Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Opgeschoond. Vriendelijk doch dringend verzoek aan Yo-Eddy en MVMVML om hun discussie elders voort te zetten. Een verschil van mening is prima, je standpunten eindeloos herhalen en virtueel modder naar elkaar gooien niet.

Thx.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Gisteren 2 rondjes gepakt, het lag er inderdaad heerlijk bij. Heel veel kids op de route, samen met 1 ouder (meestal papa's maar zeker ook wat mama's gezien). Qua omgangsnorm kunnen wij daar denk ik allemaal nog wel een puntje aan zuigen :wink:
Kiddo's gingen netjes aan de kant, moedigden aan, zeiden gedag. Ouders met een glimlach van oor tot oor. Het was dus gewoon gezellig op Schoorl. Genieten hoor.

Wel wat ongelukken bij de volwassen zien gebeuren. Een dame op een zeer starre Cube dook zo de rode drop (voor Juliana) in, waarbij haar 80mm voorvork toch echt protesteerde. En een heer op een machtig mooie YT gaf met bebloede knie aan uitgegeden te zijn in de rode easy/diff bocht. Vind dat geneuzel over niet technisch genoeg dan ook geneuzel. Op Schoorl kan de overgrote meerderheid (90%+) prima terecht om grenzen op te zoeken en te overschreiden.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

KILROY schreef: ma 10 mei 2021, 10:16 Gisteren 2 rondjes gepakt, het lag er inderdaad heerlijk bij. Heel veel kids op de route, samen met 1 ouder (meestal papa's maar zeker ook wat mama's gezien). Qua omgangsnorm kunnen wij daar denk ik allemaal nog wel een puntje aan zuigen :wink:
Kiddo's gingen netjes aan de kant, moedigden aan, zeiden gedag. Ouders met een glimlach van oor tot oor. Het was dus gewoon gezellig op Schoorl. Genieten hoor.

Wel wat ongelukken bij de volwassen zien gebeuren. Een dame op een zeer starre Cube dook zo de rode drop (voor Juliana) in, waarbij haar 80mm voorvork toch echt protesteerde. En een heer op een machtig mooie YT gaf met bebloede knie aan uitgegeden te zijn in de rode easy/diff bocht. Vind dat geneuzel over niet technisch genoeg dan ook geneuzel. Op Schoorl kan de overgrote meerderheid (90%+) prima terecht om grenzen op te zoeken en te overschreiden.
Eensch wat betreft ouders en kids, niets anders dan positieve reacties over en weer als ik met de kleine man fiets (alleen hijzelf moet nog een beetje leren mensen de tijd te geven aan de kant te gaan als hij er langs wil :winkie: ).

Verder vind ik het géén geneuzel dat het niet technisch genoeg is, de voorbeelden die je noemt zijn gewoon onkunde (heeft overigens ook niets van doen met die 80mm vering). Ik ken genoeg lokale jeugd die de route ronduit saai vindt en de jeugd heeft de toekomst, daar doet het feit dat Corona fietsers bij bosjes omvallen over een boomwortel niets aan af :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hè gezellig, bijna kerst. Met dank aan de bezwaarmakers duurt het allemaal veel te lang voor dat de route verplaatst is. Ondertussen doen de wildste verhalen de ronde en draagt de hele corona situatie ook niet bij aan positieve ontwikkelingen. :-? De verplaatste route is nog niet klaar. Corona zijn wij volgend jaar hopelijk (op een acceptabel niveau) van af. Nog even geduld. En gedraag je, zeker in het bos. De bezwaarmakers zullen tot hun dood blijven strijden. :bier:
◼︎ Go round the outside.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

yo-eddy schreef: ma 10 mei 2021, 10:24 Verder vind ik het géén geneuzel dat het niet technisch genoeg is, de voorbeelden die je noemt zijn gewoon onkunde (heeft overigens ook niets van doen met die 80mm vering). Ik ken genoeg lokale jeugd die de route ronduit saai vindt en de jeugd heeft de toekomst, daar doet het feit dat Corona fietsers bij bosjes omvallen over een boomwortel niets aan af :bier:
Onkunde vind ik wat aanmatigend. Iemand kan ook aan het oefenen zijn, daar horen fouten bij . Eens over die 80mm, maar een 120 zal wel een stuk meer vergevingsgezind zijn.

Vrees dat je, als local, bij de 10% zit die het maar ruk vindt allemaal. Schoorl heeft nou eenmaal een enorme aantrekkingskracht op de regio en ver daarbuiten. En verreweg die meerderheid kan prima aan zijn XC trekken komen.In mijn regio is deze discussie overigens aardig verstomd doordat de vuilnisbelt-routes keuzes bieden. Wil je XC skills verbeteren, genoeg te vinden op de vaste route. Wil je meer uitdaging, duik lekker het TTF park in. Overigens zie ik de meeste jongeren nog steeds voor het XC werk kiezen, maar goed dat kan natuurlijk overal anders zijn.
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Ach ja, ik denk dat ik me op Schoorl toch wel 1 van de betere zandrijders kan noemen. Het is een beetje zoals met winterbanden rijden. Heb je die dan ga je automatisch harder rijden door de sneeuw en neem je meer risico.
Mijn snelheid in mulle afdalingen ligt ver boven het gemiddelde van rijders op Schoorl. Ik kan goed corrigeren maar als het dan een keer fout gaat, gaat het ook goed fout.
Wat ik hiermee wil zeggen? Skills en techniek zeggen ook niet alles over ongelukjes. :roll:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

KILROY schreef: ma 10 mei 2021, 10:58
yo-eddy schreef: ma 10 mei 2021, 10:24 Verder vind ik het géén geneuzel dat het niet technisch genoeg is, de voorbeelden die je noemt zijn gewoon onkunde (heeft overigens ook niets van doen met die 80mm vering). Ik ken genoeg lokale jeugd die de route ronduit saai vindt en de jeugd heeft de toekomst, daar doet het feit dat Corona fietsers bij bosjes omvallen over een boomwortel niets aan af :bier:
Onkunde vind ik wat aanmatigend. Iemand kan ook aan het oefenen zijn, daar horen fouten bij . Eens over die 80mm, maar een 120 zal wel een stuk meer vergevingsgezind zijn.

Vrees dat je, als local, bij de 10% zit die het maar ruk vindt allemaal. Schoorl heeft nou eenmaal een enorme aantrekkingskracht op de regio en ver daarbuiten. En verreweg die meerderheid kan prima aan zijn XC trekken komen.In mijn regio is deze discussie overigens aardig verstomd doordat de vuilnisbelt-routes keuzes bieden. Wil je XC skills verbeteren, genoeg te vinden op de vaste route. Wil je meer uitdaging, duik lekker het TTF park in. Overigens zie ik de meeste jongeren nog steeds voor het XC werk kiezen, maar goed dat kan natuurlijk overal anders zijn.
Als local uit deze prachtige omgeving voelt het ook niet prettig om voor technische uitdaging naar een vuilnisbelt of recreatiegebied te worden doorverwezen terwijl er genoeg mogelijkheden zijn in het bos. Ik fiets vooral omdat ik graag in de natuur ben en daarbij hou ik wel van een beetje uitdaging. Het is natuurlijk ook niet zo dat de (aansprakelijkheids) wetgeving in een recreatiegebied anders is dan in het bos.

Echt "ruk" vind ik het uiteraard ook allemaal niet, ik geniet nog steeds op Schoorl, maar ben alleen wel degene die zich (vooral intern) altijd hard zal maken voor de rijders die wat meer willen. En ja, bij dat leerproces horen ook valpartijen maar er zit wel een verschil in een valpartij van een ervaren rijder als ChrisCross (pech) of een huurfietser die het onderscheid tussen voor en achterrem niet weet (onkunde).

De grap is, ik ben geen prototype "Freerider" of daredevil, eigenlijk ben ik gewoon een XC rijder die de grenzen van mijn fiets en eigen kunnen altijd heeft opgezocht. Dat bikepark gebeuren is voor mij iets van de laatste jaren en vooral doordat mijn zoontje dat erg leuk vindt.

Enne ... de jeugd die voor XC kiest zal toch ook aan zijn of haar skills moeten werken gezien de huidige norm op XCO parcours.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

tiewrap schreef: ma 10 mei 2021, 09:10 Ik deel de mening van Eddy zeker.
De fietser die op rustige tijden alleen of met zn 2en fietst, en zich dan ook nog netjes gedraagt zal het probleem niet zijn.
Het is dan zowat om het even of het legaal is of niet.
Denk je dat serieus? Dit is nou exact één van de excuses die wij bij MTB Noordwest vaak horen als wij bikers vragen waarom ze niet gewoon op de routes fietsen en waar het imago van de MTBers last van heeft; 'Wat ik doe ik niet zo erg, wat anderen doen is veel erger'. Iedereen lijkt tegenwoordig wel een excuus te hebben om de regels te mogen negeren;
-ik doe het al jaren, ik woon al mijn hele leven hier
-ik rij altijd heel rustig bij het passeren van wandelaars/ruiters
-o, mag dat niet?
-ik geef clinics en verken de kortste weg terug naar de verharde paden voor het geval één van mijn cursisten panne of een ongeval heeft.
-er staat nergens dat je hier niet mag fietsen
-dit is echt de eerste keer
-er wandelt bijna niemand nu
-er lopen ook wandelaars op de MTB route
-interesseert me geen hol
etc.

dussssss©
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Het ikke, ikke, ikke verhaal is een dolksteek in de rug en middelvinger naar de vele vrijwilligers die zich dagelijks inspannen om de routes te onderhouden, uit te breiden en de belangen van alle(ja, ook die van jou!)mountainbikers behartigen. En dat wordt steeds lastiger....want voor wie doen we het eigenlijk? Die vraag komt vaker en vaker naar boven bij MTB Noordwest
Feit is dat er de laatste jaren veel meer 'wild' gereden wordt. Er ontstaan overal illegale sporen, er zijn eikels die het bos ingaan met hark en schep om trails te maken, kuilen en schansen van een meter diep en hoog graven en ook nog even de erosiewerende maatregelen uit de legale route slopen en deze gebruiken in de eigen illegale trail. WTF?
Wij hebben dagelijks te maken in gesprekken met TBO's, gedurende vergunningsaanvragen en in juridische procedures met de gevolgen van het illegaal- en op de wandelpaden rijden. Niemand doet dat tegenwoordig meer af met: 'een kleine groep die het voor iedereen verpest' die groep is niet zo klein meer absoluut gezien. De Strava cijfers liegen niet. Het is een serieus probleem wat landelijk speelt en de eerste trails zijn al gesloten vanwege het gedrag van de MTBers, en meer zullen er volgen.

Het zijn uiteindelijk de MTBers zelf die de toekomst van onze hobby vormgeven. Jij ook, niet alleen die anderen!
Bezint eer ge begint. En vraag je zelf eens af wat jij doet om het imago van de MTBers te veranderen en hoe jou gedrag(hoe klein wellicht ook) daarbij kan helpen?

Dusssss©
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

BOSS schreef: ma 10 mei 2021, 11:56Denk je dat serieus? Dit is nou exact één van de excuses die wij bij MTB Noordwest vaak horen als wij bikers vragen waarom ze niet gewoon op de routes fietsen...
Heb je ook nog doorgevraagd naar de werkelijke redenen dat men niet op de routes fietst? Dat lijkt me interessanter - ook om het te addresseren - dan de eerste lijn excuses die prachtig opgesomd zijn, maar verder vrij nietszeggend...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

cheeta schreef: ma 10 mei 2021, 12:21
BOSS schreef: ma 10 mei 2021, 11:56Denk je dat serieus? Dit is nou exact één van de excuses die wij bij MTB Noordwest vaak horen als wij bikers vragen waarom ze niet gewoon op de routes fietsen...
Heb je ook nog doorgevraagd naar de werkelijke redenen dat men niet op de routes fietst? Dat lijkt me interessanter - ook om het te addresseren - dan de eerste lijn excuses die prachtig opgesomd zijn, maar verder vrij nietszeggend...
Zou er een verschil zijn tussen het excuus en de reden? En zou dat wat uitmaken voor het feit?

dusssss©
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

BOSS schreef: ma 10 mei 2021, 12:10 Het ikke, ikke, ikke verhaal is een dolksteek in de rug en middelvinger naar de vele vrijwilligers die zich dagelijks inspannen om de routes te onderhouden, uit te breiden en de belangen van alle(ja, ook die van jou!)mountainbikers behartigen. En dat wordt steeds lastiger....want voor wie doen we het eigenlijk? Die vraag komt vaker en vaker naar boven bij MTB Noordwest
Feit is dat er de laatste jaren veel meer 'wild' gereden wordt. Er ontstaan overal illegale sporen, er zijn eikels die het bos ingaan met hark en schep om trails te maken, kuilen en schansen van een meter diep en hoog graven en ook nog even de erosiewerende maatregelen uit de legale route slopen en deze gebruiken in de eigen illegale trail. WTF?
Wij hebben dagelijks te maken in gesprekken met TBO's, gedurende vergunningsaanvragen en in juridische procedures met de gevolgen van het illegaal- en op de wandelpaden rijden. Niemand doet dat tegenwoordig meer af met: 'een kleine groep die het voor iedereen verpest' die groep is niet zo klein meer absoluut gezien. De Strava cijfers liegen niet. Het is een serieus probleem wat landelijk speelt en de eerste trails zijn al gesloten vanwege het gedrag van de MTBers, en meer zullen er volgen.

Het zijn uiteindelijk de MTBers zelf die de toekomst van onze hobby vormgeven. Jij ook, niet alleen die anderen!
Bezint eer ge begint. En vraag je zelf eens af wat jij doet om het imago van de MTBers te veranderen en hoe jou gedrag(hoe klein wellicht ook) daarbij kan helpen?

Dusssss©
Je scheert nu alles over één kam en dat is je goed recht, ondanks dat ik daar een andere mening over heb. Kijk dan ook eens naar de rol van MTBNW in het steeds maar populairder maken van de MTB sport, het zoveel mogelijk leden en muntjes willen vergaren. Het zo laagdrempelig mogelijk maken van routes, evenementen en "rides" organiseren etc etc
Juist dat clubjes gedrag is veel ander recreanten een doorn in het oog. Grote groepen strandrijders, boswielrenners, huurfietsers etc etc ..... daar hoor ik jullie nooit over want dat is jullie achterban, maar de lokale jeugd die ergens een schans bouwt is een makkelijke zondebok. Dat is dus in de aflopen 25 jaar niet verandert.

En ja, zelfs in mijn ogen loopt het klakkeloos overal doorheen raggen en eigen routes aanleggen compleet de spuigaten uit maar ook dit heb ik MTBNW en SBB al jaren geleden voorspelt....... en het "ja maar, je weet dat dit aan de bezwaarmakers ligt" is onzin, want na de eerste uitspraak van de RvS had de route gewoon open gekund en kon er daarnaast door geprocedeerd worden. Bezwaren werken niet opschortend.

ps, is de route al open? :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

BOSS schreef: ma 10 mei 2021, 12:23Zou er een verschil zijn tussen het excuus en de reden?
Zonder meer: ergens gaan fietsen "omdat er nu niemand wandelt" is echt een excuus maar niet echt een reden (en dat gaat voor het halve lijstje op). Behalve dat er niemand wandelt, moet er nog een reden zijn waarom dat pad een grotere aantrekkingskracht heeft dan op de route te blijven. Dat is de interessantere...
BOSS schreef: ma 10 mei 2021, 12:23En zou dat wat uitmaken voor het feit?
Voor het feit an sich niet, maar als je er wat aan wilt doen zul je de echte root-cause moeten kennen. En of je die in het lijstje met excuses gaat vinden? Ik betwijfel het ten zeerste (zie vorige punt).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Oplossen van de oorzaak is inderdaad altijd beter dat oplossen van het gevolg. :-D
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 10 mei 2021, 12:25
BOSS schreef: ma 10 mei 2021, 12:10 Het ikke, ikke, ikke verhaal is een dolksteek in de rug en middelvinger naar de vele vrijwilligers die zich dagelijks inspannen om de routes te onderhouden, uit te breiden en de belangen van alle(ja, ook die van jou!)mountainbikers behartigen. En dat wordt steeds lastiger....want voor wie doen we het eigenlijk? Die vraag komt vaker en vaker naar boven bij MTB Noordwest
Feit is dat er de laatste jaren veel meer 'wild' gereden wordt. Er ontstaan overal illegale sporen, er zijn eikels die het bos ingaan met hark en schep om trails te maken, kuilen en schansen van een meter diep en hoog graven en ook nog even de erosiewerende maatregelen uit de legale route slopen en deze gebruiken in de eigen illegale trail. WTF?
Wij hebben dagelijks te maken in gesprekken met TBO's, gedurende vergunningsaanvragen en in juridische procedures met de gevolgen van het illegaal- en op de wandelpaden rijden. Niemand doet dat tegenwoordig meer af met: 'een kleine groep die het voor iedereen verpest' die groep is niet zo klein meer absoluut gezien. De Strava cijfers liegen niet. Het is een serieus probleem wat landelijk speelt en de eerste trails zijn al gesloten vanwege het gedrag van de MTBers, en meer zullen er volgen.

Het zijn uiteindelijk de MTBers zelf die de toekomst van onze hobby vormgeven. Jij ook, niet alleen die anderen!
Bezint eer ge begint. En vraag je zelf eens af wat jij doet om het imago van de MTBers te veranderen en hoe jou gedrag(hoe klein wellicht ook) daarbij kan helpen?

Dusssss©
Je scheert nu alles over één kam en dat is je goed recht, ondanks dat ik daar een andere mening over heb. Kijk dan ook eens naar de rol van MTBNW in het steeds maar populairder maken van de MTB sport, het zoveel mogelijk leden en muntjes willen vergaren. Het zo laagdrempelig mogelijk maken van routes, evenementen en "rides" organiseren etc etc
Juist dat clubjes gedrag is veel ander recreanten een doorn in het oog. Grote groepen strandrijders, boswielrenners, huurfietsers etc etc ..... daar hoor ik jullie nooit over want dat is jullie achterban, maar de lokale jeugd die ergens een schans bouwt is een makkelijke zondebok. Dat is dus in de aflopen 25 jaar niet verandert.

En ja, zelfs in mijn ogen loopt het klakkeloos overal doorheen raggen en eigen routes aanleggen compleet de spuigaten uit maar ook dit heb ik MTBNW en SBB al jaren geleden voorspelt....... en het "ja maar, je weet dat dit aan de bezwaarmakers ligt" is onzin, want na de eerste uitspraak van de RvS had de route gewoon open gekund en kon er daarnaast door geprocedeerd worden. Bezwaren werken niet opschortend.

ps, is de route al open? :bier:
Jij wilt het gewoon niet snappen en kan je slecht verplaatsen in anderen zo te lezen en dat is ook je goed recht. Wat zou dan de oplossing zijn volgens jou? Ik lees een hoop aannames/onwaarheden, ik zal ze even punt voor punt weerleggen, het lijkt mij niet verstandig als mensen jouw visie voor waarheid gaan aannemen........:
-wij maken de sport niet populairder, wij verzorgen slechts het onderhoud, aanleg van nieuwe routes en belangenbehartiging.
-het enige trainingsevenement wat we organiseren is De 5 van Schoorl, één evenementje dus
-wij vergaren niet zoveel mogelijk leden, we werven donateurs om het routeonderhoud te bekostigen voor 4 MTB routes
-wij maken routes niet 'zo laagdrempelig mogelijk'. Het is niet onze tuin, wij maken de routes en onderhouden ze volgens de eisen van de TBO. Wij doen er alles aan om het zo leuk en uitdagend mogelijk te maken binnen de eisen van de TBO. Helaas zijn de eisen van Schoorlse TBO streng, op GMA en SPW kan meer.
-de 'rides' organiseren wij voor onze eigen donateurs en om deze te leren kennen. We zijn een aparte club; zonder clubhuis en gezamenlijke evenementen zoals een BMX club of wielrenvereniging.
-wij vertonen geen clubjesgedrag op de routes/in het terrein anders dan tijdens onderhoudsdagen
-Je hoort ons over iedereen die zich niet aan de regels houdt; op wat voor fiets ze ook rijden. We maken ook geen onderscheid tussen gender of leeftijd en steken ook de hand in eigen boezem.
-schansen bouwen is van alle tijden en was 1 van de voorbeelden. Hoe weet jij dat het lokale jeugd is trouwens? Maakt het dat minder erg?
-jouw voorspellingen zijn helaas uitgekomen, maar maakt dat het minder erg?
-Na de eerste uitspraak van de RvS kon de route niet open omdat de omgevingsvergunning nog ontbrak. De reden is je bekend.

Nee, de route is niet open dat is je ook bekend en ook de redenen waarom.
Ik vind de situatie ook verre van ideaal(understatement) maar zou je kont tegen de krib gooien en denken 'na mij de zondvloed' echt helpen om het proces te versnellen? Wat denk je?

Vergeet niet dat zonder dit 'Clubje' Schoorl 2.0 er niet zou komen, de MTB route GMA niet bestond, Park van Luna 1 grote wildernis en modderpoel was en Spaarnwoude 1 grote bagger bende en gesloten in het festival seizoen.

dussssss©
Plaats reactie