Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ziet er in ieder geval een stuk beter dan dat strakke lycra waarbij je alles ziet zitten. :-q

Maar ik hoor het al het is tijd voor de oud Hollandse mountainbiker zoekt mountainbikster. vv. :D
◼︎ Go round the outside.
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Ik ben toch wel een redelijk technisch ervaren rijder als ik mezelf mag beoordelen. Mijn laatste rondje Schoorl was 2,5 week geleden. Ik reed met bandenspanning 2.0 (geen zin om ze leeg te laten lopen omdat ik nog naar GMA wou). Ik denk dat ik een keer of 10 weg ben gegleden door mul zand. Niet onderuit maar toch. Dan reed ik nog redelijk op safe voor mijn doen. Rondetijd was 37:.. dus ook weer niet heel zacht. Toch heb ik na mijn laatste ervaring op Schoorl besloten hier een tijdje niet meer te komen aangezien ik gewoon niet rustig kan rijden.
Ik heb geen zin om naar een ziekenhuis te moeten met een gebroken sleutelbeen tussen de corona bacillen.

Nu maar lekker op GMA mijn rondjes doen. Ook zeker niet zonder risico maar geen mul zand in snelle bochten. Voor mij iets minder onvoorspelbaar.
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1302
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

chrisscross schreef: do 16 april 2020, 08:21 Ik ben toch wel een redelijk technisch ervaren rijder als ik mezelf mag beoordelen. Mijn laatste rondje Schoorl was 2,5 week geleden. Ik reed met bandenspanning 2.0 (geen zin om ze leeg te laten lopen omdat ik nog naar GMA wou). Ik denk dat ik een keer of 10 weg ben gegleden door mul zand. Niet onderuit maar toch. Dan reed ik nog redelijk op safe voor mijn doen. Rondetijd was 37:.. dus ook weer niet heel zacht. Toch heb ik na mijn laatste ervaring op Schoorl besloten hier een tijdje niet meer te komen aangezien ik gewoon niet rustig kan rijden.
Ik heb geen zin om naar een ziekenhuis te moeten met een gebroken sleutelbeen tussen de corona bacillen.

Nu maar lekker op GMA mijn rondjes doen. Ook zeker niet zonder risico maar geen mul zand in snelle bochten. Voor mij iets minder onvoorspelbaar.
2 bar is natuurlijk ook vragen om problemen;-)

dussssss©
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Van de week op 2,6” rubber @ 1.3 bar appeltje eitje. 🍏 🥚 :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Zo, allereerst heel veel dank wederom aan de onderhoudsploeg!!!
Veel mulle stukken zijn weer veel beter berijdbaar dankzij de laag magische zwarte bosaarde die erop aangebracht is!
Desalniettemin ligt het er in zijn algemeenheid wel weer heel erg mul bij, en voorlopig gaat het tot na het weekend ook nog niet regenen zegt het knmi… :((
Als voorband nu een rocket ron 3.0 erop, en als experiment nu de zijnoppen van een rocket ron 2.8 bijgeknipt zodat ie net past als achterband.
Eens kijken hoe dat bevalt komend weekend.... :)
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Plusbanden zijn momenteel erg fijn! Nu ben ik al even niet op Schoorl geweest, maar ik kan mij zo voorstellen dat het geen overbodige luxe is nu....
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Kan me niet voorstellen dat Schoorl er nog rijdbaar bij ligt met al die verhalen qua mulheid elders uit het land.
Mulle afdalingen op Schoorl leveren altijd linke situaties op (voor beginners).
2 jaar terug tijdens mulheid zelfs 3x iemand afgevoerd zien worden tijdens de paar rondjes die ik reed.

Is er bij MTB noordwest ook een plan om de ronde (of delen) af te sluiten bij ernstige droogte?
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1302
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Rayb81 schreef: di 21 april 2020, 21:36 Kan me niet voorstellen dat Schoorl er nog rijdbaar bij ligt met al die verhalen qua mulheid elders uit het land.
Mulle afdalingen op Schoorl leveren altijd linke situaties op (voor beginners).
2 jaar terug tijdens mulheid zelfs 3x iemand afgevoerd zien worden tijdens de paar rondjes die ik reed.

Is er bij MTB noordwest ook een plan om de ronde (of delen) af te sluiten bij ernstige droogte?
Schoorl is volgens mij de droogste route van het land als ik mij niet vergis. Afsluiten is niet aan ons, het is onze tuin niet;-) We weten dat de enige remedie water is, gedoseerd, en veel MUK. We hebben echter niet genoeg capaciteit(actieve vrijwilligers) om de hele ronde van MUK te voorzien. Als iedere biker op Schoorl 5 kruiwagens MUK zou storten zou de route er picobello bij liggen. Helaas kunnen we met het coronavirus maar met beperkte inzet werken.
We kunnen het niet vaak genoeg herhalen; 'Schoorl is geen beginnersrondje'. Iedereen die voor het eerst op Schoorl wil gaan fietsen zou er heel verstandig aan doen om eerst een clinic te volgen, al is dat nu lastig. Gelukkig hebben de meeste MTB verhuurders besloten om geen fietsen meer te verhuren momenteel vanwege....je raadt het al; corona!

dussssss©
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Rayb81 schreef: ↑
di 21 april 2020, 22:36
Kan me niet voorstellen dat Schoorl er nog rijdbaar bij ligt met al die verhalen qua mulheid elders uit het land.
Mulle afdalingen op Schoorl leveren altijd linke situaties op (voor beginners).
2 jaar terug tijdens mulheid zelfs 3x iemand afgevoerd zien worden tijdens de paar rondjes die ik reed.

Is er bij MTB noordwest ook een plan om de ronde (of delen) af te sluiten bij ernstige droogte?
Dan kan je het parcours tegenwoordig meerdere keren per jaar gaan sluiten... :o
Overigens is het onderhoud de laatste jaren een stuk beter geworden, waardoor je heden ten dage het rondje zelfs onder de huidige mulle omstandigheden zonder afstappen kan rijden. Dat was vroeguuh wel anders.
Maar zonder ervaring met het rijden in mul zand, zou ik nu het parcours niet gaan fietsen. :wink:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

mtfuji schreef: wo 22 april 2020, 12:32
Rayb81 schreef: ↑
di 21 april 2020, 22:36
Kan me niet voorstellen dat Schoorl er nog rijdbaar bij ligt met al die verhalen qua mulheid elders uit het land.
Mulle afdalingen op Schoorl leveren altijd linke situaties op (voor beginners).
2 jaar terug tijdens mulheid zelfs 3x iemand afgevoerd zien worden tijdens de paar rondjes die ik reed.

Is er bij MTB noordwest ook een plan om de ronde (of delen) af te sluiten bij ernstige droogte?
Maar zonder ervaring met het rijden in mul zand, zou ik nu het parcours niet gaan fietsen. :wink:
Ja vertel dat al het volk maar wat zich de laatste weken op de route begeeft :wink:
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Rayb81 schreef: wo 22 april 2020, 23:34
mtfuji schreef: wo 22 april 2020, 12:32

Maar zonder ervaring met het rijden in mul zand, zou ik nu het parcours niet gaan fietsen. :wink:
Ja vertel dat al het volk maar wat zich de laatste weken op de route begeeft :wink:
Toch zie je momenteel een duidelijke verschuiving van het aantal rijders van Schoorl die uitwijken naar GMA. Het nadeel daarvan is weer dat het regelmatig file rijden begint te worden. De mogelijkheden voor inhalen zijn beperkt. De ondergrond is op sommige delen net beton zo hard, toch ontstaat hier ook slijtage in de vorm die er nog nooit eerder gezien is.

Over mulle parcours gesproken. Ik denk dat Zandwoort toch wel het parcours is wat het snelste er slecht bij ligt door de droogte. Dat parcours is momenteel afgesloten vanwege de verbouwing, Als ik de onderhouds ploeg daar mag geloven doen ze er alles aan om zsm weer open te gaan. Dat zal mij benieuwen.
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1302
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

FIETS AUB NIET OP SCHOORL!

Ongetwijfeld hebben jullie ervaren dat het nu ontzettend droog is in het land. Op de Utrechtse heuvelrug worden zelfs hele routes gesloten. Ook op Schoorl is het zo mul dat we jullie vragen om het parcours voorlopig te mijden. Nu doorrijden heeft tot gevolg dat het nog langer duurt voordat het weer goed berijdbaar is en het arbeidsintensieve onderhoud voor jan l*l is geweest.
Door de extreme droogte icm de regels omtrent corona is ook goed onderhoud niet meer mogelijk. Willen jullie straks weer lekker rondjes kunnen rijden volg dan alsjeblieft ons advies op en ga elders fietsen. Denk eens aan de route van Geestmerambacht of op het asfalt langs de bollenvelden en doe wat regendansjes.
Wij snappen dat dit dringende advies in deze tijd van 'lock down' zeer ongelegen komt. Helaas kunnen we niet anders door het gebrek aan regen en het huidige intensieve gebruik. Je bent weer welkom als het weer een paar dagen echt goed(lang en niet te hard)geregend heeft.
Onze dank en dat van de vrijwilligers is groot!


dusssss©
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Jullie hebben het over MUK om de routes begaanbaar te houden. Wat is dat voor spul?

Op wandelpaden bij Schoorl zag ik op een aantal plaatsen iets van een laagje zwart humus achtig spul dat op mulle paden lag. Is het dat??
Op die paden leek dat te werken maar ik verwacht eigenlijk dat zoiets niet blijft liggen zodra er fietsers overheen gaan.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Afgeplagde heide. In de juiste dikte aangebracht wonder spul. :D Dat is inderdaad het zelfde spul als je op sommige wandelpaden ziet. Echter daar ligt het er zo dik op dat als het regent je weer in de drek loopt. Onze hardcore onderhoudsmannen (en die mogen wel eens een veer in hun poepertje hebben dat ze het zo lang knap hebben weten te houden) hebben proefondervindelijk de juiste dikte gevonden. Te dik wordt blubber, te dun heb je er niks aan. Maar nu is het zo droog dat ook ons wonder spul te droog is. (houd goed vocht vast) Het moet domweg voor een langere periode regenen om het weer mooi te maken.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ok, ik vroeg het me af ivm de staat van de Vuursche routes. Wij mogen niets aanbrengen dat er niet al aanwezig is. Wellicht kunnen we ook zoiets verzinnen. Dank voor de info.
Plaats reactie