Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Altijd mooi, ouwe knarren die op een single speed of op een ouwe stalen 26” nog een lekker tempo kunnen knallen!

Kwam er laatst ook een tegen met hele stellages aan bagage dragers (voor en achter) en hele smalle bandjes, dan ging hem nog aardig af.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Rayb81 schreef: vr 13 december 2019, 11:40
yo-eddy schreef: vr 13 december 2019, 10:17

Kalend en met snor ... op een cannondale?
Haha ja, klopt een bekende?
Heb nog even met hem staan praten aan de finish (start)
Hij reed met een 42t voorblad..
Ja, sympathieke kerel, ex piloot en lekker eigenwijs, knalt nog aardig door voor zijn leeftijd indedaad
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

zuurbiertje schreef: vr 13 december 2019, 12:21 Altijd mooi, ouwe knarren die op een single speed of op een ouwe stalen 26” nog een lekker tempo kunnen knallen!

Kwam er laatst ook een tegen met hele stellages aan bagage dragers (voor en achter) en hele smalle bandjes, dan ging hem nog aardig af.
Ja, die komt mij ook bekend voor.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

yo-eddy schreef: vr 13 december 2019, 12:43
Rayb81 schreef: vr 13 december 2019, 11:40

Haha ja, klopt een bekende?
Heb nog even met hem staan praten aan de finish (start)
Hij reed met een 42t voorblad..
Ja, sympathieke kerel, ex piloot en lekker eigenwijs, knalt nog aardig door voor zijn leeftijd indedaad
Ja aardige man, Piet, zei die toen ik hem met U aansprak.
Heb maar geen opmerking over het niet dragen van een helm gemaakt, dat mag iedereen voor zich weten.

Wel een goede motivatie om beter te trainen.
Zo hard als hij de Nok op reed is mij nog nooit gelukt :o
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Rayb81 schreef: vr 13 december 2019, 15:45
yo-eddy schreef: vr 13 december 2019, 12:43

Ja, sympathieke kerel, ex piloot en lekker eigenwijs, knalt nog aardig door voor zijn leeftijd indedaad
Ja aardige man, Piet, zei die toen ik hem met U aansprak.
Heb maar geen opmerking over het niet dragen van een helm gemaakt, dat mag iedereen voor zich weten.

Wel een goede motivatie om beter te trainen.
Zo hard als hij de Nok op reed is mij nog nooit gelukt :o
Piet de V :wink: ... Heb 'm al 100x verteld een potje op die kale knar vam 'm te zetten .... maar hij blijft eigenwijs. Rijdt al jaren 3 a 4 rondjes per week.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Keuzes! Iedereen heeft zo z’n eigen ideeën over helmen, een maat van me rijd ook stug zonder helm.
ik ben laatst zelfs naar de verhuur gereden om er een te halen toen ik hem vergeten was. En m’n vorige helm heeft me stiekem toch heel wat ellende bespaard, nadat ik na een iets te overmoedig sprongetje in een mul spoor lande en een boom kopte.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zuurbiertje schreef: vr 13 december 2019, 16:36 Keuzes! Iedereen heeft zo z’n eigen ideeën over helmen, een maat van me rijd ook stug zonder helm.
ik ben laatst zelfs naar de verhuur gereden om er een te halen toen ik hem vergeten was. En m’n vorige helm heeft me stiekem toch heel wat ellende bespaard, nadat ik na een iets te overmoedig sprongetje in een mul spoor lande en een boom kopte.
Daarom vind ik het geen eigen keuze! Iemand anders moet je het bos uit halen en feitelijk zadel je dus die mensen met jouw (slechte) keuze op. Die helm houdt dan nog minstens de hersenen enigszins bij elkaar (hoewel een forumlid dat vroeger ook over zijn Bula petje zei...).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Lars TB schreef: vr 13 december 2019, 16:40
zuurbiertje schreef: vr 13 december 2019, 16:36 Keuzes! Iedereen heeft zo z’n eigen ideeën over helmen, een maat van me rijd ook stug zonder helm.
ik ben laatst zelfs naar de verhuur gereden om er een te halen toen ik hem vergeten was. En m’n vorige helm heeft me stiekem toch heel wat ellende bespaard, nadat ik na een iets te overmoedig sprongetje in een mul spoor lande en een boom kopte.
Daarom vind ik het geen eigen keuze! Iemand anders moet je het bos uit halen en feitelijk zadel je dus die mensen met jouw (slechte) keuze op. Die helm houdt dan nog minstens de hersenen enigszins bij elkaar (hoewel een forumlid dat vroeger ook over zijn Bula petje zei...).
Zo sta ik er ook in, maar er is helaas geen wet die dit vastlegt, laat staan dat die er wel was en er op gehandhaaft zou moeten worden, dat is bijna onmogelijk.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Lars TB schreef: vr 13 december 2019, 16:40
zuurbiertje schreef: vr 13 december 2019, 16:36 Keuzes! Iedereen heeft zo z’n eigen ideeën over helmen, een maat van me rijd ook stug zonder helm.
ik ben laatst zelfs naar de verhuur gereden om er een te halen toen ik hem vergeten was. En m’n vorige helm heeft me stiekem toch heel wat ellende bespaard, nadat ik na een iets te overmoedig sprongetje in een mul spoor lande en een boom kopte.
Daarom vind ik het geen eigen keuze! Iemand anders moet je het bos uit halen en feitelijk zadel je dus die mensen met jouw (slechte) keuze op. Die helm houdt dan nog minstens de hersenen enigszins bij elkaar (hoewel een forumlid dat vroeger ook over zijn Bula petje zei...).
Natuurlijk is het wel een eigen keuze. Een domme keuze misschien, maar dat staat een mens vrij zolang je daarmee niet in overtreding bent. En daar is hier geen sprake van.

Ik snap wel dat het uit goede bedoelingen komt. Maar als we voortaan iedereen in het dagelijks leven gaan aanspreken op zaken die we niet verstandig vinden dan weet ik niet of dat een positieve bijdrage is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bottecchia schreef: vr 13 december 2019, 17:21
Lars TB schreef: vr 13 december 2019, 16:40

Daarom vind ik het geen eigen keuze! Iemand anders moet je het bos uit halen en feitelijk zadel je dus die mensen met jouw (slechte) keuze op. Die helm houdt dan nog minstens de hersenen enigszins bij elkaar (hoewel een forumlid dat vroeger ook over zijn Bula petje zei...).
Natuurlijk is het wel een eigen keuze. Een domme keuze misschien, maar dat staat een mens vrij zolang je daarmee niet in overtreding bent. En daar is hier geen sprake van.

Ik snap wel dat het uit goede bedoelingen komt. Maar als we voortaan iedereen in het dagelijks leven gaan aanspreken op zaken die we niet verstandig vinden dan weet ik niet of dat een positieve bijdrage is.
Dus jij zegt dat we een rijder zonder helm dan maar in het bos moeten laten liggen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ik geloof niet dat ik dat geschreven heb.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Hoe ligt het parcours erbij? Wil evt morgen ochtend gaan.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Bottecchia schreef: vr 13 december 2019, 17:21
Lars TB schreef: vr 13 december 2019, 16:40
Maar als we voortaan iedereen in het dagelijks leven gaan aanspreken op zaken die we niet verstandig vinden dan weet ik niet of dat een positieve bijdrage is.
Als je een ervaren rijder bent, dan zou je beter moeten weten, maar mag je ook verwachten dat hij/zij weet wat de risico's zijn.
Laats zag ik een onervaren rijder, met beide remmen blokkerend, zonder helm de afdaling pakken. Toen vloog ene " waar is je helm sjef" er toch even uit.

Goed, BOT. Morgen weer 125 km reizen naar Schoorl voor de weekendrit. Het enige parcours in NL wat een middelvinger weet op te steken naar zoveel neerslag.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bottecchia schreef: vr 13 december 2019, 18:02 Ik geloof niet dat ik dat geschreven heb.
Je hebt ook niet geschreven wie de rommel wel op moet gaan ruimen als die persoon het zelf niet meer kan doen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ik hanteer persoonlijk niet zo'n checklist voor ik besluit om iemand te helpen. Hoe zou je dat ook moeten doen? Zo'n gewone helm is ook maar beperkt. Als je het een beetje verantwoordelijk aan wil pakken praat je toch over een volledige integraalhelm, rug en nekbescherming. Knie en elleboogbeschermers, etcetera. Tegen de tijd dat je alles hebt gecontroleerd is het met een beetje pech al niet meer nodig.

Je zou ook een punt kunnen maken van fietsen zonder bril. Want als er een tak in je oog komt zie je niets meer. Wat er dan allemaal kan gebeuren wil je niet weten. Een helm is maar een enkel aspect van verstandig gedrag. Stel we hebben een ervaren fietser die zonder helm een stukje gaat rijden en daarbij wel een goede inschatting maakt van de risico's van het terrein en de omgeving. Ook past hij zijn snelheid aan afhankelijk van die inschatting en zijn ervaring. Daarnaast hebben we dan iemand die keurig een helm op heeft maar verder niet weet wat 'ie doet. Gewoon zo snel mogelijk rijden op onbekend terrein zonder de daarvoor benodigde skills. Is het dan per definitie zo dat die fietser zonder helm het grootste risico neemt? Dat waag ik te betwijfelen.

Ik zie het in andere sporten die ik beoefen ook. Gaan mensen bijvoorbeeld een gletsjer op. Netjes een helm op en handschoenen aan. Ze hebben zich ook keurig ingebonden aan touw met de juiste knoop. Helemaal goed! Alleen lopen ze op ongeveer een meter van elkaar dus mocht iemand in een gletsjerspleet stappen gaan ze er honderd procent gegarandeerd allemaal alsnog achteraan. Ik wil er maar mee zeggen, natuurlijk is het dragen van een helm verstandig. Maar het is maar een deel van het plaatje. Ik kijk dan nogal op van de soms onevenredige felheid waarmee mensen specifiek dáár op reageren, met een soort pavlov reactie, maar de rest van de situatie compleet negeren.

Mijn keuze om iemand te helpen (of zelfs maar te groeten) laat ik in ieder geval echt niet afhangen van de vraag of iemand een helm draagt. Dat doen we op straat in het dagelijks leven toch ook niet?

Terug naar Schoorl maar weer. Het rondje dat in deze regenachtige tijden misschien wel één van de beste opties is om toch even lekker te mtb'en.
Plaats reactie