Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Wat verwachten jullie eigenlijk van de nieuwe route in deze omstandigheden? De huidige route is met dit weer altijd erg mul, maar dat hoort er ook gewoon bij wat mij betreft. Is de nieuwe route daar minder gevoelig voor?
Who needs roads when there's dirt
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

twowheeler schreef: vr 29 juli 2022, 14:02 Wat verwachten jullie eigenlijk van de nieuwe route in deze omstandigheden? De huidige route is met dit weer altijd erg mul, maar dat hoort er ook gewoon bij wat mij betreft. Is de nieuwe route daar minder gevoelig voor?
Er wordt van alles aan gedaan om 'm rijdbaar te houden met minder onderhoud maar om niet te eindigen met een Northshore van 24km of het idee dat je in een jachthaven rijdt qua vlonders zijn mulle secties niet te vermijden in de toekomst.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Een groot deel van afdaling vanaf de nok wordt ook "beplankt" zag ik vandaag.
Beetje jammer, was altijd wel uitdagend als het wat mul werd...
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Zullen de activisten door hebben dat door hun gezeur het gedeelte dat een zand bak is al meer stukgereden word? Denk dat het pad daar al 50m breed is! Dat kan volgens mij ook niet de bedoeling zijn uiteindelijk, maar om er fietsend overheen te komen ben je momenteel toch genoodzaakt om er breed te gaan fietsen..
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1304
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

mtfuji schreef: zo 31 juli 2022, 00:00 Een groot deel van afdaling vanaf de nok wordt ook "beplankt" zag ik vandaag.
Beetje jammer, was altijd wel uitdagend als het wat mul werd...
Klopt, zeer uitdagend voor rijders als hij mul werd.....en dan doet de zwaartekracht zijn werk. Als je goed kijkt zie je dat er beneden een flinke berg weggespoeld zand ligt...dit lag ooit hogerop.
Voor de vrijwilligers was het ook altijd een fysieke uitdaging om de afdaling veilig en rijdbaar te houden voor de gemiddelde MTBers, immers....niet iedereen is zo technisch onderlegd als iedereen hier :roll: :bier:
De Nok is één van de onderhoudsgevoeligste gedeeltes van Schoorl. Door de ondergrond, de steilte en door de technische skills van de meeste MTBers(die is echt bedroevend) kostte dit ons te veel en te fysiek onderhoud. Kruiwagens met zand en MUK moesten met 2 personen omhoog gewerkt worden.....daar doe je er geen 30 van op een dagdeel. Een aangezien we nooit 50 personen op de been krijgen als we een onderhoudsdag organiseren moesten we kijken naar duurzame alternatieven; vlonders en berenhekken.

Ik durf te beweren dat, als wij klaar zijn met De Nok(wat nog wel enkele weken in beslag neemt) de uitdaging er zeker nog inzit, maar dan anders én daarnaast is hij veiliger te rijden voor nagenoeg iedereen en constant in ieder jaargetijde.

We doen het nooit voor iedereen goed, dat realiseren we ons terdege. So be it, samen met de actieve vrijwilligers bepalen wat de pijnpunten zijn en welke duurzame oplossing we daar toepassen.

dusssssss©
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1304
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Arjan1 schreef: zo 31 juli 2022, 08:29 Zullen de activisten door hebben dat door hun gezeur het gedeelte dat een zand bak is al meer stukgereden word? Denk dat het pad daar al 50m breed is! Dat kan volgens mij ook niet de bedoeling zijn uiteindelijk, maar om er fietsend overheen te komen ben je momenteel toch genoodzaakt om er breed te gaan fietsen..
Daar gaat het de activisten niet om........--NIMBY-- en dit gedeelte is te ver lopen voor ze;-)

dussssssss©
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Als daar tegenover dingen zoals de nieuwe "drop" komen en het sprongetje bij de kneet is iedereen blij toch ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Vanmorgen even halfje gedaan en de nieuwe berenhekken op de nok afdaling zullen wel even wennen zijn, je hebt op zo'n plankje toch minder grip in de bocht dan op het zand. Er zit nu ook een dropje in van zo'n 40cm, blijft die? Ik verwacht daar wel de nodige klappers van :D .

Ik snap dat het nodig is ivm de erosie maar het haalt wel wat charme weg van 1 van de meer uitdagende afdalingen in de buurt.
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1304
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

frank82 schreef: ma 1 augustus 2022, 09:55 Vanmorgen even halfje gedaan en de nieuwe berenhekken op de nok afdaling zullen wel even wennen zijn, je hebt op zo'n plankje toch minder grip in de bocht dan op het zand. Er zit nu ook een dropje in van zo'n 40cm, blijft die? Ik verwacht daar wel de nodige klappers van :D .

Ik snap dat het nodig is ivm de erosie maar het haalt wel wat charme weg van 1 van de meer uitdagende afdalingen in de buurt.
Het zijn vlonders....;-) De Trail Crew heeft verder niets veranderd aan de treden, alles was zaterdag rolbaar en er zat zeker geen drop van 40cm in.

dusssssss©
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

26 jaar lang gaat t goed ….. maar ook de Nok nu toch slachtoffer van het vlonder virus 😢
Accepteer gewoon dat de route een paar maanden per jaar wat lastiger te fietsen is
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1304
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 1 augustus 2022, 15:35 26 jaar lang gaat t goed ….. maar ook de Nok nu toch slachtoffer van het vlonder virus 😢
Accepteer gewoon dat de route een paar maanden per jaar wat lastiger te fietsen is
De laatste 10 jaar is hij hard achteruit gegaan......Lastig te fietsen is nooit een overweging om te verduurzamen, voor velen zal het misschien juist niet makkelijker worden. Je moest eens weten(en dat weet je, aangezien je zelf geholpen hebt :tong .....)hoeveel lagen erosiewerende maatregelen we tegen kwamen.........wat er lag en nog ligt verdient geen schoonheidsprijs en waren pleisters. As you know..
Helaas hebben we te weinig en te frequent vrijwilligers om De Nok goed te onderhouden en met de droge zomers vergt het te veel van enkele vrijwilligers. Dit leek ons een mooie duurzame oplossing.

Wordt vervolgd.....

dussssssss©
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

40cm was misschien wat overdreven, misschien dat er door de regen van gisteren het wat groter geworden is maar er zat een klein (net iets groter dan een stoeprand) dropje in. Verder het wel met yo-eddy eens dat het wel zonde is, de trap treden eerder hebben het al minder gemaakt maar nu met deze berenhekken is er nog minder flow/uitdaging.

Misschien is er een optie tot een kleine drop die rolbaar is in de afdaling en een chickenline er naast met vlonders? Dan blijft er wat uitdaging in hoeft het niet 100% beplankt te worden.
Vooral in de bocht na de traptreden is het jammer, daar heb je nu niet echt grip meer op die plankjes tenzij je er een soort van wall-ride kombocht van maakt.

Toch weer respect voor de trail crew dat ze zich zo inzetten hoor :)
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Net terug van vakantie, ik ga wel even goed ter plaatse kijken wat ik er dan precies van vind, de argumentatie laat wel wat steekjes vallen en dat is dan de beleefde versie zegmaar. :((
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1304
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

frank82 schreef: ma 1 augustus 2022, 17:07 40cm was misschien wat overdreven, misschien dat er door de regen van gisteren het wat groter geworden is maar er zat een klein (net iets groter dan een stoeprand) dropje in. Verder het wel met yo-eddy eens dat het wel zonde is, de trap treden eerder hebben het al minder gemaakt maar nu met deze berenhekken is er nog minder flow/uitdaging.

Misschien is er een optie tot een kleine drop die rolbaar is in de afdaling en een chickenline er naast met vlonders? Dan blijft er wat uitdaging in hoeft het niet 100% beplankt te worden.
Vooral in de bocht na de traptreden is het jammer, daar heb je nu niet echt grip meer op die plankjes tenzij je er een soort van wall-ride kombocht van maakt.

Toch weer respect voor de trail crew dat ze zich zo inzetten hoor :)
De route mag vergunningtechnisch maar 80cm breed zijn.......dus een chickenrun is geen optie. Overigens stoppen de traptreden nu voordat de bocht echt krap begint te worden. Op de vlonder komt nog gaas. In de bocht is het plan berenhek in kom te leggen. We zijn voorlopig nog niet klaar dus hold your horses;-) Overigens was afgelopen zaterdag 80% huurfietsen wat langskwam.....op slippers of met een hond in een rugzak...duitsers met full face helmen en protectie op ellebogen en schenen. Maar ook een Duits Adac stelletje op dikke e-bikes zonder helm.......#rariteitenkabinet


dussssssss©
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

BOSS schreef: di 2 augustus 2022, 12:22
frank82 schreef: ma 1 augustus 2022, 17:07 40cm was misschien wat overdreven, misschien dat er door de regen van gisteren het wat groter geworden is maar er zat een klein (net iets groter dan een stoeprand) dropje in. Verder het wel met yo-eddy eens dat het wel zonde is, de trap treden eerder hebben het al minder gemaakt maar nu met deze berenhekken is er nog minder flow/uitdaging.

Misschien is er een optie tot een kleine drop die rolbaar is in de afdaling en een chickenline er naast met vlonders? Dan blijft er wat uitdaging in hoeft het niet 100% beplankt te worden.
Vooral in de bocht na de traptreden is het jammer, daar heb je nu niet echt grip meer op die plankjes tenzij je er een soort van wall-ride kombocht van maakt.

Toch weer respect voor de trail crew dat ze zich zo inzetten hoor :)
De route mag vergunningtechnisch maar 80cm breed zijn.......dus een chickenrun is geen optie. Overigens stoppen de traptreden nu voordat de bocht echt krap begint te worden. Op de vlonder komt nog gaas. In de bocht is het plan berenhek in kom te leggen. We zijn voorlopig nog niet klaar dus hold your horses;-) Overigens was afgelopen zaterdag 80% huurfietsen wat langskwam.....op slippers of met een hond in een rugzak...duitsers met full face helmen en protectie op ellebogen en schenen. Maar ook een Duits Adac stelletje op dikke e-bikes zonder helm.......#rariteitenkabinet


dussssssss©
Easy Difficult (rood/groen) Chicken, Kneet stepup Chicken, bij de drop na de kneet de linker afsnij sporen, Halfords en ongeveer 80pct van de Nok klim zijn dus illegaal begrijp ik ?
I am not shooting the messenger. Wel de situation :winkie:
Plaats reactie