoor ik mij nooit aan langzamere rijders, zelfs niet aan de huurfietsers in een spijkerbroek.

Overigens maak ik mij niet druk over wat anderen ervan vinden, het is dan ook uit interesse dat ik benieuwd ben wat de gedachtegang is van de harde kern mountainbiker die vindt dat het moeilijker mag en beginners en recreanten voor problemen zorgen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Prima ontwikkeling dat de routes lastiger worden.

Zelf kom ik steeds vaker dingen tegen die ik niet af durf.
Dan neem ik gewoon mijn verlies en geef ik mijzelf de schuld en niet de route.
Daar moet je gewoon mee kunnen leven en anders volg je een clinic.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

De route mag niet moeilijker vanwege de beginners en recreanten.
Daar ligt het probleem voor veel gevorderde mountainbikers, je wil wel progressie boeken (op technisch vlak) maar er is geen mogelijkheid toe.
Langzaam gaan de routes in NL wel de goeie kant op maar naar de zin van velen nog te langzaam.
Ook moet er een cultuur omslag komen, nu is nog het idee over mountainbiken dat het als fietsen is maar dan in het bos...
We moeten er naar toe dat men het gaat zien als skiën, voor je er aan begint doe je eerst een les waarna je start op de makkelijkere route.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Singletrack Sundays schreef: di 23 maart 2021, 22:23 We moeten er naar toe dat men het gaat zien als skiën, voor je er aan begint doe je eerst een les waarna je start op de makkelijkere route.
Dat zou ideaal zijn. En dan in combinatie met dat de tracks uitdagender worden.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

yo-eddy schreef: di 23 maart 2021, 19:12 (...) Je kunt overal omheen, zelfs het Halfordspaadje wordt al jaren gedoogd. (...)
Wacht ff hoor. In de 15 jaar dat ik in Schoorl fiets weet ik niet beter dan dat het Halfordspaadje standaard onderdeel van de route is; met de kuil als leuke optie. Als men liever niet wil dat mensen rechtdoor gaan daar, dan zal er toch echt iets met de aanleg moeten gebeuren. En zeker niet een groene pijl rechtdoor daar zetten :bier:

Los daarvan ziet deze ex(?) boswielrenner ook graag de routes(/route opties) moeilijker worden :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

38x10 schreef: di 23 maart 2021, 22:48
yo-eddy schreef: di 23 maart 2021, 19:12 (...) Je kunt overal omheen, zelfs het Halfordspaadje wordt al jaren gedoogd. (...)
Wacht ff hoor. In de 15 jaar dat ik in Schoorl fiets weet ik niet beter dan dat het Halfordspaadje standaard onderdeel van de route is; met de kuil als leuke optie. Als men liever niet wil dat mensen rechtdoor gaan daar, dan zal er toch echt iets met de aanleg moeten gebeuren. En zeker niet een groene pijl rechtdoor daar zetten :bier:
Dat schrijft hij toch: Yo-Eddy gedoogt dat paadje al 15 jaar :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Willy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 12 november 2004, 16:37
Mijn mountainbike: Scott Scale 920 - , Fox Float performance 32 4fit, voorvork, SRAM GX 1x12 sp

Erwin25 schreef: di 23 maart 2021, 22:05 Ik snap yo-eddy helemaal. Het mountainbiken is toch ook leuk door de moeilijkheidsgraad van de track. Hoe moeilijker voor velen, hoe groter de uitdaging dat juist wel te kunnen. En wat mij betreft met een beetje snelheid erbij.
De moeilijkheidsgraad is voor mij de reden dat ik met een hardtail rijd. Met een fully wordt het parcours nóg makkelijker.
Als je nooit remt, rij je te langzaam!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

yo-eddy schreef: di 23 maart 2021, 21:28 Mensen denken hier in NL nog teveel dat Mountainbiken hetzelfde is als "(hard)door het bos fietsen" en alles wat dat te moeilijk maakt is gevaarlijk of lastig of slecht voor je KOM.
Zolang de chickenruns sneller zijn dan de technical sections zal elke bwr die pakken.
Verander dat nou eens. Maak van de chickenrun een omweg. Dan gaan ze misschien wél eens hun grenzen verleggen.
Dit zie je overigens op veel route's. Oa op Dorst, waar de beroemde drop (voor wat 't waard is) omrijden is dus elke bwr daar stug onderlangs blijft rijden.
Plaats reactie