Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Willy78 schreef: di 23 maart 2021, 23:08
De moeilijkheidsgraad is voor mij de reden dat ik met een hardtail rijd.
En ik probeer de hele route alleen op het achterwiel te rijden, nog moeilijker :winkie:
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als je het op alleen een wiel kan kom dan maar eens terug.

https://www.instagram.com/p/CMxEgtmHyKA ... cqayab3095
◼︎ Go round the outside.
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

Singletrack Sundays schreef: di 23 maart 2021, 22:23 De route mag niet moeilijker vanwege de beginners en recreanten.
Daar ligt het probleem voor veel gevorderde mountainbikers, je wil wel progressie boeken (op technisch vlak) maar er is geen mogelijkheid toe.
Langzaam gaan de routes in NL wel de goeie kant op maar naar de zin van velen nog te langzaam.
Ook moet er een cultuur omslag komen, nu is nog het idee over mountainbiken dat het als fietsen is maar dan in het bos...
We moeten er naar toe dat men het gaat zien als skiën, voor je er aan begint doe je eerst een les waarna je start op de makkelijkere route.
Stukkie weg, maar in Rheden heb je van die rode lussen die aan de groene verbonden zitten. Die zijn toch echt wel heel technisch. Was echt alsof ik in een speeltuin was. Als je nog niet geweest bent, aanrader!
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Ben geen local en kom zelden in Schoorl, en volg de discussie een beetje van de zijlijn. Ben wel erg benieuwd wat er straks gaat gebeuren als die nieuwe route open gaat en de oude (grotendeels) dicht. Van wat ik me herinner is dat de route noord-zuid gaat lopen en stuk moeilijker gaat worden, zowel conditioneel als technisch. Tel daarbij op dat schoorl het drukste strava-segment is van NL, of in ieder geval heel erg goed bezocht wordt. Een heel groot deel van de bezoekers zal dan moeite gaan krijgen met het halen van de uitdagingen. Dat gaat geen goed doen voor de track en de beginners/bwrs/de meute. Die laatste zullen gewoon blijven komen, aangezien er voor een groot deel van het jaar niet een alternatief is in de buurt. Vorig jaar in Denemarken een paar routes gereden en die doen een beetje hetzelfde als de route op de Posbank. Een hoofdroute die blauw/groen is, soms bijna een met schelpen verhard fietspad qua breedte. De rode uitstapjes zijn qua profiel een stuk smaller en de ondergrond is ook natuurlijker. De uitdagingen zijn vrij serieus, flinke drops, steile klimmetjes en lompe afdalingen, zeker een paar niveaus hoger dan wat we hier in NL hebben. Iets waar de gemiddelde bwr niet aan begint, en die blijven dan ook netjes op de hoofdroute. Evenals de gezinnetjes en beginners. Allemaal heel logisch en goed doordacht. Ben benieuwd hoe dit straks in schoorl gaat. Zelf ben ik liefhebber van uitdaging, dus voor mijzelf is het een mooie ontwikkeling, maar ik denk dat het naïef is om te denken dat de de meute ineens wegblijft. Snap dat het niet mogelijk de track aan te passen, de route is een gegeven, maar hoop dat er een slimme route straks ligt! Ben heel benieuwd...
Hier staat niets.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

38x10 schreef: di 23 maart 2021, 22:48
yo-eddy schreef: di 23 maart 2021, 19:12 (...) Je kunt overal omheen, zelfs het Halfordspaadje wordt al jaren gedoogd. (...)
Wacht ff hoor. In de 15 jaar dat ik in Schoorl fiets weet ik niet beter dan dat het Halfordspaadje standaard onderdeel van de route is; met de kuil als leuke optie. Als men liever niet wil dat mensen rechtdoor gaan daar, dan zal er toch echt iets met de aanleg moeten gebeuren. En zeker niet een groene pijl rechtdoor daar zetten :bier:

Los daarvan ziet deze ex(?) boswielrenner ook graag de routes(/route opties) moeilijker worden :winkie:
15 jaar geleden lag de route er al 10 jaar😉
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

markpatat schreef: wo 24 maart 2021, 10:12 Ben geen local en kom zelden in Schoorl, en volg de discussie een beetje van de zijlijn. Ben wel erg benieuwd wat er straks gaat gebeuren als die nieuwe route open gaat en de oude (grotendeels) dicht. Van wat ik me herinner is dat de route noord-zuid gaat lopen en stuk moeilijker gaat worden, zowel conditioneel als technisch. Tel daarbij op dat schoorl het drukste strava-segment is van NL, of in ieder geval heel erg goed bezocht wordt. Een heel groot deel van de bezoekers zal dan moeite gaan krijgen met het halen van de uitdagingen. Dat gaat geen goed doen voor de track en de beginners/bwrs/de meute. Die laatste zullen gewoon blijven komen, aangezien er voor een groot deel van het jaar niet een alternatief is in de buurt. Vorig jaar in Denemarken een paar routes gereden en die doen een beetje hetzelfde als de route op de Posbank. Een hoofdroute die blauw/groen is, soms bijna een met schelpen verhard fietspad qua breedte. De rode uitstapjes zijn qua profiel een stuk smaller en de ondergrond is ook natuurlijker. De uitdagingen zijn vrij serieus, flinke drops, steile klimmetjes en lompe afdalingen, zeker een paar niveaus hoger dan wat we hier in NL hebben. Iets waar de gemiddelde bwr niet aan begint, en die blijven dan ook netjes op de hoofdroute. Evenals de gezinnetjes en beginners. Allemaal heel logisch en goed doordacht. Ben benieuwd hoe dit straks in schoorl gaat. Zelf ben ik liefhebber van uitdaging, dus voor mijzelf is het een mooie ontwikkeling, maar ik denk dat het naïef is om te denken dat de de meute ineens wegblijft. Snap dat het niet mogelijk de track aan te passen, de route is een gegeven, maar hoop dat er een slimme route straks ligt! Ben heel benieuwd...
Heb precies dezelfde ervaringen in Denemarken (dat toch niet echt bekend staat om zijn hoogtemeters). Blauwe hoofdlus die veelal double-track was. Rood was best pittig en uitdagend. Zwart heb ik me toen geeneens aan gewaagd, maar dat had er ook mee te maken dat ik toen net een weekje met mijn pols uit het gips was en met een brace reed :oops:

@yo-eddy: ik denk dat ik in '98 ofzo al voor het eerst op Schoorl reed op een huurfietsie. Ik kan me niet meer herinneren of er toen sprake was van een Halfordspaadje. :D
(Ik ken een paar kleine kids bij wie het niet eens in hun hoofd op zou komen om de makkelijke optie te kiezen als het ook anders kan, dus wie weet komt het over nog eens 15 jaar weer allemaal goed :winkie: )
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Ik denk inderdaad dat de mensen hier op het forum qua skills niet echt representatief zijn voor wat er in het weekend over de route fietst.
Dat wil niet zeggen dat er geen uitdagingen gemaakt kunnen worden. Zolang er een alternatief geboden wordt is het toch prima. Voor iedereen wat dan.

Met Strava rijders heb ik persoonlijk geen problemen. Ik rij zelf ook graag voor een snelle tijd. En deze groep is een heel stuk groter dan de groep die de "hoge" drops neemt. Als ze zich gewoon netjes gedragen is er niks aan de hand. Rotte appels hou je altijd in elke groep.
En ja, ook voor Strava rijders is het ook vervelend als ze omhoog worden opgehouden door een volledig in bodyprotector, fullface-helm, 25cm veerweg downhiller die denkt dat hij in de Alpen fietst. :bier:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

chrisscross schreef: wo 24 maart 2021, 11:26 Met Strava rijders heb ik persoonlijk geen problemen. Ik rij zelf ook graag voor een snelle tijd. En deze groep is een heel stuk groter dan de groep die de "hoge" drops neemt. Als ze zich gewoon netjes gedragen is er niks aan de hand. Rotte appels hou je altijd in elke groep.
En ja, ook voor Strava rijders is het ook vervelend als ze omhoog worden opgehouden door een volledig in bodyprotector, fullface-helm, 25cm veerweg downhiller die denkt dat hij in de Alpen fietst. :bier:
Mwah, herinner je de door jouw aangelegde dijkdrop nog? daar kon je ook prima omheen maar enkele "ervaren" bwr's wisten zichzelf daar toch in de puinpoeier te springen waarna jij weer op mocht draven om het wat af te vlakken .... :wink:
Zigzag drop in Schoorl hetzelfde verhaal, ook daar waren het voornamelijk de zichzelf overschattende Stava rakkers die bodemonderzoek deden....

Verder eensch over de DH park outfit dragende "park boyz" :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

38x10 schreef: wo 24 maart 2021, 11:23 @yo-eddy: ik denk dat ik in '98 ofzo al voor het eerst op Schoorl reed op een huurfietsie. Ik kan me niet meer herinneren of er toen sprake was van een Halfordspaadje. :D
Ik heb sinds '93 mijn rijbewijs dus tussen toen en heden ben ik een keer voor het eerst op Schoorl geweest met mijn fietsje. Ik weet niet meer hoe ik toen mijn fiets vervoerde want de huidige fietsendrager had ik in 2004 pas. Ik weet ook niet meer op welke fiets ik toen reed. Een Giant of een Be One. Wat ik nog wel weet is dat ik goed op mijn bek gegaan was op Hoog afdaling. (voorwiel in het mulle zand happen) En later bij de kuil dacht "wat doen die gasten daar beneden?" Ik reed toen dus over het Halfordspaadje. Dus die was er toen al. Gezien de Halfords groot was in de jaren negentig moet de naam toch ook wel in die tijd ontstaan zijn. (vanwege de inferieure kwaliteit fietsen die ze verkochten)
◼︎ Go round the outside.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Tijgerhaai schreef: wo 24 maart 2021, 12:26
38x10 schreef: wo 24 maart 2021, 11:23 @yo-eddy: ik denk dat ik in '98 ofzo al voor het eerst op Schoorl reed op een huurfietsie. Ik kan me niet meer herinneren of er toen sprake was van een Halfordspaadje. :D
Ik heb sinds '93 mijn rijbewijs dus tussen toen en heden ben ik een keer voor het eerst op Schoorl geweest met mijn fietsje. Ik weet niet meer hoe ik toen mijn fiets vervoerde want de huidige fietsendrager had ik in 2004 pas. Ik weet ook niet meer op welke fiets ik toen reed. Een Giant of een Be One. Wat ik nog wel weet is dat ik goed op mijn bek gegaan was op Hoog afdaling. (voorwiel in het mulle zand happen) En later bij de kuil dacht "wat doen die gasten daar beneden?" Ik reed toen dus over het Halfordspaadje. Dus die was er toen al. Gezien de Halfords groot was in de jaren negentig moet de naam toch ook wel in die tijd ontstaan zijn. (vanwege de inferieure kwaliteit fietsen die ze verkochten)
Huidige route ligt er pas sinds eind '95
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik zei ook niet in ‘93. Dan was het dus ergens tussen ‘95 en heden. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

markpatat schreef: wo 24 maart 2021, 10:12 Ben geen local en kom zelden in Schoorl, en volg de discussie een beetje van de zijlijn. Ben wel erg benieuwd wat er straks gaat gebeuren als die nieuwe route open gaat en de oude (grotendeels) dicht. Van wat ik me herinner is dat de route noord-zuid gaat lopen en stuk moeilijker gaat worden, zowel conditioneel als technisch. Tel daarbij op dat schoorl het drukste strava-segment is van NL, of in ieder geval heel erg goed bezocht wordt. Een heel groot deel van de bezoekers zal dan moeite gaan krijgen met het halen van de uitdagingen. Dat gaat geen goed doen voor de track en de beginners/bwrs/de meute. Die laatste zullen gewoon blijven komen, aangezien er voor een groot deel van het jaar niet een alternatief is in de buurt. Vorig jaar in Denemarken een paar routes gereden en die doen een beetje hetzelfde als de route op de Posbank. Een hoofdroute die blauw/groen is, soms bijna een met schelpen verhard fietspad qua breedte. De rode uitstapjes zijn qua profiel een stuk smaller en de ondergrond is ook natuurlijker. De uitdagingen zijn vrij serieus, flinke drops, steile klimmetjes en lompe afdalingen, zeker een paar niveaus hoger dan wat we hier in NL hebben. Iets waar de gemiddelde bwr niet aan begint, en die blijven dan ook netjes op de hoofdroute. Evenals de gezinnetjes en beginners. Allemaal heel logisch en goed doordacht. Ben benieuwd hoe dit straks in schoorl gaat. Zelf ben ik liefhebber van uitdaging, dus voor mijzelf is het een mooie ontwikkeling, maar ik denk dat het naïef is om te denken dat de de meute ineens wegblijft. Snap dat het niet mogelijk de track aan te passen, de route is een gegeven, maar hoop dat er een slimme route straks ligt! Ben heel benieuwd...


Vooral conditioneel zal hij lastiger zijn denk ik, technisch niet lastiger dan het stuk bij de nok.
Als er nu al geen Lastige dingen in de route mogen mag dat straks ook niet lijkt mij.
Rhenen is waarschijnlijk ander verhaal omdat het natuurmonumenten is.
Have fun!
Rinse.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Singletrack Sundays schreef: wo 24 maart 2021, 14:50 Als er nu al geen Lastige dingen in de route mogen mag dat straks ook niet lijkt mij.
met zo'n achterover leunen mentaliteit komt er natuurlijk nooit wat, blijven lobbyen dus!
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dat is dus precies wat ik al een tijdje zeg.
Het merendeel gaat de nieuwe route helemaal niet leuk vinden.
De boswielrenners niet, de huurfietsen niet en de beginners niet.

Ik vindt zelf het snelle van de oude route trouwens ook erg leuk.
Gelukkig blijft daar het leukste van over.
Jammer is dat het mooiste uitzichtpunt er straks uit is.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Als ik zie wat er aan illegale tracks link en rechts van de route aan het ontstaan is gecombineerd met de aantallen die al de "nieuwe" route rijden dan zou het me niet verbazen als er van hogerhand gewoon een dikke streep gaat door het hele plan...en dan hebben ze nog een punt ook
Plaats reactie