Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

@Boss, mooi verhaal, jij hebt meer inzicht in klachten dan mij.
Toch lijkt het me sterk dat het is zoals jij zegt. Dat iets legaal is wil niet zeggen dat het voor geen overlast zorgt.

Gelukkig merk ik in de praktijk helemaal niks van deze discussies en is de wereld gewoon best leuk. (Hoewel er in die duinstreek iets in het water schijnt te zitten)

Hieronder een heel lang gewist verhaal:
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Makkelijk schreef: ma 10 mei 2021, 19:25
Lars TB schreef: ma 10 mei 2021, 19:11 Schoorl is niet technisch. Maar straft gebrek aan skills wel meteen af. Die 2 inderdaad niet door elkaar halen. Schoorl is ongeveer het saaiste rondje van Nederland.
Ik begrijp niet zo goed hoe je hier telkens maar weer mee komt en hoewel ik het leuk vind dat je de knuppel in het hoenderhok gooit van een stel soms wat arrogant stelletje haantjes, vind ik dat het wel wat tegengas waard is. Jij kent een aantal mensen met wie ik rij ook aardig en die kennen Schoorl niet maar weten een beetje waar ik van hou. En ik vind Schoorl waarschijnlijk de leukste route van Nederland. Na de niner shooting mountain trail in Rheden denk ik. Schoorl is voor mij in grote mate gelijkend aan wijlen Hoge Ginkel en dat vinden veel mensen gewoon erg leuk.

Dan komt het aspect van wie er rijden op Schoorl. Ontzettend veel mensen zonder enige ervaring op huurfietsen, en daarvoor is Schoorl geen geschikt rondje, tóch te technisch en in élk geval te steil. Ik weet hoe de nieuwe lusjes er uit zien en ik weet ook dat daar straks op elke korte venijnige klim al deze mensen lopend naar boven gaan. Voor die groep is een écht a-technische route als Zeist in elk opzicht beter en veiliger.

Saaie rondjes, daar zit Nederland vol mee, maar daar hebben we het hier bijna niet over. Dat is pak 'm beet alles met < 3.5 sterretjes op mtbroutes.nl.
Goed, dat van dat saaie had er niet in gehoeven. Ik vermaak me meestal ook prima op Schoorl, leuke uitzichten en hier en daar best inspannend. Maar het is ook een rondje waar je maar 4x je rem hoeft aan te tikken, of anders gezegd, waar je maar 4x bij de les hoeft te zijn. Inclusief de hoge drop dus 5x. En dan heb je nog een paar bochtjes die leuk beginnen te worden als je ze echt hard neemt. Voor de kilometers die je maakt dus niet heel spannend.

Voor de meesten zal het een keer of 10 remmen zijn en voor een beginner waarschijnlijk wel 25x.


Ik begin op Yo-Eddy te lijken... :roll: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

chrisscross schreef: ma 10 mei 2021, 16:10 De frequentie van de ambulance ritjes naar Schoorl zal wel omhoog gaan zodra de 2 nieuwe lussen open gaan.
Oooh, ik zou me nu niet druk maken over een probleem dat pas in 10+ jaren speelt :winkie: :winkie: :winkie:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lars TB schreef: ma 10 mei 2021, 20:23 Voor de meesten zal het een keer of 10 remmen zijn en voor een beginner waarschijnlijk wel 25x.
Tja, mijn definitie van plezier is niet hoe vaak je moet remmen. Tuurlijk, de vuilnisrondjes als Zoetermeer, Bergschenhoek, Spaarnwoude (vermoed ik, nooit geweest) zijn een stuk technischer in dat opzicht, maar op de Granny Trail in Rheden rem ik ook niet en ik vind het toch een behoorlijk spannend / lekker rondje. Het traumapad is ook een en al bijtrappen om de snelheid een beetje er in te houden, maar het is toch leuk. Voor mij is de conclusie dat Schoorl ten opzichte van het grote totaalplaatje gewoon in dezelfde categorie route valt als de meeste populaire UHR routes, Dat de verschillen in de discussie hier in het verleden wel érg zijn aangedikt en dat het gewoon een goeie route is in het totaalplaatje van wat Nederland te bieden heeft.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Makkelijk schreef: ma 10 mei 2021, 20:37
Lars TB schreef: ma 10 mei 2021, 20:23 Voor de meesten zal het een keer of 10 remmen zijn en voor een beginner waarschijnlijk wel 25x.
Tja, mijn definitie van plezier is niet hoe vaak je moet remmen.
Daar zit wel mijn definitie van een technisch rondje voor Nederlandse begrippen. En in dat opzicht is Schoorl ondanks het terrein niet het meest spannende rondje.

Let op, het gaat hier om het stukje "ondanks het terrein". Er valt meer uit te halen. Waarschijnlijk. Dat is dan ook waarschijnlijk tegen een stuk intensiever onderhoud. En je kunt er nog zo een 'dodelijke' downhill neerleggen, na 20x heb je 'm ook wel door en wil je iets anders.

Of Schoorl dus echt op te krikken is wat 'technisch' rijden betreft... Ik laat me verrassen.


Neemt dus niet weg dat ik er met meer plezier rond rijd dan op de meeste vuilnisbelten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

In Denemarken laten ze dus zien dat dat kan.
Zelfde gebied met grotendeels dezelfde regels. (Zand schijnt zelfs van ons te zijn)
Ook met onderhoud geen probleem, ook niet in de technische secties.
Hoofdroute is blauw met rode lusjes (Zelf stukje zwart)

Het kan zeer zeker.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

tiewrap schreef: ma 10 mei 2021, 19:45 (Hoewel er in die duinstreek iets in het water schijnt te zitten)
Mooie samenvatting van alle voorgaande pagina's :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Als je Schoorl saai vindt zou ik zeker nooit de Uithof in Den Haag gaan rijden
Of Austerlitz
:winkie:
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1309
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 10 mei 2021, 20:23
Makkelijk schreef: ma 10 mei 2021, 19:25

Ik begrijp niet zo goed hoe je hier telkens maar weer mee komt en hoewel ik het leuk vind dat je de knuppel in het hoenderhok gooit van een stel soms wat arrogant stelletje haantjes, vind ik dat het wel wat tegengas waard is. Jij kent een aantal mensen met wie ik rij ook aardig en die kennen Schoorl niet maar weten een beetje waar ik van hou. En ik vind Schoorl waarschijnlijk de leukste route van Nederland. Na de niner shooting mountain trail in Rheden denk ik. Schoorl is voor mij in grote mate gelijkend aan wijlen Hoge Ginkel en dat vinden veel mensen gewoon erg leuk.

Dan komt het aspect van wie er rijden op Schoorl. Ontzettend veel mensen zonder enige ervaring op huurfietsen, en daarvoor is Schoorl geen geschikt rondje, tóch te technisch en in élk geval te steil. Ik weet hoe de nieuwe lusjes er uit zien en ik weet ook dat daar straks op elke korte venijnige klim al deze mensen lopend naar boven gaan. Voor die groep is een écht a-technische route als Zeist in elk opzicht beter en veiliger.

Saaie rondjes, daar zit Nederland vol mee, maar daar hebben we het hier bijna niet over. Dat is pak 'm beet alles met < 3.5 sterretjes op mtbroutes.nl.
Maar het is ook een rondje waar je maar 4x je rem hoeft aan te tikken, of anders gezegd, waar je maar 4x bij de les hoeft te zijn.
Als je maar '4 keer je remt hoeft aan te tikken'........rij je wel erg langzaam, of je rem loopt aan...
Het testosterongehalte is weer hoog vandaag;-)

dusssssss©
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als je een route saai vind worden dan kom je er te vaak. :winkie:

Het is natuurlijk erg lekker als je een toffe route in je achtertuin hebt liggen. Maar het wordt ook eentonig en op een gegeven moment ken je elk worteltje en valt het op als er opeens één weg is. Ik heb het nadeel dat ik midden in de polder woon. Dat lusje hier in het bos ken ik nu ondertussen wel eens. En de aangekondigde uitbreiding laat ook vooralsnog op zich wachten. Dus zelfde herkenbare frustraties als het mag technischer, het schiet niet op, enz. Maar zoals mijn naamgenoot zei; "elk nadeel heb zijn voordeel"

Als ik wat interessanter wil dan een polderroute moet ik mijn fiets op de auto zetten. En als ik dan toch moet rijden maakt het niet zoveel uit waar ik heen rijd. Ik rij net zo makkelijk naar Schoorl als even iets langer rijden naar Ede, Nijmegen, Hellendoorn, Lunteren, Ermelo, Leersum om maar eens een paar favorieten te noemen. Allemaal routes die niet per se moeilijker of technischer zijn dan Schoorl. Het is alleen net even iets anders, ander bos, andere lijnen. Als ik dan eens geen zin heb in al het gedoe om met de auto ergens heen te gaan. En gewoon weer eens de route in het Dijkgatbos pak denk ik elke keer weer "eigenlijk is het best een geinig lusje". :D

Mijn devies om het leuk en interessant te houden. Rij niet elke keer de zelfde route. Wissel het af, en ga af en toe eens naar een route waar je nog nooit geweest was. Misschien ontdek je nog eens wat. :D
◼︎ Go round the outside.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

MVMVML schreef: ma 10 mei 2021, 21:27 Als je Schoorl saai vindt zou ik zeker nooit de Uithof in Den Haag gaan rijden
Of Austerlitz
:winkie:
Als je de Uithof combineert met de middenberm heb je een aardige technische combi te pakken :-q
Hier staat niets.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

markpatat schreef: di 11 mei 2021, 09:09
MVMVML schreef: ma 10 mei 2021, 21:27 Als je Schoorl saai vindt zou ik zeker nooit de Uithof in Den Haag gaan rijden
Of Austerlitz
:winkie:
Als je de Uithof combineert met de middenberm heb je een aardige technische combi te pakken :-q
Dat is wel weer zo ja.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tijgerhaai schreef: di 11 mei 2021, 00:31 Als je een route saai vind worden dan kom je er te vaak. :winkie:

Het is natuurlijk erg lekker als je een toffe route in je achtertuin hebt liggen. Maar het wordt ook eentonig en op een gegeven moment ken je elk worteltje en valt het op als er opeens één weg is. Ik heb het nadeel dat ik midden in de polder woon. Dat lusje hier in het bos ken ik nu ondertussen wel eens. En de aangekondigde uitbreiding laat ook vooralsnog op zich wachten. Dus zelfde herkenbare frustraties als het mag technischer, het schiet niet op, enz. Maar zoals mijn naamgenoot zei; "elk nadeel heb zijn voordeel"

Als ik wat interessanter wil dan een polderroute moet ik mijn fiets op de auto zetten. En als ik dan toch moet rijden maakt het niet zoveel uit waar ik heen rijd. Ik rij net zo makkelijk naar Schoorl als even iets langer rijden naar Ede, Nijmegen, Hellendoorn, Lunteren, Ermelo, Leersum om maar eens een paar favorieten te noemen. Allemaal routes die niet per se moeilijker of technischer zijn dan Schoorl. Het is alleen net even iets anders, ander bos, andere lijnen. Als ik dan eens geen zin heb in al het gedoe om met de auto ergens heen te gaan. En gewoon weer eens de route in het Dijkgatbos pak denk ik elke keer weer "eigenlijk is het best een geinig lusje". :D

Mijn devies om het leuk en interessant te houden. Rij niet elke keer de zelfde route. Wissel het af, en ga af en toe eens naar een route waar je nog nooit geweest was. Misschien ontdek je nog eens wat. :D
Dit betoog klopt ook wel.


Laat ik het gewoon even anders zeggen: Schoorl is een pittig rondje en door een mooi stukje natuur. Daar kan ik wel van genieten en ik kan mezelf er goed kapot rijden. Niet voor niets heb ik er al minstens 1.000 rondjes gereden. Echter, ik kan er op techniek geen enkel verschil maken en vanwege een matige conditie zijn er tamelijk veel lui gewoon vrijwel overal sneller. In dat opzicht is het gewoon een bwr-rondje en zou je het dus technisch saai kunnen noemen.
Vanwege de hoogteverschillen loopt de snelheid wat meer op dan op andere rondjes en dan gaat het blijkbaar een hoop mis bij mensen die het biken niet zo onder de knie hebben. Dat is dus niet omdat het technisch is of zo.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wacht even...dus jij zegt dat Yo Eddy zijn gebrek aan conditie probeert te compenseren door de route aan te willen passen? :winkie:

Vandaar dat ik overal zo fokking langzaam ga, het is gewoon te makkelijk voor mijn conditie!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
jorrit-dh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: di 7 juli 2020, 12:59
Mijn mountainbike: Scott Genius & Gambler

Iemand een stuk fiets verloren op de meest besproken route van Nederland? :lol: Vond gister iets dat lijkt op een bottom bracket bout. Merk Dub.

Ik kan Schoorl niet bepaald saai noemen. Er zit voor veel rijders wel wat in en je hoeft niet alles te rijden. Persoonlijk vind ik het korte rondje het leukst en rij ook vrijwel nooit het stuk langs het strand. Daar zitten toch wel redelijk wat mooie afdalingen en features in. Een tafel/brug over de kruising bij het rechte stuk bij de Nok afdaling zou nog wel gaaf zijn. Rolbaar voor beginners en voetgangers er veilig onder door.

Zo zijn er vast meer dingen bedacht en ik begrijp dat dat lastig ligt met alle betrokken partijen bij Schoorl. Voor de gehele regio vind ik eerder een grote pumptrack in bijvoorbeeld Alkmaar een gemis. In Noord Holland zijn die er nauwelijks en zou een hele mooie aanvulling zijn op de routes in de omgeving. Tegelijkertijd, kijk wat er is in vergelijking met 10 jaar geleden. Helaas momenteel ook erg druk ja, al valt dat buiten de weekenden vaak toch best mee.
Plaats reactie