Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Zet een GoPro neer waarvan je de rode opname LED uitgeschakeld hebt. Niemand die hem opvalt kan je rustig laten staan.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

yougo1983 schreef: ma 18 januari 2021, 19:55
Cycleintothewind schreef: ma 18 januari 2021, 18:08

Bijvoorbeeld of mensen het wel leuk vinden om in het weekend tijdens hun hobby gefotografeerd te worden... Ik kwam een foto'tje tegen van mezelf. Daar zit ik nou niet direct op te wachten.
Tja in deze tijd wordt je altijd en overal gefotografeerd. Dat mag en kan gewoon. Maar je hebt altijd azijnpissers die dit niet waarderen
En je hebt altijd gasten die denken het beter te weten.....;-) Fotograferen van personen in openbare ruimte mag, maar vervolgens deze foto's openbaar publiceren, er mee adverteren en er geld mee proberen te verdienen....dat mag nou net niet.

En als je pech hebt verhandelt Rob de foto waarop jij staat aan een commerciële partij: "Wil je de foto gebruiken voor commercieel gebruik. Dan heb je toestemming van mij nodig, omdat ik de auteurs­rechten van de foto bezit. Neem in dat geval vooraf contact met mij op om de prijs en voorwaarden af te stemmen."
Nou, ik wens Rob veel succes in een eventuele rechtszaak....naast het auteursrecht waar Rob nogal dol op is, bestaat er ook nog zoiets als portretrecht. Dat weegt vaak een stuk zwaarder.


dussssss©
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Ik denk dat die fotograaf dit wel mag, publicatie op een eigen website voor verkoop van foto's. Zou anders betekenen dat vrijwel elke sportfotograaf illegaal bezig is? Kan ik me nauwelijks voorstellen. Hij adverteert er niet mee.
Het zou een ander geval zijn wanneer hij foto's zou verkopen aan een krant of andere media en er op die manier geld aan zou verdienen of de foto's ongevraagd als voorbeelden op de homepage van zijn website of in een ter promotie gebruikt portfolio zou plaatsen lijkt me.

Maar goed, ik ben geen jurist....

Op deze manier vind ik het wat vergezocht om er een probleem van te maken dat er een fotootje van je gemaakt is.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

KTManiac schreef: ma 18 januari 2021, 20:11 Ik denk dat die fotograaf dit wel mag, publicatie op een eigen website voor verkoop van foto's. Zou anders betekenen dat vrijwel elke sportfotograaf illegaal bezig is? Kan ik me nauwelijks voorstellen. Hij adverteert er niet mee.
Het zou een ander geval zijn wanneer hij foto's zou verkopen aan een krant of andere media en er op die manier geld aan zou verdienen of de foto's ongevraagd als voorbeelden op de homepage van zijn website zou plaatsen lijkt me.

Maar goed, ik ben geen jurist....
Nee, sportfotografen zijn journalisten die het als verslaglegging/nieuwswaarde fotograferen. Sinds de AVG zijn de regels voor dit soort fotografie behoorlijk aangescherpt en als je deze foto's ook nog aanbiedt voor commercieel gebruik, dan ben je echt niet fris.
Stel nou dat ik een foto van jou maak op een MTB route en deze verkoop aan merk X.....ik neem dat je daar in ieder geval een stem in zou willen hebben. Bij Rob niet zo te lezen; "Wil je de foto gebruiken voor commercieel gebruik. Dan heb je toestemming van mij nodig, omdat ik de auteurs­rechten van de foto bezit. Neem in dat geval vooraf contact met mij op om de prijs en voorwaarden af te stemmen."

Maar goed, we gaan off topic

dusssss©
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

BOSS schreef: ma 18 januari 2021, 20:18 "Wil je de foto gebruiken voor commercieel gebruik. Dan heb je toestemming van mij nodig, omdat ik de auteurs­rechten van de foto bezit. Neem in dat geval vooraf contact met mij op om de prijs en voorwaarden af te stemmen."
Ah, ik had inderdaad even over die quote heen gelezen. Die is tricky, behalve wanneer die voorwaarden aangeven dat toestemming van de persoon op de foto vereist is. De vraag is dan wel hoe je die gaat vinden.
Maar idd, we gaan off-topic....
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

iets zegt mij dat BOSS vrij goed weet waar hij over praat inzake fotografie :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als je wil kan je er heel moeilijk over portretrecht gaan doen. Ik ben bij wedstrijden van mijn neefje geweest waar het niet toegestaan was om foto’s te maken dan behalve eigen kind. Het is voor mij de rede om alleen leden van zijn club te fotograferen, (alle ouders van de clubgenootjes vinden het prima dat ik foto’s maak) maak daaruit een selectie, en geef deze aan iedereen.
◼︎ Go round the outside.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

yo-eddy schreef: ma 18 januari 2021, 20:24 iets zegt mij dat BOSS vrij goed weet waar hij over praat inzake fotografie :bier:
Die indruk heb ik ook, ga daarom ook niet eigenwijs lopen doen. :bier:
Maar op zich best interessante materie, zeker nu met die doorgeslagen AVG.

Maar weer terug naar topic Schoorl?
Goh, alweer effe geleden dat ik er geweest ben...
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

The Pwep schreef: ma 18 januari 2021, 19:15
erikvlugt schreef: ma 18 januari 2021, 13:52 Is iemand vandaag al geweest? Ben benieuwd of het goed te fietsen is na alle dooi en regen?
Was vandaag prima te doen hóór. Alleen een beetje plakkerig. Onderaan de drop in de ZigZag afdaling was het alleen nog een beetje modderig maar als je daar gewoon vanaf rolt was het goed te doen.
Bedankt voor de reactie! Ben einde van de middag ook geweest. Vond het heel goed te doen, geen plassen gezien eigenlijk. Wel heel erg stuiteren haha. Inderdaad ook wat plakkerig.
yougo1983
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 28 december 2009, 12:20

BOSS schreef: ma 18 januari 2021, 20:06
yougo1983 schreef: ma 18 januari 2021, 19:55

Tja in deze tijd wordt je altijd en overal gefotografeerd. Dat mag en kan gewoon. Maar je hebt altijd azijnpissers die dit niet waarderen
En je hebt altijd gasten die denken het beter te weten.....;-) Fotograferen van personen in openbare ruimte mag, maar vervolgens deze foto's openbaar publiceren, er mee adverteren en er geld mee proberen te verdienen....dat mag nou net niet.

En als je pech hebt verhandelt Rob de foto waarop jij staat aan een commerciële partij: "Wil je de foto gebruiken voor commercieel gebruik. Dan heb je toestemming van mij nodig, omdat ik de auteurs­rechten van de foto bezit. Neem in dat geval vooraf contact met mij op om de prijs en voorwaarden af te stemmen."
Nou, ik wens Rob veel succes in een eventuele rechtszaak....naast het auteursrecht waar Rob nogal dol op is, bestaat er ook nog zoiets als portretrecht. Dat weegt vaak een stuk zwaarder.


dussssss©
Als als als... vroeguh kon je gewoon nog een foto maken. Tegenwoordig krijg je dit
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Kom eigenlijk nooit op deze route, ben zondagmiddag in de buurt? Is het dan te doen qua drukte en hoe is de route momenteel?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marcel964 schreef: di 19 januari 2021, 20:13 Kom eigenlijk nooit op deze route, ben zondagmiddag in de buurt? Is het dan te doen qua drukte en hoe is de route momenteel?
Gezien de voorspelde regen zal het wel 1 grote blubberzooi zijn tegen die tijd.

Het voordeel zal zijn dat er dan niet zo heel veel mensen rijden omdat ze de route heel willen houden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Lars TB schreef: di 19 januari 2021, 21:21
Marcel964 schreef: di 19 januari 2021, 20:13 Kom eigenlijk nooit op deze route, ben zondagmiddag in de buurt? Is het dan te doen qua drukte en hoe is de route momenteel?
Gezien de voorspelde regen zal het wel 1 grote blubberzooi zijn tegen die tijd.

Het voordeel zal zijn dat er dan niet zo heel veel mensen rijden omdat ze de route heel willen houden!
Daarnet was het nogal soppig in het bos.
Gelukkig kan Schoorl wel wat hebben :-q
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

yougo1983 schreef: di 19 januari 2021, 13:13
BOSS schreef: ma 18 januari 2021, 20:06

dussssss©
Als als als... vroeguh kon je gewoon nog een foto maken. Tegenwoordig krijg je dit
Ja, alles slaat door tegenwoordig. Zelfde met sinterklaas liedjes, carnaval kostuums, negerzoenen, kuifje etc etc. :((
Ik probeer me daar niet over op te winden als is dat soms moeilijk.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

chrisscross schreef: wo 20 januari 2021, 11:52
yougo1983 schreef: di 19 januari 2021, 13:13

Als als als... vroeguh kon je gewoon nog een foto maken. Tegenwoordig krijg je dit
Ja, alles slaat door tegenwoordig. Zelfde met sinterklaas liedjes, carnaval kostuums, negerzoenen, kuifje etc etc. :((
Ik probeer me daar niet over op te winden als is dat soms moeilijk.
Ik ben redelijk geinformeerd in de wereld van technologie, data, etc. Wees blij dat er middels GDPR wetgeving een halt wordt toegeroepen. Ik ga hier geen heel betoog voeren maar 'The Social Dilemma' en 'The Great Hack' doen een aardige poging om de problemen aan te kaarten.

On-topic: Het PWN was op sommige plekken al zompig, Dus ik mijd Schoorl maar even deze week.
Plaats reactie