Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
v_schultinge

Gister even lekker 3 rondjes gedaan. De carbon HT was gescheurd, dus moest op mijn starre pwn crosser. Ik was gesloopt na die 3 rondjes :D .

Het parcours zelf lag er superstrak bij en het was gezellig druk met allerlei kinderen die het mtb’en aan het ontdekken waren. :-q
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Lekker 2 rondjes gefietst samen met de Missus. :) Het lag er erg lekker bij.
Ook wel eens grappig, ik weet niet of het iemand van hier is, maar er reed een gast met een Pole rond.
Erg leuk dat eens IRL te zien, mooie staaltje/aluminiumpje techniek.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Vanmiddag op het gemak kennis gemaakt met de track. Goed bevallen, ondanks het wat saaie stuk door de duinen waar ik volle bak wind tegen had.
Paar smerige klimmetjes, technische (rood) afdalingen en natuurlijk De Nok. Een klim die mij wel ligt, 't viel me erg mee na alle horrorverhalen.
Het was gezellig druk, met aardig wat dames en kids ook. Lekker laten gaan, en waar het kon pas ingehaald. Track lag er verder prima bij.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Giant-E schreef: zo 15 maart 2020, 17:59 Vanmiddag op het gemak kennis gemaakt met de track. Goed bevallen, ondanks het wat saaie stuk door de duinen waar ik volle bak wind tegen had.
Paar smerige klimmetjes, technische (rood) afdalingen en natuurlijk De Nok. Een klim die mij wel ligt, 't viel me erg mee na alle horrorverhalen.
Het was gezellig druk, met aardig wat dames en kids ook. Lekker laten gaan, en waar het kon pas ingehaald. Track lag er verder prima bij.
Open stuk door de duinen kun ook overslaan en 2 halfjes rijden :-q
De Nok is alleen killing als je vanaf officiële start een rondje volle bak rijdt en 'm dan als afsluiter cadeau krijgt :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Haha, dat geloof ik direct. Heb 't rondje rustig gereden, want geen parcourskennis.
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

yo-eddy schreef: zo 15 maart 2020, 18:07
Giant-E schreef: zo 15 maart 2020, 17:59 Vanmiddag op het gemak kennis gemaakt met de track. Goed bevallen, ondanks het wat saaie stuk door de duinen waar ik volle bak wind tegen had.
Paar smerige klimmetjes, technische (rood) afdalingen en natuurlijk De Nok. Een klim die mij wel ligt, 't viel me erg mee na alle horrorverhalen.
Het was gezellig druk, met aardig wat dames en kids ook. Lekker laten gaan, en waar het kon pas ingehaald. Track lag er verder prima bij.
Open stuk door de duinen kun ook overslaan en 2 halfjes rijden :-q
De Nok is alleen killing als je vanaf officiële start een rondje volle bak rijdt en 'm dan als afsluiter cadeau krijgt :winkie:
Maakt niet uit waar je begint hoor. Al is het aan de voet van de Nok, volle bak omhoog en je ziet sterretjes aan de top. :lol:
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

B@zz schreef: vr 13 maart 2020, 20:05 Geïnteresseerd in een legale variant van de NH100? Zie dan bijvoorbeeld de (zojuist uitgestippelde) NH95-route [...]
Heb bovenstaande route toch zo links en rechts een beetje aangepast om zodoende ook op 100 km uit te komen. Deze NH100-variant van de alom bekende NH100 start/finisht eveneens bij Duinvermaak.

Voorts verloopt de eerste 54 km vanaf Duinvermaak over de mooiste NHD-paadjes naar Wijk a/Zee. Tevens is hierbij de 2 km-lange Duin & Bosch-trail — vanaf het onlangs geopende toegangspaadje — opgenomen. Vervolgens 19 strand-km's tot Bergen a/Zee. Dan even verderop vanaf de Zuidwesthoek over het Schoorlse mtb-parcours, waarvan alleen het 'saaie' traject langs de Kerf wordt geskipt. En afsluitend 10 km uitbollen, inclusief een viertal offroad-trajecten rond Aagtdorp. Best een aantrekkelijk rondje, voor de liefhebbers... :wink:

Afbeelding
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Het is dat ik niet meer in het pwn fiets....
Klinkt aanlokkelijk !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

B@zz schreef: za 14 maart 2020, 20:06 Hoho, ik geef slechts aan dat 50 km in een dikke 2 uur ook nog wel lukt. Bijvoorbeeld met een gemiddelde van 22 km/u ben je dan circa 2u16' onderweg. En met een gemiddelde van 23 km/u circa 2u10'. Om maar enig idee te geven. :wink:

En zo te zien, heeft @TheFlyingV vandaag de (deels illegale) NH100 gereden met een gemiddelde van 23 km/u. Ook probleemloos, vermoedelijk. :-q
Klopt helemaal. Strand was wind en zon mee, heerlijk relaxte ronde zo. Het is dat mijn compagnon met Maxxis Forekaster banden over het strand ging, anders had ik 'm daar nog wel even doorgetrokken. Strand lag er snel bij (voor zover ik daar verstand van heb).

Twee stukken toch de GPX gevolgd waar eigenlijk niet (meer) gefietst mag worden (bij elkaar een paar honderd meter), voor de rest alle stukken anders gereden of het fietspad gepakt. Eind dit jaar de volledig legale NH100 nog eens overdoen.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Gisteren weer eens geweest en de 'shortcut' route leren kennen zodat je het saaiere duinstuk overslaat. :-q
Lag er prima bij.

Wel iemand gezien die z'n arm uit z'n kom had denk ik en een dame die niet zo goed kon fietsen die lopend op de nok omlaag ging terwijl wij net met een noodgang daar omlaag knalden :-{ :roll:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

tiewrap schreef: zo 15 maart 2020, 22:49 Het is dat ik niet meer in het pwn fiets....
Klinkt aanlokkelijk !
Dat is precies hun bedoeling ..... ik fiets er nu juist meer dan anders ..... wel zonder duinkaart uit principe.
Blijkbaar moet er eerst een "probleem" gecreëerd worden voordat de ogen daar open gaan en daar wil ik best mee helpen.
Laatst voor het eerst sinds heeeeeeeel lang weer eens een sprintje mogen trekken tegen een PWN Boa op een fiets .... 1-0 voor mij :winkie:
De pas omgezaagde boomstammen waren in mijn voordeel, de B in BOA staat i.i.g. niet voor Bunnyhop :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

yo-eddy schreef: ma 16 maart 2020, 09:54
tiewrap schreef: zo 15 maart 2020, 22:49 Het is dat ik niet meer in het pwn fiets....
Klinkt aanlokkelijk !
Dat is precies hun bedoeling ..... ik fiets er nu juist meer dan anders ..... wel zonder duinkaart uit principe.
Blijkbaar moet er eerst een "probleem" gecreëerd worden voordat de ogen daar open gaan en daar wil ik best mee helpen.
Laatst voor het eerst sinds heeeeeeeel lang weer eens een sprintje mogen trekken tegen een PWN Boa op een fiets .... 1-0 voor mij :winkie:
De pas omgezaagde boomstammen waren in mijn voordeel, de B in BOA staat i.i.g. niet voor Bunnyhop :bier:
:lol: de Veluwe is voor mij net zo ver.
Mijn eigen fietsplezier is daar hoger.
Maar je hebt daar volkomen gelijk in.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

B@zz schreef: zo 15 maart 2020, 22:11
B@zz schreef: vr 13 maart 2020, 20:05 Geïnteresseerd in een legale variant van de NH100? Zie dan bijvoorbeeld de (zojuist uitgestippelde) NH95-route [...]
Heb bovenstaande route toch zo links en rechts een beetje aangepast om zodoende ook op 100 km uit te komen. Deze NH100-variant van de alom bekende NH100 start/finisht eveneens bij Duinvermaak.

Voorts verloopt de eerste 54 km vanaf Duinvermaak over de mooiste NHD-paadjes naar Wijk a/Zee. Tevens is hierbij de 2 km-lange Duin & Bosch-trail — vanaf het onlangs geopende toegangspaadje — opgenomen. Vervolgens 19 strand-km's tot Bergen a/Zee. Dan even verderop vanaf de Zuidwesthoek over het Schoorlse mtb-parcours, waarvan alleen het 'saaie' traject langs de Kerf wordt geskipt. En afsluitend 10 km uitbollen, inclusief een viertal offroad-trajecten rond Aagtdorp. Best een aantrekkelijk rondje, voor de liefhebbers... :wink:
Net even 40km gefietst, vanaf halverwege Egmond/ Casticum begonnen tot Wijk aan Zee en toen weer terug naar Castricum. Zitten zeker erg leuke stukjes tussen. Ik heb er van genoten! De kant richting Egmond was wel erg blubberig en een soort moeras op een hoop stukken. De kant van Dijk en Duin was aanzienlijk droger.
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Dat is precies hun bedoeling ..... ik fiets er nu juist meer dan anders ..... wel zonder duinkaart uit principe.
Blijkbaar moet er eerst een "probleem" gecreëerd worden voordat de ogen daar open gaan en daar wil ik best mee helpen.
Laatst voor het eerst sinds heeeeeeeel lang weer eens een sprintje mogen trekken tegen een PWN Boa op een fiets .... 1-0 voor mij :winkie:
De pas omgezaagde boomstammen waren in mijn voordeel, de B in BOA staat i.i.g. niet voor Bunnyhop :bier:
Juist!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goed nieuws vanuit de FB-pagina van MTB-NW:
EEN COLLETJE VAN DE BUITENCATEGORIE…

Geweldig nieuws voor de mountainbiker, de recreant en de natuur in de Schoorlse Duinen. Vandaag, 18 maart 2020, heeft de Raad van State uitspraak gedaan inzake het hoger beroep tegen de uitspraak van de meervoudige kamer van de Rechtbank in Haarlem; "het hoger beroep is ongegrond verklaard."
Dit is belangrijk nieuws, omdat daarmee de illegaliteit van de huidige mountainbike route in Schoorl niet meer ter discussie staat. Na 6 jaar procederen kan de Natuurbeschermingsvergunning voor het verplaatsen en verlengen van de populaire Schoorlse route niet meer worden betwist. De succesvolle regulering en scheiding van recreatiestromen blijft bestaan en de bestaande route van Schoorl is 100% legaal. Dit is de korte versie: wil je meer weten over de achtergrond, status en de nog andere lopende juridische procedures? Pak dan een lekker drankje en lees rustig verder.

Waar ging deze rechtszaak ook al weer over?
De bezwaarmaker is van mening dat de huidige route, die er al bijna 24 jaar ligt, destijds illegaal is aangelegd en heden ten dage alsnog passend beoordeeld zou moeten worden. Deze ‘passende beoordeling’ beoordeelt de effecten op de instandhoudingsdoelstellingen van de Schoorlse duinen. De bezwaarmaker bestrijdt de argumentatie van de Provincie Noord-Holland, Staatsbosbeheer en MTB Noordwest, die stellen dat voor de huidige route destijds geen vergunning nodig was. Immers, de route is niet aangelegd, maar ontstaan door gebruikmaking van bestaande paden. Dit gebruik is in 1996 gereguleerd door het toewijzen van te berijden paden voor 'terreinfietsers', die al aanwezig waren in het gebied. Daarmee was deze maatregel een schoolvoorbeeld van hoe je er voor kon zorgen dat de natuur kan floreren en alle recreanten kunnen genieten van het vele moois dat de Schoorlse Duinen te bieden hebben. De Rechtbank heeft het beroep ongegrond verklaard, omdat de bestaande route in het beheerplan als bestaand gebruik is opgenomen en daarom geen vergunning vereist is. De Raad van State heeft deze uitspraak nu definitief bevestigd: https://www.raadvanstate.nl/uitspra…/@1 ... 8365-1-r2/

Wat loopt er nog meer?
In het verleden hebben we dit traject vaker vergeleken met de beklimming van een berg van de buitencategorie. Alleen met een grondige voorbereiding, conditie, doorzettingsvermogen en ondersteuning kom je aan de top. We staan nu op de top en het uitzicht is prachtig!
Voor wat betreft de juridische procedures hebben we de top nu wel bereikt – de hoogste rechters hebben geoordeeld - maar er lopen nog wel twee procedures. Wel kunnen we na 6 jaar van procedures constateren dat onze inzet niet voor niets is geweest.

In de kern lopen er dus nog twee belangrijke procedures;
Allereerst voeren we al enige tijd samen met Staatsbosbeheer een procedure om ervoor te zorgen dat de rechter een oordeel gaat geven over de sabotage aan de nieuwe route. Na een gewonnen artikel 12-procedure mag een drietal verdachten zich binnenkort eindelijk gaan verantwoorden voor de strafrechter. Wij hopen op een duidelijke stellingname tegen: het voor eigen rechter spelen, een vergoeding voor de door ons geleden schade en dat de verdachten stoppen met het vernielen van de natuur en andermans eigendommen.

Als tweede loopt er een procedure voor het verkrijgen van een aanlegvergunning voor de nieuwe route. Deze procedure loopt voorspoedig en we verwachten dat e.e.a. binnenkort ter inzage zal liggen. Als we reëel zijn, dienen we er rekening mee te houden dat ook tegen de verlening van deze gemeentelijke vergunning bezwaren zullen worden geuit. We hopen dat het voorgaande traject en alle door ons gewonnen rechtszaken tot nieuwe inzichten leiden bij de bezwaarmakers. De natuur en maatschappij zijn echt vele malen beter af als we het geld en de moeite die nu besteed wordt aan dit soort oneindige trajecten gestopt wordt in natuurontwikkeling en initiatieven om er ‘samen’ uit te komen. Net zoals we dat gewoon waren voordat deze partijen van buiten ten tonele verschenen.

Is de nieuwe route nu al te rijden?
Ho, ho, ho…hold your (steel, aluminum, titanium or carbon)horses...niet zo snel. We snappen jullie ongeduld maar de nieuwe route is nog niet af, er moeten nog trajecten wijzigen en er ontbreekt nog een vergunning om de route aan te leggen. De reeds aanwezige stukken van de nieuwe route (en als vanzelfsprekend alle wandelpaden in de Schoorlse duinen) blijven dus verboden om te fietsen en er zal handhavend worden opgetreden. Met alle betrokkenen zetten we ons als vanouds in om zo snel mogelijk tot opening over te gaan, maar voor nu is geduld nog noodzakelijk.

Met dit mooie resultaat willen we ook graag van de gelegenheid gebruik maken om de harde werkers op de achtergrond te bedanken. Bij deze dan ook een virtueel en daverend applaus voor;
# iedereen binnen Staatsbosbeheer en Staatsbosbeheer Schoorlse Duinen die een bijdrage geleverd heeft;
# de externe projectleider ingehuurd door Staatsbosbeheer;
# onze advocaat mr. Lucinda Hoogewerf @ Van Diepen Van der Kroef Advocaten(als je ooit juridische bijstand nodig hebt moet je ze zeker bellen;-))
# alle MTB Noordwesters die jarenlang vrijwillig bergen(van de buitencategorie...) tijd en energie gestoken hebben om dit voor elkaar te fietsen.

En als laatste een bedankje aan jullie, onze achterban, voor de niet aflatende steun, het in ons gestelde vertrouwen, de bemoedigende woorden en de sponsoring en donaties! Zonder jullie hadden we dit mooie resultaat niet bereikt. Dankjewel! �
Het is wederom aangetoond. Samen kunnen we de hoogste bergen aan. Veel sterkte in deze bijzondere Corona-tijd en gezondheid toegewenst voor jou en je al je naasten.
Blijf gezond….fiets!(Maar houd wel 1,5mtr afstand)

Team MTB Noordwest.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie